Microsoft tvingar på användare Edge för länkar

Permalänk
Melding Plague

Microsoft tvingar på användare Edge för länkar

Länkar som klickas i Outlook och Teams kommer snart öppna automatiskt i Edge, oavsett vilken webbläsare användaren har ställt in som förval.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tänk var underbart det hade varit om företag som Microsoft blev isärslitet i ett dussintals olika företag så fort de gjorde något som detta.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Klarhet till klarhet.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Tänk var underbart det hade varit om företag som Microsoft blev isärslitet i ett dussintals olika företag så fort de gjorde något som detta.

Ahh, som Standard Oil. Ett av de nya företagen kan heta EMESS (jämför ESSO)...

Permalänk
Medlem

Rollback in:
3

2

1

Permalänk

Brukar dyka up ett par "nu kommer folk byta till linux" kommenterar på dessa nyheter, de flesta användare är så lata så de kommer bara byta till edge för det blir mindre popups-spam pga det.

Företag kommer fira för nu har de bra ursäkter att tvinga användare köra edge. slippa ha tech support som måste assistera flera webläsare samtidigt som inte fungerar med tex onedrive. (mycket extra arbete att flytta vidare favoriter, länkar etc).

Permalänk
Medlem

Har hört gott om Edge det senaste, men det är saker som dessa som gör att jag vägrar Edge av ren princip.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Är det inte exakt sånt som de blivit stämda av EU för att hålla på med? Känns som att denna policy/lösning inte kommer leva länge

Permalänk
Hedersmedlem

Varför är det så viktigt att ms får in fler användare till edge?
Jag tänker bara att de inte tjänar pengarna på webläsaren ändå. Sure - man besöker hela internet via MS fönster till nätet om man använder edge. Det är bra reklam.
Men de här tvången är ju tvärt om - inte särskilt bra reklam alls...
Jag betalar för office365. En faktisk inkomstkälla för MS. Det är helt orelaterat till val av webbläsare.

Not sure varför MS är beredda att bränna broar för att få in folk i edge riktigt...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Dom probar försvarslinjerna 😂
Går det så går det.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det inte exakt sånt som de blivit stämda av EU för att hålla på med? Känns som att denna policy/lösning inte kommer leva länge

Kanske är jag väl cynisk, men då får dom väl en liten knäpp på näsan-böter och under tiden som rättsprocessen pågått har dom permanent ökat marknadsandelen för Edge för att folk börjar använda det till allt av slentrian.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Har hört gott om Edge det senaste, men det är saker som dessa som gör att jag vägrar Microsoft av ren princip.

Fixade det.

Permalänk
Medlem

Då kommer jag pensionera min hotmail från 1900-talet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Varför är det så viktigt att ms får in fler användare till edge?
Jag tänker bara att de inte tjänar pengarna på webläsaren ändå. Sure - man besöker hela internet via MS fönster till nätet om man använder edge. Det är bra reklam.
Men de här tvången är ju tvärt om - inte särskilt bra reklam alls...
Jag betalar för office365. En faktisk inkomstkälla för MS. Det är helt orelaterat till val av webbläsare.

Not sure varför MS är beredda att bränna broar för att få in folk i edge riktigt...

Dom tänker kanske:
Mer folk till Edge = Mer folk till Bing = mer pengar från ads?

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Har hört gott om Edge det senaste, men det är saker som dessa som gör att jag vägrar Edge av ren princip.

Edge är fylld med MS bloatware och reklam numera.

Jag använder den till streaming pga att den ger högre kvalite med MS DRM system. Har kört den flera år för det, så har lång erfarenhet av webbläsaren. Flera gånger har MS uppdaterat Edge och återställt många inställningar jag gjort. T.ex. hade jag en så ren startsida som möjligt. En uppdatering återställde alla mina inställningar och fyllde startsidan med MS crap och massor av nyheter och reklam jag inte ville. De la till en sidebar som också som jag inte önskat mig och den innehöll saker som shopping etc. Väldigt ofta kommer det upp en popup som säger "Vill du inte ställa in Edge som din standardwebbläsare" också.

