AMD: "Radeon levererar 16 GB grafikminne från 499 dollar"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Nu är ju inte datorvärlden så svart-vit som tur är, och det går att dra ner inställningarna för att anpassa sig till konsekvenserna av att man köpte ett kort som inte var tillräckligt bra för det man vill spela. Det andra alternativet är att vänta tills det man vill ha finns.

Min goudaost för 49 kr/kg klarar inte Forza Horizon, jävla lurenmejeri!

Mitt påstående: För lite VRAM i Nvidias mellanklasskort är en flaskhals.

Ditt påstående: InGet sPel IdaG beHöVEr 8Gb.

Min replik: Här är ett exempel på ett spel från 2018 där ett RTX 3070 från 2020 kan begränsas enbart av VRAM.

Ditt svar: MeN kÖp ETt aNNAT KOrt dÅ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Nej jag vet men är han trovärdig på tester så är han . Alltså han är inte ensam om problemen heller .

Ok, jag sprang omkring ett bra tag i Hogsmaede och jag lyckades till slut se några texture-poppins på Ultra-RT, så du får rätt, det var så man fick leta efter dom. Nu vet jag inte varför man skall spela 1080p på ultra textures+RT men visst, tycker man det är viktigt så kan man göra av med 8GB.

På high textures (och jag ser ingen skillnad i 1080p) var det inga poppins alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Ok, jag sprang omkring ett bra tag i Hogsmaede och jag lyckades till slut se några texture-poppins på Ultra-RT, så du får rätt, det var så man fick leta efter dom. Nu vet jag inte varför man skall spela 1080p på ultra textures+RT men visst, tycker man det är viktigt så kan man göra av med 8GB.

På high textures (och jag ser ingen skillnad i 1080p) var det inga poppins alls.

Här https://www.youtube.com/watch?v=V2AcoBZplBs&ab_channel=TechYE...

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Jag tycker han misslyckades lite med den videon då han faktiskt inte använde kort som har 8 eller 12GB. Grafikkort med mer minne allokerar mer minne, så är det bara i moderna spel.

Jag gjorde den här för att visa att jag inte har samma problem som t.ex Steve med texture-poppins. Detta är 1080p ultra-rt med DLSS Quality när jag springer cirklar i Hogsmaede. Och det är inga poppins i denna videon (som jag hittat), Steve har det i sin med samma settings. RT i det här spelet är problematiskt och framecappar man inte så får man skit-frametimes, så jag har cappat till 60 här. Nu skall det sägas att jag skulle aldrig spela det här spelet så här. Körde inte ens med RT på med mitt 4090 för frametimes är inte bra och man ser mer eller mindre ingen skillnad i spelet med RT påslaget, speciellt inte i Hogsmaede. Och ultra-textures i 1080p är även det bara löjligt. Men ialalfall. Det är några lagspikes, men det är också ett av dom värsta ställena i hela spelet.

Kvaliten på video är la sådär, jag vet inte mycket om youtube, men har ett konto och lägger upp lite videos ibland.

https://www.youtube.com/watch?v=bN8W7RSC8LI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag tycker han misslyckades lite med den videon då han faktiskt inte använde kort som har 8 eller 12GB. Grafikkort med mer minne allokerar mer minne, så är det bara i moderna spel.

Jag gjorde den här för att visa att jag inte har samma problem som t.ex Steve med texture-poppins. Detta är 1080p ultra-rt med DLSS Quality när jag springer cirklar i Hogsmaede. Och det är inga poppins i denna videon (som jag hittat), Steve har det i sin med samma settings. RT i det här spelet är problematiskt och framecappar man inte så får man skit-frametimes, så jag har cappat till 60 här. Nu skall det sägas att jag skulle aldrig spela det här spelet så här. Körde inte ens med RT på med mitt 4090 för frametimes är inte bra och man ser mer eller mindre ingen skillnad i spelet med RT påslaget, speciellt inte i Hogsmaede. Och ultra-textures i 1080p är även det bara löjligt. Men ialalfall. Det är några lagspikes, men det är också ett av dom värsta ställena i hela spelet.

Kvaliten på video är la sådär, jag vet inte mycket om youtube, men har ett konto och lägger upp lite videos ibland.

https://www.youtube.com/watch?v=bN8W7RSC8LI

Det är just det han mäter både allokerat och hur mycket som används . Roligt gå för det du får en tumme upp på videon .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vet ännu inte vad din poäng var med det inlägget. Att något funnits x år sedan. För inget spel förrens nyligen har krävt mer än 8GB minne om ens 6GB under 4K.

Och om Raytracing är ens enda argument så är man ute och plockar kottar i en regnskog.

Är bara tvungen att svara dig. Nu har jag inte undersökt detta jättenoga, men jag skrev på sida 1 att jag kört Resident Evil 3 & 4 på ett RTX 3070. Det var krafigt begränsat av VRAM, även 3080 skulle få problem. Fick dra ner på texturer och annat. Då på 2560x1440p. ReEngine kanske inte är den bästa motorn, men ändå. Körde sedan spelet med ett R7 och VRAM uppgick till 13 GB i 2560x1440p med maxade grafikinställningar (i Resident Evil 3). Det lär finnas fler spel som spräcker 8 GB VRAM. Själv vill jag ha så högupplösta texturer som möjligt, har man inte högupplösta texturer ser spelet ut som skit oavsett. Texturer kan lätt se ut som skit, speciellt när man går nära vissa objekt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iRonNuke:

Är bara tvungen att svara dig. Nu har jag inte undersökt detta jättenoga, men jag skrev på sida 1 att jag kört Resident Evil 3 & 4 på ett RTX 3070. Det var krafigt begränsat av VRAM, även 3080 skulle få problem. Fick dra ner på texturer och annat. Då på 2560x1440p. ReEngine kanske inte är den bästa motorn, men ändå. Körde sedan spelet med ett R7 och VRAM uppgick till 13 GB i 2560x1440p med maxade grafikinställningar (i Resident Evil 3). Det lär finnas fler spel som spräcker 8 GB VRAM. Själv vill jag ha så högupplösta texturer som möjligt, har man inte högupplösta texturer ser spelet ut som skit oavsett. Texturer kan lätt se ut som skit, speciellt när man går nära vissa objekt.

Skapligt konstigt att texturer idag tar så mycket plats. Skulle vilja se om någon kan packa upp texturerna till individuella .dds filer eller vilket format nu används. Så man kan jämföra med ett par texturer från någon Skyrim SE mod och se hur de skiljer sig storleksmässigt och även kvalitetsmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Kan nog stämma.
HW Unboxed antyder ju det i sin senaste video.
Intels 50USD prispåslag på 16Gb Arc modellerna ger ändå mer vinstmarginal enligt dom än 8GB modellen.
https://youtu.be/PjkwJi6aWvg?t=844

Men det är sjukt hur folk gnälla på att spel ska gå runt på 8GB VRAM, som HW Unbox sa i en tidigare video, VRAM är så jävla billigt att dubbla det är enklaste lösningen på allas VRAM problem, utvecklare och gamers alike.

Klart det är enkelt/billigt att gå på 16GB istället för 8GB om kortet, likt A770, har 256 bit buss. 2GB moduler är vardagsmat sen längre. Men varken AMD eller Nvidia erbjuder det i sina billigare (mellanklass) modeller numera.

(återstår att se vad AMD hittar på med Navi 32, om det ens släpps)

Du får det att låta som att "dubbla minnet" är något som kan göras hur som helst, oavsett kort.

Permalänk
Medlem

Hur ska AMD ha det? Är mycket VRAM bra eller inte? Ska man tro på det senaste ryktet så kommer både 7700 XT och 7600 XT ha 8 GB VRAM och 195-bits buss, medan 7500 XT har 4 GB VRAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De använder chiplet, kostnaden är enligt rykten avsevärt lägre då man får högre yield/wafer

Det är ju isåfall anmärkningsvärt att inte Nvidia använder också om det är avsevärt billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det är ju isåfall anmärkningsvärt att inte Nvidia använder också om det är avsevärt billigare.

De kommer efter 5000 serien. Chiplet har problem med värme och latens dom de kanske inte är nöjda med.
Tillverkningen är dock billigare då det blir enklare att sortera defekta kretsar till sämre kort...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinny:

Hur ska AMD ha det? Är mycket VRAM bra eller inte? Ska man tro på det senaste ryktet så kommer både 7700 XT och 7600 XT ha 8 GB VRAM och 195-bits buss, medan 7500 XT har 4 GB VRAM.

Den där listan känns väldigt konstig, 7700 XT är ju mer ett 7600 XT och lämnar ett enormt hål upp till 7800 XT. AMD brukar vara duktiga på att göra självmål när det är öppet mål på marknaden, men förhoppningsvis är inte ens de dumma nog att släppa ett 7700 XT som är sämre än 6700 XT.

Tillägg: Såg nu att det t.o.m. står Q2 2022 i den tabellen, känns som att det inte är det enda felet. Här är lite mer trovärdiga rykten för korten i de lägre klasserna.