Permalänk
Medlem

Nybörjarfrågor om projektor

Hallå! Jag tänkte köpa en projektor för film och spel. Det är en djungel med olika projektorer, bildtekniker, ljuskällor, linser som ultra short throw mm, placering, typer av dukar, bildförhållanden och avstånd från väggen och betraktningsvinklar från soffan. Ni som har projektor hemma kanske kan ge lite tips?

Ljuskällor: lampa, led och laser. Vad ger bäst bild? Jag antar att klassik lampa är mest prisvärt.

Bildteknik: DLP eller LCOS? DLP är billigast som jag fattat det men kan ge så kallad "regnbågseffekt" på bilden. Vet inte vad det innebär men antar att det är dåligt.

Linser: short throw, ultra short throw mm. Antar att ultra short throw är bra om man inte vill väggmontera projektorn utan bara ställa den framför väggen? Jag tänkte ha min på väggen ovanför tv-soffan.

Dukar: klassik vit duk, grå, alr(ambient light reflective). Jag tänkte köra med en vit duk då jag läst att de ska ge bäst bild i ett mörk rum. Jag har köpt mörkläggningsgardiner så jag kan kontrollera ljuset. Grå kan ge bättre kontrast i ett ljusare rum, och alr ger bättre bild i ett ljus rum som ett konferensrum. Jag tror vit är bäst för hemmabio.

Bildförhållanden: 16:9 eller 21:9. 16:9 är standard för alla tv-apparater och tv-serier är gjorda för det formatet. Man slipper black bars över och under bilden om man kollar på tv eller tv-serier, men inte film gjorda för bredare format.

21:9, ultrawide eller cinemascope är gjort för biofilm. Det är det formatet jag är sugen på att skaffa. Om jag fattat det rätt så slipper jag då black bars helt om jag kollar på film? Men för istället black bars på sidorna när jag kollar på tv-serier eller tv?

Kan man inte ha en projektor som kan växla mellan 16:9 och 21:9 så man alltid slipper black bars?

Betraktningsvinklar: Ju större bild man har destå längre ifrån måste man sitta för att få en bra betrakningsvinkel. Jag har läst att 30-40 grader är lagom för film. Jag tänkte köra på 135 tum, det blir 38 grader i mitt vardagsrum. Här blir det lite lurigt med val av projektor eftersom att ju större bild desto längre bort måste projektorn vara. Jag har 4,5 meter från väggen bakom soffan fram till väggen där bilden ska visas. Hoppas det räcker.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xeraton:

Hallå! Jag tänkte köpa en projektor för film och spel. Det är en djungel med olika projektorer, bildtekniker, ljuskällor, linser som ultra short throw mm, placering, typer av dukar, bildförhållanden och avstånd från väggen och betraktningsvinklar från soffan. Ni som har projektor hemma kanske kan ge lite tips?

Ljuskällor: lampa, led och laser. Vad ger bäst bild? Jag antar att klassik lampa är mest prisvärt.

Bildteknik: DLP eller LCOS? DLP är billigast som jag fattat det men kan ge så kallad "regnbågseffekt" på bilden. Vet inte vad det innebär men antar att det är dåligt.

Linser: short throw, ultra short throw mm. Antar att ultra short throw är bra om man inte vill väggmontera projektorn utan bara ställa den framför väggen? Jag tänkte ha min på väggen ovanför tv-soffan.

Dukar: klassik vit duk, grå, alr(ambient light reflective). Jag tänkte köra med en vit duk då jag läst att de ska ge bäst bild i ett mörk rum. Jag har köpt mörkläggningsgardiner så jag kan kontrollera ljuset. Grå kan ge bättre kontrast i ett ljusare rum, och alr ger bättre bild i ett ljus rum som ett konferensrum. Jag tror vit är bäst för hemmabio.

Bildförhållanden: 16:9 eller 21:9. 16:9 är standard för alla tv-apparater och tv-serier är gjorda för det formatet. Man slipper black bars över och under bilden om man kollar på tv eller tv-serier, men inte film gjorda för bredare format.

21:9, ultrawide eller cinemascope är gjort för biofilm. Det är det formatet jag är sugen på att skaffa. Om jag fattat det rätt så slipper jag då black bars helt om jag kollar på film? Men för istället black bars på sidorna när jag kollar på tv-serier eller tv?

Kan man inte ha en projektor som kan växla mellan 16:9 och 21:9 så man alltid slipper black bars?

