Permalänk
Medlem

Måste säga att jag gillar verkligen att man kan ha tabbar i utforskaren, och hur man kan arrangera fönsters position.

Sen är det små finjusteringar som att ta bort och ändra vissa menyer, då jag vill ha så minimalt/snyggt som möjligt mindre "skit" och mer enkelt och smidig arbetsyta.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ett annat klagomål är att man inte kan stänga av gruppering av fönster i aktivitetsfältet, så om du har flera instanser uppe av samma program så kommer de alltid bara att ha en ikon där, och för att välja rätt så får man klicka eller hovra på den och sen välja fönstret man vill ha. Inga textetiketter där heller utan bara ikoner. Jag gillade grupperingen när det kom i Vista, och ikonerna utan text när det kom i W7, så detta har inte varit något problem för mig, men om det är något du känner väldigt starkt för kanske W10 är bättre.

WHAAAT?
Låter som en dealbreaker för mig...är bland det första jag gör när jag installerar windows - att ändra så den inte grupperar förens aktivitetsfältet är fullt. Och sen har jag aldrig fler program öppna än jag får plats med...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

WHAAAT?
Låter som en dealbreaker för mig...är bland det första jag gör när jag installerar windows - att ändra så den inte grupperar förens aktivitetsfältet är fullt. Och sen har jag aldrig fler program öppna än jag får plats med...

Då är du garanterat i en minoritet. De verkar dock jobba med att lägga tillbaka denna funktionalitet igen i kommande versioner, om man ska tro rapporter från media som följer detta.

I Windows 11 har de tillsynes byggt om aktivitetsfältet från grunden. Nu håller de sakta på att återimplementera funktioner som folk saknar. Själv saknade jag egentligen bara möjligheten att öppna Task Manager genom att högerklicka på aktivitetsfältet, något de nyligen lade till igen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

WHAAAT?
Låter som en dealbreaker för mig...är bland det första jag gör när jag installerar windows - att ändra så den inte grupperar förens aktivitetsfältet är fullt. Och sen har jag aldrig fler program öppna än jag får plats med...

Jo det verkar som om en del förlitar sig på den funktionaliteten, och det var därför jag tog upp den.

Jag kan inte se hur det är ett så stort problem dock, men alla har vi våra arbetsmönster förstås.

Permalänk

kan nån förklara för mig vart filer som hindras utav säkerhetssystemet läggs?
de måste ju hamna i kartantän men jag tror jag har sökt igenom hela säkerhets delen nu och jag hittar inget. i microsoft defender till win10 så öppnade man enkelt upp prpgramet, gick till karantän, valde tillåt fil, återställ och sedan var det klart, men här verkar det vara hopplöst.

det är en fil som nu säkerhetssystemet hittade och som togs bort(antar karantän). hur återställer jag denna filen? eller hur får jag säkerhetssystemet att inte ta bort filen om nu programmet tog bort filen och jag nu måste installera om?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

kan nån förklara för mig vart filer som hindras utav säkerhetssystemet läggs?
de måste ju hamna i kartantän men jag tror jag har sökt igenom hela säkerhets delen nu och jag hittar inget. i microsoft defender till win10 så öppnade man enkelt upp prpgramet, gick till karantän, valde tillåt fil, återställ och sedan var det klart, men här verkar det vara hopplöst.

det är en fil som nu säkerhetssystemet hittade och som togs bort(antar karantän). hur återställer jag denna filen?

När du trycker på återställs återställs filen till den mapp den var i när den hittades.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

När du trycker på återställs återställs filen till den mapp den var i när den hittades.

och vart hittar jag denna återställ knapp?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

och vart hittar jag denna återställ knapp?

https://learn.microsoft.com/sv-se/microsoft-365/security/defe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

och vart hittar jag denna återställ knapp?

Allt sånt är integrerat i Settings numera. Titta under Security/Säkerhet så hittar du allt sånt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av jnsson:

När du trycker på återställs återställs filen till den mapp den var i när den hittades.

