Diskreta grafikkortet krånglar, jag håller på att bli galen.

Permalänk
Medlem

Diskreta grafikkortet krånglar, jag håller på att bli galen.

Jag har just byggt in alla mina komponenter i ett SSUPD Meshroom S. Jag hade mina komponenter i ett fractal define innan. Det som är nytt är att jag har bytt till ett kraftfullare nätagg och introducerat en riser 4.0 eftersom detta måste till för att montera grafikkort i SSUPD Meshroom S. Den plastbiten som ska hålla kvar grafikkortet i PCI-E-platsen har brutits av, men riserkabeln går hela vägen ner i honan.

Komponenter:
GIGABYTE z690i AORUS ULTRA rev 1.0
Corsair dominator 16 gb x2
Intel 13600 KF
ASUS LOKI 1000w
HP RTX 3070 (ett OEM-kort som jag har haft sen tidigare)

Problemet:
Efter att ha installerat komponenterna i mitt nya chassi, så beter sig grafikkortet väldigt märkligt. Ibland så får jag bild ur grafikkortet och ibland måste jag byta till integrerade grafikkretsen. Det verkar vara helt slumpmässigt. Hade inte dessa problem med komponenterna i ett vanligt chassi utan riser. Det som är nytt är nättagget och riser 4.0.

Vad jag har gjort:
Ändrat i bios, både stängt av integrerad grafikkrets, satt på auto och stängt av den helt. Ändrat PCI-e från auto till gen 4.0 Kört clear CMOS. Uppdaterat BIOS.
Kollat alla elsladdar, kopplat ut och kopplat in. Tagit ut och stoppat in risern i moderkortet. Tagit ut och stoppat in grafikkortet. Satt in grafikkortet i min gamla dator som kommer till POST utan problem. Tagit ut och stoppat in minnen. Ominstallerat windows. Bytt från displayport till hdmi.

Oavsett vad jag gör så har jag samma problem med ett nyckfullt grafikkort. Hade inte dessa problem med samma komponenter förrän jag introducerade nytt nätagg och Riser 4.0. Vad ska jag göra? Är det risersladden som är konstig? Någon annan som upplevt liknande problem?

Permalänk
Medlem

Kollat så det inte är kontakt och därmed kortslutning från någon distans under moderkortet. Lätt glömma att det kan sitta någon som inte behövs och/eller på fel ställe.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

gissar att det är risern, brukar vara det

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - kingston fury 64gb 6000mhz ddr5 - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston fury m2 - 1tb wd black sn850 - 1tb wd black sn850x - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b - acer xv322qkkv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Kollat så det inte är kontakt och därmed kortslutning från någon distans under moderkortet. Lätt glömma att det kan sitta någon som inte behövs och/eller på fel ställe.

Alltså så fort jag byter från grafikkortet till integrerade grafikkortet så får jag bild, så tror inte det är kortslutning i moderkortet. Eller menar du att det kan vara det ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophet^:

gissar att det är risern, brukar vara det

Jo jag misstänker det, men är det mitt moderkort som inte är kompatibelt med risken eller skulle risern i sig vara defekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlium:

Jo jag misstänker det, men är det mitt moderkort som inte är kompatibelt med risken eller skulle risern i sig vara defekt?

vad jag sett så brukar det vara så att risern inte fixar gpun men svårt att säga

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - kingston fury 64gb 6000mhz ddr5 - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston fury m2 - 1tb wd black sn850 - 1tb wd black sn850x - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b - acer xv322qkkv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophet^:

vad jag sett så brukar det vara så att risern inte fixar gpun men svårt att säga

Ja, men risern är 4.0 samma som grafikkortet. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlium:

Ja, men risern är 4.0 samma som grafikkortet. 🤔

tyvärr ingen garanti verkar det som :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophet^:

tyvärr ingen garanti verkar det som :/

Men då måste man skippa riser helt eller är det just denna kabel det är fel på?

