Storbritannien blockerar Microsofts Activison-köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Är det verkligen bättre för oss gamers om alla spel finns under ett eller ett par tre stycken företag?

Tycker det var bättre förr när spelstudios bestod av 5-15 polare som gjorde de spel de verkligen brann för snarare än en studio som suttar på fingret och känner efter vart vinden pekar.

De studierna studiorna(?) finns fortfarande. ... Men de har inte samma budget som AAA. Men det finns många exempel på bra spel som kommit från små studios.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Att MS skulle köpa Activison ser jag som mer negativt än positivt. Det bästa för alla som spelar är att de slutar göra spel i DX och gå över till Vulcan så det inte blir låst. Det finns inte på kartan att MS skulle göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Är det verkligen bättre för oss gamers om alla spel finns under ett eller ett par tre stycken företag?

Tycker det var bättre förr när spelstudios bestod av 5-15 polare som gjorde de spel de verkligen brann för snarare än en studio som suttar på fingret och känner efter vart vinden pekar.

Alltså alla håller nog med om de men nu är inte Activission-Blizzard en sådant företag och aldrig vart, dom har vart bortom all kritik i snart 10 år. Dom har bra titlar men utöver det så är hade jag inte brytt mej om dom la ner för gott.

Permalänk
Medlem

Spel är ingen livsnödvändighet och lite sjukt att man fokuserar på ”konkurrensfrämjande” drag här när det skulle behövas i elmarknaden, matbranschen och övrigt. Sen är det kul att folk på swec alltid ber om 1 streamingtjänst och 1 launcher (steam) men sen skriker konkurrens är bra i det här fallet.

Microsoft med sina resurser och att inte vara så beroende av intäkter från spel skulle ta Activision Blizzard till nya höjder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Molnspelande... inte ens Google ville vara kvar med Stadia. Kommer molnspelande verkligen bli så stort? Min känsla är att det sagts länge men det är alldeles för kräsna spelare för att det ska slå stort. Klart det inte finns någon konkurrens i molnspelande när konkurrenterna lägger ner... och inte gör de det för de har konkurrens.

De inkluderar Game Pass i cloud gaming, dvs de är rädda att game pass blir ett krav för AB spel enligt vad du financial times skriver.

Permalänk
Medlem

Hoppas fortfarande att detta går igenom. Ser bara fördelar med det än nackdelar. Tror Activision Blizzard går i graven om det inte gör det så småningom.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag förstår inte hur man kan stödja Pyttemjuk i detta.
"molnspelsmarknaden." borde väl snarare kallas monopolspelmarknaden.

Inte mer komplext än att jag gärna ser vem som helst utom ActiBlizz och Kotick kontrollera titlar som World of Warcraft, Diablo och Overwatch (CoD eller vad nu för mobilspel King gör idag bryr jag mig inte direkt om alls).

Om det är Microsoft, Sony eller till och med Tencent – Ja det är för mig skitsamma, bara någon kommer in och reder upp skutan. För utvecklingen kring Blizzard-delen av bolaget senaste årtiondet är inget annat än tragiskt: både sett till spelen i fråga och kulturen som blivit för de anställda.

Om inte ett uppköp är möjligt av Microsoft ser jag faktiskt hellre att Blizzard-delen av bolaget går i konkurs, än att Kotick sitter och fortsätter taffsa på anställda likväl som älskade IP's.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Vem vill plåga sig i onödan med att spela över Xcloud? Bildkvalitén är långt mycket sämre än geforce now.

Permalänk
Medlem

Förstå inte folk som säga att AB få inte gå i graven. det är väl en bra grej. då kommer deras IP:er att säljas av och så kan kanske en vettig studio köpa dem för en billigt peng och gör något vettigt med det istället för att det rutna.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Läste lite granna om detta på reddit och lag märke till en kommentar kringa att om nu MS ändå skulle gå emot detta och köpa upp Acti/Blizz så skulle dom bli tvingade till att dra ut allt MS relaterat ur UK, känns spontant som att MS skulle vinna på det i längden ändå? Skulle MS dra ut ur ett så teknologist avancerat land såsom UK är så känns det som att det spontat skulle bli panik för alla företag som använder sig av något av den extremt stora mängden av MS produkt portfölj eller tänker jag helt fel här?

