Permalänk
Medlem

Min gamla merida 28'' Hybrid är på lagning då kedjespännaren efter några smällar lyckades hamna inne i hjulet under färd till jobbet.
Cykelreparatören tror att jag borde byta kedja och båda dreven också.
Dock planerar jag ändå att lägga mer pengar på en ny cykel snart, så jag struntar i dreven på den här, de är inte så gamla även om de är inslitna.

Jag har haft vajer till både bromsar och växlar med fälg/V-bromsar i alla tider, men oljekretsar med skivbroms kanske är minst lika trevligt.
Det låter inte kul att underhålla oljekretsar om de kan läcka eller kräver speciell utrustning, men jag har ingen erfarenhet av det.
Vajrar är enkla att justera, men jag undrar om någon med erfarenhet av oljekretssystem kan motivera mig att det är minst lika bra.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Min gamla merida 28'' Hybrid är på lagning då kedjespännaren efter några smällar lyckades hamna inne i hjulet under färd till jobbet.
Cykelreparatören tror att jag borde byta kedja och båda dreven också.
Dock planerar jag ändå att lägga mer pengar på en ny cykel snart, så jag struntar i dreven på den här, de är inte så gamla även om de är inslitna.

Jag har haft vajer till både bromsar och växlar med fälg/V-bromsar i alla tider, men oljekretsar med skivbroms kanske är minst lika trevligt.
Det låter inte kul att underhålla oljekretsar om de kan läcka eller kräver speciell utrustning, men jag har ingen erfarenhet av det.
Vajrar är enkla att justera, men jag undrar om någon med erfarenhet av oljekretssystem kan motivera mig att det är minst lika bra.

Hydraliska skivbromsar är jävligt najs. Jag skulle aldrig vilja gå tillbaka till vajerbromsar (varken skiva eller fälg). Bästa är imo känslan när man drar i bromsen, det bara känns skönt och stabilt. Ett finger på varje räcker även fast det går över 50km/h och hela ekipaget väger närmare 200kg

Bromsar bättre (speciellt vid sämre väder), förstör inte fälgarna (fälgbromsar nöter helt bort fälgen efter ett tag) och kräver faktiskt väldigt lite underhåll.

Sen kan man få en helt annan känsla och kontroll så det är hyffas skillnad på vilken broms man köper.

Har man t.ex Shimano fyller man olja med en tratt. Att få ut luftbubblorna är lite av en konst men inte avancerat.

SRAM kör ofta med sprutor för det. Finns en guide här t.ex https://www.bike-components.de/blog/en/how-tos/how-to-replace...

Läckage är väldigt ovanligt. Många rekommenderar att byta olja varje år men man måste verkligen inte, på en cykel jag har så har jag kört närmare sex år och 1500mil och bara fyllt olja en gång.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Hydraliska skivbromsar är jävligt najs. Jag skulle aldrig vilja gå tillbaka till vajerbromsar (varken skiva eller fälg). Bästa är imo känslan när man drar i bromsen, det bara känns skönt och stabilt. Ett finger på varje räcker även fast det går över 50km/h och hela ekipaget väger närmare 200kg

Bromsar bättre (speciellt vid sämre väder), förstör inte fälgarna (fälgbromsar nöter helt bort fälgen efter ett tag) och kräver faktiskt väldigt lite underhåll.

Sen kan man få en helt annan känsla och kontroll så det är hyffas skillnad på vilken broms man köper.

Har man t.ex Shimano fyller man olja med en tratt. Att få ut luftbubblorna är lite av en konst men inte avancerat.https://cdn.shoplightspeed.com/shops/656594/files/49401114/1652x1652x2/shimano-sm-disc-oil-funnel-and-stopper-kit.jpg

SRAM kör ofta med sprutor för det. Finns en guide här t.ex https://www.bike-components.de/blog/en/how-tos/how-to-replace...