Permalänk
Medlem

Prova att ändra PCIe till 3.0 i bios, bara för se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlium:

Men då måste man skippa riser helt eller är det just denna kabel det är fel på?

borde gå fint med en annan kabel eller som nedan sa

Skrivet av FatherOfThree:

ja detta kan funka

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlium:

Alltså så fort jag byter från grafikkortet till integrerade grafikkortet så får jag bild, så tror inte det är kortslutning i moderkortet. Eller menar du att det kan vara det ändå?

Beror ju lite på var det är kontakt och därmed vad som påverkas.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag har ändrat till 3.0. Verkar faktiskt vara stabilt. Håller verkligen tummarna för att detta fungerar! 🤯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Beror ju lite på var det är kontakt och därmed vad som påverkas.

Hm ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophet^:

borde gå fint med en annan kabel eller som nedan sa

ja detta kan funka

Ja, man får ju hoppas att det räcker med att ändra till 3.0. Annars blir jag uppgiven om jag måste ta ut allt igen

Permalänk
Medlem

Allt är pci-e gen 4.0 riser, moderkort och gpu. Trots detta så verkar det fungera felfritt efter att jag bytt till 3.0. Hoppas någon annan i samma situation lösningen på problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlium:

Allt är pci-e gen 4.0 riser, moderkort och gpu. Trots detta så verkar det fungera felfritt efter att jag bytt till 3.0. Hoppas någon annan i samma situation lösningen på problemet

Vet inte om det fortfarande gäller men minns för en tid sedan att alla PCIe4-risers inte var skapade lika. Somliga klarade helt enkelt inte vad de lovade. Det finns säkert sådana på marknaden fortfarande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Vet inte om det fortfarande gäller men minns för en tid sedan att alla PCIe4-risers inte var skapade lika. Somliga klarade helt enkelt inte vad de lovade. Det finns säkert sådana på marknaden fortfarande.

Ja ok, det skulle förklara en del!

Oavsett so hoppas jag att någon som letar efter svar som har samma problem hittar det i den. Här tråden. Tidigare när det bara fanns 3.0 riser så hade en del personer problem för att det var satt till auto i bios så att det inte blev 3.0 som det skulle vara. Men det är verkligen inte logiskt att man ska behöva sätta ner bandbredden till 3.0 för att få det att fungera när alla komponenter uppnår 4.0 klassificering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlium:

Men det är verkligen inte logiskt att man ska behöva sätta ner bandbredden till 3.0 för att få det att fungera när alla komponenter uppnår 4.0 klassificering.

PCIe 4.0 ställer höga krav på signalöverföringen, och alla länkar i kedjan kommer degradera signalen till någon grad. Så även om både PCIe-porten på moderkortet och risern klarar PCIe 4.0 var för sig så är det inte säkert att det fungerar lika bra när signalen måste gå igenom både moderkortet och risern.

Permalänk
Medlem

Kommer 3070 ens nära taket för vad PCIe 3.0 klarar? Borde väl inte finnas någon poäng med att köra 4.0 ändå

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

PCIe 4.0 ställer höga krav på signalöverföringen, och alla länkar i kedjan kommer degradera signalen till någon grad. Så även om både PCIe-porten på moderkortet och risern klarar PCIe 4.0 var för sig så är det inte säkert att det fungerar lika bra när signalen måste gå igenom både moderkortet och risern.

Ja ok, fler steg där det kan gå fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Kommer 3070 ens nära taket för vad PCIe 3.0 klarar? Borde väl inte finnas någon poäng med att köra 4.0 ändå

Det kanske tappar 1-2 fps. I CS-go skulle det möjligtvis kunna påverka. Men jag tänkte uppgradera till 4070ti, 4080 eller rx 7900xtx. I så fall kanske det kan påverka prestandan

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Det kanske tappar 1-2 fps. I CS-go skulle det möjligtvis kunna påverka. Men jag tänkte uppgradera till 4070ti, 4080 eller rx 7900xtx. I så fall kanske det kan påverka prestandan