Två fungerande nätagg, två fungerande moderkort - får ej livstecken med ena kombinationen
Jag har samlat på mig begagnade komponenter (MSI H110M Pro, Pentium G4400, 2x4 GB DDR4) för att få ihop en hemmaserver och extradator. Efter att ha haft moderkort, CPU och RAM liggande ett par veckor fick jag idag till slut tag på ett nätagg (Corsair CX600).
Att koppla ihop komponenterna jag hade och CX600 resulterade i... ingenting. Inga som helst livstecken från moderkort eller nätagg, fläktar står still och LED på moderkort lyser inte.
Efter att ha chattat med säljaren av moderkortet fick jag veta att det var funktionstestat innan försäljning med gott resultat. Tankarna gick närmast till att nätagget jag köpte idag inte fungerade. Jag lyckades dock få igång nätaggets fläkt genom att kortsluta grön+svart i ATX 20+4 pin.
I desperationen tecken lyckades jag få tag en gammal trött SFF-kontorsdator från en snäll granne. SFF-datorn hade nätagg som hade rätt kablage (20+4 pin samt 4 pin CPU). Kopplade ihop SFF-nätagget med mitt moderkort och det fungerade direkt. Tänker ju då att jag fått tag på ett dåligt nätagg idag. Testar ändå att koppla in CX600-agget i SFF-datorn och till min förvåning fungerar allt..?!
Ursäkta allt svammel, men resultatet just nu är alltså:
Mina begagnade komponenter + Corsair CX600 = Inga livstecken
Mina begagnade komponenter + SFF-nätagg = Fungerar
SFF-dator från grannen + Corsair CX600 = Fungerar
Andra detaljer som kan vara relevant:
CX600-agget har en på/av-knapp, SFF-agget har inget sådant
SFF-agget triggar båda datorerna så fort man kopplar in strömkabeln
SFF-datorn med CX600 sätts på genom chassits på-knapp
På/av-knappen på chassit som mina begagnade komponenter sitter i (Silverstone GD09) kan stänga av systemet/SFF-agget, så den borde vara rätt kopplad?
Corsair CX600 har 4+4 pin CPU, SFF-agget har enkel 4 pin CPU, båda moderkorten har enkel 4 pin CPU
Så nu ber jag er om hjälp. Skulle gärna vilja att kombinationen mellan mina komponenter och CX600-agget fungerar. Var ska jag börja felsöka, är det något jag missar?