Hallå! Jag tänkte köpa en projektor för film och spel. Det är en djungel med olika projektorer, bildtekniker, ljuskällor, linser som ultra short throw mm, placering, typer av dukar, bildförhållanden och avstånd från väggen och betraktningsvinklar från soffan. Ni som har projektor hemma kanske kan ge lite tips?
Ljuskällor: lampa, led och laser. Vad ger bäst bild? Jag antar att klassik lampa är mest prisvärt.
Bildteknik: DLP eller LCOS? DLP är billigast som jag fattat det men kan ge så kallad "regnbågseffekt" på bilden. Vet inte vad det innebär men antar att det är dåligt.
Linser: short throw, ultra short throw mm. Antar att ultra short throw är bra om man inte vill väggmontera projektorn utan bara ställa den framför väggen? Jag tänkte ha min på väggen ovanför tv-soffan.
Dukar: klassik vit duk, grå, alr(ambient light reflective). Jag tänkte köra med en vit duk då jag läst att de ska ge bäst bild i ett mörk rum. Jag har köpt mörkläggningsgardiner så jag kan kontrollera ljuset. Grå kan ge bättre kontrast i ett ljusare rum, och alr ger bättre bild i ett ljus rum som ett konferensrum. Jag tror vit är bäst för hemmabio.
Bildförhållanden: 16:9 eller 21:9. 16:9 är standard för alla tv-apparater och tv-serier är gjorda för det formatet. Man slipper black bars över och under bilden om man kollar på tv eller tv-serier, men inte film gjorda för bredare format.
21:9, ultrawide eller cinemascope är gjort för biofilm. Det är det formatet jag är sugen på att skaffa. Om jag fattat det rätt så slipper jag då black bars helt om jag kollar på film? Men för istället black bars på sidorna när jag kollar på tv-serier eller tv?
Kan man inte ha en projektor som kan växla mellan 16:9 och 21:9 så man alltid slipper black bars?
Betraktningsvinklar: Ju större bild man har destå längre ifrån måste man sitta för att få en bra betrakningsvinkel. Jag har läst att 30-40 grader är lagom för film. Jag tänkte köra på 135 tum, det blir 38 grader i mitt vardagsrum. Här blir det lite lurigt med val av projektor eftersom att ju större bild desto längre bort måste projektorn vara. Jag har 4,5 meter från väggen bakom soffan fram till väggen där bilden ska visas. Hoppas det räcker.