Prisras för Geforce RTX 4070 – under 7 000 kronor i Tyskland

Permalänk
Melding Plague

Prisras för Geforce RTX 4070 – under 7 000 kronor i Tyskland

Svalt mottagande för Nvidias senaste tillskott resulterar i prislappar en bra bit under riktpris i Tyskland. I Sverige är läget oförändrat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sad swedish noises

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att det går att sänka priset med 1000kr när tillverkarna/återförsäljarna på grafikkort inte har några marginaler alls mot msrp.

Permalänk
Medlem

Om lägre priset står sig i Tyskland så har de svenska återförsäljarna inget val utan de måste sänka priset.

För att spara en tusenlapp är det väl värt att beställa från Tyskland.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem

Det som förvånar är att Nvidia trodde något annat till att börja med med tanke på hur de satte MSRP. Konsumenterna har fått nog på riktigt. Det är underbart

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

För strax under 7000kr är den ju i nivå med vad 3070 skulle kostat med dagens krona, ett fullt rimligt pris helt enkelt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Om lägre priset står sig i Tyskland så har de svenska återförsäljarna inget val utan de måste sänka priset.

För att spara en tusenlapp är det väl värt att beställa från Tyskland.

Måste ? med tanke på hur giriga dom är ställer jag mig tveksam till det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

För strax under 7000kr är den ju i nivå med vad 3070 skulle kostat med dagens krona, ett fullt rimligt pris helt enkelt.

Inte när man blickar tillbaka till 1070 och 2070, dvs innan de galna prishöjningarna.

Ett xx70 kort bör ligga på 3,5-5k nånting känns rimligt, xx50-xx60 kort på kanske 2-3,5k och xx80 kort på en 5-7k å xx90kort på kanske 7-9k.

Permalänk
Medlem

Det känns väl lite surt för min del som köpt ett 4070FE om det skulle gå ner i pris så mycket, men å andra sidan så har jag nu ett kort som passar i mitt Ghost S1 och som inte har en effektåtgång som halva ringhals. Det skulle nog ta mer ork att skicka tillbaka och krångla än det är värt det för min del, men det är bara bra om priserna går ner.

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Helt sjukt att det går att sänka priset med 1000kr när tillverkarna/återförsäljarna på grafikkort inte har några marginaler alls mot msrp.

Är väl troligen effekten av detta, där det pratas om ett eventuell rabbatprogram till partners från nvidia på 50USD. Lär väl motsvara ish 60EUR eftersom det är ink moms.

Permalänk
Medlem

Här sänker de inte för vi köper ändå, folk verkar tycka det är bra pris här i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Inte när man blickar tillbaka till 1070 och 2070, dvs innan de galna prishöjningarna.

Ett xx70 kort bör ligga på 3,5-5k nånting känns rimligt, xx50-xx60 kort på kanske 2-3,5k och xx80 kort på en 5-7k å xx90kort på kanske 7-9k.

2070 kostade även den 500$=~6000kr, 1070 var billigare men inte så mycket man kan tro. Jag följde PC marknaden väldigt lite då men jag minns att jag tappade hakan när jag såg att 1070 kostade 5000-5500kr och jämförde med mitt 970 som köptes för 4000kr. MSRP för 1070 var 379$ men nästan alla kort låg väl i nivå med Founders Edition priset (450$). Det var ju faktiskt under Pascal som de riktiga prishöjningarna började men man fick så mycket mer prestanda än innan så det fortfarande var en utmärkt generation.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Måste ? med tanke på hur giriga dom är ställer jag mig tveksam till det...

Kostar max lite högre frakt om man beställer från Tyskland så varför inte?

Värt att tänka på är att tyska momsen är ca 25% lägre än svenska så slutbeloppet kan ändras i kassan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Värt att tänka på är att tyska momsen är ca 25% lägre än svenska så slutbeloppet kan ändras i kassan.

Är väl 19% på elektronik i Tyskland? så 6% lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som förvånar är att Nvidia trodde något annat till att börja med med tanke på hur de satte MSRP. Konsumenterna har fått nog på riktigt. Det är underbart

Det som INTE förvånar är att Sverige, åter igen, sticker ut. Åt det negativa hållet så klart, precis som alltid. Måste vara riktigt jobbigt att vara återförsäljare i detta land, lider verkligen med dom.

Permalänk
Skrivet av JBerger:

Inte när man blickar tillbaka till 1070 och 2070, dvs innan de galna prishöjningarna.

Ett xx70 kort bör ligga på 3,5-5k nånting känns rimligt, xx50-xx60 kort på kanske 2-3,5k och xx80 kort på en 5-7k å xx90kort på kanske 7-9k.

Du kommer ihåg fel. 2070 köpte jag för 6000kr några månader efter release, det var en av de billigare modellerna då och även black friday rea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

2070 kostade även den 500$, 1070 var billigare men inte så mycket man kan tro. Jag följde PC marknaden väldigt lite då men jag minns att jag tappade hakan när jag såg att 1070 kostade 5000-5500kr och jämförde med mitt 970 som köptes för 4000kr. MSRP för 1070 var 379$ men nästan alla kort låg väl i nivå med Founders Edition priset (450$). Det var ju faktiskt under Pascal som de riktiga prishöjningarna började men man fick så mycket mer prestanda än innan så det fortfarande var en utmärkt generation.

Pascal återställde priset från Kepler. Det var Maxwell (och Kepler 1.1) som var billigare. Sedan kom det samtidigt som "Founder's edition"-dumheterna, och jag minns att det var en del kommentarer i recensioner.

(Ryktet på den tiden var att Nvidia var rädda för att lansera för sent. AMD hade GlobalFoundries och Nvidia TSMC, och GF lovade att man skulle vara klara först, så Nvidia lanserade innan de riktigt hade yielden uppe där de vill ha den. Därför var korten dyrare till en början, för att täcka det. Sen var GF 14nm en usel process och dessutom sen, så de lanserade nästan samtidigt i alla fall, och AMD hade inget som kunde mäta sig med 1070 och uppåt förrän Vega kom året efter).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

2070 kostade även den 500$=~6000kr, 1070 var billigare men inte så mycket man kan tro. Jag följde PC marknaden väldigt lite då men jag minns att jag tappade hakan när jag såg att 1070 kostade 5000-5500kr och jämförde med mitt 970 som köptes för 4000kr. MSRP för 1070 var 379$ men nästan alla kort låg väl i nivå med Founders Edition priset (450$). Det var ju faktiskt under Pascal som de riktiga prishöjningarna började men man fick så mycket mer prestanda än innan så det fortfarande var en utmärkt generation.

Stämmer, som man ser här , tredjepartskort över 5000kr. Men bör tilläggas att det var under en period där priser fortfarande sjönk efter release. Billiga 1070-modeller såldes under reor för ner mot 3700kr, sen kom iof första miningboomen så dom hamnade aldrig under 4000kr sträcket igen vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

2070 kostade även den 500$, 1070 var billigare men inte så mycket man kan tro. Jag följde PC marknaden väldigt lite då men jag minns att jag tappade hakan när jag såg att 1070 kostade 5000-6000kr och jämförde med mitt 970 som köptes för 4000kr. MSRP för 1070 var 379$ men nästan alla kort låg väl i nivå med Founders Edition priset (450$). Det var ju faktiskt under Pascal som de riktiga prishöjningarna började men man fick så mycket mer prestanda än innan så det fortfarande var en utmärkt generation.

Det beror såklart på tillverkare och specifik modell, men även om priserna för många modeller vid lansering nog låg runt 5000kr så var det var inte svårt att hitta ett 1070 för mellan 4000-4500kr under större delen av 2016-2018. Saxar in ett par exempel från prisjakt nedan:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3734097#statistics
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3718707#statistics
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3731424#statistics
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3731396#statistics
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3789345#statistics

Själv köpte jag mitt för ca 3800kr under Black Friday.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är väl 19% på elektronik i Tyskland? så 6% lägre.

Cirka 25 procent och 6 procentenheter lägre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

För strax under 7000kr är den ju i nivå med vad 3070 skulle kostat med dagens krona, ett fullt rimligt pris helt enkelt.

7000Kr är bättre än allt som är dyrare såklart. Men rimligt? Nej absolut inte. Det de allra flesta har som utgångspunkt är 10-serien. Så I det här fallet bör det så jämföras med MSRP för 1070. Sen får man förståss ta hänsyn till inflation och kronkurs.

