AMD Opteron fyller 20 år

Permalänk
Melding Plague

AMD Opteron fyller 20 år

För två decennier sedan påbörjade AMD en framgångsrik resa i servervärlden, som sällskapades av samma 64-bitarsstöd som används idag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Aaah.. Inte samma gen som släpptes för 20 år sedan, men min Opteron 165 är en av de AMD-processor jag har bäst minnen av...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Hedersmedlem

Opteron och senare Athlon 64 var verkligen en milstolpe i utvecklingen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Opteron och senare Athlon 64 var verkligen en milstolpe i utvecklingen.

Yoshman kommer hävda att ARM är en större milstolpe.

@Yoshman

Har inga Opteron-minnen men jag minns min Athlon 600 Mhz fick Flight Simulator 2000 att flyta som smör!

Grattis AMD hoppas ni tar en större andel idag med Epyc!

Permalänk

Skrapat fram en bild från servern. Direct DIE cooling med vatten.

Visst minns man Opteron 165 därtill. Härliga tider

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Körde en dual opteron server i många år men fick ge upp då jag inte hittade er internminne till den. Ett elände att finna fläktar också om något gick sönder.

Såld: https://www.sweclockers.com/marknad/218655-supermicro-server-...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Opterons va ju det bästa man kunde få tag i i Hackerwars i början av 00-talet. Minns hur avis min nattkollega på hotellet va när han insåg att jag ägnat en synnerligen lugn helg åt att att uppgradera min maskin och våldföra mig på hans 😂

Permalänk
Medlem

Wendell förklarar bra tycker jag, hur pass stor grej det var.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv

Besten jag hade för många många år sedan.

AMD Opteron UP 154 2,8GHz 1MB Socket 939 (Box)

https://www.webhallen.com/se/product/48049-AMD-Opteron-UP-154...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Opteron och senare Athlon 64 var verkligen en milstolpe i utvecklingen.

Var inte Athlon 64 och Opteron samtida?
Bara att Athlon 64 riktade sig mer åt konsumentmarknaden, medan Opteron mer åt server och workstation.

Typ som när Athlon 64 använde Socket 939 och Opteron Socket 940.
Men har för mig Athlon använde en annan Socket innan 939.
Jag har byggt Athlon 64 system åt andra, men de var Socket 939 baserade.

Tänkte bygga ihop en Dual Socket 940 Opteron för en hemma server.
Skulle köpa begagnat moderkort.
Men jag lyckades inte hitta något intressant moderkort som inte antingen såldes för dyrt eller såldes av säljare som inte ville skicka till Sverige.

En av sakerna jag ville ha var ett moderkort med PCI Express.
Men det var inte så vanligt på singelcore Opteron tiden.
(vilket gjorde de modellerna dyrare, speciellt av de bättre märkena)
Att gå upp till 1-2 generationer nyare än vad jag tänkt mig hade nog underlättat det.

Jag har haft Dual Pentium III och Dual SGI Octane.
Så ändå haft ett par Dual maskiner.
Det var coolt.

Men idag när man kan få 4-16 kärnor eller ännu mer i en enda processor så känns det inte som att multisocket system fyller någon större funktion för 98% av användarna.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Findecanor:

https://www.youtube.com/watch?v=rMvwHMuTLGw

Wendell förklarar bra tycker jag, hur pass stor grej det var.

Ja, superbra video! Lägger till den i toppen av artikeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Var inte Athlon 64 och Opteron samtida?
Bara att Athlon 64 riktade sig mer åt konsumentmarknaden, medan Opteron mer åt server och workstation.

I det större perspektivet, ja. Men sett till något slags årsdag så var Opteron först ut och har sin 20-årsdag nu någon gång.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hade både Opteron 144 och 165 under S939-eran. Hur häftigt som helst med två trådar i taskmanager Good times.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Var inte Athlon 64 och Opteron samtida?
Bara att Athlon 64 riktade sig mer åt konsumentmarknaden, medan Opteron mer åt server och workstation.

Typ som när Athlon 64 använde Socket 939 och Opteron Socket 940.
Men har för mig Athlon använde en annan Socket innan 939.
Jag har byggt Athlon 64 system åt andra, men de var Socket 939 baserade.

Tänkte bygga ihop en Dual Socket 940 Opteron för en hemma server.
Skulle köpa begagnat moderkort.
Men jag lyckades inte hitta något intressant moderkort som inte antingen såldes för dyrt eller såldes av säljare som inte ville skicka till Sverige.

En av sakerna jag ville ha var ett moderkort med PCI Express.
Men det var inte så vanligt på singelcore Opteron tiden.
(vilket gjorde de modellerna dyrare, speciellt av de bättre märkena)
Att gå upp till 1-2 generationer nyare än vad jag tänkt mig hade nog underlättat det.

Jag har haft Dual Pentium III och Dual SGI Octane.
Så ändå haft ett par Dual maskiner.
Det var coolt.

Men idag när man kan få 4-16 kärnor eller ännu mer i en enda processor så känns det inte som att multisocket system fyller någon större funktion för 98% av användarna.

Opeteron var några månader före. Konsumentprodukterna baserades på dessa.

Athlon 64 var först ut på sockel 754.
Sockel 939 lanserades året därpå (2004).

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Var inte Athlon 64 och Opteron samtida?
Bara att Athlon 64 riktade sig mer åt konsumentmarknaden, medan Opteron mer åt server och workstation.

Ungefär samtida, och i grunden samma arkitektur, men först ut var Opteron och Socket 940.
Lite senare kom konsumentmodellerna i form av Athlon 64, först med Socket 754, följt av Socket 939.

Det kom även Opteron modeller för Socket 939.
Kom även dual-core versioner för både Socket 940 och Socket 939.

Permalänk
Medlem

En Opteron 185 var min första multicore! Drop-in replacement för den A64 3000+ jag hade innan.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Min Dual Opteron 244 inköpt 2003, 1.8Ghz@1.95Ghz (MSI stödjer överlockning)
2Gb ram (de på bilderna var defekta 1Gb Corsair med 25%+ RMA stats typ), FX5900 Ultra 256Mb.
Raptron 10K och senare SCSI 15K.
Gentoo Linux amd64, spelade UT2004 64bit versionen, fick testa demot innan release från Linux developern icculus som personligen laddade upp det på min FTP (och andras som ville testa).
Helt andra tider, men känns som det var i går med, minst hur jag gick in och löste ut det kontant fortfarande.

Mobot dog efter 7 år hoss en polare men fick tillbaks prollar och ram och ramet lever i en Dual Athlon MP i dag.
Har en server med Dual Opteron 280 fortfarande och alla mina 6st opteron prollar kvar.

Permalänk
Medlem

Minns att man dreglade över Athlon64 FX-51 när den lanserades i september 2003 till Socket 940.

https:/hexus.net/tech/reviews/cpu/625-amd-athlon64-fx-51

För egen del blev det dock Socket 939 plattformen så småningom.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så körde jag min Opteron på ett Asrock moderkort som hade stöd för både AGP och PCI-e, det var tider.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Minns att man dreglade över Athlon64 FX-51 när den lanserades i september 2003 till Socket 940.

https:/hexus.net/tech/reviews/cpu/625-amd-athlon64-fx-51

För egen del blev det dock Socket 939 plattformen så småningom.

Samma här, men minns att prislappen fick mig som ung student att försöka fundera på viktigare saker

Jag väntade och uppgradera från min Athlon XP 3200+ till en C2D E4300, billigt. Sedan var det ingen nackdel att den gick stabilt i 1.8@2.8ghz, jag fick den nästan stabil i 3ghz. Den mest prisvärda cpun jag någonsin ägt.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

Mitt opteron minne.

Jag sparade ihop till en dator med ett Tyan Tiger och två Opteron 265. 3ware raidkort för SATA. Debian GNU/Linux. Den gick dygnet runt tills den dog vid en omstart. Vid närmare inspektion verkar det som att kondingarna på moderkortet svällt. Då kunde man få en Intel i7 med sex kärnor, moderkort och RAM, för en bråkdel av vad jag betalade för det systemet. Så det fick det bli.

Permalänk
Medlem

P1 100->P3 500->XP2100+(OC 2700+, Sweclockers/Datorbutiken datorn)->Opteron 146.
Man hade rätt stora prestanda hopp när man uppgraderade förr, Opteron 146 var sanslöst prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Minns att man dreglade över Athlon64 FX-51 när den lanserades i september 2003 till Socket 940.

https:/hexus.net/tech/reviews/cpu/625-amd-athlon64-fx-51

För egen del blev det dock Socket 939 plattformen så småningom.

Ja men eller hur! Nu minns jag inte tillverkaren, men det fanns en fet kylfläns i ren koppar som var top-of-the-line runt den tiden ocksp. Vet inte hur många gånger man satt med båda produkterna i kundvagnen och drömde om att klicka på ”Slutför köp”

Landade ett par år senare i en Opteron 146 istället. Det var en riktig bang-for-the-buck-processor på den tiden.

(Lite off topic, men runt samma veva, något tidigare kanske, så beställde vi en 1700+ (1,46GHz, 133x11) och Winbond-minnen till brorsan. Han fick givetvis de bästa revisionerna av båda så vi skrämde upp den i 2GHz (200x10) och 2-2-2-5 timings på minnet. Den rullade på så jäkla bra i den setupen att burken efter några år inte längre kunde bootas i originalfrekvens )

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag instämmer med ovan.... Opteron 146.... jäklar vad prisvärd den var!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Hedersmedlem

Hade minst en som snurrade ett tag.

Permalänk
Medlem

Första Socket 939 processorn jag köpte blev en Athlon64 3200+ sen ville jag uppgradera och beställde en Opteron 170 men firman som sålde den gick i konkurs. Som tur var blev jag inte av med pengarna. Blev en Athlon64 FX-55 i stället. Hade även en Athlon64 X2 4400+ under en period. Har fortfarande kvar burken. Nu sitter det en Athlon64 FX-60 i den.

https://www.sweclockers.com/galleri/15404-athlon-64-fx-60-dat...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Om jag minns rätt så körde jag min Opteron på ett Asrock moderkort som hade stöd för både AGP och PCI-e, det var tider.

Samma här, en Opteron 146 eller om det var 144? Och det skitsmarta Asrock mobot med både Agp och PCI som gjorde uppgradering lindrigare och ett enkelt men kraftfullt bios.

Folk kom på att man lätt kunde dra upp Opteron prollen till samma fart som en FX 57, vilket då var var en svindyr prolle. Vart det 10×200-2000 Mhz? Har för mig att jag fick upp min i dryga 2200 Mhz med en Big Typhon luftkylare. Tror Amd gjorde detta medvetet för att få marknadsandelar.
Opteronen kostade ca 2 papp och en FX 57a' över 10 papp.

Nice minnen det där.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Min Dual Opteron 244 inköpt 2003, 1.8Ghz@1.95Ghz (MSI stödjer överlockning)
2Gb ram (de på bilderna var defekta 1Gb Corsair med 25%+ RMA stats typ), FX5900 Ultra 256Mb.
Raptron 10K och senare SCSI 15K.
Gentoo Linux amd64, spelade UT2004 64bit versionen, fick testa demot innan release från Linux developern icculus som personligen laddade upp det på min FTP (och andras som ville testa).
Helt andra tider, men känns som det var i går med, minst hur jag gick in och löste ut det kontant fortfarande.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Mobot dog efter 7 år hoss en polare men fick tillbaks prollar och ram och ramet lever i en Dual Athlon MP i dag.
Har en server med Dual Opteron 280 fortfarande och alla mina 6st opteron prollar kvar.

Den där biltelefonen ser rolig ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Samma här, en Opteron 146 eller om det var 144? Och det skitsmarta Asrock mobot med både Agp och PCI som gjorde uppgradering lindrigare och ett enkelt men kraftfullt bios.

Folk kom på att man lätt kunde dra upp Opteron prollen till samma fart som en FX 57, vilket då var var en svindyr prolle. Vart det 10×200-2000 Mhz? Har för mig att jag fick upp min i dryga 2200 Mhz med en Big Typhon luftkylare. Tror Amd gjorde detta medvetet för att få marknadsandelar.
Opteronen kostade ca 2 papp och en FX 57a' över 10 papp.

Nice minnen det där.

2.8 GHz rullar en FX-57 på i.

https://www.anandtech.com/show/1722

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Aha? Ok, det var längesedan så minnet är inte hundra.

Var det 10x300-3000mhz tro?
Eller vart det multipeln med?
Måste finnas ngn här som har bättre minne än mig.

Såvitt jag kommer ihåg, gick de att klocka upp i mer än en FX57a''

Tror faktiskt att jag har den burken kvar ngnstans.
Har massa gammla grunkor stående.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?