Permalänk
Medlem

Automatiskt spara email attachment

Hej,
Jag skulle vilja sätta upp ett system som varje gång jag får ett mail från "xxx@gmail.com" med bilagor ska dessa sparas i en viss mapp pa dropbox eller liknande. Jag började med att testa med Microsoft flow men det stod något om att det var någon säkerhetsfunktion som gjorde att det inte fungerade. Jag testade sedan med en IFTTT och tyvärr fick inte heller det att fungera, och sedan en Zapier som fungerade, men tydligen bara under trial som vi hade i 7 dagar. Säkerligen finns det något sätt att göra detta så att det fungerar? Har någon satt upp något liknande?

Aven alternativ fungerar.

Tacksam för hjälp!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du en dator som står igång kan du använda Thunderbird tillsammans med tillägget FiltaQuilla (som bland annat lägger till möjligheten att spara ner alla bilagor i ett mail via filterregler).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Om du har din epost hos Microsoft via deras Outlook (f.d. Hotmail) så är Microsoft Flow en given lösning för att spara ner filerna till din gratis OneDrive som du sedan synkar mot din dator för att komma åt filerna.

När du väl är inte på flow.microsoft.com och söker bland mallar där, se till så du väljer mallen för att spara ner bilagor från outlook.com och inte den för Office 365 e-post då den senare av dem endast gäller för 365 företagsanvändare. Du kan även redigera flödet och filtrera på specifik avsändaradress och ange vilken undermapp i din OneDrive-mapp dit filerna ska sparas. Det går förstås även att filtrera så att endast en viss typ av bilagor sparas ner om du pillar lite mer med flödet, och även att olika typer av bilagor ska hamna i olika undermappar under den föregående undermappen. Sky's the limit med Flow/Power Automate. 😊

https://youtu.be/uOPJhFCPhNM

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Hej,
Jag skulle vilja sätta upp ett system som varje gång jag får ett mail från "xxx@gmail.com" med bilagor ska dessa sparas i en viss mapp pa dropbox eller liknande. Jag började med att testa med Microsoft flow men det stod något om att det var någon säkerhetsfunktion som gjorde att det inte fungerade. Jag testade sedan med en IFTTT och tyvärr fick inte heller det att fungera, och sedan en Zapier som fungerade, men tydligen bara under trial som vi hade i 7 dagar. Säkerligen finns det något sätt att göra detta så att det fungerar? Har någon satt upp något liknande?

Aven alternativ fungerar.

Tacksam för hjälp!

Vad var det för säkerhetsfunktion i flow som blockerade? Det känns som det borde gå att få till med gmail och dropbox efter en snabb googling