Från och med 20-serien så tappade Nvidia kontakten med verkligheten och sedan har det tyvärr bara fortsatt. Så det är fel att utgå från 30-serien eftersom den prissättningen sattes när Nvidias prissättare tappat det för flera år sedan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Kostar max lite högre frakt om man beställer från Tyskland så varför inte?

Värt att tänka på är att tyska momsen är ca 25% lägre än svenska så slutbeloppet kan ändras i kassan.

Skrivet av PlogarN97:

Cirka 25 procent och 6 procentenheter lägre

Såklart, läste om vad som skrevs nu, slavrigt tänkt av mig, ni har så rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Det som INTE förvånar är att Sverige, åter igen, sticker ut. Åt det negativa hållet så klart, precis som alltid. Måste vara riktigt jobbigt att vara återförsäljare i detta land, lider verkligen med dom.

Kronan har blivit en skräpvaluta. Nu är det ju fri handel med den så vi kan inte göra så mycket åt vad köpare och säljare tycker den är värd. Men har läst flera artiklar där analytiker menar att den är för lågt värderad. Men jag har ingen aning om varför ingen lyssnar på dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är väl 19% på elektronik i Tyskland? så 6% lägre.

Njä.
Det är 6 procentenheter lägre med 19% mot 25%.

Men 25 procent av 25 är ungegär 6. Så det är faktiskt ca 25 lägre moms i tyskland

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

7000Kr är bättre än allt som är dyrare såklart. Men rimligt? Nej absolut inte. Det de allra flesta har som utgångspunkt är 10-serien. Så I det här fallet bör det så jämföras med MSRP för 1070. Sen får man förståss ta hänsyn till inflation och kronkurs.

Från och med 20-serien så tappade Nvidia kontakten med verkligheten och sedan har det tyvärr bara fortsatt. Så det är fel att utgå från 30-serien eftersom den prissättningen sattes när Nvidias prissättare tappat det för flera år sedan.

Det beror på hur man ser det. Att det är dyrare att tillverka nu än under Pascal råder det ingen tvekan om. Därtill har vi svag krona som gör sitt. Så om 1070 gick för runt 5000kr tycker jag det är rimligt, nu 7 år senare, att 4070 kan kosta 7000kr. Det är inget pris jag gladeligen betalar men tycker ändå priset är OK under dessa omständigheter.

Är det någon generation som man ska jämföra med är det väl Maxwell. Där blev det både mer prestanda och lägre pris!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Jag är måttligt imponerad av 4070 ... prestandan handlar mest om upptrissade frekvenser och fps trixande funktioner

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Alltså 70 serien brukar stå för en väldigt stor del av Nvidias försäljning . Även om 60 serien är mycket större så gör detta ont i Nvidia . Man kan se på AI och deras företags kort och säga titta dom BEHÖVER inte sänka men då gör man det väldigt lätt för sig . Det finns ingen brist på grafikkort utan Nvidia kan tom öka åtgången . Vilket företag vill inte tjäna mer pengar ? Skulle vilja vara en fluga på deras möte när dom går igenom detta kvartalet inför ägare .Tänk det kortet med minst % vinst med tanke på Buss och kretsstorlek och kostnad för kylning är det som säljer 4090 . Resten av korten med högre % vinst säljer nästan inte alls .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

7000Kr är bättre än allt som är dyrare såklart. Men rimligt? Nej absolut inte. Det de allra flesta har som utgångspunkt är 10-serien. Så I det här fallet bör det så jämföras med MSRP för 1070. Sen får man förståss ta hänsyn till inflation och kronkurs.

1070 MSRP $380 (FE $450), 2016
Med Google inflation och dagens kronkurs (och moms) så blir $380 runt 6200 kr.

Sen kan man fråga sig det rimliga i att helt blunda för de kostnadsökningar specifikt denna bransch står i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsod:

Jag är måttligt imponerad av 4070 ... prestandan handlar mest om upptrissade frekvenser och fps trixande funktioner

Mängden VRAM skjuter det i foten, om några år kommer ha för lite VRAM.

Men jag gissar att det är en medveten strategi från Nvidias håll, de vill inte att ditt gamla "mög" skall vara användbart...:)