Läckage är väldigt ovanligt. Många rekommenderar att byta olja varje år men man måste verkligen inte, på en cykel jag har så har jag kört närmare sex år och 1500mil och bara fyllt olja en gång.

Låter gött! Jag kommer behöva vänja mig vid att skivbromsar i sig är väldigt mycket effektivare så jag inte åker över styret.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Låter gött! Jag kommer behöva vänja mig vid att skivbromsar i sig är väldigt mycket effektivare så jag inte åker över styret.

Beror ju på vilka bromsar (hur stor skiva, hydralik eller vajer, 2pot eller 4pot), hur bra inställda och hur bra grepp däcken har

Men oftast är det enklare att få rätt tryck på bromsen med hydraliska så man kan enklare finlira den.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Luminous:

Låter gött! Jag kommer behöva vänja mig vid att skivbromsar i sig är väldigt mycket effektivare så jag inte åker över styret.

Det går snabbt, typ efter första bromsningen kan du det.
Hydrauliska bromsar är mycket lättare att underhålla än wirebromsar, det är i princip inget att justera på dem,, man byter bara slitdelarna så i stället för fälg och bromsklossar så sliter man ut belägg och skiva och det är definitivt lättare att byta bromsskiva än att byta en utsliten fälg, dessutom blir cykeln extremt mycket renare när man inte har fälgbromsar så allt annat blir också enklare att hålla på med speciellt om man behöver röra hjulen, det är fruktansvärt vad fälgbromsar skitar ner.

Tycker Shimanobromsar är mycket lätta att fylla på, jag har deras luftningskit men använder det inte utan kör med en oljekanna för jag tycker det går mycket snabbare och enklare och den förvarar också oljan mellan gångerna så man slipper hälla olja i byttorna i luftningskitet.
Vid normalt bruk gör gravitationen att luften hamnar i reservoaren man fyller på i så luftningkitet behövs bara om man verkligen har plockat isär bromsarna på nått sätt så har man väl monterat dem så går oljekannan bra att använda för oljan läcker ju sakta ut i kolvpackningarna så har man olja i reservoaren blir kommer det inte in luft i systemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köpte äntligen ett mekställ för 800 spänn på Jula. Har tidigare levt på diverse hemmabygge-upphängningar. Vilket lyft! Mest värda cykelpengarna jag spenderat på år och dar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Köpte äntligen ett mekställ för 800 spänn på Jula. Har tidigare levt på diverse hemmabygge-upphängningar. Vilket lyft! Mest värda cykelpengarna jag spenderat på år och dar.

Härligt

Slog till på ett ställ från ParkTool under våren, väldigt nöjd än så länge

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Vilket smörjmedel till kedjan ska man använda som inte drar till sig smuts mm? Nån som kan länka till typ Biltema?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Vilket smörjmedel till kedjan ska man använda som inte drar till sig smuts mm? Nån som kan länka till typ Biltema?

Skaffa vaxbaserat för torra turer: https://www.xxl.se/muc-off-dry-lube-120-ml-kedjeolja/p/114627...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Min gamla merida 28'' Hybrid är på lagning då kedjespännaren efter några smällar lyckades hamna inne i hjulet under färd till jobbet.
Cykelreparatören tror att jag borde byta kedja och båda dreven också.
Dock planerar jag ändå att lägga mer pengar på en ny cykel snart, så jag struntar i dreven på den här, de är inte så gamla även om de är inslitna.

Jag har haft vajer till både bromsar och växlar med fälg/V-bromsar i alla tider, men oljekretsar med skivbroms kanske är minst lika trevligt.
Det låter inte kul att underhålla oljekretsar om de kan läcka eller kräver speciell utrustning, men jag har ingen erfarenhet av det.
Vajrar är enkla att justera, men jag undrar om någon med erfarenhet av oljekretssystem kan motivera mig att det är minst lika bra.

Vajer är skit. Alla fälgbromsar är skit. Du ska köpa hydrauliska bromsar.
This is the way.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Vilket smörjmedel till kedjan ska man använda som inte drar till sig smuts mm? Nån som kan länka till typ Biltema?