Skrivet av blunden:

Allt sånt är integrerat i Settings numera. Titta under Security/Säkerhet så hittar du allt sånt.

jag har nu provat att installera om 4 gånger och varje gång jag ska försöka starta programmet så händer samma sak, säkerhetssystemet klagar och tar bort filen och varje gång detta händer så går jag in i historiken som ni säger för att leta efter filen som togs bort och återställa, men filen finns inte där, den går inte att hitta någonstans i över huvud taget, så jag kan inte göra annat mer än att dra slutsatsen att säkerhetssystemet tar bort filen direkt, utan att ge mig en chans att ens välja vad jag vill göra med den, alltså den skickas inte till karantän.

kan man på nått sätt komma förbi detta? går det inte att slå av eller åtminstone i nån inställning välja att jag måste godkänna innan filer tas bort?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

jag har nu provat att installera om 4 gånger och varje gång jag ska försöka starta programmet så händer samma sak, säkerhetssystemet klagar och tar bort filen och varje gång detta händer så går jag in i historiken som ni säger för att leta efter filen som togs bort och återställa, men filen finns inte där, den går inte att hitta någonstans i över huvud taget, så jag kan inte göra annat mer än att dra slutsatsen att säkerhetssystemet tar bort filen direkt, utan att ge mig en chans att ens välja vad jag vill göra med den, alltså den skickas inte till karantän.

kan man på nått sätt komma förbi detta? går det inte att slå av eller åtminstone i nån inställning välja att jag måste godkänna innan filer tas bort?

Öppna Windows defender, klicka på Virus & threat protection, gå till Virus & threat protection settings och under där har du Manage settings skrolla längst ned och där hittar du Exclusions och under där har du Add or remove exclusions, där kan du lägga in det windows defender ska undanta.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Windows 10 fungerar ju fortfarande kanon så ser ingen anledning att byta. Windows 11 har man hört en hel del negativt om. Jag väntar nog på Windows 12 istället.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Windows 10 fungerar ju fortfarande kanon så ser ingen anledning att byta. Windows 11 har man hört en hel del negativt om. Jag väntar nog på Windows 12 istället.

Kom bara ihåg att de som har problem hörs mycket mer än de som inte har problem. För mig fungerar Windows 11 bättre än Windows 10

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Kom bara ihåg att de som har problem hörs mycket mer än de som inte har problem. För mig fungerar Windows 11 bättre än Windows 10

På vilket sätt om man får fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

På vilket sätt om man får fråga?

Appar startar snabbare. Bättre inställningarapp än i W10 enligt mig. mm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Windows 10 är startknappen åtminstone där den alltid är

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaksM:

Windows 10 är startknappen åtminstone där den alltid är

Går att ställa in att den ska vara till vänster i W11 också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Störde mig också på att "never combine" inte fanns. Men nu när man kört Win11 ett tag börjar man vänja sig vid det nya sättet.

Windows 11 är betydligt snyggare än Windows 10. Får fortfarande "Metrovibbar" av Windows 10 med dess "tiles"... Usch.

Gillar tabs i file explorer och notepad .
Någon som vet om Microsoft kommer implementera tabs i Word och andra Office program?

Permalänk
Medlem

Nu har jag "hård kört" Win 11 sen sist jag skrev (ca 3 veckor) här och det är fortfarande små grejer man hakar upp sig på.
Som i mitt fall Remote desktop kan funka hur fint som helst ena dagen och för att till andra inte vara kompis alls, även vissa program (Creative) menyer buggar ur samt byta energi schema.

På det stora hela är jag nöjd med Win 11 snygg och flyter på allt bara känns så mjukt, men det är dom där små detaljerna som får en att rygga tillbaka, vilket gör att Win 10 funka bättre på den fronten.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

Nu har jag "hård kört" Win 11 sen sist jag skrev (ca 3 veckor) här och det är fortfarande små grejer man hakar upp sig på.
Som i mitt fall Remote desktop kan funka hur fint som helst ena dagen och för att till andra inte vara kompis alls, även vissa program (Creative) menyer buggar ur samt byta energi schema.

På det stora hela är jag nöjd med Win 11 snygg och flyter på allt bara känns så mjukt, men det är dom där små detaljerna som får en att rygga tillbaka, vilket gör att Win 10 funka bättre på den fronten.

Använder du det nya fjärrskrivbordsprogrammet från butiken? För jag använder det varje dag och har inte haft några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Använder du det nya fjärrskrivbordsprogrammet från butiken? För jag använder det varje dag och har inte haft några problem.

Jag kör med Chrome remote desktop, får ta och prova ditt program istället vad hette de eller är det som redan är inbakat i windows?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

Jag kör med Chrome remote desktop, får ta och prova ditt program istället vad hette de eller är det som redan är inbakat i windows?