Edit: Glömde att lägga till men antar nu efter att jag läste acti blizz svar på detta att det inom snar framtid kommer att börja lobbas från regeringes sida till att låta detta gå genom i UK, så otroligt mycket som deras regering nu har försökt uppstå som företags vänligt och sätta gång ekonomin igen så ser detta ju exakt tvärt om ut för företags världen.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem

Tror det är en "hämd" för Nvidias försök att köpa ARM. Verkar logiskt då dom Storbritannien gick miste om massor av arbetstillfällen och närmare samarbete med USA.

Permalänk
Medlem

skrämmande vad vissa har för vanföreställningar här om att företag kan bara hota en regering och tror sig att kunna få igenom vad som hest.
Då kan vi någ lägga ner demokratin helt o hållet och ge all makt till Musk, Bezos och Co.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Förstår inte att så många är för detta köp. Vad tror ni ska bli bättre? Man får nästan bara svaret "det kan ju inte bli värre" men jo ser du det kan bli mycket värre, ni har helt missat alla andra företag MS köpt och dödat?

Det bästa är att köpet inte går igenom och ledningen hos Activision Blizzard får stå till svars för sina snedsteg, kontroverser och misslyckanden istället för att gömma sig bakom paraplyet MS.

Permalänk
Medlem

För oss som hoppas på bättre från Blizzard så är det nog väldigt viktigt att affären går igenom.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

skrämmande vad vissa har för vanföreställningar här om att företag kan bara hota en regering och tror sig att kunna få igenom vad som hest.
Då kan vi någ lägga ner demokratin helt o hållet och ge all makt till Musk, Bezos och Co.

Mutor och lobbyverksamhet är ganska vanligt, men det kanske inte räknas?

Permalänk
Medlem

Så länge affären går igenom och hela Blizzards utbud hamnar på Gamepass så är jag nöjd.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk

Jag tycker det räcker med att dom köpte upp hela Bethesda. Tror inte detta kommer gå igenom.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

JAAAA!

Bästa nyheterna på länge.

Nej till monopol.

Ja till konkurrens!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Inte mer komplext än att jag gärna ser vem som helst utom ActiBlizz och Kotick kontrollera titlar som World of Warcraft, Diablo och Overwatch (CoD eller vad nu för mobilspel King gör idag bryr jag mig inte direkt om alls).

Om det är Microsoft, Sony eller till och med Tencent – Ja det är för mig skitsamma, bara någon kommer in och reder upp skutan. För utvecklingen kring Blizzard-delen av bolaget senaste årtiondet är inget annat än tragiskt: både sett till spelen i fråga och kulturen som blivit för de anställda.

Om inte ett uppköp är möjligt av Microsoft ser jag faktiskt hellre att Blizzard-delen av bolaget går i konkurs, än att Kotick sitter och fortsätter taffsa på anställda likväl som älskade IP's.

Jag tvivlar på att maktcentralisering kommer göra saken bättre, kanske på kort sikt, men på lång sikt kommer det bara bli värre med sämre konkurrens. IP's späs alltid ut över tid oavsett vem som håller i rodret, det som behövs är mer nyskapande istället för att idissla gamla speltitlar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoSkills:

Det är ganska enkelt; är man en Blizzard konsument så förstår man.

Ja, jobbar man som inköpare på Pyttemjuk så är man ju ganska jävig.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tvivlar på att maktcentralisering kommer göra saken bättre, kanske på kort sikt, men på lång sikt kommer det bara bli värre med sämre konkurrens. IP's späs alltid ut över tid oavsett vem som håller i rodret, det som behövs är mer nyskapande istället för att idissla gamla speltitlar.

Tyvärr så tvivlar jag på att det kommer bli bättre öht med just acti/blizz, ser att antingen så köps det och då blir det nog bättre eller så brinner det ner(dom verkar ha extrema problem med att ha kvar sina anställda just nu). Acti/blizz måste ju vara ett av dom mest rutna företagen i hela branchen så vet inte hur det ska funka för dom på lång sikt.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem

Spontant känner jag att man jag bryr mig mindre att storföretagen köper upp varandra, vad blir egentligen skillnaden förutom lite mindre AAA-skit. Tycker att man mer behöver värna de små till medelstora bolagen. För det är där den verkligen innovationen sker och kan begränsas...

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joeldeluxe:

Jag tycker att det är vettigt beslut, mer konkurrens är bra för oss alla så att vi kan fortsätta spela favoritspelen på olika plattformar

Jag tror dock att ett Microsoftägt World of Warcraft hade varit oerhört bra för franschisen.
Nuvarande ledning är ju muppar så det står härliga till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ja, jobbar man som inköpare på Pyttemjuk så är man ju ganska jävig.

Det är inte Pyttemjukt specifikt... Som jag sa i ett tidigare inlägg - Acti-Blizzard hade kunnat konka och alla deras IPs försvunnit från världens yta; det hade varit ett bättre utfall än att skiten fortsätter att bli mjölkad och deras konsumenter pippade. Låt vem som helst köpa skiten som kan leverera och ta hand om IPena så som dom och deras konsumenter förtjänar istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adillboy:

Läste lite granna om detta på reddit och lag märke till en kommentar kringa att om nu MS ändå skulle gå emot detta och köpa upp Acti/Blizz så skulle dom bli tvingade till att dra ut allt MS relaterat ur UK, känns spontant som att MS skulle vinna på det i längden ändå? Skulle MS dra ut ur ett så teknologist avancerat land såsom UK är så känns det som att det spontat skulle bli panik för alla företag som använder sig av något av den extremt stora mängden av MS produkt portfölj eller tänker jag helt fel här?

Edit: Glömde att lägga till men antar nu efter att jag läste acti blizz svar på detta att det inom snar framtid kommer att börja lobbas från regeringes sida till att låta detta gå genom i UK, så otroligt mycket som deras regering nu har försökt uppstå som företags vänligt och sätta gång ekonomin igen så ser detta ju exakt tvärt om ut för företags världen.

Nja, MS skulle kunna dra sig ur UK totalt, men ska vi fundera ett varv till på vilka konsekvenser det skulle få?
Andra länder, främst i EU, skulle börja fundera på hur man kan ersätta alla produkter och tjänster i statliga och regionala verksamheter (dvs. allt som bekostas med hjälp av skattepengar) som man nu inhandlar från MS. Varför? Jo, om MS visar att man helt enkelt hotar och utnyttjar sin marknadsledande ställning om myndigheter inte gör precis som MS vill, så är det inte ett företag man kan arbeta med. För vad skulle nästa steg kunna vara? Skolor i land B vill sluta med Windows, MS knackar på dörren och säger att "slutar ni använda vårt OS så kan ni glömma att vi erbjuder våra molntjänster i ert land som ni är beroende av för att era myndighetstjänster ska fungera"?
Inte svårt att begripa att inget land vill, eller i längden kan, vara beroende av ett företag som kan hota med att lämna landet om det inte får sin vilja igenom.

Permalänk
Medlem

ok? kan vi nu tvinga sony att släppa sina exklusives på dag ett till pc och xbox då tack. deras sätt begränsar mitt utval av spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Jag tycker att det är vettigt beslut, mer konkurrens är bra för oss alla så att vi kan fortsätta spela favoritspelen på olika plattformar

Microsoft är ju dock villiga att lämna garantier på att dom inte ska göra sina populära titlar platforms-exklusiva, och har redan rätt långa kontrakt som förbjuder att dom gör det. Rätt löjligt att blockera uppköpet då...

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av AstroMeow:

Vad innebär detta då, rent konkret?
Båda företagen hänger i USA, men UK säger nej. Innebär det att affären inte får gå igenom?
Eller blir det en input till det amerikanska konkurrensverket?

Som jag förstått det så är det här typ ett utlåtande. Microsoft kan fortsätta med köpet men UK har nu flaggat för att dom kommer att ta det i legalt i en domstol i UK om dom gör det. Microsoft kan fortfarande vinna i den domstolen, eller förlora och bli tvungna att sälja av Activision igen, eller kan välja att sluta sälja sina produkter i UK.

Eventuellt kan det bli lite input till Amerikanska konkurrensverket, det är ju lite lättare för Amerika att säga nej om dom inte säger det ensamt.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoSkills:

Det kan verkligen omöjligt bli sämre.

Acti-Blizzard kan lika gärna lägga ner och det hade varit ett bättre utfall än att de fortsätter mjölka smörjan; fan låt nån annan få prova att göra bättre ifrån sig.

Varför skulle ett mycket lönsamt företag lägga ner?

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Är det verkligen bättre för oss gamers om alla spel finns under ett eller ett par tre stycken företag?

Tycker det var bättre förr när spelstudios bestod av 5-15 polare som gjorde de spel de verkligen brann för snarare än en studio som suttar på fingret och känner efter vart vinden pekar.

Microsoft har knappt någon spelstudie alls. Dom är otroligt små i den marknaden, så ett köp av ATVI hade knappast lett till att "alla spel finns under ett eller ett par tre stycken företag". Det hade fortfarande varit lika många företag som innan, bara att det flyttas från ATVI till MSFT.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional