Fler spel till Linux med Proton 8.0

Permalänk
Melding Plague

Fler spel till Linux med Proton 8.0

I en större uppdatering får kompatibilitetslagret Proton stöd för fler spel och en uppsjö med både stora och små buggfixar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snart en realitet Linux för gamers!!

Permalänk
Medlem

2023 är året för GNU+Linux på skrivbordet.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanhead:

Snart en realitet Linux för gamers!!

vilket århundrande som helst

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Linux fungerar utmärkt för mina ändramål. Det finns ett och annat program/spel som inte går att starta men det är Microsofts fel eftersom de har jobbat flitigt med att bygga upp ett monopol de senaste årtiondena.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad gäller AMD är officiellt stöd bekräftat till bland annat Radeon RX 5000-, RX 6000- och RX 7000-familjerna.

AMD har stöd för Vulkan 1.3 hela vägen tillbaka till Polaris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanhead:

Snart en realitet Linux för gamers!!

Snart? Har uteslutande spelat mina spel på Linux de senaste två åren. Vi är redan där. Bara vissa titlar med anti-cheat som inte funkar än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Snart? Har uteslutande spelat mina spel på Linux de senaste två åren. Vi är redan där. Bara vissa titlar med anti-cheat som inte funkar än.

Vet du om Battlefield 5 och PUBG/CSGO fungerar? Vore tacksam för svar. Vill faktiskt lämna Microsoft för gott, men vet inte om jag vågar än.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Vet du om Battlefield 5 och PUBG/CSGO fungerar? Vore tacksam för svar. Vill faktiskt lämna Microsoft för gott, men vet inte om jag vågar än.

BF5 ska fungera, men kan eventuellt vara lite struligt att få igång p.g.a. EAs app. PUBG fungerar inte p.g.a. deras antifusk. CSGO behöver inte Proton utan finns likt de flesta av Valves egna spel native till Linux.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Wizbro:

2023 är året för GNU+Linux på skrivbordet.

Med lite god vilja kan man väl till och med se det som att Windows är en Linux-distribution nu för tiden. ツ

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Är det snart dags att dualboota med en Linux distro som primära OS?

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

vilket århundrande som helst

Mest online spel som inte riktigt är där 👌

Skrivet av dlq84:

Snart? Har uteslutande spelat mina spel på Linux de senaste två åren. Vi är redan där. Bara vissa titlar med anti-cheat som inte funkar än.

Ah var ett tag sen jag försökte. Vilket OS har bäst stöd för amd kort? Är det Ubuntu som gäller eller steam OS?

Permalänk
99:e percentilen

Upphör aldrig att förvånas över hur enormt många spel det finns i världen. Har inte ens hört talas om ett enda av de ~20 spel som nu då tydligen får Linux-stöd enligt Twitter-inlägget i artikeln. Förstår inte hur folk hinner spela så mycket att det är ekonomiskt möjligt för branschen att ständigt mata ut nya spel i sådan omfattning. 😵‍💫

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

AMD har stöd för Vulkan 1.3 hela vägen tillbaka till Polaris.

Bara för att de har slutat uppdatera drivrutinerna för äldre kort. GCN 3-korten (Tonga, Fiji och Iceland, dvs 285, 380 och Fury, samt diverse low-end skräp för bärbara) har exakt samma ISA som GCN 4/Polaris, så funkar Polaris funkar de korten också.

Skrivet av Alling:

Med lite god vilja kan man väl till och med se det som att Windows är en Linux-distribution nu för tiden. ツ

Nej, det är inte Linux-kerneln, så Linux kan du aldrig få det till. Med väldigt mycket god vilja kan du väl få det i samma kategori som FreeBSD och MacOS osv, ett userland som liknar vanliga Linux-distributioner ovanpå en helt annan kernel, men också det är ju att dra det lite långt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Vet du om Battlefield 5 och PUBG/CSGO fungerar? Vore tacksam för svar. Vill faktiskt lämna Microsoft för gott, men vet inte om jag vågar än.

CSGO funkar (native-port), de andra spelar jag inte. Kolla protondb.