Rekommenderar absolut ingen att köra Edge förutom i nödfall som t.ex. för att få högre streamingkvalite. Sen stänger jag den direkt efter.

Permalänk

Med tillhörande extra rutor som alltid blir konsekvensen av att använda en webbläsare man vanligtvis inte använder. Edge ba "Oh shit jag aktiverades, man vet aldrig när det händer nästa gång så nu ska jag peppra användaren full"

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Edge är fylld med MS bloatware och reklam numera.

Jag använder den till streaming pga att den ger högre kvalite med MS DRM system. Har kört den flera år för det, så har lång erfarenhet av webbläsaren. Flera gånger har MS uppdaterat Edge och återställt många inställningar jag gjort. T.ex. hade jag en så ren startsida som möjligt. En uppdatering återställde alla mina inställningar och fyllde startsidan med MS crap och massor av nyheter och reklam jag inte ville. De la till en sidebar som också som jag inte önskat mig och den innehöll saker som shopping etc. Väldigt ofta kommer det upp en popup som säger "Vill du inte ställa in Edge som din standardwebbläsare" också.

Rekommenderar absolut ingen att köra Edge förutom i nödfall som t.ex. för att få högre streamingkvalite. Sen stänger jag den direkt efter.

Ahh, yes... Ren princip det här!

Den sönderspammade startsidan ska vi inte tala om. Det är som en brottningsmatch att försöka minimera allt skräp. Inte för att jag använder Edge normalt sett, men vill slå av det mesta av skräpet ifall att. När jag hade installerat om datorn senast så nollade sig Edge genom att öppna sig i en ny profil varenda gång jag öppnade ifrån aktivitetsfältet, så att allt var på igen. Mycket charmigt. Tog bort ikonen helt därifrån istället som "straff".

Sidospalten/ikonen uppe till höger är ju ett kul inslag. Även om man ställer in Google (eller något annat) som sökmotor så blir man inte av med Bing. Microsoft - Be Evil

Permalänk
Medlem

Glad att min jobbdator är en mac nu

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det inte exakt sånt som de blivit stämda av EU för att hålla på med? Känns som att denna policy/lösning inte kommer leva länge

Jo, det är konkurenshinder igen

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Läser man artikeln står det att det är en funktion för att öppna länkar i nya flikar, alltså istället för nya fönster, och att funktionen går att stänga av för den som vill.

Ni kan släppa högafflarna nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Läser man artikeln står det att det är en funktion för att öppna länkar i nya flikar, alltså istället för nya fönster, och att funktionen går att stänga av för den som vill.

Ni kan släppa högafflarna nu.

Nya flikar i edge är samma sak som nya fönster för alla som är vettiga och inte kör edge. Högaffeln rår du inte på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

Dom tänker kanske:
Mer folk till Edge = Mer folk till Bing = mer pengar från ads?

Det är exakt detta de är ute efter.

Permalänk
Sötast

Detta var på tiden. Lås ner de andra jäklarna Microsoft! Finns bara ett sätt att skapa ett tryggt ekosystem och detta är vägen!

Permalänk
Skrivet av Sjoooberg:

Har hört gott om Edge det senaste, men det är saker som dessa som gör att jag vägrar Edge av ren princip.

Faktum som att Edge samlar in mest "anonym" data av alla webbläsare borde vem som helst att tänka ett steg extra. Även Chrome samlar in en hel data men folk använder inte hjärnan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Läser man artikeln står det att det är en funktion för att öppna länkar i nya flikar, alltså istället för nya fönster, och att funktionen går att stänga av för den som vill.

Ni kan släppa högafflarna nu.

"Web links from all accounts in the Windows Outlook-app will open in Microsoft Edge with this change"

Jag tror du ska läsa igen, jag tolkar det inte så i alla fall ..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag Edge har gått från klarhet till klarhet de senaste åren och har seglat förbi Chrome och Firefox i funktionalitet. Microsoft verkar arbeta hårt med sina programsviter just nu och knyter dem tätare samman. Med andra ord sörjer jag inte att man lobbar för att hålla sig inom ekosystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Med andra ord sörjer jag inte att man lobbar för att hålla sig inom ekosystemet.

