Permalänk
Medlem

Nackdelen med 6950 xt är att det är 2+ år gammal arkitektur men prestandan är det inget fel på. Dessutom är 6950 xt galet strömhungrig, visst kan man undervolta men helst slipper man ju pilla med sånt.
Fördelen med 7800 xt är att du får en nyare arkitektur, bättre RT-prestanda troligen (om man bryr sig om det). Gissar RT-prestandan kommer motsvara runt ett 3070 ti.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tror det är skitsnack ärligt talat. Vad säger att Nvidias motsvarande funktioner funkar men inte AMDs?

Tror det är SBS dessutom, men jag är inte förvånad heller.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tror det är skitsnack ärligt talat. Vad säger att Nvidias motsvarande funktioner funkar men inte AMDs?

Va? Jag får problem med krascher när detta är påslaget och skärmen flimrar med vissa och med vissa inställningar får jag vitt blinkande i chrome.

Med allt avstängt = stabilt och harmoniskt utan blinkande, flimmrande och krascher.

Varför blandar du in Nvidia? Har även haft allt sådant avstängt på mina Nvidia kort då de knappast gjort gaming upplevelsen bättre (hade ett RTX 2080 Ti innan) och även haft mjukvarufel där dock inte lika mycket och inga krascher.

Mitt RX 6950 XT är tokstabilt förövrigt och får normala scores i 3dmark samt hade samma strul när jag innan mitt rtx 2080 ti hade ett rx 5700 xt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Va? Jag får problem med krascher när detta är påslaget och skärmen flimrar med vissa och med vissa inställningar får jag vitt blinkande i chrome.

Med allt avstängt = stabilt och harmoniskt utan blinkande, flimmrande och krascher.

Varför blandar du in Nvidia? Har även haft allt sådant avstängt på mina Nvidia kort då de knappast gjort gaming upplevelsen bättre (hade ett RTX 2080 Ti innan) och även haft mjukvarufel där dock inte lika mycket och inga krascher.

Mitt RX 6950 XT är tokstabilt förövrigt och får normala scores i 3dmark samt hade samma strul när jag innan mitt rtx 2080 ti hade ett rx 5700 xt.

Har inga problem, så det är antigen SBS eller felkonfigurering.
Men och andra sidan så har jag inte massa skräp som ligger i bakgrunden som KAN använda sig utav GPU som KAN orsaka krascher och BSOD.

Som sagt 69xx XT är fin fina kort och brutal prestanda kontra Nvidias svineri med prissättning utav sina kort. Bryr man sig inte ett smack om RTX eller DLSS så kan man köra på med AMD (trots att även dom har liknande men sämre).

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Har inga problem, så det är antigen SBS eller felkonfigurering.
Men och andra sidan så har jag inte massa skräp som ligger i bakgrunden som KAN använda sig utav GPU som KAN orsaka krascher och BSOD.

Som sagt 69xx XT är fin fina kort och brutal prestanda kontra Nvidias svineri med prissättning utav sina kort. Bryr man sig inte ett smack om RTX eller DLSS så kan man köra på med AMD (trots att även dom har liknande men sämre).

Samma här, 100% rent system med ett fåtal speltitlar installerat bara, kan vara något annat i mitt system som krånglar också, kan vara windows 11 och kan helt enkelt vara min skärm som håller på att dö.

Mitt senaste 100% felfria system var när jag körde med i7 3770k milt överklockad till 4.4ghz, MSI GTX 980 Ti Gaming, 4x4gb 2133mhz DDR3 och 2x Samsung 840 256gb i RAID 0 och bara hade en normal 1440p 60hz PLS panel från Asus.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Samma här, 100% rent system med ett fåtal speltitlar installerat bara, kan vara något annat i mitt system som krånglar också, kan vara windows 11 och kan helt enkelt vara min skärm som håller på att dö.

Mitt senaste 100% felfria system var när jag körde med i7 3770k milt överklockad till 4.4ghz, MSI GTX 980 Ti Gaming, 4x4gb 2133mhz DDR3 och 2x Samsung 840 256gb i RAID 0 och bara hade en normal 1440p 60hz PLS panel från Asus.

