Permalänk
Medlem

Tunnelbroker route64.org?

Jag söker en tunnelbroker som erbjuder tunnel till IPv6 via Wireguard. Jag hade fastnat för route48 och hade nästan kommit igång när de lade ner verksamheten. Jag försökte skapa ett konto hos route64 men konfirmeringsfilen fungerar inte och de svarar inte på mail.
Är det någon som känner till något om route64?

Permalänk

Saken med route64 är att han som driver kan helt plötsligt försvinna, ingen hör något från han och saker slutar fungera.
Jag har både sätt detta själv och hört samma sak från andra i gemensaken kring dessa projekt.

Route48 var ett mycket bra projekt och det var mycket vettigt folk som bakade det.
Huvudanledningen till att som fick stänga var att dom fick hantera mycket ddos och abuse.
Många sponsorer fick ta en stor smäll av alla ddos-attacker.
Det var ett heltidsjobb att hantera abuse och ddos.
Men det som fick dom att stänga ner helt var när det var en koordinerad attack mot många noder samtidigt.

Där finns ett par andra sätt att fixa IPv6 till dig.
Visa kör en VPS någonstans ifrån och routar IPv6 över en till en tunnel hem.
Sen så finns det några andra tunnelbroker så som tunnelbroker.net som drivs av HE.net men det stora problemet med dom är att adresserna från dom är blockerade hos visa tjänster.

Visa signatur

Cisco-certifierad Nätverkskonsult.
Driver en egen ISP
IPv6 förespråkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OBorgqvist:

Saken med route64 är att han som driver kan helt plötsligt försvinna, ingen hör något från han och saker slutar fungera.
Jag har både sätt detta själv och hört samma sak från andra i gemensaken kring dessa projekt.

Route48 var ett mycket bra projekt och det var mycket vettigt folk som bakade det.
Huvudanledningen till att som fick stänga var att dom fick hantera mycket ddos och abuse.
Många sponsorer fick ta en stor smäll av alla ddos-attacker.
Det var ett heltidsjobb att hantera abuse och ddos.
Men det som fick dom att stänga ner helt var när det var en koordinerad attack mot många noder samtidigt.

Där finns ett par andra sätt att fixa IPv6 till dig.
Visa kör en VPS någonstans ifrån och routar IPv6 över en till en tunnel hem.
Sen så finns det några andra tunnelbroker så som tunnelbroker.net som drivs av HE.net men det stora problemet med dom är att adresserna från dom är blockerade hos visa tjänster.

Tack för ett informativt svar!
Jag har Tele2, tidigare ComHem som ISP. Tidigare hade jag tillgång till IPv6 via HE.net men det slutade att fungera rätt som det var. Till slut fann jag att Tele2 inte längre släppte igenom SIT.
Då började jag leta efter någon som erbjöd tunnlar via Wireguard för att också vara beredd vid eventuell CGNAT. Det var då det blev besvärligt. Urvalet blev väldigt litet. HE.net har inte wireguard-tunnlar. Eftersom jag inte driver någon affärsverksamhet är ju en gratistjänst första alternativet.
Som router kör jag VyOS på supermicro-hårdvara.