Betraktningsvinklar: Ju större bild man har destå längre ifrån måste man sitta för att få en bra betrakningsvinkel. Jag har läst att 30-40 grader är lagom för film. Jag tänkte köra på 135 tum, det blir 38 grader i mitt vardagsrum. Här blir det lite lurigt med val av projektor eftersom att ju större bild desto längre bort måste projektorn vara. Jag har 4,5 meter från väggen bakom soffan fram till väggen där bilden ska visas. Hoppas det räcker.

Lamptyp spelar ingen större roll för bildkvaliten men vanliga lampor har kortast livslängd och behöver bytas oftare.

DLP i sig innebär inte regnbågseffekt utan det kommer av färghjulet så DLP utan färghjul har inte det problemet, det är däremot ovanligt att hitta billiga 3 panels DLPer om det ens finns några.

Optik väljs efter rummets och bildens mått, det brukar finans detaljerade uppgifter i manualen som gör att du kan se om önskad bildstorlek och möjligt projektionsavstånd funkar ihop eller inte.
Väggmontage är ovanligare än takmontage men så länge det går att montera på rätt plats spelar det ingen roll vad man fäster den mot.

Bildformatet bestäms mest av duken för det blir inte bra att projicera en projektormaskad bild på en ljus yta utan man behöver i stället en duk som kan ändra format för att slippa de ljusa ytorna runt bilden, enkla dukar kan inte ändra format eller mask men mer avancerade kan det.

Tittvinklar är mest intressant om du har en gainduk för de varierar ljusstyrkan beroende på tittvinkeln.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

År 2023 är första fråga man ska ställa sig varför vill du ha projektor till att börja med?

Tre följdfrågor:
Är det viktigt att nå över 100 tum stor bild?
Kan du mörklägga komplett och även ha mörka väggar?
Har du en budget som idealiskt börjar på 100 000 kronor med stor marginal uppåt?

Om svaren är *Ja* på alla tre, då är projektor något för dig.

Ju fler nej, desto mer får du ut av en TV. Redan idag finns det 98-tummare för under 40 kkr (TCL C735) och både Sony och Samsung kommer med 98-tummare i den enklare toppklassen.

Permalänk
Medlem

Som laxpudding säger, mycket beror på hur mycket bild/filmnerd du är.
Vi har en Beg Benq DLP 1080p (3D) projje i vårt spelrum, kollar film ibland, spelar xbox ibland. Säkerligen inget toppklass bild, men det är kul att köra Forza på 100" (vår är 93" tror jag) ochskoj för kidsen att ha Bio med kompisarna.

Ska man ha Biorum med extra allt, kan man lägga hur mycket stålars som helst
Lampa +/- 5000 tim, LED 20.000 tim, Laser vetefan (dyr, dyrare, dyrast)

Personligen sugen på en Short-throw Laser, men vet hur lite det används idag så... nej.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

År 2023 är första fråga man ska ställa sig varför vill du ha projektor till att börja med?

Tre följdfrågor:
Har du en budget som idealiskt börjar på 100 000 kronor med stor marginal uppåt?

Ju fler nej, desto mer får du ut av en TV. Redan idag finns det 98-tummare för under 40 kkr (TCL C735) och både Sony och Samsung kommer med 98-tummare i den enklare toppklassen.

Jag vill ha projektor för att det ger störst bild, och därmed bäst inlevelse för film och spel. Jag har inte kollat upp priserna för projektorer men trodde inte att det kunde vara så dyrt som du säger, tänkte mig typ 20 000 kr för en hyffsad projektor. Men måste jag ha en budget på 100 000 kr så är det inget för mig...

"Tre följdfrågor:
Ja.
Ja.
Har du en budget som idealiskt börjar på 100 000 kronor med stor marginal uppåt?"
Nej.

Jag trodde projektor var mer prisvärt sett till hur många tum bild man får för pengarna men kanske inte lika skarp bild som en tv.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Som laxpudding säger, mycket beror på hur mycket bild/filmnerd du är.
Vi har en Beg Benq DLP 1080p (3D) projje i vårt spelrum, kollar film ibland, spelar xbox ibland. Säkerligen inget toppklass bild, men det är kul att köra Forza på 100" (vår är 93" tror jag) ochskoj för kidsen att ha Bio med kompisarna.

Ska man ha Biorum med extra allt, kan man lägga hur mycket stålars som helst
Lampa +/- 5000 tim, LED 20.000 tim, Laser vetefan (dyr, dyrare, dyrast)

Personligen sugen på en Short-throw Laser, men vet hur lite det används idag så... nej.