Kör systemet i desc, samt Windows 11 Dev Mode, inga problem och då nöter jag det trasiga Battlefield 2042 som många anser i brutal FPS och inga problem. Lirade nyligen Diablo 4 och XDefiant, enda som buggade var Diablo 4 som kunde lagga till lite då och då. Så Nvidia kan dra dit pepparn växer efter 3000 seriens och prissättningen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Jag har ett 6950XT och är väldigt nöjd, har inte upplevt några problem än med eller utan funktioner(förutom Last of us men det beror på spelet verkar det som). En enkel undervolt(1-2 min av din tid) bort och det går från ca 350w till runt 300w vilket gör gott för temperaturen. Blev fantisktiskt glad när jag drog igång rocket league(fps cap 100, 1440p ultrawide) och grafikkortet besvärade sig inte ens att dra igång fläktarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Mmm, 6% långsammare enligt Swec prestanda index, fullkomligt förintar det då man sätter igång ray tracing.

Sen så kostade inte ett standard Rx6600 6000kr för ett år sen, vid den här tiden hade vi börjar komma ur grafikkortskrisen, så att kort faktiskt gick att köpa igen. Det fanns säkert ngt kort då för 6000kr, det finns säkert ngt nu också om man letar. Och sen är 6950xt mer än 100% snabbare...;o)

Vad ngt kostade för ett år sen spelar liten roll, bara för att kort var dyra för ett år sedan gör det inte till ett bra köp. Jag tycker att ingen borde köpa ett 6950xt nu (Om inte priset blir markant lägre än 4070.), om det inte bra returrätt på stället man köper..

Min gissning är att vi kommer att se kraftiga sänkningar under sommaren, både på nya generationens kort och de gamla. Alla som sitter med stora lager av t.ex. 6950xt kort kommer att behöva göra sig av med dom medans dom är värda ngt.

Har det någonsin rullats ut en ny generation så långsamt? AMD och Nvidia vägrar släppa nya kort eftersom covid tog "slut", mining tog slut, så nu har dom för mycket gamla kort. Man kan ju inte släppa nya korten billigt om man har massor av de äldre korten kvar, samt vill tjäna lite extra på "mining priser", synd att mining dog, så synd....

Så du anser att Asus GeForce RTX 3090 Ti för 17999kr (billigaste 3090 ti kortet) är ett bättre kap i samma prestanda nivå? 6950 för 7700kr är ett kap, idag finns inga alternativ anser jag om man ska uppgradera. OK nya 7000 serien kommer behöva mindre el men 0,1-0,2kr/h skillnad i drift tror jag inte många bryr sig om.

RT alla kort har värdelös RT prestanda så att välja kort efter RT prestanda ger jag inte mycket för. Den dagen du får mer prestanda med RT på än rastrering då kan man fundera.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Så du anser att Asus GeForce RTX 3090 Ti för 17999kr (billigaste 3090 ti kortet) är ett bättre kap i samma prestanda nivå? 6950 för 7700kr är ett kap, idag finns inga alternativ anser jag om man ska uppgradera. OK nya 7000 serien kommer behöva mindre el men 0,1-0,2kr/h skillnad i drift tror jag inte många bryr sig om.

RT alla kort har värdelös RT prestanda så att välja kort efter RT prestanda ger jag inte mycket för. Den dagen du får mer prestanda med RT på än rastrering då kan man fundera.

Jag har aldrig sagt att 3090ti för 18k är ett bra köp, det är något du hittat på att jag sagt.

Bryr man sig inte om ray tracing alls, så är 6950xt ett bättre köp än 4070.

Nu idag kom hörde jag även nyheten att 7800xt i princip är på is, och dom vill släppa långsamma kort istället.

Och nVidia vill visst inte sänka priset utan sänker produktionen.

Så, det gör ju köpet lite roligare. Dock att köpa ett 2 år gammalt kort för 8k känns väl sådär. Jag kanske köper ett själv, om.ngn hinner få nog mycket panik och sänker en del till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Jag har aldrig sagt att 3090ti för 18k är ett bra köp, det är något du hittat på att jag sagt.

Bryr man sig inte om ray tracing alls, så är 6950xt ett bättre köp än 4070.

Nu idag kom hörde jag även nyheten att 7800xt i princip är på is, och dom vill släppa långsamma kort istället.

Och nVidia vill visst inte sänka priset utan sänker produktionen.

Så, det gör ju köpet lite roligare. Dock att köpa ett 2 år gammalt kort för 8k känns väl sådär. Jag kanske köper ett själv, om.ngn hinner få nog mycket panik och sänker en del till.

