OLED-paneler allt vanligare i bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

OLED-paneler allt vanligare i bärbara datorer

Oändlig svärta i bärbart format växte rejält under 2022, samtidigt som leveranserna av LCD-paneler sjönk kraftigt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Med andra ord tekniken går framåt på skärmar och priserna går ner på dom

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Fint det! Ge mig nu bara en laptop med en 3840x2160 OLED-panel, bra tangentbord med en nipple mitt i o sen resten av hårdvaran oerhört enkel men med h265 hårdvarudekodning för en perfekt Parsec-klient. Kan ju tycka att det endå bör finnas nån slags marknad för såna laptops nu när det här med att streama hårdvara nånannanstans ifrån blir mer o mer populärt.

Permalänk
Medlem

Ett av mina krav var OLED när jag köpte dator senast, blev Samsung Galaxy Book2 Pro, för Asus var så sjukt långsamma att få ut deras senaste serie.

Mycket nöjd med den och OLED är amazing! Bara hoppas på lite bättre priser för ny skärm till stationära nu

Permalänk
Snusfri

OLED i en lappe är för mig en bonus då jag inte använder mina speciellt ofta.

Min Acer Swift 3 köpte jag mest pga bra pris/spec och batteritid för att ha med till sommarstugan och på resande fot, då ligger OLED-skärm långt ner på prio-listan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
99:e percentilen

Fint! Då blir det OLED på nästa laptop när min ThinkPad X1 Carbon 5th Gen från 2017 har gjort sitt. Men det blir nog inte än på ett tag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Köpte en Asus Vivobook med en Oled-panel i höstas. Fantastiskt fin bild jämfört med andra laptopskärmar även om den udda uppdateringsfrekvensen på 90 Hz (eller den enda andra frekvensen som går att välja, 60Hz) är lite irriterande då det inte går att få 24/25 Hz-material att flyta jämnt.

Permalänk
Medlem

Oled känns som det första stora tekniksprånget för bärbara de senaste 8-9 åren. Innan dess var det steget till 1080p IPS-paneler istället för lågupplösta TN-paneler som innebar en betydande skillnad. Och innan dess steget hårddisk till SSD.

Permalänk
Medlem

Finns det matta OLED än? Är det något jag stör mig på med Macbooken är det ju reflektionerna...

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Novdid:

Köpte en Asus Vivobook med en Oled-panel i höstas. Fantastiskt fin bild jämfört med andra laptopskärmar även om den udda uppdateringsfrekvensen på 90 Hz (eller den enda andra frekvensen som går att välja, 60Hz) är lite irriterande då det inte går att få 24/25 Hz-material att flyta jämnt.

Det där är så himla tråkigt! Adaptiv uppdateringsfrekvens har varit nästintill standard på stationära datorer och skärmar i flera år vid det här laget, och i värsta fall brukar man iallafall kunna välja 50 Hz, 24 Hz etc. Varför ska det vara så svårt på bärbara?

Skrivet av hakro807:

Oled känns som det första stora tekniksprånget för bärbara de senaste 8-9 åren. Innan dess var det steget till 1080p IPS-paneler istället för lågupplösta TN-paneler som innebar en betydande skillnad. Och innan dess steget hårddisk till SSD.

Skulle nog vilja nominera Apple M1 också: helt plötsligt fick vi blixtsnabba, fläktlösa, tunna datorer som likt mobiler och surfplattor alltid är igång (vaknar direkt).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Köpte en Asus Vivobook med en Oled-panel i höstas. Fantastiskt fin bild jämfört med andra laptopskärmar även om den udda uppdateringsfrekvensen på 90 Hz (eller den enda andra frekvensen som går att välja, 60Hz) är lite irriterande då det inte går att få 24/25 Hz-material att flyta jämnt.

Prova denna programvaran. https://www.svp-team.com/ Den gör underverk med filmer

Permalänk
Medlem

Själv vill jag bara ha en matt skärm som också är ljusstark, då jag arbetar både utomhus och på tåg. Detta verkar vara väldigt svårt att hitta. Har någon tips? Jag gillar Lenovo, men är inte krav

Permalänk
Medlem

Om de bara kunde börja producera OLED skärmar i 24-32" dimensionerna till rimliga priser också så hade man kanske tagit ett intresse, men till dagens 13-14 tusen (prisjakt sökning) för den billigaste OLED datorskärmen så lär det inte precis bli en "rusning" till butikerna för konsumenterna. Och nej det är inte dyrare att producera OLED just som datorskärmar, inte när man lyckats rätt så bra med >5tusen kr för 40-58" OLED tv, man ser ju några fula tillverkare sälja OLED tvs som datorskärm, t.ex då ASUS med sin "Asus ROG Swift OLED PG42UQ 42" ", börjar på 18 tusen kr för en 42tum 4K OLED, medan då OLED tvs börjar på 8 tusen för 48" 4K OLED.

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Finns det matta OLED än? Är det något jag stör mig på med Macbooken är det ju reflektionerna...

Det är faktiskt vad jag uppskattar med Macbooks. Är så fruktansvärt less på att alla andra tillverkare inte nyttjar bra glossy skärmar och istället ger matta som kompromissar färgåtergivningen och ljusstyrkan.

Permalänk
Medlem

Hade oled på min gamla dator. Åkte tillbaks med glossy skärm. Sitter ofta i ljust rum. Nej tack

Har nu en mini-led och väljer det alla dagar över oled pga ljusstyrkan på runt 900 nits i SDR och runt 1200 i Hdr med väldigt nära samma svärta.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banka:

Det är faktiskt vad jag uppskattar med Macbooks. Är så fruktansvärt less på att alla andra tillverkare inte nyttjar bra glossy skärmar och istället ger matta som kompromissar färgåtergivningen och ljusstyrkan.

Plot twisten är att du är ett ondskefullt geni som bor i en grotta!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Frågan är om OLED-displayerna håller datorns livslängd ut utan massa inbränningar och kraftigt försämrad ljusstyrka. Verkar inte så om man kikar på externa displayer.

Känner att mini-LED är nästa steg för att slippa kompromisser av detta slag. Kommer säkert med sina egna barnsjukdomar, men bara tanken på inbränningar får mig att inte vilja röra OLED med tång.