Permalänk
Medlem

Uppgraderar burken ev ny PSU

Hej.

Min gamla i9-9900K burk kraschade totalt så håller nu på att uppgraderat burken.

Det som sitter i är:

  • MSI PRO B760-P WIFI DDR4 (64GB Ram)

  • Intel Core i5-13600K

  • NVIDIA 3070 GFX

Räcker ett 750W PSU eller behöver man mer tror ni?

Har testat på olika sidor med diverse olika kalkylatorer men alla rapporterar olika.

Mvh David

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Ska inte vara några som helst problem om det är ett agg av hyfsad kvalitet och som inte är urgammalt/degraderat

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/test/30644-nvidia-geforce-rtx-307...
https://www.sweclockers.com/test/35239-intel-core-i7-13700k-o...

Så belastar du både processor och grafikkort 100% samtidigt (vilket man sällan gör om man inte benchar båda samtidigt) så kommer du upp i ca 600W total belastning.

Sen uppstår det även strömspikar/transienter i små korta ögonblick som gör att grafikkortet drar betydligt mer än vad som är specat.

Men med det sagt så bör 750W räcka om det inte är ett nätagg av sämre kvalité.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

https://www.sweclockers.com/test/30644-nvidia-geforce-rtx-307...
https://www.sweclockers.com/test/35239-intel-core-i7-13700k-o...

Så belastar du både processor och grafikkort 100% samtidigt (vilket man sällan gör om man inte benchar båda samtidigt) så kommer du upp i ca 600W total belastning.

Sen uppstår det även strömspikar/transienter i små korta ögonblick som gör att grafikkortet drar betydligt mer än vad som är specat.

Men med det sagt så bör 750W räcka om det inte är ett nätagg av sämre kvalité.

Det är aningen missvisande eftersom Swecs siffror gäller hela systemet, dessutom mätt vid väggen. Ett 3070 FE verkar kunna komma upp i ~250W vid orealistisk belastning (Furmark) och en 13600K stock strax under 200W vid maximal last:

Dold text

Så ~500W-550W för hela systemet stock vid max belastning av både CPU och GPU är nog mer realistiskt gissar jag. 750W av hyfsad kvalitet bör ha marginal i vilket fall, även för spikar tycker jag

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Tack alla, såg nyss att mitt EVGA G2 PSU jag har var från 2014 så behöver nog byta ut det ändå så får bli ett annat 750W

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Det är aningen missvisande eftersom Swecs siffror gäller hela systemet, dessutom mätt vid väggen. Ett 3070 FE verkar kunna komma upp i ~250W vid orealistisk belastning (Furmark) och en 13600K stock strax under 200W vid maximal last:

Så ~500W-550W för hela systemet stock vid max belastning av både CPU och GPU är nog mer realistiskt gissar jag. 750W av hyfsad kvalitet bör ha marginal i vilket fall, även för spikar tycker jag

Sant, dock så rör ju frågan vad TS bör ha/skaffa för nätagg, inte exakt hur många W systemet faktiskt kommer att dra. Man bör ju sikta på att belasta runt 50% av nätaggets kapacitet för bäst effektivitet och inte överstiga det allt för mycket för att hålla värme och ljudnivå på en lägre nivå

Skrivet av Dax:

Tack alla, såg nyss att mitt EVGA G2 PSU jag har var från 2014 så behöver nog byta ut det ändå så får bli ett annat 750W

Det har alltså några år på nacken, men du kan ju köra vidare på det så länge det funkar.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Tack alla, såg nyss att mitt EVGA G2 PSU jag har var från 2014 så behöver nog byta ut det ändå så får bli ett annat 750W

Visst är det lite till åren, men det är ett kvalitetsagg med uteslutande Nippon Chemicon-kondensatorer. Har det inte gått väldigt hårt/varmt skulle personligen inte ha några problem med att köra vidare på det initialt i alla fall, men det är ju såklart en personlig avvägning

Skrivet av shugge:

Sant, dock så rör ju frågan vad TS bör ha/skaffa för nätagg, inte exakt hur många W systemet faktiskt kommer att dra. Man bör ju sikta på att belasta runt 50% av nätaggets kapacitet för bäst effektivitet och inte överstiga det allt för mycket för att hålla värme och ljudnivå på en lägre nivå

Det har alltså några år på nacken, men du kan ju köra vidare på det så länge det funkar.

Jo det var lite väl mycket nitpicking kanske, sorry

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Kollar med EVGA om jag kan få tag i CPU kabeln gratis från dom annars blir det att byta PSU. Funderar på om man ska skaffa ett 1000W alt ett 1200W för att ha lite takutrymme

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Kollar med EVGA om jag kan få tag i CPU kabeln gratis från dom annars blir det att byta PSU. Funderar på om man ska skaffa ett 1000W alt ett 1200W för att ha lite takutrymme

Har du enbart använt en av dem tidigare och blivit av med den andra? Du behöver oftast inte 2 även om det finns 2 kontakter för cpu power på moderkortet.

1000W+ är lite väl att ta i om du inte planerar att hoppa upp till top of the line på både cpu och gpu framöver.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

På mitt gamla moderkort hade jag bara en 2x4 men på nya e det 2x4 och 2x2

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

På mitt gamla moderkort hade jag bara en 2x4 men på nya e det 2x4 och 2x2

Som sagt så ska det funka bra med enbart 2x4 sladden. Den andra brukar enbart behövas vid högre effektuttag om man överklockar.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Då börjar jag med den och sätter in 2x2an när jag får tag i den. Tack alla

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Vad betyder "krashade total"?

Om det betyder att det var någon komponent som tog skada/gick sönder elektriskt så rekommenderar jag starkt att du byter PSU, i annat fall bör det gamla fortfarande duga även om det börjar bli ganska gammalt...

Permalänk
Medlem

Uppdatering.

Blev ett inköp av ett 850W PSU, orsak köper jag nytt övrigt så är det lika bra att byta ut 9 år gammal PSU

Visa signatur

En trött jäkel.