Vax är bästa och håller länge. Här är ett bra val https://silcavelo.eu/products/secret-chain-wax-blend

Annars finns det något som kallas dry lube, klarar dock sällan regn alls så duger bara om man enbart kör i torrt väder.

Om du har ett stort problem är det ju dock värt att kolla om du har för mycket olja på kedjan och hur bra rengjord den är.

T.ex om du tvättar en gång i veckan, oljar efter och låter stå till nästa gång kommer du då ihåg att torka av kedjan innan avfärd?

Eller är det kanske en kedja som inte rengörs alls och bara kletas på mer olja då och då?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Vajer är skit. Alla fälgbromsar är skit. Du ska köpa hydrauliska bromsar.
This is the way.

You had me at "fälgbromsar är skit"

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Denna borde väl funka? https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelservice/cykelsmorjn...

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Vilket smörjmedel till kedjan ska man använda som inte drar till sig smuts mm? Nån som kan länka till typ Biltema?

Jag har bytt till Squirt Lube, en vatten-vaxemulsion som funkar riktigt bra om man vill slippa att sand och damm nöter sönder kedja och drev. Man får återapplicera lite oftare(och måste avfetta alla delar innan man byter) men jag är imponerad av hur bra det funkar. Tillochmed på allt-i-allohojen som bor utomhus, som jag använder dagligen och året runt.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Istället för att göra en ny tråd tänkte jag se om någon här har något att säga om ett potentielt köp.

Funderar på att köpa en ny cykel, har en 10+ år gammal nu som absolut inte är gjord för min vikt eller storlek, som däcket nyligen gick sönder på. Så tänkte att en uppgradering kanske är på plats.

Är en stor person, 195 cm och över 160 kg. Skulle föredra att sitta upp med rak rygg istället för framåtböjd. Bor i Norrköping vilket resulterar i ganska mycket uppförsbacke. Helst vill jag inte lägga ut allt för mycket på en cykel då jag inte vet hur den kommer hålla för min vikt, så vill hamna i en bra pris per livslängd.

Kollat på https://www.hagacykel.se/classic--3vxl--2022-1122424 vilket är ett bra pris, men hittar ingen direkt mer information om den. Misstänker att det är något lokalt cykelmärke för hagacykel.

Lutar åt den nu, men tänkte ge lite tid för någon att övertala mig emot det, och ge förslag på bättre köp

Finns Sjösala cyklarna också som jag tycker ser intressanta ut, men är ju dubbla priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Istället för att göra en ny tråd tänkte jag se om någon här har något att säga om ett potentielt köp.

Funderar på att köpa en ny cykel, har en 10+ år gammal nu som absolut inte är gjord för min vikt eller storlek, som däcket nyligen gick sönder på. Så tänkte att en uppgradering kanske är på plats.

Är en stor person, 195 cm och över 160 kg. Skulle föredra att sitta upp med rak rygg istället för framåtböjd. Bor i Norrköping vilket resulterar i ganska mycket uppförsbacke. Helst vill jag inte lägga ut allt för mycket på en cykel då jag inte vet hur den kommer hålla för min vikt, så vill hamna i en bra pris per livslängd.

Kollat på https://www.hagacykel.se/classic--3vxl--2022-1122424 vilket är ett bra pris, men hittar ingen direkt mer information om den. Misstänker att det är något lokalt cykelmärke för hagacykel.

Lutar åt den nu, men tänkte ge lite tid för någon att övertala mig emot det, och ge förslag på bättre köp

Finns Sjösala cyklarna också som jag tycker ser intressanta ut, men är ju dubbla priset.

Som med så mycket annat får man vad man betalar för. Jag skulle säga att du behöver komma upp i 10 000 SEK innan en "vanlig cykel" drabbas av avtagande marginalnytta.

