Min dator startar om sig utan några uppenbara fel.

Permalänk
Medlem

Min dator startar om sig utan några uppenbara fel.

Hejsan!

Jag köpte en ny dator för några månader sedan och har haft problem med att datorn kan ibland bara starta om sig själv.

Det jag har kollat efter fel är:

Memtest86 i 6 timmar, 0 fel.
Prime95 i 6 timmar(Blend test), 0 fel.
3dMark för GPU i 4 timmar, 0 fel.

Har haft en lätt överclocking av CPU men även testat helt standard, Ingen skillnad.

Kollat i event viewer och allt den hittar är: "The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly."

Får inte bluescreen.

Testat att installera om windows utan framgång, "sfc /scannow" hittade inga fel.

Specs på datorn:

AMD Ryzen 9 7950X3D Kyls av en NH D15
ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6400MHz CL32 FURY (Körs i 6000mhz med 32 timings)
2x Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB
MSI 3080 Suprim X 10Gb
Corsair RM850x V2 / 850W / 80+ Gold

Är det något jag har missat i min felsökning?

Permalänk
Medlem

Drygt :/ Provat nyaste BIOS som kom för ett par dagar sedan antar jag (1409)? Verkar som att ASUS plockat bort äldre versioner så jag undrar om det kan ha varit något allvarligt problem med dessa möjligen.

Har du kört något tyngre minnestest med hårdare belastning, typ Karhu, HCL eller liknande? Borde ju dock få BSODs om det var minnesrelaterat.

Är det under hård belastning eller närsomhelst det sker? Tänker om det sker under hård belastning av både CPU och GPU samtidigt att det kunde vara OVP som triggas av spikar eller liknande, men ditt agg borde inte ha några trubbel med det systemet.

EDIT:

Får väl tas med en nypa salt, men enligt flera trådarReddit verkar det som att det ev. funnits allvarliga problem med tidigare BIOS-versioner och X3D.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Det är extremt drygt.

Senaste bios (1409) är installerat.

Nå tyngre än memtest86 har jag inte testat, ska kolla upp de du nämner och prova.

Det kan ske närsomhelst. När datorn är helt idle, ingen belasting i huvudtaget. Eller under gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laiq:

Det är extremt drygt.

Senaste bios (1409) är installerat.

Nå tyngre än memtest86 har jag inte testat, ska kolla upp de du nämner och prova.

Det kan ske närsomhelst. När datorn är helt idle, ingen belasting i huvudtaget. Eller under gaming.

Bor du i lägenhet eller hus/villa? Använder du jordat eller ojordat uttag? Har du flera förbrukare kopplade till samma uttag/fas som din dator är ansluten till?

Har du monterat din dator själv av lösa komponenter eller är det en färdigbyggd dator? Om du har monterat din dator själv, använde du ett ESD armband och/eller en ESD matta, hur var dom koponenterna anslutna isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Bor du i lägenhet eller hus/villa? Använder du jordat eller ojordat uttag? Har du flera förbrukare kopplade till samma uttag/fas som din dator är ansluten till?

Jag bor i en lägenhet, ojordat då det inte finns jordade uttag i hela lägenheten.

Har även en TV till samma uttag. Men den är inte påslagen.

Funkade prima med min gamla CPU (i7 8700k)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laiq:

Jag bor i en lägenhet, ojordat då det inte finns jordade uttag i hela lägenheten.

Har även en TV till samma uttag. Men den är inte påslagen.

Funkade prima med min gamla CPU (i7 8700k)

Jag tror du har oren ström/spänning i ditt eluttag, en UPS skulle hjälpa dig för att kapa spännings toppar och eventuell överström. Din gamla CPU krävde ju inte alls lika hög effekt som din nuvarande CPU. Och andra sidan kan du ha något fel i ditt moderkort när det kommer till strömförsörjningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Jag tror du har oren ström/spänning i ditt eluttag, en UPS skulle hjälpa dig för att kapa spännings toppar och eventuell överström. Din gamla CPU krävde ju inte alls lika hög effekt som din nuvarande CPU. Och andra sidan kan du ha något fel i ditt moderkort när det kommer till strömförsörjningen.

Borde inte TV:n också ha problem då? Det är enbart datorn, inte skärmarna eller något annat som har problem.

Det är ju som sagt inte enbart under load utan när datorn är i idle också.

Min gamla CPU drog 160w (5ghz oc) och min 7950x drar ca 100w.

Men det kanske är som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laiq:

Borde inte TV:n också ha problem då? Det är enbart datorn, inte skärmarna eller något annat som har problem.

Det är ju som sagt inte enbart under load utan när datorn är i idle också.

Min gamla CPU drog 160w (5ghz oc) och min 7950x drar ca 100w.

Men det kanske är som du säger.

Enligt sweclockers test drar en 7950x3d max 260W och din gamla överklockade drog väl knappast 160W i i vila, det var väl under belastning. Enligt min erfarenhet är tv apparater inte lika känsliga för oren ström som en dator är... Det är en stor skillnad på hur många transistorer det finns i en tv och i en dators CPU och GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Enligt sweclockers test drar en 7950x3d max 260W och din gamla överklockade drog väl knappast 160W i i vila, det var väl under belastning. Enligt min erfarenhet är tv apparater inte lika känsliga för oren ström som en dator är... Det är en stor skillnad på hur många transistorer det finns i en tv och i en dators CPU och GPU

7950x3d 260w? Det är väl hela systemet, aldrig sett min dra över 140w under OCCT/ Prime95

Permalänk
Medlem

Nu har ju även Swec rapporterat om det Reddit-trådarna jag länkade till diskuterar, så frågan är om du kan ha haft så otur att CPU:n tagit någon form av skada. Lär väl uppdaga sig hur pass allvarligt det varit.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laiq:

Kollat i event viewer och allt den hittar är: "The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly."

Vad säger event viewer innan omstarten? Kolla gärna minst 10 event innan omstarten sker.

Vilka energisparlägen kör du? Inte ovanligt att viss hårdvara inte kan hantera viloläge (av/på).

På jobbet dödar USB-hubben i skärmen datorn emellanåt. Även dockan och laptop inte är helt kompatibla. Löste det genom att dels dra ut USB-sladdarna till skärmarna, samt att aldrig låta datorn gå i viloläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Nu har ju även Swec rapporterat om det Reddit-trådarna jag länkade till diskuterar, så frågan är om du kan ha haft så otur att CPU:n tagit någon form av skada. Lär väl uppdaga sig hur pass allvarligt det varit.

Det är lite oroväckande att se att det är såpass många som har problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vad säger event viewer innan omstarten? Kolla gärna minst 10 event innan omstarten sker.

Vilka energisparlägen kör du? Inte ovanligt att viss hårdvara inte kan hantera viloläge (av/på).

På jobbet dödar USB-hubben i skärmen datorn emellanåt. Även dockan och laptop inte är helt kompatibla. Löste det genom att dels dra ut USB-sladdarna till skärmarna, samt att aldrig låta datorn gå i viloläge.

Event viewer visar några varningar men den som sticker ut mest är denna "error"

"MDM Declared Configuration: Function (checkNewInstanceData) operation (Read isNewInstanceData) failed with (The parameter is incorrect.)"

Flertal varningar som har detta: The application-specific permission settings do not grant Local Activation permission for the COM Server application with CLSID
{2593F8B9-4EAF-457C-B68A-50F6B8EA6B54}
and APPID
{15C20B67-12E7-4BB6-92BB-7AFF07997402}
to the user DESKTOP-QLFERGE\Laiq SID (S-1-5-21-778586013-135798119-1309187596-1001) from address LocalHost (Using LRPC) running in the application container Unavailable SID (Unavailable). This security permission can be modified using the Component Services administrative tool.

Kör på balanced (recommended) då det är det man ska köra för denna processor vad jag har läst.

Har inga kablar utöver Displayport till skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laiq:

Event viewer visar några varningar men den som sticker ut mest är denna "error"

"MDM Declared Configuration: Function (checkNewInstanceData) operation (Read isNewInstanceData) failed with (The parameter is incorrect.)"

Flertal varningar som har detta: The application-specific permission settings do not grant Local Activation permission for the COM Server application with CLSID
{2593F8B9-4EAF-457C-B68A-50F6B8EA6B54}
and APPID
{15C20B67-12E7-4BB6-92BB-7AFF07997402}
to the user DESKTOP-QLFERGE\Laiq SID (S-1-5-21-778586013-135798119-1309187596-1001) from address LocalHost (Using LRPC) running in the application container Unavailable SID (Unavailable). This security permission can be modified using the Component Services administrative tool.

Kör på balanced (recommended) då det är det man ska köra för denna processor vad jag har läst.

Har inga kablar utöver Displayport till skärmen.

Ganska säker på att det senare är ett klassiskt harmlöst event (spammas här också) och det första verkar vara ett nytt "harmlöst" event från någon relativt färsk Windows-uppdatering. Har ett antal precis likadana. Något med Mobile Device Management (MDM) som är enterprise-relaterat.

Inget som bör ha med att datorn reboot:ar att göra i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070