LED kanske kan vara något då det håller flera gånger längre än lampa och säkerligen drar mycket mindre ström. En projektorlampa kan ju dra ett par hundra watt och fläkten låter en del med. Jag är inte så nördig på film, men jag uppskattar ändå stor och bra bild. Kommer tex ihåg när jag bytte ut min 24-tums datorskärm mot en 43-tums skärm och upplevde en otrolig skillnad. Det blev en helt annan grej att kolla på film och spela då jag bara såg skärmen och inte väggen bakom.

Visa signatur

Permalänk

Halloj.
Om inte allt har förändrats sedan jag köpte projektor för ca 24k så kan du säkerligen få en bra bild för 20k.
Sedan kan du alltid väga om du vill ha en stor tv eller en projektor.
Kan man mörklägga så slipper man bli av med en viss del av trycket i bilden.

Jag hade även kikat runt på minhembio forumet.

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

LED kanske kan vara något då det håller flera gånger längre än lampa och säkerligen drar mycket mindre ström. En projektorlampa kan ju dra ett par hundra watt och fläkten låter en del med. Jag är inte så nördig på film, men jag uppskattar ändå stor och bra bild. Kommer tex ihåg när jag bytte ut min 24-tums datorskärm mot en 43-tums skärm och upplevde en otrolig skillnad. Det blev en helt annan grej att kolla på film och spela då jag bara såg skärmen och inte väggen bakom.

Sen kan du ju också räkna på en bra hembioförstärkare för ljud, ev ljudlimpa men jag har aldrig hört någon bra (har 5.1 surround i gamerummet) fast skiter i subben om man bara spelar

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Lamptyp spelar ingen större roll för bildkvaliten men vanliga lampor har kortast livslängd och behöver bytas oftare.

DLP i sig innebär inte regnbågseffekt utan det kommer av färghjulet så DLP utan färghjul har inte det problemet, det är däremot ovanligt att hitta billiga 3 panels DLPer om det ens finns några.

Optik väljs efter rummets och bildens mått, det brukar finans detaljerade uppgifter i manualen som gör att du kan se om önskad bildstorlek och möjligt projektionsavstånd funkar ihop eller inte.
Väggmontage är ovanligare än takmontage men så länge det går att montera på rätt plats spelar det ingen roll vad man fäster den mot.

Bildformatet bestäms mest av duken för det blir inte bra att projicera en projektormaskad bild på en ljus yta utan man behöver i stället en duk som kan ändra format för att slippa de ljusa ytorna runt bilden, enkla dukar kan inte ändra format eller mask men mer avancerade kan det.

Tittvinklar är mest intressant om du har en gainduk för de varierar ljusstyrkan beroende på tittvinkeln.

Så 3-panels DLP:er eller LCOS är det som gäller om man vill slippa regnbågseffekten? Antar att det snabbt kan bli väldigt dyrt då med? Det kanske finns DLP-projektorer i mellanklassen som inte har så mycket regnbågseffekt? Tänker att det kanske är bättre med nyare projektorer och färghjul?

Jag tänkte mig 135tum på ett avstånd på 4,5 meter. Jag har ingen aning om det är alldeles för kort eller okej avstånd, men får väl titta i manualen för projektorer jag kan tänka mig att köpa. Jag har inte tänkt så mycket på montering än, men takmontage kanske är bättre då jag har gipsväggar och taket lär vara stabilare.

Lättast och billigast är väl då att köpa en enkel duk med 16:9 format och leva med black bars? Alternativt att skippa duk helt och bara projicera mot väggen så jag kan ändra format utan att bilden hamnar utanför duken. Den är vit och slät, så det lär ju duga.

Vad är en gainduk?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snurrekanin:

Halloj.
Om inte allt har förändrats sedan jag köpte projektor för ca 24k så kan du säkerligen få en bra bild för 20k.
Sedan kan du alltid väga om du vill ha en stor tv eller en projektor.
Kan man mörklägga så slipper man bli av med en viss del av trycket i bilden.

Jag hade även kikat runt på minhembio forumet.

Bra bild för 20 000 kr kan jag leva med. Vad för projektor köpte du? Jag kan mörklägga så bilden lär ju bli ljus och skarp ändå. Tack för tipset om min hembio, ska kika där med.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xeraton:

Ja.

