Vilken sida ska man gå/jogga?

Permalänk
Medlem

Delad körbana/cykelväg så håller gående till vänster.
Gångbana normal högerregel, dvs man går på höger sida.

Kan iofs ändrats sen jag lärde mig. Nu kan man till exempel köra hur f*n man vill i en rondell bara man BLINKAR NÄR MAN SKA UR!! Aldrig riktigt fattad den grejjen.

Mina 2 dollars.

Permalänk
Medlem

Alla fordon ska alltid hålla höger. Varför anse något annat vara rätt när vi har högertrafik?

Är själv väldigt ofta ute och löptränar. Om jag inte förväntar mig att det ska finnas någon form av fordon på vägen/stigen/stråket, till exempel i skogen, kommer jag hålla mig till höger. Ingenting rör sig så pass snabbt att det någonsin varit ett bekymmer ändå, och vandrare använder allt som oftast "högertrafik" på leder.

Om jag är på delad gång- och cykelbana kommer jag hålla mig till vänster. Detta eftersom alla fordonsförande personer kommer hålla till höger. Fordon som möter har möjlighet att se ifall det kommer något bakom mig, och kan justera sig därefter. Jag ger vika ut i kanten vid behov.

Permalänk
Skrivet av dales:

Delad körbana/cykelväg så håller gående till vänster.
Gångbana normal högerregel, dvs man går på höger sida.

Kan iofs ändrats sen jag lärde mig. Nu kan man till exempel köra hur f*n man vill i en rondell bara man BLINKAR NÄR MAN SKA UR!! Aldrig riktigt fattad den grejjen.

Mina 2 dollars.

Det har alltid varit så i rondeller. Man blinkar när man byter fil eller färdriktning. Att köra i en rondell är som ett köra i en oändlig kurva.

Men du kanske blinkar varje gång vägen har en böj?

Permalänk
Inaktiv

Det normala är och har varit högertrafik sedan omläggningen på 60-talet. Tyvärr har man dock ställt allt på ända med att man ska gå till vänster på en gemensam gång och cykelbana. Det är vansinne eftersom man då blandar trafikslag som ska väja åt samma håll när de möts.

Fördelen med att gå till höger på gemensam gång-och cykelbana är att normala trafikregler kan gälla. Man passerar sina medtrafikanter till vänster och håller till höger vid möte. Det gör det även säkrare då man som gående till höger på en trottoar eller gångdelen av en skild gång-och cykelbana kommer närmast mötande trafik på intilliggande bil- eller cykelväg.

Att man går mot trafiken när man går på en bilväg är ett undantag för att man man egentligen inte bör gå där alls. Man ser bilar komma tidigare och då också kanske till och med kliva av vägen för att inte bli påkörd. Det har inget med höger- eller vänstertrafik att göra.

Cyklister håller en högre fart än gående, vilket hade gjort det svårare för bilar att hinna se dem om de hade cyklat mot trafiken. En person som går står i princip still relativt en bils hastighet, så för bilens skull spelar det ingen större roll vilket håll den går åt.

Denna "nya" lag är trams och motverkar sitt syfte (egentligen oavsett vad det kan tänkas vara), och de som okritiskt hyllar den hatar logik. Våga vägra vänstertrafik.

Permalänk

Vet inte ens om det är "lag", förmodligen inte förrän den är testad där en löpare och cyklist frontar och det blir personskador. Jag anser att det ligger mest logik i att hålla höger när det inte är markerad delad gångväg. Vill man springa om eller cykla om tar man ut till vänster och så är det inga problem. Det här med sikt bakåt är bara trams utan någon som helst logisk grund.

Jag kör vidare med mitt högertänk och säkert kommer jag att möta denne gubbtjyv igen på stigen eller gångvägen. Får se om jag vågar utmana eller väja undan återigen.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av broderick:

Vet inte ens om det är "lag", förmodligen inte förrän den är testad där en löpare och cyklist frontar och det blir personskador. Jag anser att det ligger mest logik i att hålla höger när det inte är markerad delad gångväg. Vill man springa om eller cykla om tar man ut till vänster och så är det inga problem. Det här med sikt bakåt är bara trams utan någon som helst logisk grund.

Jag kör vidare med mitt högertänk och säkert kommer jag att möta denne gubbtjyv igen på stigen eller gångvägen. Får se om jag vågar utmana eller väja undan återigen.

Så du frågar "Vem har rätt egentligen? Och om jag tänker fel, varför?", får hänvisningar till lagtexten som säger att du "ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen", och fortsätter ändå gå på höger sida?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Det normala är och har varit högertrafik sedan omläggningen på 60-talet. Tyvärr har man dock ställt allt på ända med att man ska gå till vänster på en gemensam gång och cykelbana. Det är vansinne eftersom man då blandar trafikslag som ska väja åt samma håll när de möts.

Fördelen med att gå till höger på gemensam gång-och cykelbana är att normala trafikregler kan gälla. Man passerar sina medtrafikanter till vänster och håller till höger vid möte. Det gör det även säkrare då man som gående till höger på en trottoar eller gångdelen av en skild gång-och cykelbana kommer närmast mötande trafik på intilliggande bil- eller cykelväg.

Att man går mot trafiken när man går på en bilväg är ett undantag för att man man egentligen inte bör gå där alls. Man ser bilar komma tidigare och då också kanske till och med kliva av vägen för att inte bli påkörd. Det har inget med höger- eller vänstertrafik att göra.

Cyklister håller en högre fart än gående, vilket hade gjort det svårare för bilar att hinna se dem om de hade cyklat mot trafiken. En person som går står i princip still relativt en bils hastighet, så för bilens skull spelar det ingen större roll vilket håll den går åt.

Denna "nya" lag är trams och motverkar sitt syfte (egentligen oavsett vad det kan tänkas vara), och de som okritiskt hyllar den hatar logik. Våga vägra vänstertrafik.

Den här regeln har funnits med sen 1998, den är inte "ny" på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderick:

Vet inte ens om det är "lag", förmodligen inte förrän den är testad där en löpare och cyklist frontar och det blir personskador. Jag anser att det ligger mest logik i att hålla höger när det inte är markerad delad gångväg. Vill man springa om eller cykla om tar man ut till vänster och så är det inga problem. Det här med sikt bakåt är bara trams utan någon som helst logisk grund.

Jag kör vidare med mitt högertänk och säkert kommer jag att möta denne gubbtjyv igen på stigen eller gångvägen. Får se om jag vågar utmana eller väja undan återigen.

Varför har du ens gjort denna tråd när du ändå inte lyssnar på vad någon skriver?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderick:

Vet inte ens om det är "lag", förmodligen inte förrän den är testad där en löpare och cyklist frontar och det blir personskador. Jag anser att det ligger mest logik i att hålla höger när det inte är markerad delad gångväg. Vill man springa om eller cykla om tar man ut till vänster och så är det inga problem. Det här med sikt bakåt är bara trams utan någon som helst logisk grund.

Jag kör vidare med mitt högertänk och säkert kommer jag att möta denne gubbtjyv igen på stigen eller gångvägen. Får se om jag vågar utmana eller väja undan återigen.

Hoppas cykeldäcket smakar gott!

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem

Det finns ingen vinst med att gå på höger sida.

Om man går på vänster sida kan det finnas lägen där man kan undvika att bli påkörd av en oaktsam/blind cyklist/mopedist etc.

Det finns ingen lag att man måste göra det ena eller det andra, bara rekommendationer. Så vill man fortsätta gå på höger sida "bara för att det är min rätt" så bryter man inte mot några lagar, men man lär säkert stöta på irritation ibland och får nog acceptera det.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det finns ingen lag att man måste göra det ena eller det andra, bara rekommendationer. Så vill man fortsätta gå på höger sida "bara för att det är min rätt" så bryter man inte mot några lagar, men man lär säkert stöta på irritation ibland och får nog acceptera det.

Vill man hålla höger så kan man ju börja promenera i Delsjön i Göteborg, alla går fel, de försökte till och med sätta upp skyltar för att få folk att förstå att man bör gå på höger sida men de försvann efter en helg. För svårt att förstå antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderick:

Vet inte ens om det är "lag", förmodligen inte förrän den är testad där en löpare och cyklist frontar och det blir personskador. Jag anser att det ligger mest logik i att hålla höger när det inte är markerad delad gångväg. Vill man springa om eller cykla om tar man ut till vänster och så är det inga problem. Det här med sikt bakåt är bara trams utan någon som helst logisk grund.

Jag kör vidare med mitt högertänk och säkert kommer jag att möta denne gubbtjyv igen på stigen eller gångvägen. Får se om jag vågar utmana eller väja undan återigen.

Hahahah, du beter dig som ett barn.

Och jo, det är visst lag på det, som @iswoop tidigare hänvisat till. Kanske behöver det överförtydligas för dig igen?

7 kap. 1§ Trafikförordning (1998:1276)

Citat:

7 kap. Bestämmelser för gående på väg

1 § Gående på väg ska använda gångbanan eller vägrenen.

Om det inte finns någon gångbana eller vägren ska gående använda cykelbanan eller körbanan. Detsamma gäller sådana trafikanter som avses i 1 kap. 4 § andra stycket om gångbanan är smal eller utrymmet på den är begränsat på annat sätt eller om det finns andra särskilda skäl för det.

Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen. Den som åker rullskidor, rullskridskor eller liknande och som färdas med högre hastighet än gångfart ska dock färdas längst till höger om det är lämpligare.

Permalänk
Moderator
Moderator

Uppenbarligen meningslöst att svara på frågan så vi lägger locket på.

*Tråd låst.*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.