Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Upplägget är ju att de rabatterar telefonen om man binder i 24 månader och tar ett lite dyrare abonnemang (15 GB eller mer för att få en meningsfull rabatt). Då kan du komma ned till ~13 tkr för telefonen du testade med.

Ok, men har som sagt redan ett bra abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, men har som sagt redan ett bra abonnemang.

Att man har ett abonnemang behöver ju inte betyda att du inte kan ha kvar det bara för att du låser upp det en viss tid för att på så vis baka in en telefon på avbetalning till rabatterat pris. Det är ju set som är USPen för att binda dina telefonabonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok detta har att göra med tråden hur?
Blancolån och avbetalning är två olika saker.
Detta gällde avbetalning, inte blancolån.

Det är i grunden är samma sak. Frågan är bara vilka villkor som erbjuds.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Telia har fortfarande ganska bra rabatter på mobiler. T ex får man en iPhone 13 för 6 900 om man tecknar 15 GB abbonemang.

Men till TS så kan jag bara rekommendera att köpa den telefon man har råd med iPhone 12 eller SE är ju fortfarande bra mobiler som går att hitta för bra pris. Ett annat tips är ju att kolla på renoverade telefoner.

Trevligt, själv är jag intresserad av en Pixel 6a som finns på Telias hemsida

Har Telia avbetalning på sina telefoner precis som Tele2?

Det verkar vara dyrare hos Elgiganten

Eller skall man vänta på 7a?

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Det är i grunden är samma sak. Frågan är bara vilka villkor som erbjuds.

Ja, på blancolån är det en superhög ränta .
Det är det inte på avbetalning .

Permalänk
Snusfri

Alla varken kan eller vill slanta upp 10-15K för en mobil/laptop/tv/whatever utan tar det gärna på delbetalning på 3, 6 eller 12 månader fast det med uppläggningsavgifter blir några hundralappar extra totalt och det är inte fel eller dumt att göra så om man har en fast inkomst i form av lön, studielån osv.

Tror denna person utan problem skulle bli väldigt nöjd med en refurb iPhone 12 eller 13 för en markant billigare penning från tex Renewed eller liknande företag.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Trevligt, själv är jag intresserad av en Pixel 6a som finns på Telias hemsida

Har Telia avbetalning på sina telefoner precis som Tele2?

Det verkar vara dyrare hos Elgiganten

Eller skall man vänta på 7a?

De har det, det är räntefritt och utan fakturaavgift just nu (digital faktura). https://www.teliafinance.com/sv/privatpersoner2/delbetalning/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok detta har att göra med tråden hur?
Blancolån och avbetalning är två olika saker.
Detta gällde avbetalning, inte blancolån.

Absolut ingen skillnad på en avbetalning på en telefon eller ta ett blancolån på samma summa och köpa telefonen 😅

Permalänk
Medlem

När jag hjälpte en att skaffa abbonemang och telefon för bara någon vecka sedan så kom vi fram till att Comviq var billigast om man tog abbonemang och telefon samtidigt. De har 24 och 36 månader att välja mellan.

Han måste ju ändå ha ett abbonemang. Även om han har ett idag som han är nöjd med kan han väl ändå byta till ett som passar honom bra hos Comviq? Numret går att flytta över så länge det inte är någon bindningstid och den är reggad i hans namn.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Absolut ingen skillnad på en avbetalning på en telefon eller ta ett blancolån på samma summa och köpa telefonen 😅

Se mitt inlägg precis ovanför ditt. Rätt stor skillnad

Permalänk
Skrivet av Linus:

Absolut ingen skillnad på en avbetalning på en telefon eller ta ett blancolån på samma summa och köpa telefonen 😅

Fattar att du är ironisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ja, på blancolån är det en superhög ränta .
Det är det inte på avbetalning .

Jag skulle nog säga att en avbetalning gör du på alla typer av lån, poängen är att du köper något på kredit och betalar av en bestämd summa varje månad en avtalad period. Vissa erbjuder räntefria krediter för att stimulera köplusten hos kapitalsvaga personer.

Permalänk
Skrivet av Robiban:

Att man har ett abonnemang behöver ju inte betyda att du inte kan ha kvar det bara för att du låser upp det en viss tid för att på så vis baka in en telefon på avbetalning till rabatterat pris. Det är ju set som är USPen för att binda dina telefonabonnemang.

Funderar själv på denna

Går den att få bara med avbetalning utan abonnemang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Funderar själv på denna

Går den att få bara med avbetalning utan abonnemang?

Som ungefär 10 personer har försökt förklarat tidigare kan du köpa i princip vad du vill på kredit. Hur villkoren ser ut får du kolla med de som säljer produkten.

Huvudsaken är att du är "kreditvärdig" för det kommer göras en kredit koll.

Permalänk
Skrivet av Robiban:

Som ungefär 10 personer har försökt förklarat tidigare kan du köpa i princip vad du vill på kredit. Hur villkoren ser ut får du kolla med de som säljer produkten.

Tur du har koll på antalet personer, för sånt är ju viktigt och ger relevans i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Tur du har koll på antalet personer, för sånt är ju viktigt och ger relevans i tråden.