En följdfråga på det är om du verkligen är säkert på att det går ?
Det räcker ju inte att bara få plats med duken utan du bör ju inte heller ha nått mellan dig och duken som går in i bilden tex ett bord begränsar ju hur högt från golvet man som lägst kan montera duken, det är ganska svårt att få plats med nått som är så mycket större än 100" (typ 235x 135 cm bara för duken och montering men utan maskeringar) i ett rum med "vardagsrumsmöblering" men du kanske ska bygga ett dedikerat hembiorum ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Sen kan du ju också räkna på en bra hembioförstärkare för ljud, ev ljudlimpa men jag har aldrig hört någon bra (har 5.1 surround i gamerummet) fast skiter i subben om man bara spelar

Ja ljudet är ju halva grejen! Spelar ingen roll om man har bra bild om det är burkiga tv-högtalare eller liknande. Jag har en Bose-soundbar som jag köpte för ca 3 000 kr och den ger helt okej ljud. Det är klart men basen är klen. Mina Audio Technica ath-m50 hörlurar som jag köpte för över 10 år sen för 1 500 kr låter bättre.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Xeraton:

Jag trodde projektor var mer prisvärt sett till hur många tum bild man får för pengarna men kanske inte lika skarp bild som en tv.

Det är några år sedan det var aktuellt.

TV-apparaterna har gått mot allt större bild och även högre kvalitet till mycket lägre pris. Innan 2013 hade jag fortfarande tagit en projektor alla dagar i veckan eftersom jag kan prioritera rummet för en projektor. Då var en stor TV fortfarande liten i förhållande till en 90-tumsduk, kostade mer och var inte alltid bättre än en projektor för samma pengar.

Idag är det i stort sett tvärtom med gränsen på 98 tum TV. Större bildstorlek än så och projektor har fortfarande en roll så länge man kan leva med vad en projektor innebär.

Med tanke på hur mycket bättre en TV fungerar i en vardagsrumssituation (ljusinsläpp, ljusa väggar etc.) så finns väldigt sällan anledning att sikta på en projektor för den situationen. Den tydliga nischerna som finns är kvar är hemmabiogrottan, 100+ tum med kvalitetsprojektor. JVC, Sonys och även Epson bättre modeller. Dessa kan fortfarande ge en bra TV en match i fråga om SDR men förstås inte riktigt hänga med i HDR.

Har man inte budgeten för den nivån+duk offrar man istället en del av bildkvaliteten och tar enklare produkter. Då brukar valet idag stå mellan Epson-LCD eller valfri taiwanesisk DLP-modell.

Ju mer du kan köra vit neutral duk som är ramspänd desto mer vinner du på bildkvalitet i en biogrotta och minskar priset och även andra nackdelar med duken. 100+ tum rullbart blir snabbt dyrt om duken ska hålla sig slät med tiden, likt tab-tension. Rullduk 100+ tum sviktar och sackar under sin egen tyngd för eller senare – ofta från första början. Fast veck och buktningar i bilden det kan ju finnas på listan över acceptabla skavanker.

Projektor är alltid kompromisser och avväganden. Därför finns det heller inget köp-det-här-det-är-bäst. Allt handlar om att matcha rum, önskemål och budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En följdfråga på det är om du verkligen är säkert på att det går ?
Det räcker ju inte att bara få plats med duken utan du bör ju inte heller ha nått mellan dig och duken som går in i bilden tex ett bord begränsar ju hur högt från golvet man som lägst kan montera duken, det är ganska svårt att få plats med nått som är så mycket större än 100" (typ 235x 135 cm bara för duken och montering men utan maskeringar) i ett rum med "vardagsrumsmöblering" men du kanske ska bygga ett dedikerat hembiorum ?

Det enda jag kommer ha mellan mig och duken är kistan och soffbordet. Kistan närmast väggen är högre än soffbordet, och den får plats under duken som du ser på maskeringstejpen. Jag tänkte dedikera det mesta av rummet för hembio. Jag har nu en gammal projektor från 2010 jag fick av en kompis. Den duger men är ingen värsting. Den ger en bild på 86 tum vilket ändå är stort jämfört med tvn på golvet som är på 43 tum. Sista bilden visar hur stor en 135 tumsduk hade varit i mitt vardagsrum. Jag tror det hade blivit lagom fast mer centrerat i mitten av rummet istället för väggkanten

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har kört projektor i 15år. 2 olika. Jag ville också ha stor bild att spela och se film på.
Visst har det varit härligt att spela på 100" osv, men idag skulle jag aldrig köpa projektor igen om jag skulle behöva köpa nytt, då TV har blivigt så pass stora och bra.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xeraton:

Det enda jag kommer ha mellan mig och duken är kistan och soffbordet. Kistan närmast väggen är högre än soffbordet, och den får plats under duken som du ser på maskeringstejpen. Jag tänkte dedikera det mesta av rummet för hembio. Jag har nu en gammal projektor från 2010 jag fick av en kompis. Den duger men är ingen värsting. Den ger en bild på 86 tum vilket ändå är stort jämfört med tvn på golvet som är på 43 tum. Sista bilden visar hur stor en 135 tumsduk hade varit i mitt vardagsrum. Jag tror det hade blivit lagom fast mer centrerat i mitten av rummet istället för väggkanten
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Det blir svårt att få plats med ljudet om du monterar duken ända in i ett hörn och ljudet är minst lika viktigt som bilden för totalupplevelsen, det är faktisk oftast dåligt ljud som förstör filmupplevelsen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det blir svårt att få plats med ljudet om du monterar duken ända in i ett hörn och ljudet är minst lika viktigt som bilden för totalupplevelsen, det är faktisk oftast dåligt ljud som förstör filmupplevelsen.

Ja det är ju sant. Jag får ta och montera duken i mitten av väggen istället, då blir det även en bättre vinkel från soffan. Men kan man inte ha högtalare bakom duken annars för att spara plats? Jag har en liten soundbar nu men ska jag satsa seriöst på hembio så kommer jag nog skaffa ett par ordentliga golvhögtalare istället, tex 3,1 till att börja med. Två stereo, en center och bas.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xeraton:

Ja det är ju sant. Jag får ta och montera duken i mitten av väggen istället, då blir det även en bättre vinkel från soffan. Men kan man inte ha högtalare bakom duken annars för att spara plats? Jag har en liten soundbar nu men ska jag satsa seriöst på hembio så kommer jag nog skaffa ett par ordentliga golvhögtalare istället, tex 3,1 till att börja med. Två stereo, en center och bas.

Jo det finns ljudgenomsläppliga dukar också men använder du en vanlig blir det en rätt kraftig diskantsänknig om du ska spela genom den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tre följdfrågor:

Det här är ju däremot något jag har varit sugen på att göra i sovrummet istället för att köra TV! Liiite enklare att få upp en projektor bild på taket än att montera upp en TV där Men ja, när jag har undersökt det här så är det inga värsting projektorer man får när man kanske inte vill lägga mer än 5 eller absolut max 10.000:- ...

Permalänk
Medlem

Det där med TV/projektor kan ju vara lite av en smaksak också.
Jag gillar personligen att det i princip inte "syns" när man inte tittar t.ex.
Det är även så att frun absolut inte vill ha TV, men projektor i bokhyllan går bra
Innan var det ju mest det här med jättestor bild som var grejen.

Angående val av projektor kan jag varmt rekommendera projectorcentrals kalkylator: https://www.projectorcentral.com/projection-calculator-pro.cf...

Man kan både söka projektor utefter sina förutsättningar, men också kolla upp intressanta objekt funkar.

Permalänk
Inaktiv

I spel ger större bild inte mer inlevelse.. mitt tycke.. där är mer FPS och stabil FPS mycket mer inlevelse, samt bra svärta och färger, sist men inte minst, låg MS.

I film ger större yta mer inlevelse, men faller snabbt om bilden är dålig.

Permalänk
Medlem

98" TV får du för 33330:- har jag för mig? 85" för runt 15000:- Har själv projektor och 100" duk och är sugen på att skaffa stor TV istället eftersom projektorn sällan används. Den lårer och avger sjukt mycket värme. Projektorduken luktar fortfarande såpass att jag efter några timmars användning får huvudvärk.

Meen eftersom projektorn knappast är värt något på begagnatmarknaden så hade jag på kul tänkt beställa hem superbilligt högkontrastmaterial och göra en ramspänd duk med förvisso superkass betraktningsvinkel, men samtidigt såpass hög ljusstyrka att det i princip kommer upplevas som en stor TV.
Det kan säkert komma att bli hotapot osv men dukmaterialet kostar typ 300:- får aliexpress. Mest en kul grej att sätta upp i föräldrarnas stora extrarum så att jag och farsan kan glo fotboll och hockey på utan att störa morsan när jag är på besök.

Men i dagsläget om jag inte ägde någon projektor så skulle jag heller inte lägga pengar på en. Det är meckit att hålla på med vilket gör att den alltför sällan används.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...