Blir ju dock problem när man är ekosystemet...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

"Web links from all accounts in the Windows Outlook-app will open in Microsoft Edge with this change"

Jag tror du ska läsa igen, jag tolkar det inte så i alla fall ..
https://duet-cdn.vox-cdn.com/thumbor/0x0:1013x802/1080x855/filters:focal(507x401:508x402):format(webp)/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/24629307/3MYqBRT.png

Från artikeln:

Citat:

I asked Microsoft to comment on the changes. “This change is designed to create an easier way for Outlook and Microsoft Teams users to reduce task switching across windows and tabs to help stay focused,” says Katy Asher, senior director of communications at Microsoft, in a statement to The Verge. “By opening browser links in Microsoft Edge, the original message in Outlook or Teams can also be viewed alongside web content to easily access, read and respond to the message, using the matching authenticated profile. Customers have the option to disable this feature in settings.

Permalänk
Medlem

Alltså de hade för en gångs skull en vettig webbläsare, som körde på bra, bra prestanda, OK gränssnitt etc.

Sen började de packa på en massa sidebars och skit och nu ser det ut som en webbläsare anno slutet av 90-talet (tänk bonziboddy, yahoo search bar etc) med kanske 40 inställningar som måste justeras för att få en vettig upplevelse.

Och nu detta. Helt stört vad de kastar bort det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Är det inte exakt sånt som de blivit stämda av EU för att hålla på med?

De blev stämda av EU för sånt här på 00-talet! Vet inte om du kommer ihåg, men i åratal under XP-eran primärt (kanske en bit in på Vista också? Minns inte), så dök det upp en patch i windows update som visade upp ett väbbläsarval där man fick välja väbbläsare från en lista där ordningen slumpades fram för att ingen skulle kunna säga att MS gav sig själva fördelar igen.

Skrivet av ztenlund:

Den sönderspammade startsidan ska vi inte tala om. Det är som en brottningsmatch att försöka minimera allt skräp.

Nyckelord: minimera. Det går inte att få bort skräpet helt och hållet ur Edge, och det är ju pga att den är egentligen ingen väbbläsare; den funktionaliteten är bara kamouflage för att dölja dess verkliga syfte, vilket är att agera som surf-spion på användarna samt reklamprojektor rakt in i folks hem. Så såklart går inte sånt att eliminera. Och det blir bara mer och mer och värre och värre, ny flik-sidan är ju helt vidrig numera, ser ut som nån jävla Taboola-sida typ.

Enda grejen jag använde Edge till var att ladda hem Chrome, och sedan stängde jag ned skiten. Fyfan helt enkelt!

Skrivet av DasIch:

Läser man artikeln står det att det är en funktion för att öppna länkar i nya flikar, alltså istället för nya fönster, och att funktionen går att stänga av för den som vill.

1: Ingen har bett om det här. 2: MS frågar inte om lov att göra detta, de aktiverar funktionen som standard för alla för att de utgår (korrekt) ifrån att inte alla kommer att förstå att den går att stänga av eller veta hur man gör det.

De tvingar på folk Edge för att de kan göra det. Det började (så som jag minns det) med att hjälpsystemet automatiskt öppnar Edge även om man har en annan väbbläsare inställd och sedan har de flyttat fram positionerna steg för steg. Till exempel, Win 11 jobbar sig fortfarande med att vägra låta väbbläsare ta över filtyper automatiskt, man måste ändra standardinställningen manuellt för varje filtyp ("hjälpsamt" nog inställt på Edge som standard, såklart...) Detta är också något de infört de senaste åren för att snärja användare och försöka eliminera deras fria val.

Citat:

Ni kan släppa högafflarna nu.

Nej.

Ge MS en lillfingernagel, och de tar båda händerna. Så...aldrig. Inte en chans.