Kan inte finna felet - Grafikfel, lagg, hack, nedstängning

Permalänk

Kan inte finna felet - Grafikfel, lagg, hack, nedstängning

Mitt Windows 10 började bli segt, chromes flikar stängde ner sig, Grafikfel på vissa bilder i Chrome och det var två år sedan jag installerade om Windows.

Skapar ny bootbar media med Windows-ISO från Microsoft och försöker installera, gång efter gång hänger sig installationen vid "Bara ett ögonblick..."
Efter flera ominstallationer så lyckas jag få igång Windows, till min stora förvåning beter sig Windows precis likadant som innan ominstallationen, märkligt tänker jag och tänker då att det bör vara ett hårdvarufel.

När jag trycker på startmenyn så stänger den ner sig efter någon sekund, samma på alla menyer egentligen.
Chrome, edge stänger ner sig efter ett par sekunder, det dyker upp Grafikfel på bilder, datorn laggar, saker släpar efter med 30-60 sekunder. Konstiga felmeddelanden när man öppnar tex en bild i datorn ibland.

Jag har testat och kört memtest, inga fel.
Provat att plocka ur minnen och byta plats.
Kört stresstest med prime95, inga problem.
Plockat ur grafikkort och monterat tillbaka.
Installerat om Windows på både Nvme och en SSD.
Bytt till fyra olika BIOS versioner.

Kan även tillägga att denna setupen har fungerat klockrent i typ två år.

Vad tror ni?

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel AMD Ryzen 7 5800x
Processorkylare: bequiet
Moderkort: MSI MAG x570 Tomahawk Wifi
Minne: 3x 16GB Corsair Vengeance 3200MHz
Grafikkort: Asus Tuf RTX 3070
Hårddisk: Samsung EVO 970 nvme 500GB,, Samsung SSD 830 128 GB

Nätaggregat:Corsair TX 650M
Övrig kylning: 2x120mm insug och 2x120mm utblås i lådan

Temperaturer: 72C processor med full belastning, kring 28C i lådan

Permalänk
Medlem

Jag tror tyvärr att grafikkortet håller på att ge sig (specifikt VRAM), men det är svårt att säga. Står det något intressant i event viewer?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Prova med annan kabel till skärmen? Det som uppstår är artifakter och är 4 saker som oftast kan orsaka det, moderkort (inte allt för vanligt) grafikkort, skärm, kabel mellan grafikkort och skärm (inte allt för vanligt häller)

Annars skulle jag nog sätta en tia på att ditt grafikkort börjar ge upp.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixarenss:

Mitt Windows 10 började bli segt, chromes flikar stängde ner sig, Grafikfel på vissa bilder i Chrome och det var två år sedan jag installerade om Windows.

Skapar ny bootbar media med Windows-ISO från Microsoft och försöker installera, gång efter gång hänger sig installationen vid "Bara ett ögonblick..."
Efter flera ominstallationer så lyckas jag få igång Windows, till min stora förvåning beter sig Windows precis likadant som innan ominstallationen, märkligt tänker jag och tänker då att det bör vara ett hårdvarufel.
https://i.postimg.cc/wBK7Q5W5/PXL-20230425-180436596.jpg
När jag trycker på startmenyn så stänger den ner sig efter någon sekund, samma på alla menyer egentligen.
Chrome, edge stänger ner sig efter ett par sekunder, det dyker upp Grafikfel på bilder, datorn laggar, saker släpar efter med 30-60 sekunder. Konstiga felmeddelanden när man öppnar tex en bild i datorn ibland.

Jag har testat och kört memtest, inga fel.
Provat att plocka ur minnen och byta plats.
Kört stresstest med prime95, inga problem.
Plockat ur grafikkort och monterat tillbaka.
Installerat om Windows på både Nvme och en SSD.
Bytt till fyra olika BIOS versioner.

Kan även tillägga att denna setupen har fungerat klockrent i typ två år.

Vad tror ni?

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel AMD Ryzen 7 5800x
Processorkylare: bequiet
Moderkort: MSI MAG x570 Tomahawk Wifi
Minne: 3x 16GB Corsair Vengeance 3200MHz
Grafikkort: Asus Tuf RTX 3070
Hårddisk: Samsung EVO 970 nvme 500GB,, Samsung SSD 830 128 GB

Nätaggregat:Corsair TX 650M
Övrig kylning: 2x120mm insug och 2x120mm utblås i lådan

Temperaturer: 72C processor med full belastning, kring 28C i lådan

Du har provat det mesta, men det ser ut som att grafikkortet kanske håller på att ge sig. Har du någon kompis som kan låna ut ett grafikkort till dig för att testa eller om du kan testa ditt grafikkort i en annan burk?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett defekt grafikkort tyvärr, alternativt fel VBIOS flashat på grafikkortet. Om RTX 3070-modellen i TUF-serien är likadan som RTX 3080-modellen så borde den ha dubbla VBIOS. Testa att stänga av datorn, växla läge på den switchen och starta igen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Tack för alla tips!
Har felsökt i flera dagar och slet nästan håret av mig men hittade nyss en tråd tomshardware med en annan som hade exakt samma problem och nu har det löst sig 😄
Felet ligger i processorn.
Jag provade enligt instruktioner att bara boota och köra datorn med 1 kärna och det fungerar klockrent nu.

Så en RMA på CPUn blev det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixarenss:

Tack för alla tips!
Har felsökt i flera dagar och slet nästan håret av mig men hittade nyss en tråd tomshardware med en annan som hade exakt samma problem och nu har det löst sig 😄
Felet ligger i processorn.
Jag provade enligt instruktioner att bara boota och köra datorn med 1 kärna och det fungerar klockrent nu.

Så en RMA på CPUn blev det.

Intressant att det visar sig med grafikartefakter.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Intressant att det visar sig med grafikartefakter.

Ja, och att RAM-testen gick igenom. Är det fel på CPUn brukar det blinka rött på vartenda test i Memtest.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Ja, och att RAM-testen gick igenom. Är det fel på CPUn brukar det blinka rött på vartenda test i Memtest.

Frågan är ju hur länge TS körde memtest, men ja oftast slår den ju ifrån direkt när det är så synligt fel.

Normalt kör man ju annars memtest flera timmar om inte flera dagar för att kolla läget.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Ja jag tycker med det är ett märkigt fel.
Jag körde memtest 20-30 minuter.
Nu har jag lyckats jobba mig upp till 6 fungerande kärnor, går jag över det så börjar samma fel och återkomma igen, läste att någon annan lyckades med 7 fungerande kärnor och en tredje med bara 1 kärna aktiv.