Stämmer att du inte påvisat att 3090ti är ett bättre kort. Det jag vill visa är att du får grym prestanda idag för endast 7700kr Obegripligt att det finns kort kvar enlig mig.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=6217354 vem kommer köpa??
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=7278935 vad väntar ni på?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Stämmer att du inte påvisat att 3090ti är ett bättre kort. Det jag vill visa är att du får grym prestanda idag för endast 7700kr Obegripligt att det finns kort kvar enlig mig.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=6217354 vem kommer köpa??
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=7278935 vad väntar ni på?

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/28309?key=b7babe223db07e1eeb1bd80942acf7a1

3090ti är ett bättre kort, men inte ett bättre köp om det kostar 18k.

Finns 7900gt kort för strax över tio, finns 4070ti kort strax över tio. Många gamers har föräldrars pengar att handla med, dvs får inte 8k till ett kort. Det är AMD, väldigt många köper bara nvidia. Det är sommar, eller, jag får snö idag igen, men sommar och semestertider snart iaf. Lägg till matpriser, räntor, el och mat.

Gruppen som vill lägga 8k på ett AMD kort som är ett par år gammalt nog inte gigantisk.

Även om det är ett starkt kort tycker jag inte att det är en så fantastisk deal men smaken är som baken.

Edit: Kanske ska säga för att vara klar, det är en okej deal, men inte den fantastiska guldet i slutet av regnbågen som en del verkar tycka. Det skulle inte gått på 8k nu om inte AMD och Nvidia tyckt att det var en fantastiskt idé att utnyttja miningboomen till att trycka upp priserna på scalper nivå. Jag tror att om alla chillar så kommer en del att lyckas få tag på 6950xt kort för lägre priser än 8k, skulle säja att det är en bra idé, tror jag redan sagt det en gång, att köpa på ett ställe som har en bra retur policy, som Non som har 90 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

3090ti är ett bättre kort, men inte ett bättre köp om det kostar 18k.

Finns 7900gt kort för strax över tio, finns 4070ti kort strax över tio. Många gamers har föräldrars pengar att handla med, dvs får inte 8k till ett kort. Det är AMD, väldigt många köper bara nvidia. Det är sommar, eller, jag får snö idag igen, men sommar och semestertider snart iaf. Lägg till matpriser, räntor, el och mat.

Gruppen som vill lägga 8k på ett AMD kort som är ett par år gammalt nog inte gigantisk.

Även om det är ett starkt kort tycker jag inte att det är en så fantastisk deal men smaken är som baken.

Edit: Kanske ska säga för att vara klar, det är en okej deal, men inte den fantastiska guldet i slutet av regnbågen som en del verkar tycka. Det skulle inte gått på 8k nu om inte AMD och Nvidia tyckt att det var en fantastiskt idé att utnyttja miningboomen till att trycka upp priserna på scalper nivå. Jag tror att om alla chillar så kommer en del att lyckas få tag på 6950xt kort för lägre priser än 8k, skulle säja att det är en bra idé, tror jag redan sagt det en gång, att köpa på ett ställe som har en bra retur policy, som Non som har 90 dagar.

Jag äger det nämnda XFX kortet och det är inte guld och gröna skogar..

Prestanda per krona = fantastisk

Upplevelsen overall? sådär

Coilwhine: Check
Konstig fläktkurva från fabrik: Check
Buggig mjukvara: Check

Skulle fortfarande inte köpa något ur Nvidias 3xxx serie, RX 6950 XT alla dagar i veckan och så hoppas jag på lite AMD Fine Wine framöver och bra konsolportar som lirar väl på kortet då både Series X och PS5 kör samma arkitektur.

Ska man köpa kort i samma prisklass och inte är sugen på att tweaka massvis innan det lirar väl kan jag rekommendera RTX 4070 då jag fått undervolta, fixa fläktkurvan och stängt av diverse "features" innan jag fick kortet tokstabilt och betydligt mindre coilwhine

Sist jag ägde AMD kort så fanns det lite custom bios och annat gott man kunde trixa med när garantin var utgången, lyckades flasha om ett 7970 ghz edition till ett 280x

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Har man coilwhine så kan man faktiskt returnera kortet och ta ut ett nytt, coilwhine ska inte finns på ett 100% fungerande kort.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Har man coilwhine så kan man faktiskt returnera kortet och ta ut ett nytt, coilwhine ska inte finns på ett 100% fungerande kort.

Anstränger man sig (sätter örat mot utan att något annat oväsnas för högt i närheten) så skulle jag gissa, och detta är ren spekulation baserat på personlig erfarenhet utav fåtal ex, att de flesta har coilwhine i någon mån. Det är väsentlig skillnad mellan lite i 1000fps i menyer bara som knappt hörs där du sitter vid datorn till ett sprakande i spel som hörs genom dina slutna hörlurar när du spelar.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

Radeon Super Resolution
Radeon Anti-lag
Radeon Chill
Radeon Boost
Radeon Bildskärpning
Radeon Förbättrad Synkronisering
Radeon Freesync
Radeon Virtuell Superupplösning
Radeon GPU-skalning

Men men, bara gimmick grejer och mestadels av dessa funktionerna kan styras inuti spelen ändå.

Nä men snälla någon, var har du fått för kort och drivrutiner som gör att detta inte funkar???

Har ett AMD system fullt ut och kan inte säga att något har gått snett på min burk iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nä men snälla någon, var har du fått för kort och drivrutiner som gör att detta inte funkar???

Har ett AMD system fullt ut och kan inte säga att något har gått snett på min burk iaf.

Det "funkar" givetvis men inte till 100% kanske till 95% och då jag spelar World of Warcraft mestadels har jag inte tålamod med att spelet kan glitcha ut pyttelite kanske 1 gång i veckan om man då kör en m+ som går på timer och wipear hela gruppen eftersom "anti-lag" funktionen ger en 2 sekunders frysning eller något annat glitchar till lite, med allt av fungerar kortet som en fröjd och kan även köra med lättare RT på utan att prestandan dippar.

Kortet har klarat 6 timmars stresstest utan strul och presterar som de ska i 3DMark mätningar så tror det är lite mjukvara som spökar.

Coilwhine biten har jag nog orimiligt höga krav då jag gjort min dator i princip ljudlös med tornkylare från BeQuiet + tillhörande chassifläktar så minsta lilla coilwhine hör jag direkt och det försvann till 95% vid undervoltning (var samma på mitt RX 5700 XT)

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Anstränger man sig (sätter örat mot utan att något annat oväsnas för högt i närheten) så skulle jag gissa, och detta är ren spekulation baserat på personlig erfarenhet utav fåtal ex, att de flesta har coilwhine i någon mån. Det är väsentlig skillnad mellan lite i 1000fps i menyer bara som knappt hörs där du sitter vid datorn till ett sprakande i spel som hörs genom dina slutna hörlurar när du spelar.

När någon nämner coilwhine för mig ska det vara så illa att det hörs enbart av att starta datorn och ha den i idle, hade i alla fall jag returnerat GPUn för en ny del.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Är också inne i funderingarna att gå över till 6950XT från ett MSI GTX 1080 Sea Hawk X.
Frågan är: Hur väl presterar den i UE5 motorn med lumen och nanites i jämförelse med ett 4070 eller 4070TI?
När jag kollat på vanliga speltester i rasterisering så står den sig nästintill likvärdigt mot 4070TI för nästan halva priset. Jag har inget behov av RT därav att 6950XT är intressant. Men skulle vara väldigt intressant att veta hur kortet står sig i UE5.2 motorn och dess lumen och nanites i jämförelse med 4070 och 4070ti. Någon som vet eller sett någon jämförelse?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Är också inne i funderingarna att gå över till 6950XT från ett MSI GTX 1080 Sea Hawk X.
Frågan är: Hur väl presterar den i UE5 motorn med lumen och nanites i jämförelse med ett 4070 eller 4070TI?
När jag kollat på vanliga speltester i rasterisering så står den sig nästintill likvärdigt mot 4070TI för nästan halva priset. Jag har inget behov av RT därav att 6950XT är intressant. Men skulle vara väldigt intressant att veta hur kortet står sig i UE5.2 motorn och dess lumen och nanites i jämförelse med 4070 och 4070ti. Någon som vet eller sett någon jämförelse?

Det enda spel som på riktigt använder UE5 är just nu Fortnite (5.1) så kolla efter youtubeklipp omkring detta så bör du få en bättre bild på det du söker.

Stevfal
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Förstår inte alla som klagade på höga priser på snabba grafikkort. När nu 6950 finns för endast 7800kr så köper endast ett fåtal kortet?

Önskar du prestanda men inte vill lägga orimligt mycket pengar så är ett 6950 ett kanon bra köp. 6950 har samma typ av grafikkort som de senaste spelkonsollerna så kortet kommer åldras med värdighet.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Förstår inte alla som klagade på höga priser på snabba grafikkort. När nu 6950 finns för endast 7800kr så köper endast ett fåtal kortet?

Önskar du prestanda men inte vill lägga orimligt mycket pengar så är ett 6950 ett kanon bra köp. 6950 har samma typ av grafikkort som de senaste spelkonsollerna så kortet kommer åldras med värdighet.

https://i.gyazo.com/e124fef8b0676be6439ac59b29b787b2.png

6950 är väl ändå typ 2ggr så snabb som dem senaste konsolerna?
Sen gissar jag du menar vram men att jämföra vram mellan pc och konsoler blir fel då konsoler enbart har en typ av ram medan pc har ram+vram
6950 är väl typ vad playstation 6 kommer ha för gpu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

6950 är väl ändå typ 2ggr så snabb som dem senaste konsolerna?
Sen gissar jag du menar vram men att jämföra vram mellan pc och konsoler blir fel då konsoler enbart har en typ av ram medan pc har ram+vram
6950 är väl typ vad playstation 6 kommer ha för gpu

stämmer att prestandan i spelkonsoller är mer åt 6600 hållet men det är grafikkort från samma arkitekt viket gör att när man optimera spelen för konsollerna så drar alla 6000 kort nytta av det också. Där av så kommer kortet fortsätta glänsa många år till. Värre med Nvidia kort från 3000 serien som Nvidia redan lämnat då all focus är att optimera för 4000 korten.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis ett 6950 xt red devil, men efteråt såg jag att 6800 hade rätt längd för mitt chassi och snarlik prestanda. Visst hade jag kunnat vänta på släpp och prissänkningar, men jag har inte haft den kollen på utvecklingen.

Det är ett bra kort, så powercolor har vunnit mitt förtroende.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag köpte precis ett 6950 xt red devil, men efteråt såg jag att 6800 hade rätt längd för mitt chassi och snarlik prestanda. Visst hade jag kunnat vänta på släpp och prissänkningar, men jag har inte haft den kollen på utvecklingen.

Det är ett bra kort, så powercolor har vunnit mitt förtroende.

6950xt och 6800 har inte speciellt snarlik prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

6950xt och 6800 har inte speciellt snarlik prestanda.

Ok, inte "snarlik" men jag är rädd för att 6950 XT inte är såpass otroligt mycket bättre än RX 6800 som jag trodde, jag är nöjd med köpet och bottlenecks verkar inte vara ett problem i optimerade spel.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Ok, inte "snarlik" men jag är rädd för att 6950 XT inte är såpass otroligt mycket bättre än RX 6800 som jag trodde, jag är nöjd med köpet och bottlenecks verkar inte vara ett problem i optimerade spel.

Är väl runt 30%, vilket är en del. Dock kommer det med en del nackdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Är väl runt 30%, vilket är en del. Dock kommer det med en del nackdelar.

Det skiljer 17% i 1440p enligt index

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Viking
Skrivet av Swedishchef_90:

Det skiljer 17% i 1440p enligt index

Nej, inte riktigt va? Mellan 6800 och 6950 XT skiljer det ca 37% i 1440p.
Men är det 6800 XT som menas så skiljer det 19%.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det skiljer 17% i 1440p enligt index

Måste bara fråga å min dåliga mattekunskaps vägnar, men hur får man det till 17%?
6800 har index 114 och 6950 XT har 156.
Jag får det till 36,8%.
Tar man inte bara 156/114=1,368=36,8% snabbare?

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseye:

Måste bara fråga å min dåliga mattekunskaps vägnar, men hur får man det till 17%?
6800 har index 114 och 6950 XT har 156.
Jag får det till 36,8%.
Tar man inte bara 156/114=1,368=36,8% snabbare?

XT har 131 i prestanda index? Men om han menade RX 6800 utan xt (vem köper ens detta?) så har ni helt rätt 😊 jag missar xt prefixed saknades

Sen kan man räkna 114/156 och 0.73% beror på vilket håll man vill jämföra

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25