Elden Ring - Action-RPG

Permalänk
Moderator
Forumledare

@tjobbo: Imponerande! Vad tog det i tid totalt?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@tjobbo: Imponerande! Vad tog det i tid totalt?

Ca 151 timmar, om man utgår ifrån Steam.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Är så oerhört less på Elden Ring nu. Med över 170 speltimmar, någonstans runt level 155, fick jag ner både Malenia och Godfrey inom loppet av tjugo minuter igår. Oerhört imponerande, jag vet, men sen har jag suttit fast på dem båda i ungefär 20 timmars speltid, motsvarande ungefär en månad. De båda har kostat mig ett fullt fungerande tangentbord som fått sätta livet till i frustration. Jag fick specca om, från magiker, till en ren och skär dexterity-build med tvåhandsfattning på Rivers of Blood +10, för att ha en chans. Mina summons (Battlemage Hugues och Omenkiller) gjorde ju jack shit för att underlätta, så efter mycket om och men fick jag tag i Black Knife Tiche och levlade upp henne till 10. Skrek så att snusen flög när jag slutligen sänkte Malenia igår. Hög på adrenalin spöade jag Godfrey också.

De single player-spel som jag har lagt över 120 timmar på kan jag räkna på händernas båda fingrar. Över 150 timmar, då räcker det med en hand. För mig har Elden Ring satt en ny ribba för såväl fantasy- som action-RPG-spel. Det finns aspekter som jag kommit att uppskatta under tiden, och annat som blivit mer och mer retsamt, men jag har aldrig haft en tanke på att lägga ifrån mig spelet innan jag är klar. Jag är varken särskilt bra eller särskilt såld på det här med att hacka, nöta, misslyckas och dö om och om igen på svåra fiender, men å andra sidan är det uppfriskande med spel som vågar ställa höga krav på spelaren. För att spöa en boss måste du vara duktig. Du kan grinda och levla för att underlätta, men det beror inte på att bossen är omöjlig, utan mest på att du är för dålig.

Jag ser fram emot att köra klart det. Samtidigt längtar jag redan till hösten 2024 när det känns lagom att plocka upp det igen.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Moderator
Moderator

Köpte spelet när det kom men blev aldrig av att lira det, tänkte det börjar bli dags att försöka igen och har ett par frågor.

Vilken klass skulle ni rekommendera till en nybörjare, som inte lirat Dark Souls tidigare?

Finns det idag några bra metoder att bota tearing-problemen? Vad jag förstått kan man bli bannad om man moddar med att låsa upp FPS...
Vet att det finns en hel del snack om ämnet i tråden redan men svårt att avgöra vad som är aktuellt idag.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Daemon:

Köpte spelet när det kom men blev aldrig av att lira det, tänkte det börjar bli dags att försöka igen och har ett par frågor.

Vilken klass skulle ni rekommendera till en nybörjare, som inte lirat Dark Souls tidigare?

Finns det idag några bra metoder att bota tearing-problemen? Vad jag förstått kan man bli bannad om man moddar med att låsa upp FPS...
Vet att det finns en hel del snack om ämnet i tråden redan men svårt att avgöra vad som är aktuellt idag.

Ta den klass som du tycker ser coolast eller intressantast ut, det spelar inte så stor roll. Du kommer även kunna respecca efter att du kommit en bit in i spelet.

Några allmänna nybörjartips:
- Levla Vigor tidigt.
Det ser inte ut som att en level i vigor ger så mycket HP i början, men HP/level ökar gradvist upp till lvl 40 för att sedan avta igen.
- Ha en range-attack i bakfickan.
Gillar du att spela en range-stil föreslår jag någon form av magi-build, men oavsett så är det bra att ha ett range-vapen man kan pulla fiender från en grupp istället för att springa in i smeten.
- Ha en sköld equippad.
Finns tre huvudsakliga sätt att undvika skada i en strid, block, dodge eller parry.Block är låg risk/reward, dodge är medium och parry är hög.En block blockerar alltid skadan som skölden specificerar förutsatt att du håller uppe skölden och är vänd mot skadekällan.Med dodge rullar du åt valfri riktning för att undvika skadan. Under själva rullen är du odödlig, men kräver dock att du timear fiendens attack, annars blir du träffad. Parry slår undan fiendens attack med skölden, och vid en lyckad parry har du ett kort ögonblick där fienden inte kan göra något och du kan få in en kontring. Väldigt tight timing, och misslyckas du tar du delar, eller hela skadan från attacken.

Gällande FPS har jag inget att komma med tyvärr. Jag kan inte hålla konstant 60 fps i 1080p med min dator. :<

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Någon småbarnsförälder (<1 år) med glesa spelmöjligheter som spelat detta? Kan möjligtvis spela ett par timmar någon gång i veckan och ibland inte alls på ett par veckor. Hade detta tagit död på upplevelsen? Det låter som att man verkligen behöver vara skärpt när man spelar så det kanske är bättre att vänta tills ungen är några år och man har mer tid.

Permalänk
Medlem

har inte spelat på ett tag. Och jag får inte den prestanda jag minns att jag hade. Dippar under 40fps vid Gatefront ruins. Allt på max i 4k.
5900x och 6800xt red devil och gigabyte x570 aorus pro 32gb 3200mhz (4 dimms).
Av någon anledning är det "Grass quality" som verkligen sänker prestandan.

Vill minnas att jag hade låst 60fps i spelet förut.
Kollar jag på youtube har andra låst 60fps med 6800xt och motsvarande cpu i 4k.

Har diagnostiserat och uppdaterat allt tänkbart:
flashat om bios. Laddat optimerade inställningar
uppdaterat chipset.
kört memtest under natten.
ddu:at och testat olika drivrutiner för gpu
tagit bort överklockningar.
verifierat att ssdn har senast firmware

minns jag fel. Var inte prestandan bättre än så?

Permalänk
Medlem

det har löst sig precis. Flippade på bios knappen på grafikkortet fram och tillbaka och nu har jag 60fps låst i 4k igen.

är gladare än när Gollum tog ringen from Frodo.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Verkligen i FROM stil. Ingen info överhuvudtaget utöver namnet. Alla visste väl att de jobbade på en DLC.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

From Software har delat med sig av lite intressant statistik från Elden Ring. Bland annat har det dötts ett antal gånger i strider med spelets många bossar. Mer specifikt landar dödssiffran på 5,9 miljarder. Bland bossarna verkar Melania vara den största utmaningen, vilket inte är helt oväntat, med över 300 miljoner dödsfall.

Vidare är fiender den största dödsorsaken i spelet med 69 procent av alla dödsfall, medan 2 procent skedde i samband med PVP-kontakt med andra spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

From Software har delat med sig av lite intressant statistik från Elden Ring. Bland annat har det dötts ett antal gånger i strider med spelets många bossar. Mer specifikt landar dödssiffran på 5,9 miljarder. Bland bossarna verkar Melania vara den största utmaningen, vilket inte är helt oväntat, med över 300 miljoner dödsfall.

Vidare är fiender den största dödsorsaken i spelet med 69 procent av alla dödsfall, medan 2 procent skedde i samband med PVP-kontakt med andra spelare.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Jag dog mest på muterade råttor och liknande som gömde sig bakom lådor och tunnor; Chariot känns som god tvåa för mig på dödsorsak, men det kanske är mitt minne som är selektivt (hatade verkligen den där vagnen...). I stort sätt alla bossar i slutet förutom Melania gick ned på första eller andra försöket, men det kunde vara bra kämpigt i början av spelet. Det kanske blir så när man spelar en caster build.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Bland annat har det dötts ett antal gånger i strider med spelets många bossar. Mer specifikt landar dödssiffran på 5,9 miljarder. Bland bossarna verkar Melania vara den största utmaningen, vilket inte är helt oväntat, med över 300 miljoner dödsfall.

Den listan speglar min upplevelse till viss del, i alla fall. Tror att Malenia och Margit tog längst tid för mig, följt av Fire Giant, Maliketh och Astel.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Kul med ny uppdatering idag, lite raytracing och balanseringsändringar kom äntligen till Elden ring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Kul med ny uppdatering idag, lite raytracing och balanseringsändringar kom äntligen till Elden ring

wat

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag som på grund av tidsbrist är på min första playthrough... Passande med en uppdatering då. 😁

Än så länge är spelet lite väl lätt dock, känns lite som fall souls "lite". Kul om de balanserar om lite till det bättre.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Vårt spel har väldigt ojämn framerate, vad ska vi göra åt det?
Jag vet, vi lägger till lite raytracing!

Permalänk
Medlem

Läst lite av de första 10 sidorna här och kan bara konstarera att ER har sugigt UI för PC.

Har aldrig spelat konsol eller liknande, tänker inte börja nu. Men, det verkar hyfsat bra trots det så jag får väl dra in lite valuta för slantarna och hacka-slasha vidare ett tag.

Assasins Creed och Darksiders är så mycket bättre på PC konf.

Gubbjäveln med rosorna skulle tydligen vara en resurs, men det sabbade jag. Nu får man ha ihjäl idioten efter att ha samlat lite ups till den fula brynjan. Ja, har precis börjat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Ta den klass som du tycker ser coolast eller intressantast ut, det spelar inte så stor roll. Du kommer även kunna respecca efter att du kommit en bit in i spelet.

Några allmänna nybörjartips:
- Levla Vigor tidigt.
Det ser inte ut som att en level i vigor ger så mycket HP i början, men HP/level ökar gradvist upp till lvl 40 för att sedan avta igen.
- Ha en range-attack i bakfickan.
Gillar du att spela en range-stil föreslår jag någon form av magi-build, men oavsett så är det bra att ha ett range-vapen man kan pulla fiender från en grupp istället för att springa in i smeten.
- Ha en sköld equippad.
Finns tre huvudsakliga sätt att undvika skada i en strid, block, dodge eller parry.Block är låg risk/reward, dodge är medium och parry är hög.En block blockerar alltid skadan som skölden specificerar förutsatt att du håller uppe skölden och är vänd mot skadekällan.Med dodge rullar du åt valfri riktning för att undvika skadan. Under själva rullen är du odödlig, men kräver dock att du timear fiendens attack, annars blir du träffad. Parry slår undan fiendens attack med skölden, och vid en lyckad parry har du ett kort ögonblick där fienden inte kan göra något och du kan få in en kontring. Väldigt tight timing, och misslyckas du tar du delar, eller hela skadan från attacken.

Gällande FPS har jag inget att komma med tyvärr. Jag kan inte hålla konstant 60 fps i 1080p med min dator. :<

Om jag bara kunde komma underfund med hur man gör...

Öppen värld, ja, jo, det är väl skönt, men än så länge saknar jag någon form av allmän väg genom spelet. Finns väl 38921 youtubes om det, men jag gillar inte filmade instruktioner.

En sak. Spelet kraschade för mig. Det är iofs inget direkt konstigt, men det knasiga var att jag fick inte igång det igen. Alls. Var tvungen att starta om burken. Någon annan som känner igen det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Öppen värld, ja, jo, det är väl skönt, men än så länge saknar jag någon form av allmän väg genom spelet. Finns väl 38921 youtubes om det, men jag gillar inte filmade instruktioner.

Den lite mer allmänna vägen genom spelet återfinns genom dess solstrålar som skiner åt det håll du bör gå åt för att komma vidare i spelet. Dessa återfinns vid många, men inte alla, s.k. Sites of Grace. Syns även på kartan.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

@num1lock Jo håller på med det. Fast det verkar som om jag får börja om... White-Faced Varre var tydligen lättretad och verkar vara lite av en guide för att komma in i spelet på "rätt" sätt. Kan inte bli kompis med honom igen, enligt diverse ställen på nätet...

Hade ju utforskat nästan hela Limgrave och låst upp hur många Sites of Grace som helst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

@num1lock Jo håller på med det. Fast det verkar som om jag får börja om... White-Faced Varre var tydligen lättretad och verkar vara lite av en guide för att komma in i spelet på "rätt" sätt. Kan inte bli kompis med honom igen, enligt diverse ställen på nätet...