Det borde gå att kolla vad respektive tillverkare säger om max-vikt, men en snabb sökning gav iaf inte mig svar, så du behöver kanske söka upp en återförsäljare och be dem kolla upp med respektive leverantör.

I min värld finns bara två alternativ:

1. Billigaste möjliga cykel och hoppas att den håller. (Köp en begagnad.)

2. En bra cykel (jag hade t.ex. föregångaren till https://www.crescent.se/cyklar/city/skans-7-vxl.html och var nöjd i flera år) som du tar hand om ordentligt och får ut många års rullande av.

Köp inget halvbilligt.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Som med så mycket annat får man vad man betalar för. Jag skulle säga att du behöver komma upp i 10 000 SEK innan en "vanlig cykel" drabbas av avtagande marginalnytta.

Det borde gå att kolla vad respektive tillverkare säger om max-vikt, men en snabb sökning gav iaf inte mig svar, så du behöver kanske söka upp en återförsäljare och be dem kolla upp med respektive leverantör.

I min värld finns bara två alternativ:

1. Billigaste möjliga cykel och hoppas att den håller. (Köp en begagnad.)

2. En bra cykel (jag hade t.ex. föregångaren till https://www.crescent.se/cyklar/city/skans-7-vxl.html och var nöjd i flera år) som du tar hand om ordentligt och får ut många års rullande av.

Köp inget halvbilligt.

Tack för svaret. Ska nog provsitta Skans cykeln, även om jag tycker priset är lite högt. Hittar ingen max vikt på deras sida om den bara.

Det billigaste alternativet (det billigaste är väl en helt begagnad cykel, men vet ju inte riktigt vad man behöver byta ut och fixa då) för mig är att byta däck på min nuvarande gamla cykel och leva med den. Men ett bra däck lär ju gå på runt 2k om man ska köra efter vikten (vad jag förstår så är bakdäcket det viktigaste nästan när de kommer till min vikt)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Reyintaz:

Istället för att göra en ny tråd tänkte jag se om någon här har något att säga om ett potentielt köp.

Funderar på att köpa en ny cykel, har en 10+ år gammal nu som absolut inte är gjord för min vikt eller storlek, som däcket nyligen gick sönder på. Så tänkte att en uppgradering kanske är på plats.

Är en stor person, 195 cm och över 160 kg. Skulle föredra att sitta upp med rak rygg istället för framåtböjd. Bor i Norrköping vilket resulterar i ganska mycket uppförsbacke. Helst vill jag inte lägga ut allt för mycket på en cykel då jag inte vet hur den kommer hålla för min vikt, så vill hamna i en bra pris per livslängd.

Kollat på https://www.hagacykel.se/classic--3vxl--2022-1122424 vilket är ett bra pris, men hittar ingen direkt mer information om den. Misstänker att det är något lokalt cykelmärke för hagacykel.

Lutar åt den nu, men tänkte ge lite tid för någon att övertala mig emot det, och ge förslag på bättre köp

Finns Sjösala cyklarna också som jag tycker ser intressanta ut, men är ju dubbla priset.

Om du är så tung bör du inte välja en enkel standardcykel, cykeln ska hålla för typ 180 kilo och det kommer inte den länkade att tåla i längden och bromsarna är knappast dimensionerade för det heller.
Vill du börja cykla mer regelbundet borde du snarare kolla på en touringcykel eller lastcykel som är dimensionerad för att hålla när ekipaget väger 180 kilo och de har också mer anpassade och oftast fler än 3 växlar och generellt lägre uttväxlingsförhållande för att man ska orka med även i lite motlut.
Jo det blir dyrare men jag tror ärligt talat inte att det komemr att gå bra med cykeln eller bli roligt att cykla om du inte letar en cykel som är dimensionerad för uppåt 180 kilo och det är verkligen inte de billigaste standardcyklarna, det behöver inte bli tokdyrt men dyrare vbör det få bli.typ
Långfärdscykel TOURING 520, 9 999 kr
Cykeln klarar 170 kg, Hydrauliska skivbromsar för kraftfull och pålitlig bromsning, 11 hastigheter (11-46) och punkteringståliga däck,

https://www.decathlon.se/p/332407-176660_langfardscykel-touri...

