Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Hulle jo det kan man göra, ordinarie priser är inte så farligt MEN det beror hel på vilket fibernät man är ansluten till och vilka leverantörer som finns.

I grova drag så har jag sett att en del stadsnät har 100/100 till ordinarie pris från 280-340kr och i andra nät så är det cirka 100kr till på det, 380-440kr och det innebär att en del stadsnät faktiskt är dyrare. För inte tala om att många plockat bort de lägre hastigheterna. Vissa stadsnät har haft en prisökning under ett visst antal år jämfört med andra där man i stort sett legat kvar på samma prisnivå.

Sedan är Telia, Tele2, Comviq, Telenor över lag dyrare än andra operatörer. Det gäller iofs inte alla stadsnät har jag sett men man kan säga att det är så i genomsnitt. Du har tur om du kan få ok fart från någon av dessa operatörer till bra ordinarie pris.

@wuseman tänkte bara uppmärksamma dig på en sak, har du tänkt på hur mycket du spammar. Jag upplever det i alla fall på det viset. De flesta orkar inte läsa så lång text samt att det är så många långa inlägg. Ett tips är att har man så mycket information att presentera är det bättre sammanställa ett dokument med bilder etc och bearbeta texten så det inte blir så mycket utfyllnads information.

Att det skiljer i pris mellan olika stadsnät är inte så konstigt.
Sitter man på ett monopol i en helt oreglerad marknad så kommer detta utnyttjas av en del aktörer.

Situation är samma som för elnätet. Sista sträckan har ett elbolag monopol på och elnät avgiften skiljer mellan 50-150 öre/kWh.
Detta är på en marknad där det finns en viss reglering av myndigheterna.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9110a:

Hej.

Har Telia fiber idag och rabatten går nu ut.

Har idag 250/250

Fakturan säger ordinarie pris 529 kr, rabatt 230 kr. Betalar 299 kr per månad.

Telia har nyliggen höjt sina listpriser. Nu kostar 250/250 599 kr.

Jag ringde uppsägninsavdelningen och försökte förhandla fram en ny rabatt.

Det bästa dom kunde erbjuda var 399 kr i månaden för 250/250.

Inte nog med att dom har höjd priset på bredbandet med 70 kr i månaden, rabatten dom ger är 30 kr mindre än tidigare.

Det slutade med en uppsägning. Så nu letar jag nytt bredband till Telia öppen fiber.

Gärna något som inte har någon bindningstid, så man kan hoppa på ett erbjudande på Black friday. Någon som har tips?

Fick mail från Telia, nu fanns ett nytt erbjudande tillgängligt, 250/250 för 349 Kr. Varför kunde dom inte erbjuda det när jag satt med dom på telefon och var på väg att lämna dom som kund?

Kanske lika bra, nu sitter jag med Comviq fram tills black friday.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9110a:

Hej.

Har Telia fiber idag och rabatten går nu ut.

Har idag 250/250

Fakturan säger ordinarie pris 529 kr, rabatt 230 kr. Betalar 299 kr per månad.

Telia har nyliggen höjt sina listpriser. Nu kostar 250/250 599 kr.

Jag ringde uppsägninsavdelningen och försökte förhandla fram en ny rabatt.

Det bästa dom kunde erbjuda var 399 kr i månaden för 250/250.

Inte nog med att dom har höjd priset på bredbandet med 70 kr i månaden, rabatten dom ger är 30 kr mindre än tidigare.

Det slutade med en uppsägning. Så nu letar jag nytt bredband till Telia öppen fiber.

Gärna något som inte har någon bindningstid, så man kan hoppa på ett erbjudande på Black friday. Någon som har tips?

Black Friday kom, erbjudande på 299 kr för 250/250
Samma pris som jag hade tidigare och som jag önskade sist mitt abonnemangrabatt gick ut.

Så tack vare att jag lämnade Telia till förmån för Comviq, så kommer jag nu få en ny router från Telia som jag inte kommer ha någon nytta av. Förstår inte hur Telia tänker. Det hade ju varit bättre att behålla mig som kund för 299 än att låta mig lämna. Nu är jag tillbaka för samma pris, plus att Telia kostar på sig en ny router till mig.