Hade ju utforskat nästan hela Limgrave och låst upp hur många Sites of Grace som helst.

Kan inte minnas att jag behövde hans hjälp på något sätt i spelet. Han är ju bara en NPC som flera andra.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Alltså, mängden lore i Elden Ring är verkligen ett isberg. Det lilla man får sig till dels genom att bara spela spelet, det är försvinnande lite (och oklart) tills man läser sig till den övergripande mytologin i världen och alla figurers plats i den. Jag har inget minne av att jag hade någon vidare interaktion med den där Varre, så jag vet inte om det hade gjort varken till eller från om jag hade haft ihjäl honom efter tio minuter eller inte.

Sen hör det ju lite till spelet också, att man slängs ut på djupt vatten för att lära sig att simma och så går det som det går. Jag tycker att det blir roligare att spela rollspel om man låter lagt kort ligga, lite grann. Visst, man kan väl låsa sig ute från en del spelinnehåll som faktiskt är värt att ta del av om man har ihjäl fel person - och då kanske man kan kosta på sig att spela om ett par timmar - men jag minns inte att Varre var just ett sånt exempel.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Homdax:

Om jag bara kunde komma underfund med hur man gör...

Respecca?
Det kommer du kunna göra...

... efter att du dödat huvudbossen i området efter Limgrave.

Dold text
Skrivet av Homdax:

Hade ju utforskat nästan hela Limgrave och låst upp hur många Sites of Grace som helst.

Varre är inte kritiskt för att kunna klara av spelet. Han säger bara lite olycksbrådande kommentarer och skrattar elakt. En fingervisning...

... ställ in siktet på det stora slottet i norr.

Dold text
Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Det verkar finnas en funktion för andra spelare att ta sig in i "din" session och massakrera dig. Tror det hänt mig två gånger hittills, något ni andra kan belysa varför man kan göra det och vad det tjänar till?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Det verkar finnas en funktion för andra spelare att ta sig in i "din" session och massakrera dig. Tror det hänt mig två gånger hittills, något ni andra kan belysa varför man kan göra det och vad det tjänar till?

Det går att bli invaderad av andra spelare, men inte om du inte spelar co-op med någon annan eller om du aktivt använder ett föremål i spelet som öppnar upp dig för det.

Mest sannolikt har du blivit invaderad av en NPC, det ser likadant ut som om det hade varit en spelare men är styrt till specifika platser som du kommer till. I ett av fallen får du till och med en annan NPC som kommer och hjälper dig. Du kan både bli invaderad och hjälpt av andra spelare på samma sätt så det är nog ett sätt att introducera det bara.

Men som sagt, spelar du bara själv och inte aktivt använder grejen som gör att du kan bli invaderad så är det NPCer du har stött på.

Permalänk
Skrivet av Homdax:

Det verkar finnas en funktion för andra spelare att ta sig in i "din" session och massakrera dig. Tror det hänt mig två gånger hittills, något ni andra kan belysa varför man kan göra det och vad det tjänar till?

Vissa delar av spelet som hänger ihop med ett uppdrag går ut på att man blir invaderad av NPC. Tror första är ganska tidigt nära draken i början. Killen med daggern som attackerar dig, men du får hjälp av en NPC att besegra han.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Kan någon reka en walkthrough eller guide där man får tips om i vilken ordning man skall ta sig till olika ställen och göra grejor? Har kikat runt lite men hittar inget klockrent... har varit uppemot Stromwind slottet, är nu långt norr om det, men är det meningen att man skall kämpa sig in via huvudingången? Grottan upp till höger om slottet leder fram till en port som inte reagerar på något.

Tydligen är det en feature i spelet att man kan ränna runt varsomhelst och göra vad man vill så länge man har tillräckligt med "oumpf" för att klara det, men jag känner att jag bara vandrar in i nya områden lite mållöst och planlöst, samlar lite material och tjackar nån enstaka upgrade, utan att direkt åstadkomma något vettigt för att ta mig vidare i spelet.

