Slowcooker - 4tim hög vs 8tim låg?

Permalänk

Slowcooker - 4tim hög vs 8tim låg?

Tjo

Tänkte damma av slowcookern jag köpte för 10år sen och inte använt än

Är det stor skillnad på smak om man kör 4tim hög eller 8tim låg?

Har dock ingen timer på den så det är drygt oavsett. Kanske därför jag inte använt den än

Permalänk
Medlem

Finns inga regler, så prova dig fram

Personligen brukar jag köra mina Chili-kok i 6-10 timmar på low och hålla koll tills köttet har "rätt" mörhet.
Har man "bråttom" med sin slowcooker så funkar det med high kortare tid men det blir oftast inte lika bra.
Gjorde misstaget att köra kyckling istället för segt nöt/fläsk och det blev bara strimlor av kycklingen.

Och tänk på att slänga i sådant som kokar sönder fort i slutet av tillagningen, typ konserverade bönor och vissa grönsaker.

Permalänk
Skrivet av b1ghen:

Finns inga regler, så prova dig fram

Personligen brukar jag köra mina Chili-kok i 6-10 timmar på low och hålla koll tills köttet har "rätt" mörhet.
Har man "bråttom" med sin slowcooker så funkar det med high kortare tid men det blir oftast inte lika bra.
Gjorde misstaget att köra kyckling istället för segt nöt/fläsk och det blev bara strimlor av kycklingen.

Och tänk på att slänga i sådant som kokar sönder fort i slutet av tillagningen, typ konserverade bönor och vissa grönsaker.

Vilken slags köttklump rekommenderar du att man kör?

Permalänk
Medlem

Aldrig använt slowcooker.
De gånger jag gjort pulled pork gjorde jag allting i en le crusetgryta.

Fläskkare
1 öl
barbequesås
vitlök
150-170°
4-5h

Som gourmand tar jag illa vid av "köttklump" som ordval.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Finns ju grytbitar avsedda för ändamålet i samtliga butiker i princip.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 3080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Skrivet av griid:

Som gourmand tar jag illa vid av "köttklump" som ordval.

Ber om ursäkt för mitt klumpiga ordval

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Vilken slags köttklump rekommenderar du att man kör?

Det är det som är det fina med slowcookern, den gör allting mört med tillräckligt med tid, köp det billigaste köttet du hittar säger jag

Populärt hos mig brukar vara färdiga grytbitar (fläsk eller nöt), högrev, fransyska, skinkstek t.ex.
Oftast billigast att köpa i hel bit och skära ner i kuber/strimlor själv.

Detta förutsatt att det är en gryta av något slag du vill göra, är det en hel köttbit så är det lite annorlunda beroende på vad det är du vill tillaga, som någon annan sa så kan man ju göra pulled pork t.ex. eller en stek av något slag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Det är det som är det fina med slowcookern, den gör allting mört med tillräckligt med tid, köp det billigaste köttet du hittar säger jag

Populärt hos mig brukar vara färdiga grytbitar (fläsk eller nöt), högrev, fransyska, skinkstek t.ex.
Oftast billigast att köpa i hel bit och skära ner i kuber/strimlor själv.

Detta förutsatt att det är en gryta av något slag du vill göra, är det en hel köttbit så är det lite annorlunda beroende på vad det är du vill tillaga, som någon annan sa så kan man ju göra pulled pork t.ex. eller en stek av något slag.

Jag vet inte om slowcookers är nå hemligt patenterad metod.. Men kokar man allt nog länge blir det mört. Med vissa undantag då.

Slowcookers är bara en till grej som tar plats, bättre med en stor fin gryta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Nja. Energieffektivt, säkert och praktiskt är ju också en fördel. Ska du slowcooka något ett dygn kan man ställa den någon annan stans än t.ex. i ugnen om man vill laga annan mat parallellt. Min ugn låter också rätt mycket när den är igång.
Jag brukade göra många långkok men det blev för opraktiskt att ha en kastrull igång i köket så länge när man har barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Jag vet inte om slowcookers är nå hemligt patenterad metod.. Men kokar man allt nog länge blir det mört. Med vissa undantag då.

Din stora fina gryta tar lika mycket plats som slowcookern så det var väl ett dumt argument.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Nja. Energieffektivt, säkert och praktiskt är ju också en fördel. Ska du slowcooka något ett dygn kan man ställa den någon annan stans än t.ex. i ugnen om man vill laga annan mat parallellt. Min ugn låter också rätt mycket när den är igång.
Jag brukade göra många långkok men det blev för opraktiskt att ha en kastrull igång i köket så länge när man har barn.

Precis, och du har noll risk för att det "kokar över" om man skulle råka sätta för hög värme på plattan.
Ugn är ju också hemskt innefektivt sätt att värma upp saker på.

Många slowcookers har dessutom en timer som jag t.ex. kan ställa innan jag går till jobbet och när tiden gått ut så går den över till varmhållningsläge efter t.ex. 6h så har man varm mat när man kommer hem efter jobbet.

Hade aldrig gått hemifrån med en gryta på spisen, t.ex. skulle katten kunna ändra värmen etc. med tassen så det kokar över/torrkokar men slowcookern har jag inga problem med att lämna igång.

Permalänk

Har prövat med lite olika typer av kött i slowcookern, men favoriten är garanterat en bit fläskkarré. 1,5kg á 8 timmar blir perfekt 👌

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4