Nått sånt tror jag faktisk kommer att kunna hålla och vara trevligt att cykla på för det är en enklare touringcykel med vettigare delar för att tåla högre vikt tex fler ekrar i hjulen, hydrauliska skivbromsar, 11 växlar och ordentlig belysning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du är så tung bör du inte välja en enkel standardcykel, cykeln ska hålla för typ 180 kilo och det kommer inte den länkade att tåla i längden och bromsarna är knappast dimensionerade för det heller.
Vill du börja cykla mer regelbundet borde du snarare kolla på en touringcykel eller lastcykel som är dimensionerad för att hålla när ekipaget väger 180 kilo och de har också mer anpassade och oftast fler än 3 växlar och generellt lägre uttväxlingsförhållande för att man ska orka med även i lite motlut.
Jo det blir dyrare men jag tror ärligt talat inte att det komemr att gå bra med cykeln eller bli roligt att cykla om du inte letar en cykel som är dimensionerad för uppåt 180 kilo och det är verkligen inte de billigaste standardcyklarna, det behöver inte bli tokdyrt men dyrare vbör det få bli.typ
Långfärdscykel TOURING 520, 9 999 kr
Cykeln klarar 170 kg, Hydrauliska skivbromsar för kraftfull och pålitlig bromsning, 11 hastigheter (11-46) och punkteringståliga däck,

https://www.decathlon.se/p/332407-176660_langfardscykel-touri...

Nått sånt tror jag faktisk kommer att kunna hålla och vara trevligt att cykla på för det är en enklare touringcykel med vettigare delar för att tåla högre vikt tex fler ekrar i hjulen, hydrauliska skivbromsar, 11 växlar och ordentlig belysning.

Jag får tacka för tipset, ska fundera på det. Trodde de flesta sådana typer av cyklar var väldigt sitta framåtlutande (vid sökning på touringcykel så är alla styren lägre än sadeln) men den du länka var ändå rätt så balanserad, även om det inte är de jag är ute efter. (som förklaring, stor mage gör en framåtlutande postion rätt jobbig i längden, speciellt med en dålig rygg. Men förhoppningsvis med mer cykling så är det ett icke problem).

Lite dyr tycker jag, men som du säger troligtvis värt det i längden. Skulle dock vila prova en men ser ut att bara vara butiker i Stockholmsområdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Jag får tacka för tipset, ska fundera på det. Trodde de flesta sådana typer av cyklar var väldigt sitta framåtlutande (vid sökning på touringcykel så är alla styren lägre än sadeln) men den du länka var ändå rätt så balanserad, även om det inte är de jag är ute efter. (som förklaring, stor mage gör en framåtlutande postion rätt jobbig i längden, speciellt med en dålig rygg. Men förhoppningsvis med mer cykling så är det ett icke problem).

Lite dyr tycker jag, men som du säger troligtvis värt det i längden. Skulle dock vila prova en men ser ut att bara vara butiker i Stockholmsområdet.

Är väl bara att köpa ett högre styre i så fall:
https://www.cykelkraft.se/styre-electra-cruiser-ape-22-2-mm-7...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Reyintaz:

Jag får tacka för tipset, ska fundera på det. Trodde de flesta sådana typer av cyklar var väldigt sitta framåtlutande (vid sökning på touringcykel så är alla styren lägre än sadeln) men den du länka var ändå rätt så balanserad, även om det inte är de jag är ute efter. (som förklaring, stor mage gör en framåtlutande postion rätt jobbig i längden, speciellt med en dålig rygg. Men förhoppningsvis med mer cykling så är det ett icke problem).

Lite dyr tycker jag, men som du säger troligtvis värt det i längden. Skulle dock vila prova en men ser ut att bara vara butiker i Stockholmsområdet.