Vore bra med lite mer fokus på vad som skall göras i relevant ordningsföljd...?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Homdax:

Kan någon reka en walkthrough eller guide där man får tips om i vilken ordning man skall ta sig till olika ställen och göra grejor? Har kikat runt lite men hittar inget klockrent... har varit uppemot Stromwind slottet, är nu långt norr om det, men är det meningen att man skall kämpa sig in via huvudingången? Grottan upp till höger om slottet leder fram till en port som inte reagerar på något.

Tydligen är det en feature i spelet att man kan ränna runt varsomhelst och göra vad man vill så länge man har tillräckligt med "oumpf" för att klara det, men jag känner att jag bara vandrar in i nya områden lite mållöst och planlöst, samlar lite material och tjackar nån enstaka upgrade, utan att direkt åstadkomma något vettigt för att ta mig vidare i spelet.

Vore bra med lite mer fokus på vad som skall göras i relevant ordningsföljd...?

Denna funkade bra för mig, men blir en del spoilers förstås bara så du vet.

https://eldenring.wiki.fextralife.com/Walkthrough

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Kan någon reka en walkthrough eller guide där man får tips om i vilken ordning man skall ta sig till olika ställen och göra grejor? Har kikat runt lite men hittar inget klockrent... har varit uppemot Stromwind slottet, är nu långt norr om det, men är det meningen att man skall kämpa sig in via huvudingången? Grottan upp till höger om slottet leder fram till en port som inte reagerar på något.

Tydligen är det en feature i spelet att man kan ränna runt varsomhelst och göra vad man vill så länge man har tillräckligt med "oumpf" för att klara det, men jag känner att jag bara vandrar in i nya områden lite mållöst och planlöst, samlar lite material och tjackar nån enstaka upgrade, utan att direkt åstadkomma något vettigt för att ta mig vidare i spelet.

Vore bra med lite mer fokus på vad som skall göras i relevant ordningsföljd...?

Denna tyckte jag var väldigt bra när jag spelade igenom:

https://eldenring.wiki.fextralife.com/file/Elden-Ring/game_pr...

Jag kollade även upp lite walkthroughts under min spelomgång, något jag faktiskt ångrar rätt mycket såhär i efterhand för det förstör spelupplevelsen rätt rejält. Jag slutade med det halvägs igenom och spelet blev så mycket bättre iom att utforskandet och oveteendet faktiskt är ett av spelets höjpunkter. Räcker gott å väl med kartan ovan som någon vägledning.

Sen finns det ju en del saker som är rätt essentiella som tyvärr är lätta att missa om man hoppar in helt grön och bara kör, så någon liten beginners guide kan väl också vara att rekommendera.

t ex:

* att man ska till gatefront ruins grace i princip innan man ska göra nånting annat.
* att man måste fortsätta prata med alla NPCer tills dom slutar med ny dialog, det räcker inte att prata med dom en gång.
* att hämta Spirit Calling Bell,Whetstone Knife och flask of wondrous physicks rätt tidigt.
* att det faktiskt även går att uppgradera spirits via questline.
* att inte bry sig så mycket om man stöter på något svårt, bara att markera det på kartan för att sedan återvända.
* att uppgradera vapen i princip är lika viktigt som att levla.
* Att som nybörjare köra upp vigor till 20 tidigt, och sedan 40 innan man maxar andra stats.

Dold text

Blev förövrigt klar med min genomspelning av Elden Ring för några veckor sedan, hoppa på relativt sent och tog min tid, inte spelat något souls-spel tidigare. Otroligt imponerad, top10 spel jag någonsin spelat. Blev väl en 110h ungefär, på den tiden (och en genomspelning) så klarade jag 80% av alla achievements och genomsökte alla områden och fick ner alla bossar jag lyckades hitta. "Tyvärr" så lyckades jag hitta hur OP en fullt uppgraderad mimic tear ashes är rätt tidigt (har förstått i efterhand att detta är rätt etablaret OP), så kunde segla igenom en hel del bossfighter pga det. Första gången egentligen som jag fattar konceptet med att medvetet handikappa sig själv, även om jag själv hade för dålig självdiciplin för att faktiskt göra det