Skrivet av Lanhead:

Mest online spel som inte riktigt är där 👌

Ah var ett tag sen jag försökte. Vilket OS har bäst stöd för amd kort? Är det Ubuntu som gäller eller steam OS?

Nä, som gamer vill man ha det senaste som erbjuds i form av kärna och drivrutiner, välj något som alltid har detta up-to-date. Typ Manjaro eller annan rolling-release distro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av z3poxx:

Är det snart dags att dualboota med en Linux distro som primära OS?

Testar på det nu, fungerar överlag bra.
Men jag spelar bara WoW Classic och CSGO typ.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Mitt största problem just nu är att EA dödade Origin och ersatte det med katastrofen de kallar.. EA app? Eller något. Fungerar gör den i alla fall inte alls på min Deck vilket låser ute en massa spel jag annars gärna skulle köpa, t.ex Mass Effect.

Men hursom, alltid roligt med nya Proton versioner.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av NodCommander:

Mitt största problem just nu är att EA dödade Origin och ersatte det med katastrofen de kallar.. EA app? Eller något. Fungerar gör den i alla fall inte alls på min Deck vilket låser ute en massa spel jag annars gärna skulle köpa, t.ex Mass Effect.

Men hursom, alltid roligt med nya Proton versioner.

Kan inte annat än instämma, den är faktiskt riktigt värdelös. Jag kände mig nostalgisk och har roat mig med The Sims 4 i några veckor, men EA App höll på att få mig att sluta helt.

Ang. just Mass Effect finns Legendary Edition även på Steam har jag för mig, så det kan vara värt att kolla upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Upphör aldrig att förvånas över hur enormt många spel det finns i världen. Har inte ens hört talas om ett enda av de ~20 spel som nu då tydligen får Linux-stöd enligt Twitter-inlägget i artikeln. Förstår inte hur folk hinner spela så mycket att det är ekonomiskt möjligt för branschen att ständigt mata ut nya spel i sådan omfattning. 😵‍💫

Dead Space 1 och 2 sålde ju ett gäng miljoner ex och remaken som kom nu toppade flera sälj listor när det kom i januari. Lyckades nästa komma 1a i USA men CoD sålde fler ex.

Men ja det verkade vara majoritet ganska små spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Ang. just Mass Effect finns Legendary Edition även på Steam har jag för mig, så det kan vara värt att kolla upp

Antar att den startar via något EA-tjosan även då? Men det kanske går bättre...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av evil penguin:

Antar att den startar via något EA-tjosan även då? Men det kanske går bättre...

Bara för det kollade jag det finstilta, och jo visst.

"INTERNETUPPKOPPLING; EA-KONTO; STEAM-KONTO; GODKÄNNANDE AV EA:S ANVÄNDARAVTAL (terms.ea.com/sv); OCH NEDLADDNING & INSTALLATION AV EA:S KLIENTPROGRAMVARA (origin.com/download)"

Så det hjälper nog tyvärr inte då :/ Jag hade ett minne av att man slapp, men blandar säkert ihop det med något annat spel.

Permalänk
Medlem

Nice!
Blir nog dags att lägga till dual-boot och se hur mycket jag egentligen tvingas ha kvar i Windows
Microsoft gör allt mindre för att utveckla sitt OS och alldeles för mycket för att bloata ner det

Funkar spelen jag spelar finns ingen orsak att ligga kvar Windows.
Linux har i stort orörda HW krav medan Windows mer eller mindre kräver last-gen CPU
Jag har en hel drös "äldre" maskiner (E8600, D525) som har tillräckligt med "kräm", problemet är att Win10 är så nerbloatat och skevt i sin insamling av användar-telemetri att det knappt går att använda dem.
Och....Mircosoft har mage att ta betalt....
Android är åtminstonde gratis

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mpat:

Nej, det är inte Linux-kerneln, så Linux kan du aldrig få det till. Med väldigt mycket god vilja kan du väl få det i samma kategori som FreeBSD och MacOS osv, ett userland som liknar vanliga Linux-distributioner ovanpå en helt annan kernel, men också det är ju att dra det lite långt.