Det går nog att köpa nått begagnat också.
Gällande styre så går det för det mesta att ändra höjd på dem och det går definitivt att byta dem och det finns annat än raka och bockstyren som kan ge dig ett alternativt högre grepp, sånna är ganska vanligt på touringcyklar och jag har nått i den här stilen på en av mina cyklar.

https://www.bikester.se/point-multifunktionellt-styre-o254mm-...

https://bikeshop.se/xlc/2501500400/xlc-hb-c05-city-och-trekki...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Vajer är skit. Alla fälgbromsar är skit. Du ska köpa hydrauliska bromsar.
This is the way.

Ett djärvt påstående. Kanske är så att all fälgbromsar du har testat varit skit? Det finns bra fälgbromsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Ett djärvt påstående. Kanske är så att all fälgbromsar du har testat varit skit? Det finns bra fälgbromsar.

Tills man har testat hydrauliska skivbromsar.

Visst fälgbromsar fungerar ju, men det är ju klart märkbar skillnad till skivbromsarnas fördel, speciellt när det är blött och/eller kallt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Ett djärvt påstående. Kanske är så att all fälgbromsar du har testat varit skit? Det finns bra fälgbromsar.

Ja Magura gör hydrauliska fälgbromsar, de sitter på en del touringcyklar, de är också perfekta att krossa kolfiberfälgar med men de skitar ändå ner lika mycket som mekaniska och skivbroms ger allt bättre känsla då man inte måste skrapa bort skiten från fälgen innan det biter riktigt bra. Och så är det ju ofta enklare att byta hjul med skivor så man slipper fastna i bromsklossarna.

https://magura.com/en/EUR/product/hs33

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Ett djärvt påstående. Kanske är så att all fälgbromsar du har testat varit skit? Det finns bra fälgbromsar.

Du har fel, det finns inte. Man köper fälgbromsar av andra anledningar.

Permalänk
Medlem

Min pärla (Orbea Onna) har nu reklamerats och vi inväntar svar från leverantören kring problemet.
Vad är problemet? Framgafflarna läcker luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du har fel, det finns inte. Man köper fälgbromsar av andra anledningar.

Upplys mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Tack för svaret. Ska nog provsitta Skans cykeln, även om jag tycker priset är lite högt. Hittar ingen max vikt på deras sida om den bara.

Det billigaste alternativet (det billigaste är väl en helt begagnad cykel, men vet ju inte riktigt vad man behöver byta ut och fixa då) för mig är att byta däck på min nuvarande gamla cykel och leva med den. Men ett bra däck lär ju gå på runt 2k om man ska köra efter vikten (vad jag förstår så är bakdäcket det viktigaste nästan när de kommer till min vikt)

Är det däcket eller hela hjulet som är trasigt? Ja bakdäcket tar mesta av vikten.

Jag är i vikt nära dig, med vinterkläder/ryggsäck och cykel blir det ~200kg och trampar främst runt på MTBs. Främst hjulen som inte gillar det så man får kolla ekrarna, kanske köra inlägg (t.ex Cushcore). Går ju också att köpa hjul som är extra stadiga och ska klara mer vikt.

Delar på cyklar går ju att byta ut en hel del för att ändra formen. På flesta cyklar kan du höja styret med över 10cm utan att det blir för negativt.

Skrivet av [SmR]BMF:

Upplys mig

Fälgbromsar är ju för personer som behöver broms enligt lag men bara cyklar uppför backar och aldrig tänker bromsa
Då sparar de 50-100g på cykeln.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Datorspel är kul, särskilt när man blir trött i benen av dem! Vann kategorin, dags att flytta upp till C. Kul!

Permalänk
Medlem

Zwift var /är verkligen en game changer. och nej, de andra platformer kommer inte ens i närheten av zwift. Har numera 80 000km på zwift och skulle jag behöva välja mellan enbart ute eller enbart inne cykling skulle jag helt klart välja inne.

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD