Nytt Unreal Engine 5-spel kräver minst Geforce RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Visst är det trevligt med utveckling och inget grafikkort håller för evigt men...

Man bör inte sätta lägsta systemkrav så högt att spelet inte alls går att spela på de nya! grafikkort vanligt folk har råd att köpa.

Att sätta lägsta systemkrav högre än GTX1660/RTX2060/RTX3050/RX6600 är rent hål i huvudet. Det går till och med att argumentera för att 4GB-kort som GTX1650 D6/Super bör stödjas eftersom dessa kort är deprimerande vanliga och fortfarande säljs nya till gamers i mindre rika länder.

Crysis gick utmärkt att spela på en potatis om man skruvade ner alla inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Visst är det trevligt med utveckling och inget grafikkort håller för evigt men...

Man bör inte sätta lägsta systemkrav så högt att spelet inte alls går att spela på de nya! grafikkort vanligt folk har råd att köpa.

Att sätta lägsta systemkrav högre än GTX1660/RTX2060/RTX3050/RX6600 är rent hål i huvudet. Det går till och med att argumentera för att 4GB-kort som GTX1650 D6/Super bör stödjas eftersom dessa kort är deprimerande vanliga och fortfarande säljs nya till gamers i mindre rika länder.

Alla projekt måste dra sina linjer i vad de vill åstadkomma. Dessa valde en hög ribba helt klart och har valt att inte nödvändigtvis sälja till de med svagare system, även om jag tror att det nog kommer gå att dumpa inställningarna rätt rejält och få det att funka på ett RX6600 eller liknande.

Att sedan Nvidia fortfarande säljer skräp för över $150 är deprimerande och håller tillbaka utvecklingen. På så sätt är det skönt att UE5 kräver rejäl hårdvara, då kanske efterfrågan på skräp sjunker tids nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Visst är det trevligt med utveckling och inget grafikkort håller för evigt men...

Man bör inte sätta lägsta systemkrav så högt att spelet inte alls går att spela på de nya! grafikkort vanligt folk har råd att köpa.

Att sätta lägsta systemkrav högre än GTX1660/RTX2060/RTX3050/RX6600 är rent hål i huvudet. Det går till och med att argumentera för att 4GB-kort som GTX1650 D6/Super bör stödjas eftersom dessa kort är deprimerande vanliga och fortfarande säljs nya till gamers i mindre rika länder.

Crysis gick utmärkt att spela på en potatis om man skruvade ner alla inställningar.

Jo fast spelmotorn U5 som väldigt många kommer bygga spel runt kräver mer . Då måste dom bygga upp spelmotorn själva och vem skulle betala för det ?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Visst är det trevligt med utveckling och inget grafikkort håller för evigt men...

Man bör inte sätta lägsta systemkrav så högt att spelet inte alls går att spela på de nya! grafikkort vanligt folk har råd att köpa.

Att sätta lägsta systemkrav högre än GTX1660/RTX2060/RTX3050/RX6600 är rent hål i huvudet. Det går till och med att argumentera för att 4GB-kort som GTX1650 D6/Super bör stödjas eftersom dessa kort är deprimerande vanliga och fortfarande säljs nya till gamers i mindre rika länder.

Crysis gick utmärkt att spela på en potatis om man skruvade ner alla inställningar.

Går nog spela detta med på lägre hårdvara än det som anges här. Men för att garantera dom bildrutorna så är det väl det som gäller. Sen kommer det säkerligen optimeras med drivrutiner och patcher allt eftersom.

Men ska man verkligen kunna kräva att alla ska kunna spela alla spel på all hårdvara? Tveksamt.. Någonstans måste gränsen gå, även om jag håller med dig delvis och förstår ditt argument.

Tog lång tid innan jag kunde spela crysis vettigt eller hade råd med hårdvara för det. Var helt enkelt bara att skippa spelet tills dess att man kunde spela det. Inte så att man måste spela allt eller för den delen kräva att man ska kunna spela det på just den hårdvaran du har tillgång till.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

å så sätt är det skönt att UE5 kräver rejäl hårdvara, då kanske efterfrågan på skräp sjunker tids nog.

UE5 kräver inte alls speciellt bra hårdvara, den skalar helt otroligt om man så vill. Fortnite gör 120 FPS+ på 1060 3GB med låga inställningar. Ett spel som på samma gång kan döda ett 4090 på dom värsta inställningarna.

https://www.youtube.com/watch?v=J2isqsZ_Xt8&t=523s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

UE5 kräver inte alls speciellt bra hårdvara, den skalar helt otroligt om man så vill. Fortnite gör 120 FPS+ på 1060 3GB med låga inställningar. Ett spel som på samma gång kan döda ett 4090 på dom värsta inställningarna.

https://www.youtube.com/watch?v=J2isqsZ_Xt8&t=523s

Jo, men rekommenderade grafikkort för att använda inställningar med Nanite aktiverat är RX5700 eller RTX 2080 i Fortnite. Fortnite är dessutom ett spel som i grunden utvecklades för många år sedan nu, så det är relativt lite jobb att "ha kvar" inställningar och assets som gör att det kan köras lätt på en potatis från 2016.
Man bör även tänka på att utvecklare framåt kommer att ha PS5 och/eller Series S/X som "miniminivå" för sina spel, och alla har inte budget/tid/utvecklare att lägga på att optimera ytterligare för klenare hårdvara än så på PC. Tvivlar inte heller på att Immortals of Aveum kommer att gå att köra på lite klenare hårdvara, dock så blir det nog uppskalning från 720p och/eller inte stabila 60 fps i de fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

UE5 kräver inte alls speciellt bra hårdvara, den skalar helt otroligt om man så vill. Fortnite gör 120 FPS+ på 1060 3GB med låga inställningar. Ett spel som på samma gång kan döda ett 4090 på dom värsta inställningarna.

https://www.youtube.com/watch?v=J2isqsZ_Xt8&t=523s

Men herregud dom har ju inte aktiverat det som kräver mycket i U5

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är kul på ett konstnärligt plan att kreatörer får nya verktyg att uttrycka sig med och se vad de kan pusha visuellt.

På ett spelrelaterat plan så är grafik den biten man först vänjer sig vid och sedan inte uppmärksammar. Dålig prestanda och undermålig gameplay är inget som man kan filtrera bort på samma sätt som något som är visuellt undermåligt.

Bra att spelmotorerna utvecklas men jag har mer respekt för design såsom id Tech som kombinerar både visuella framsteg med bra optimering för många olika sorters hårdvara.

Fantastisk grafik i all ära men det i sig kan inte vara ett spels enda fokus.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ottoblom:

Men herregud dom har ju inte aktiverat det som kräver mycket i U5

Nej, det var ju hela poängen. Självklart kan inte ett 1060 klara av lika avancerade beräkningar som ett 4090 med bra prestanda.
Men spelet fungerar och ser helt OK ut på 1060 trots att det även kan vara krävande för ett 4090.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Fantastisk grafik i all ära men det i sig kan inte vara ett spels enda fokus.

Crysis hade inte varit ett hushållsnamn om det hade varit ett särskilt bra spel

Jag håller med. Självklart ska utvecklingen gå framåt men är det verkligen så snyggt..?
Hur mycket är krav från nya teknologier och hur mycket kommer från en latare form av programmering / brist på optimering?
Jag vet folk som har implementerat bitflips i C++ för det är billigare än vanlig matte men varför göra det när alla har 12 kärnor och grafikkort för 15 tusen? Bättre att höja kraven och säga "titta va modernt"

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Spelet ser inte så hemskt imponerande ut jämfört med kraven, tycker jag. Kikade på en gameplay video och det såg ganska tråkigt ut dessutom.

Kommer säkert visas fler UE5 spel redan i år (sommar) som imponerar mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nej, det var ju hela poängen. Självklart kan inte ett 1060 klara av lika avancerade beräkningar som ett 4090 med bra prestanda.
Men spelet fungerar och ser helt OK ut på 1060 trots att det även kan vara krävande för ett 4090.

Jo men det som KRÄVER nåt i U5 motorn är inte aktiverat . Detta spelet har ju massor av det det är ju hela poängen med grafiken . Att man öser på med Nanite

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Videon såg hemsk ut, statiskt och tråkigt, inga snygga effekter heller.

Sen Nanite... hela poängen med det (och effekten när jag själv testat det) är ju att det är mer lättdrivet än utan. Man kan fullständigt ösa in objekt med väldigt lite påverkan på FPS.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Att det kräver en 2080 Super är väl en sak men att det verkar kräva åtta p-cores är desto mer oväntat, det kommer låsa ute många användare om det är sant.

Kan mer eller mindre garantera att en 12100 kommer klara spelet med liknande eller bättre prestanda än en 9700.

Permalänk
Medlem

Uselt optimerat eller försöker de bara skapa snack kring spelet?

Spelet i sig såg ju annars helt ointressant ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Att det kräver en 2080 Super är väl en sak men att det verkar kräva åtta p-cores är desto mer oväntat, det kommer låsa ute många användare om det är sant.

Tycker det är helt rimligt att ha som "krav" med lika många kärnor som konsolerna har.

Jag förstår om utvecklare helst vill att spelet ska rulla på med färre, för det är fler som kan spela och köpa spelet då.
Men samtidigt tycker jag ingen som har färre kärnor än konsolerna har någon rätt att klaga när det inte räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Inte för att vara sån, men första grejjen i videon med gräset å vattnet, ser ju ut som stryk? att kräva 2080super för det? wait what? å de andra klippen verkade inte heller sådär superfancy direkt?

Saknar dessutom en hel del kontaktskuggor. Det här spelet är verkligen inge bra reklam för UE5 om dom vill visa hur fin deras motor är.

Permalänk
Medlem

Känns som att jag snart måste ställa av min 4k skärm för gaming och gå tillbaka till min 1440p skärm, för grafikminnet på mitt 3080 10GB räcker inte till. Och jag tänker inte köpa ett svindyrt 4080. 3080 för 9000 var redan egentligen på tok för dyrt.

Och nej, DLSS är inte ett alternativ t.ex. i MSFS för text ser ut som skit, speciellt i rörelse.

Permalänk
Medlem

Det här såg ut som ett grafiktest i något benchmarkprogram. Möjligen Attack of the RGB Warriors som titel... som spel? Det såg extreeeeeem generiskt ut och vapnena var nog bland det tråkigaste jag skådat.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot att vi ställer högre krav på nyare spel så vi kan snabba på utvecklingen lite. Visst blir dyrare men det händer iaf lite då

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Synd att de oftast är skitspel som får skylta med ny tech. Det hade varit intressant och kul att se nanite o lumen at work i ett dead space eller liknande åtminstone. Det här kommer ju ingen spela, precis som forspoken och då spelar det ju ingen roll hur mkt tech som finns i spelet.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Bra grafik? Meh, det har de flesta spel idag.
Bra story och underhållande gameplay? Återstår att se, men efter vad jag sett är jag inte hypad.

#nopreorder

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Jag funderar på hur det ser ut med UE5 på äldre hårdvara, vilken upplösning man skulle kunna spela på ett 960, 540p kanske?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Tycker det är helt rimligt att ha som "krav" med lika många kärnor som konsolerna har.

Jag förstår om utvecklare helst vill att spelet ska rulla på med färre, för det är fler som kan spela och köpa spelet då.
Men samtidigt tycker jag ingen som har färre kärnor än konsolerna har någon rätt att klaga när det inte räcker.

Konsolerna kör Zen 2 på 3.5-3.8Ghz. Det är betydligt slöare än en 9700K och en 12600K eller 13600K skulle köra cirklar runt den. Antal kärnor är ointressant när de blir utklassade av processorer med färre kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Visst är det trevligt med utveckling och inget grafikkort håller för evigt men...

Man bör inte sätta lägsta systemkrav så högt att spelet inte alls går att spela på de nya! grafikkort vanligt folk har råd att köpa.

Att sätta lägsta systemkrav högre än GTX1660/RTX2060/RTX3050/RX6600 är rent hål i huvudet. Det går till och med att argumentera för att 4GB-kort som GTX1650 D6/Super bör stödjas eftersom dessa kort är deprimerande vanliga och fortfarande säljs nya till gamers i mindre rika länder.

Crysis gick utmärkt att spela på en potatis om man skruvade ner alla inställningar.

Undrar hur många som köper 5-10 år gamla spel på rea?
Det kan ju vara ett sätt att både lättare ha råd med tillräckligt bra hårdvara och att få själva spelet billigare än när det var nytt.

Däremot ställer det högre krav på spelkänsla/spelglädje/story och sådana saker.
För annars kanske det finns nyare, mer väloptimerade spel som har ett bättre förhållande mellan systemkrav och grafik.

Permalänk
Medlem

Ser verkligen inget speciellt ut, tycker första klippet visar vattnetsripple fel och gräset beter sig konstigt i vinden på vänstra delen av strandbanken.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Konsolerna kör Zen 2 på 3.5-3.8Ghz. Det är betydligt slöare än en 9700K och en 12600K eller 13600K skulle köra cirklar runt rent. Antal kärnor är ointressant när de blir utklassade av processorer med färre kärnor.

Ja, men då är det mao inget krav på 8 kärnor i detta spel då?

Permalänk
Medlem

Men... Jag tyckte inte det så snyggt ut? (inte direkt känslan som när man såg trailern på Cryengine eller BF3 första gången...)

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Fan e så taggad på att se nya Cyberpunk och The Witcher spelen med UE5 fan de kommer bli så nice! Kommer väll ut om en sisådär 10 år men endå 😅

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lussarn:

Tycker största problemet med dom här moderna spelen är hur mycket mer kräm man skall ha på PC jämfört med konsollerna.

Det verkar vara ungefär dubbla hastigheten av CPU. Två till tre gånger så mycket minne (sammantaget VRAM + RAM). Grafikkorten har ju fått mycket skit, men dom går ju iallafall ofta att ställa ner nivån på lite, och då fungerar det även med lite äldre grejer som det verkar.

Jag fattar inte riktigt att folk försvarar detta. Konsolerna kommer springa cirklar runt PC om det fortsätter så här.

Man kanske inte kan kalla det optimeringsproblem heller, för arkitekturen är olika mellan konsol och PC (shared memory osv). Däremot går det att bygga moderna PC-spel som inte uppför sig så här. Plague Tale Requiem är ett gott exempel, som man kan jämföra med The Last Of Us. Liknande grafiknivå, det ena kräver väldigt mycket mer av hårdvaran än det andra. UE5 spelen verkar vara ännu mer krävande än TLAU, så man vet ju inte riktigt vart det slutar.

Nej, för deras rekommendationer är inget man ska följa..

En konsol kör väl spelet i lägre inställningar och oftast med den tekniken att upplösningen sänks under spelgång för att behålla 30 eller 60FPS.

En Ps5 grafikkort kan jämföras med ett RX 5700XT. Xbox XxX 6600XT.