Microsoft Fjärrskrivbord:

Permalänk

Jag ska installera om windows. också intresserad av denna fråga. Jag är van vid Windows 10, men de säger att 11 är bättre. Jag vet inte hur jag ska vara

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av OmegaCharlie:

Jag ska installera om windows. också intresserad av denna fråga. Jag är van vid Windows 10, men de säger att 11 är bättre. Jag vet inte hur jag ska vara

Du får väl testa. Själv föredrar jag definitivt Windows 11, men många ogillar ju förändring rent generellt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OmegaCharlie:

Jag ska installera om windows. också intresserad av denna fråga. Jag är van vid Windows 10, men de säger att 11 är bättre. Jag vet inte hur jag ska vara

På det stora hela är de väldigt lika varandra även om det finns några smågrejer de ändrat som verkar förstöra upplevelsen för en del. Startmenyn ser annorlunda ut, och sitter i mitten numera men det är enkelt att ändra till vänsterhörnet igen. Man kan inte lägga aktivitetsfältet någon annanstans än i nederkant. Det går inte att inte gruppera ikoner i aktivitetsfältet utan alla instanser av ett program du har igång kommer att hamna på samma ikon, vilket har varit default sedan W7, men nu finns det inga alternativ. Du kan heller inte få textlabels i aktivitetsfältet utan det är ikonerna som kom i W7 som gäller. Högerklicksmenyn (i exempelvis file explorer) har ändrats till en modernare meny, så gamla program som inte har uppdaterats och som har alternativ tillagda i högerklicksmenyn hamnar under en undermeny på den istället. Dock lär det problemet vara övergående ju fler utvecklare som uppdaterar sina program till att hamna i den nya menyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OmegaCharlie:

Jag ska installera om windows. också intresserad av denna fråga. Jag är van vid Windows 10, men de säger att 11 är bättre. Jag vet inte hur jag ska vara

Jag säger desamma, testa själv och bilda dig en egen uppfattning en sak som är guld för dig kanske inte är det för någon annan.

@snajk
Nu är jag med det funkar ändå fint de lilla jag testa än så länge, dock så kommer jag inte åt datorn utanför mitt nätverk...felkod: 0x204.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Mitt intryck är att Windows 10 är ett mer moget och vältrimmat operativsystem. Öppnandet av appar, mappar och snart sagt allt känns rappare än i 11an. (Ska dock sägas att jag läst folk med den motsatta upplevelsen här på forumet.)

Sedan tycker jag att Windows 11 känns något klaustrofobiskt. Som om Microsoft mest uppfattar mig som användare som ett nödvändigt ont. Ungefär samma känsla som jag får av Mac/Apple; "Använd datorn som våra överbetalda UX:are tycker att den ska användas, eller gör det inte alls".

Med risk för att gå out of topic tror jag Microsoft har glömt bort vad som gjorde dem stora en gång i tiden. Deras OS var absolut inte bäst under 95/98/XP-eran. Men de erbjöd ett relativt användarvänligt OS som samtidigt var en sandlåda med enorm frihet för mig som användare. (Sandlådan fanns också hos Linux, men inte användarvänligheten. Och Mac var användarvänligt, men ack så låst.) Numera känns det som om MS tar raska kliv mot samma nedlåsning, och eventuellt sin egen grav.

Dessvärre kommer 10an inte supportas mer än två år till, så kanske är 11an ett bättre val för att du ska slippa byta om nåt år?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

nu har jag använt win 11 ett tag och i början så kändes allt bara förvirrande, totalt kaos, hittade inget, kändes omständigt att komma åt det man ville komma åt och detta win defender som tog bort filer utan att ge en en chans att välja vad man ville göra med dem(kvarstår än idag) och lite mer, men nu har man vant sig, så nu känns det inte lika illa.

jag föredrar ändå win 10, men nu kör jag vidare på win 11 då uppdateringarna har slutat på win 10.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Någon mer med Win 11 som ljudet bråkar för?
Själv kör med externt ljudkort (creative) så fort jag startar om datorn så ställs ljudinställningarna om till annan ljudkälla trots att jag har inaktiverat dessa.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

Någon mer med Win 11 som ljudet bråkar för?
Själv kör med externt ljudkort (creative) så fort jag startar om datorn så ställs ljudinställningarna om till annan ljudkälla trots att jag har inaktiverat dessa.

För mig har det nästan varit tvärtom, på jobbdatorn i alla fall. Tidigare (med W10) hade Teams väldiga problem att välja rätt enhet, och om man exempelvis kopplade ur någon konferenshögtalare eller liknande utan att avsluta mötet så slutade allt funka, ibland kraschade det, men med elvan så bara funkar det. Igår exempelvis glömde jag att ett möte var online också, och bara drog ur kablarna, och mötet fortsatte på datorns högtalare och mikrofon utan strul.

Däremot har headset-uttaget på datorn nedgraderats till bara hörlur efter uppgraderingen, men det känns inte som att det är ett problem med Windows utan snarare Lenovo eller möjligtvis mitt jobbs IT-avdelnings inkompetens på området.