Jag hade förstått det som att det var en faktisk Linux-kernel, så jag försökte ta reda på hur det ligger till. Läser jag måhända Wikipedia fel, eller stämmer inte det som står där?

In May 2019, WSL 2 was announced, introducing important changes such as a real Linux kernel, through a subset of Hyper-V features. WSL 2 differs from WSL 1 in that WSL 2 runs inside a managed virtual machine that implements the full Linux kernel.

[…]

As of 2022, WSL 2 includes a (rather recent LTS) Linux kernel 5.15.74.2.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag hade förstått det som att det var en faktisk Linux-kernel, så jag försökte ta reda på hur det ligger till. Läser jag måhända Wikipedia fel, eller stämmer inte det som står där?

In May 2019, WSL 2 was announced, introducing important changes such as a real Linux kernel, through a subset of Hyper-V features. WSL 2 differs from WSL 1 in that WSL 2 runs inside a managed virtual machine that implements the full Linux kernel.

[…]

As of 2022, WSL 2 includes a (rather recent LTS) Linux kernel 5.15.74.2.

WSL2 är baserat på Linux som körs virtualiserat (någon variant på hyper-v), ja.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag började spela redan 2017 i Linux Mint, funkar fint fint för det mesta, skulle vilja säga att ca 75% av Windows spelen funkar bra i Linux och det blir bättre för varje år. Det krävs inga hack eller så, bara installera Steam precis som i Windows och tuta och köra.

Gjorde en liten lathund och demo hur man tex installerar F1 2017 i Linux Mint, lika lätt som i Windows!
https://www.youtube.com/watch?v=jOtJtbRSqeE

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag hade förstått det som att det var en faktisk Linux-kernel, så jag försökte ta reda på hur det ligger till. Läser jag måhända Wikipedia fel, eller stämmer inte det som står där?

In May 2019, WSL 2 was announced, introducing important changes such as a real Linux kernel, through a subset of Hyper-V features. WSL 2 differs from WSL 1 in that WSL 2 runs inside a managed virtual machine that implements the full Linux kernel.

[…]

As of 2022, WSL 2 includes a (rather recent LTS) Linux kernel 5.15.74.2.

Ser man på, inte illa. Dock vet jag inte om jag skulle kalla det ett Linux ändå om det bara körs virtualiserat, men ändå - lite närmare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Blir bara färre anledningar för mig att välja Windows i GRUB, härligt. Snart kanske mitt Linux distro får bo på min NVME också!

Kör visserligen inte Pop OS! nu men rekommenderar det starkt ifall man vill prova på. När jag testade installera det hade jag CS:GO körandes på under en kvart efter första starten.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av evil penguin:

WSL2 är baserat på Linux som körs virtualiserat (någon variant på hyper-v), ja.

Mm. Det jag menade var att Microsoft gjort det såpass enkelt, first-class och transparent att köra Linux i Windows att det från användarens synvinkel knappt känns som en VM alls, utan snarare som en feature i Windows.

Men visst, det kanske inte är korrekt i teknisk bemärkelse att skriva som jag gjorde.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det är jätte fina nyheter. Windows blir sämre o sämre, Linux blir bättre o bättre. Snart så kan man byta för gott kanske

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Snart? Har uteslutande spelat mina spel på Linux de senaste två åren. Vi är redan där. Bara vissa titlar med anti-cheat som inte funkar än.

Jag formaterade och installerade enbart Linux i samband med att W7 nådde EOL i början av 2020.... Har hittills inte stött på något som inte fungerar alls, men jag kör inte "AAA"-titlar, mest lite äldre grejer.

Det vore guld om de lyckades att få Proton att fungera "plug n play" rakt av på allt, det skulle innebära ett rejält tapp för MS och ett rejält uppsving för Linux som operativ på desktop. När (inte om) vi kommer dit så kommer även marknaden i självfall då utvecklarna ställer om och börjar utveckla spel designade för Linux istället, vilket drar med sig alla entusiaster och därav kommer snöbollseffekten öka i kvadrat.

Jag är helt övertygad om att väldigt många entusiaster som idag använder Windows gör så för att de är tvingade, inte för att de vill.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d