Han svarar ju på din fråga, varför är du dryg?

Permalänk
Medlem

I regel är abonnemanget en förutsättning, bryter du abonnemanget får du slutfaktura på mobilen.

Eftersom du frågade om Pixel 7 Pro från Telenor säger de följande på sin hemsida,

Om avtalet sägs upp i förtid

Om du säger upp avtalet med oss innan eventuell bindningstid gått ut, eller innan eventuell hårdvara du köpt är avbetalad, får du en slutfaktura på kvarvarande månadsavgifter och/eller delbetalningar på hårdvaran.

Dold text

https://www.telenor.se/handla/mobilabonnemang/forkopsinformat...

Ganska naturligt då även operatörerna har en kostnad för finansieringen.

Du får ta ett annat lån utan säkerhet och borgen eller köpa något du har råd med.

Permalänk
Skrivet av izzie:

Han svarar ju på din fråga, varför är du dryg?

"Som ungefär 10 personer har försökt förklarat tidigare"
Inte jag som är dryg om du tittar på svaret jag fick efter min fråga i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Ej råd med en dyr ny telefon = köp en billigare telefon.

YOLO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Comviq för 100 kr i månaden.

Skrivet av Eduardo_S:

Som jag skrev har han redan ett bra abonnemang hos Comviq för 100 kr i månaden.

Utan bindningstid? Då är det ju bara att byta abonnemang.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Utan bindningstid? Då är det ju bara att byta abonnemang.

Finns det något billigare än 100 kr i månaden för 5 GB surf? Han använder sitt WiFi hemma och på jobbet till 90% nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Finns det något billigare än 100 kr i månaden för 5 GB surf? Han använder sitt WiFi hemma och på jobbet till 90% nämligen.

Det var ju inte frågan, utan hur mycket det kostar att finansiera köpet av mobilen. Det är bara att räkna in bytet som en kostnad!

Exempel:

Iphone 14 Comviq

10 GB surf

Mobil 254 kr/m 36 månader

Abonnemang 195 kr/m 24 månader

Mobil 9144 kr

Abonnemang 4680 kr

Abonnemang höjs alltså med 95 * 24 eller 2280 kr

Eller så kan du ser som att denna Iphone 14 kostar 11424 kr och så får du jämför med olika operatörer eller så köper du kontant.

Permalänk
Medlem

Det har säkert redan nämnts i tråden men du kan köpa mobiler från Telia räntefritt upp till 36 månader.

Jag gjorde detta för min iPhone 13P, sambon gjorde likadant. Vi båda kör Fello som operatör, 20gb surf och fria samtal/SMS för 99kr/mån. Det är sant att man får en billigare telefon när man binder sig - men dyrare abonnemang.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

De har det, det är räntefritt och utan fakturaavgift just nu (digital faktura). https://www.teliafinance.com/sv/privatpersoner2/delbetalning/

Trevligt, så vad blir månadskostnaden för en Pixel 6a med avbetalning utan abonnemang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Det har säkert redan nämnts i tråden men du kan köpa mobiler från Telia räntefritt upp till 36 månader.

Jag gjorde detta för min iPhone 13P, sambon gjorde likadant. Vi båda kör Fello som operatör, 20gb surf och fria samtal/SMS för 99kr/mån. Det är sant att man får en billigare telefon när man binder sig - men dyrare abonnemang.

Om du säger hur, kanske du hjälper TS.

På hemsidorna går det inte att välja utan abonnemang, ska man behöva ångra abonnemangen? Gå till butik? Vad blir avgiften de pratar om? 49 kr/m?

Edit: Ser att det kommer fram när man (på Telia, ej Halebop) går vidare.

Skrivet av Eduardo_S:

Trevligt, så vad blir månadskostnaden för en Pixel 6a med avbetalning utan abonnemang?

Du kan kika själv, du får valet när du går vidare.

Permalänk
Medlem

Telia har ren avbet utan att välja abb.
Min S22 Ultra gick på 374 kr per mån.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Trevligt, så vad blir månadskostnaden för en Pixel 6a med avbetalning utan abonnemang?

Bara välja mobil, sen alternativet längst ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eller så kan du ser som att denna Iphone 14 kostar 11424 kr och så får du jämför med olika operatörer eller så köper du kontant.

Eller 11995 kr på Telia Finance. Kan vara värt att kolla runt, då de med abonnemang har rabatter lite då och då.

Permalänk
Skrivet av MystiX:

Bara välja mobil, sen alternativet längst ner.

<Uppladdad bildlänk>

Trevligt, har du möjlighet att göra samma med en Pixel 6a med 36 månaders avbetalning? Vore jättesnällt då jag inte riktigt har tiden i skrivande stund.

Är det värt att vänta på Pixel 7a?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Trevligt, har du möjlighet att göra samma med en Pixel 6a med 36 månaders avbetalning? Vore jättesnällt då jag inte riktigt har tiden i skrivande stund.

Är det värt att vänta på Pixel 7a?

Gå in på Telias hemsida och lägg den i varukorgen, gå vidare till köp.