Permalänk
Medlem

Bluescreen - vad säger loggboken?

Hej

Senaste månaden har min dator börjat att krascha/få bluescreen i ökande takt, ibland efter några timmar men oftast inom 30 minuter. Jag hinner inte att se vad det står då det blinkar till för snabbt, men har tagit lite screenshots från loggboken som ni kanske kan hjälpa mig att tyda? Jag vet inte om detta beror på hårdvara eller mjukvara, men hoppas på det senare. Ska formatera och uppgradera till Windows 11 har jag tänkt och det kanske löser problement, annars gissar jag väl att det kan vara minnen eller moderkort?

Och jag antar att det är det kritiska felet som orsakar BSOD?

Provade att sätta i 4x8 GB minnen förra hösten, men den blev aldrig stabilt och datorn vägrade att starta eller kraschade snabbt. Tog därefter ut minnen efter att ha försökt ett längre tag med olika inställningar och sedan dess har det funkat okej.

Min dator är typ följande:

Samsung 970 EVO 500 gb
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair RM750X V2
AMD Ryzen 7 2700x
ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC
Kingston HyperX 16 GB 3200 Mhz CL16

Permalänk
Medlem

Kernal power är bara loggen som säger ATT datorn startade om sig, den säger inget om vad som hände.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Kernal power är bara loggen som säger ATT datorn startade om sig, den säger inget om vad som hände.

Oh okej, kan du se något i listan som kan säga varför datorn startar om sig?

Permalänk
Medlem

Kan ju lägga till att jag har haft datorn igång över natten, typ 12 timmar i sträck, där den bara stått i idle visandes skrivbordet. Då kraschade den inte.

Så en del av mig antar att det är mjukvarubaserat, men å andra sidan är det olika saker som gjort att den kraschar, vilket får mig att tänka att det är när den adresserar olika delar av minnet som får den att krascha - och att när belastningen ökar och den använder mer minne så når den de minnesbitar som är trasiga (?) vilket får den att krascha.

Finns det något bra minnestest att köra för att se om de är funktionella är uttjänta?

Permalänk

Hej.
Ta och kolla vad Reliability history säger, sök på det i windows.
"View reliability history"
Där borde du kunna se vad som hände innan datorn fick bluescreen.

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderFrames:

Hej.
Ta och kolla vad Reliability history säger, sök på det i windows.
"View reliability history"
Där borde du kunna se vad som hände innan datorn fick bluescreen.

Tack för tips! Visste inte att detta fanns

Är det en jävla spelapps uppdateringsprogram som kraschat min dator i ett par veckor alltså?

Permalänk

Om det är det på alla dagar som det är röda kryss så ser det ut att vara relaterat till origon ja, testa först med att avinstallera det. Kolla även i aktivitetshanteraren om origin web helper försvinner.

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderFrames:

Om det är det på alla dagar som det är röda kryss så ser det ut att vara relaterat till origon ja, testa först med att avinstallera det. Kolla även i aktivitetshanteraren om origin web helper försvinner.

Tog bort det igår och hittills är datorn stabil, så verkar ha varit det... aldrig varit med om att ett program fått datorn att krascha på detta sätt gång på gång.

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Tog bort det igår och hittills är datorn stabil, så verkar ha varit det... aldrig varit med om att ett program fått datorn att krascha på detta sätt gång på gång.

Tack för tipset!

Senaste versionerna av Lens blåskärmar min jobbdator

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Senaste versionerna av Lens blåskärmar min jobbdator

Måste vara den största dödssynden hos alla program antar jag? Att ge upphov till en krasch/BSOD. Hårdvarufel förstår jag, men när det är mjukvaran som skapar ett problem som inte kan lösas på annat sätt än att hoppa från stupet...

Permalänk
Medlem

Verkar som att det inte är helt löst än, datorn kraschade igen. Det står dock bara i reliability viewer att Windows inte avslutades korrekt, jag kan dock för lite för att se om det går att se vad det beror på.

Någon som är mer insatt som man se någonting? Säg till om jag ska klicka upp någonting i sådant fall.

Permalänk

Hade du kunnat trycka på visa teknisk information? Det brukar komma mer information då.

Men nu ser det ut som det kan vara någon hårdvara som ställer till problemet men inte helt 100% säker på det.

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem

Kolla om du hittar någon vettig info med Whocrashed ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderFrames:

Hade du kunnat trycka på visa teknisk information? Det brukar komma mer information då.

Men nu ser det ut som det kan vara någon hårdvara som ställer till problemet men inte helt 100% säker på det.

Skrivet av norrby89:

Kolla om du hittar någon vettig info med Whocrashed ?

Tack för senast datorn har hållit sig hyfsat stabil, men kraschat då och då.

Testade programmet Whocrashed" som norrby tipsade om och det brukar typ se ut såhär:

Har ni, eller någon annan, någon koll på vad det kan vara för något?

Analysen pekar på hårdvara, och jag har följande saker i datorn:

  • Samsung 970 EVO 500 gb

  • ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

  • Corsair RM750X V2

  • AMD Ryzen 7 2700x

  • ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC

  • Kingston HyperX 16 GB 3200 Mhz CL16

Brukar det vara minnen som strular och ger upphov till krascher, eller kan det egentligen vara vad som helst? Vet inte om jag isf borde testa att köpa ett bar billiga och likvärdiga minnen och köra dem istället.

Minns även att jag böjde ett par pins på processorn för längesedan när jag skulle ta loss den gamla fläkten, men ingen gick av och jag böjde tillbaka dem och det har funkat sedan dess (om det nu inte är det som ger blue screen).

Alternativet är väl annars att uppgradera... men det är ju så dyrt heh.

Permalänk
Medlem

WHEA är hårdvaru-relaterat, ja. Jag hade börjat med att uppdatera BIOS och chipset-drivers (just eftersom AMD har uppdaterat dessa rätt mycket för AM4) och sedan köra Memtest för att se om du hittar något där.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

WHEA är hårdvaru-relaterat, ja. Jag hade börjat med att uppdatera BIOS och chipset-drivers (just eftersom AMD har uppdaterat dessa rätt mycket för AM4) och sedan köra Memtest för att se om du hittar något där.

Tack för tips, får göra detta och se om det hjälper