Diskreta grafikkortet krånglar, jag håller på att bli galen.
Jag har just byggt in alla mina komponenter i ett SSUPD Meshroom S. Jag hade mina komponenter i ett fractal define innan. Det som är nytt är att jag har bytt till ett kraftfullare nätagg och introducerat en riser 4.0 eftersom detta måste till för att montera grafikkort i SSUPD Meshroom S. Den plastbiten som ska hålla kvar grafikkortet i PCI-E-platsen har brutits av, men riserkabeln går hela vägen ner i honan.
Komponenter:
GIGABYTE z690i AORUS ULTRA rev 1.0
Corsair dominator 16 gb x2
Intel 13600 KF
ASUS LOKI 1000w
HP RTX 3070 (ett OEM-kort som jag har haft sen tidigare)
Problemet:
Efter att ha installerat komponenterna i mitt nya chassi, så beter sig grafikkortet väldigt märkligt. Ibland så får jag bild ur grafikkortet och ibland måste jag byta till integrerade grafikkretsen. Det verkar vara helt slumpmässigt. Hade inte dessa problem med komponenterna i ett vanligt chassi utan riser. Det som är nytt är nättagget och riser 4.0.
Vad jag har gjort:
Ändrat i bios, både stängt av integrerad grafikkrets, satt på auto och stängt av den helt. Ändrat PCI-e från auto till gen 4.0 Kört clear CMOS. Uppdaterat BIOS.
Kollat alla elsladdar, kopplat ut och kopplat in. Tagit ut och stoppat in risern i moderkortet. Tagit ut och stoppat in grafikkortet. Satt in grafikkortet i min gamla dator som kommer till POST utan problem. Tagit ut och stoppat in minnen. Ominstallerat windows. Bytt från displayport till hdmi.
Oavsett vad jag gör så har jag samma problem med ett nyckfullt grafikkort. Hade inte dessa problem med samma komponenter förrän jag introducerade nytt nätagg och Riser 4.0. Vad ska jag göra? Är det risersladden som är konstig? Någon annan som upplevt liknande problem?