Värdig ersättare för Sony RX100VII?

Permalänk

Värdig ersättare för Sony RX100VII?

Min RX100VII är jag förvisso nöjd med men började nyligen fundera om det finns nått vassare utan att bli helt ruinerad i kompaktväg på marknaden? Har haft den några år nu..
Har nån någon skojig rekommendation i ungefär samma prisklass?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Nu har det gått några veckor, men vad jag vet finns det egentligen bara två-tre andra meningsfulla alternativ. Men RX100-serien är fortfarande unik som klassisk kompakt zoom-kamera, genom sin nätta formfaktor, utskjutande sökare, staplade sensor och allt det där.

De enda alternativ jag känner till blir något annorlunda kreatur:
Fujifilm X100-serien. Senaste modellen är X100V. Fast (ingen zoom) och rätt ljusstark optik, motsvarande 35mm på småbild, som tillsammans med märkbart större sensor än RX100-serien gör skillnad i bildresultatet. Fascinerande komplex, men lättanvänd, hybridsökare. Väldigt attraktiv kamera allt-som-allt. Kul att använda. Själv sålde jag min efter drygt två år eftersom jag annars är så investerad i Nikon Z.

Ricoh GR-serien. GRiii (eller GR3, om man vill) är senaste. Ikonisk gatufotokamera. Väldigt nätt formfaktor, fast optik men mindre ljusstark (och något mer vidvinklig) än Fuji X100-serien, har enkel bildstabilisering, bra bildkvalitet i gott ljus. Ingen sökare, bara en stor LCD-skärm. Jag ägde en i några månader, men tyckte inte om att använde den. Usel i svagt ljus, åtminstone med mjukvaran januari 2020.

Det enda tuffare som går att hitta torde komma när man kliver över smärtgränserna och seglar runt med minst 30 000kr man önskar bli av med. T ex Sony RX1, som man kan tänka sig som RX100-seriens premiumstorebrorsa, med en småbildssensor och matchande optik. Fina grejer, men dyr och till synes inte längre tillverkad.

Leica, bland annat Leica Q2, lite som kameravärldens sportbilar. Främsta målgruppen tycks vara medelålderskrisande män, pensionärer som nyligen sålt sina hus och flyttat in till hyreslägenhet samt en liten klick livsstilsfotografer. Förstått ur syrligheten är de väldigt begärliga, men asdyra. Kort summerat: klassisk design, fina tillverkningstoleranser, småbildssensor samt fin, ljusstark optik, naturlig konversationsstartare med fotografer på sta'n och på fester.

Sedan finns det ju kompakta systemkameror också. Men de blir naturligtvis inte lika kompakta som en kompaktkamera. Men det är först här som det öppnas upp ordentliga alternativ. En begagnad Fujifilm XT2 och 35mm F2 blir nätt och behändig. Nikon Z50 eller ZFc med matchande pannkaksoptik inte heller dumt. Men det gör efterforskningen svårare, eftersom alternativen blir så många fler.

Permalänk

Tack för tips. X100V verkade inte ha nån stabilisering, det kan ju bli lite tråkigt när man filmar.

Känns som utvecklingen av den här typen av kameror har avstannat lite (eller om det är jag som håller mig för dåligt up-to-date kanske)..

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Tack för tips. X100V verkade inte ha nån stabilisering, det kan ju bli lite tråkigt när man filmar.

Känns som utvecklingen av den här typen av kameror har avstannat lite (eller om det är jag som håller mig för dåligt up-to-date kanske)..

Marknaden för Kompaktkameror / Systemkameror har sjunkit något enormt, största utvecklingen sker på Mobilkamerafronten.

Det har tyvärr inte hänt jättemycket senaste åren tyvärr.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber