Fynd24 säljer via CDON fake-hårdiskar

Permalänk
Medlem

Gillar allt engagemang som ges här i tråden! Som tidigare skrivits i tråden så förstår gemene man ifrån forumet att detta vore skumt. Men när man försöker marknadsföra sig och sälja till vanliga Svenssons, då är man påväg åt fel håll i livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Jag visste inte att man behöver ha "tillstånd" för att öppna sin egen SSD. 🤣
Hoppas du betalade med Klarna så du kan enkelt stoppa fakturan. Vilka skojare.

Filosofisk fundering: Hur kan det vara din SSD om du inte betalt den?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft problem med CDON, handlar där regelbundet. Det gäller bara att handla från pålitliga företag, deras namn står under priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4IM:

Absolut så har du en poäng i det du skriver men samtidigt så kan man göra en snabb jämförelse för hur andra diskar är prisade och snabbt komma fram till att det är helt orealistiskt.
Det är ju riktigt dåligt av CDON att låta dessa bluffgrejer säljas genom dem.
Det behövs ingen research utan sunt förnuft och varujämförelser så är biffen avklarad sen
Kan inte stressa detta tillräckligt för hur mycket brist av sunt förnuft folk idag saknar, Det behövs verkligen.

Så mao är ditt tips till Fynd24 att de borde höja priset.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

En Swecare som köper något genom CDON?
Det är en klassisk scam sida, klickar man på "kontakta oss" så hamnar man bara i en loop med färdiga svar.

Trodde det var allmänt känt att man inte köper av dom mer än 1 gång i sitt liv.

Ännu bättre med 0 gånger i sitt liv, handlade inte ens där när de faktiskt var en butik.

Trist att någon blev lurad, står något som ”Fynd” eller säljs av något med ”Fynd” i namnet är det 100% scam, antingen är produkten defekt eller så är det fake.

CDON lär inte bry sig nämnvärt, se även upp med Fyndiq, ren bluff.

Permalänk
Medlem

Verkar som Fynd24 är borta nu?

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Filosofisk fundering: Hur kan det vara din SSD om du inte betalt den?

Man kan fortfarande äga ett hus utan att ha betalat för det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Haha, nej precis, det var väl främst för det här fallet jag tidigare skrev "givetvis inte betala" eftersom det är ett uppenbart fel.

Sedan det här med att betala del av faktura är ju tillämpbart och vanligt vid exempelvis byggnationer och liknande, där man ska betala den del av fakturan som är skälig för utfört arbete (om exempelvis ett arbete utförts, men inte i den omfattning som fakturan avser, eller liknande).

Bara hålla inne hela summan när de skickar en förfalskad produkt som utges för att vara något annat, i detta fallet ska inte en krona betalas, en polisanmälan däremot ihop med utebliven betalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Verkar som Fynd24 är borta nu?

Japp, https://cdon.se/manufacturer/fynd24/ existerar inte längre.
"Gubben lillen" på fynd24 är nog road nu

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Japp, https://cdon.se/manufacturer/fynd24/ existerar inte längre.
"Gubben lillen" på fynd24 är nog road nu

Delade hela skiten på reddit (I know) men det har visats 172000+ ggr iaf.

Edit: Lite uppdaterade siffror.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Filosofisk fundering: Hur kan det vara din SSD om du inte betalt den?

Hur kan det vara en SSD-disk tills den öppnas? Schrödingers hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Filosofisk fundering: Hur kan det vara din SSD om du inte betalt den?

Fast han har ju betalt för den? Via faktura? Sen var när och hur han betalar fakturan är en annan sak.
Men han har "betalt" för den. iom att han nu är betalningsskyldig.

"Särskilt när du näthandlar är det vanligt att du får betala mot faktura. Det är ett lika vanligt betalningsalternativ som att betala med kort eller att göra en direktbetalning via internetbanken. En faktura är en kredit; du får vänta med att betala under en viss tid"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Nu väntar vi bara med spänning på att ett helt nyregistrerat SWEC-konto ska börja posta i tråden här och försvara fynd24.
"Jag har minsann handlat där i tio år utan minsta problem!"

Jag har för mig att det var Fynd24 som också gjorde en aggressiv marknadsföring för denna produkt på Facebook. Massvis med fina omdömen från "nöjda kunder".

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Fick detta nys av dom men kontaktade CDON.com inte dom som har produkten.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem

Vad sägs om fängeslestraff?

“Hej,Gubben lillen om du är missnöjd med detta kan du returnera den till oss men bara så du vet om hårddisken inte längre funkar så blir det ingen återbetalning.🧐👍 "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgtjohnson:

Vad sägs om fängeslestraff?

“Hej,Gubben lillen om du är missnöjd med detta kan du returnera den till oss men bara så du vet om hårddisken inte längre funkar så blir det ingen återbetalning.🧐👍 "

Sverige är för mesigt, blir väl inget fängelse för såna här småbrottslingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esoneson:

Jag hittade en lite för bra deal på cdon där de påstod sig sälja en 8tb ssd för under 1000:-, var rätt säker på att detta var för bra för att vara sant men beslutade mig ändå för att göra ett köp.

Efter ca 3 veckor anlämde disken i brevlådan, vid första anblicken såg den ut som en vanlig disk och ansluten till Windows så rapporterade den också 8tb. Vikten gjorde mig dock rätt misstänksam eftersom hela disken bara vägde typ 100g.
Vid test av skriv/läshastighet så kom jag heller aldrig upp i mer än 16mb/s vilket är rätt så lågt för en ssd med usb3.

Beslöt mig för att öppna disken, ville se vad som fanns innuti!
Lite förvånad blev jag när disken innehöll en usb adapter som i sin tur hade en dold sd-kort läsare med ett inpluggat, omärkt sd kort. (se bild) <Uppladdad bildlänk>

Eftersom det inte finns sd kort med 8tb, särskilt inte för detta pris beslöt jag mig för att kontakta återförsäljaren, här är vad jag skrev:
"Jag motog nyss en hårdisk från er som enligt specifikation skulle vara en 8tb ssd disk. när jag tog emot produkten visade det sig vara en fake-disk innehållande ett kinesisk sd kort med mycket mindre lagring. Disken var formaterad så att den felaktigt rapporterade 8tb, vilket den inte innehåller. Det här är alltså ett medvetet och renodlat bedrägeri. Jag tänker inte betala fakturan på den förän jag motar den produkt jag faktiskt har blivit utlovad. Hör av er till mig snarast annars gör jag en polisanmälan för bedrägeri. Bifogad bild visar vad jag fick skickat."

Och här är svaret från fynd24:
" Hej, Vilken order gäller detta? Du hade inte vårt tillstånd att öppna detta på detta viset. Nu kanske den inte fungerar den inte som skall. Vänligen och bifoga underlag på att den inte innehåll 8TB data som utlovat så kan vi reklamera detta till leverantören.
/Allt gott
Hälsningar
Fynd24
"

Jag funderar nu lite på hur jag kan bevisa att stickan inte innehåller 8tb? De är väll firmware som rapporterar storleken till Windows och gissningsvis kommer stickan börja skriva över befintliga block när den faktiska kapaciteten är fylld. Jag kör nu ett program (H2testw) som skriver data och verifierar den, hela disken kommer dock ta 300 timmar att köra så jag börjar med 200gb. Har någon annan nån idé på hur jag kan bevisa att det är fake?

Tycker det är lite pinsamt att cdon sjunkit så lågt att de säljer denna typ av bedrägeri-produkter, här är produkten som tråden handlar om, köp den inte :

https://cdon.se/hemelektronik/hoghastighets-8tb-ssd-barbar-ex...

Uppdatering:
Detta blir bara bättre och bättre det här, här är en uppdatering på mail konversationen:
Från mig:
Jag äger väll varan? Då får jag väll rimligen öppna den hur jag vill. Det här är inte ett garanti ärende utan snarare ett ärende gällande falsk marknadsföring och bedrägeri. Ett giltigt underlag för mitt påstående bör väll rimligt vara det faktum att 8tb micro sd (som satt i varan) inte existerar. 8tb ssd existerar, men detta är inte en ssd disk som ni utlovade utan snarare ett skal med ett sd kort. Order xxxxxx"

Skickade sedan detta meddelande:
"Jag har nu verifierat att disken inte innehåller 8tb mha programmet H2testw och inte heller har varken skriv eller läs hastigheter som specats (ssd över usb3) om ni inte löser detta snarast kommer jag att göra en anmälan till ARN.

Allt gott"

Och fick de detta proffsiga svar:

“Hej,
Gubben lillen om du är missnöjd med detta kan du returnera den till oss men bara så du vet om hårddisken inte längre funkar så blir det ingen återbetalning.🧐👍
Varan kan returneras till:

Fynd24
Bangatan 9D
21426 Malmö
0760687596
info@fynd24.se

/Allt gott

Hälsningar
Fynd24

"

Garanterat lurendrejare, dessutom en privatadress på Möllevången i Malmö. Många varningsklockor.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

CDON borde skärpa sig. Låta betalningen gå via CDON men hålla inne betalningen i 30-60 dagar eller tills kunden godkänt leveransen (vilket man inte behöver göra första dagen man fått det, det mesta går väl ospårat). Gör inte Aliexpress typ så?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tirzah:

Fast han har ju betalt för den? Via faktura? Sen var när och hur han betalar fakturan är en annan sak.
Men han har "betalt" för den. iom att han nu är betalningsskyldig.

"Särskilt när du näthandlar är det vanligt att du får betala mot faktura. Det är ett lika vanligt betalningsalternativ som att betala med kort eller att göra en direktbetalning via internetbanken. En faktura är en kredit; du får vänta med att betala under en viss tid"

Men han har ju bestridit fakturan, dvs ämnar inte betala den.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Säljs även på Amazon från samma ÅF, så även om de åker bort från CDON så kommer de fortsätta lura folk där..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belsebull:

Säljs även på Amazon från samma ÅF, så även om de åker bort från CDON så kommer de fortsätta lura folk där..

Det kan i och för sig lösas genom att några gör slag i saken och påtalar för Amazon vad de har för säljare i sina led. Det kan ju vara svårt att påverka företagets verksamhet direkt, men kan man klippa deras försäljningskanaler kommer man ganska långt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

"Max 2 st köp per kund" 👌😂 skynda fynda swec

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det kan i och för sig lösas genom att några gör slag i saken och påtalar för Amazon vad de har för säljare i sina led. Det kan ju vara svårt att påverka företagets verksamhet direkt, men kan man klippa deras försäljningskanaler kommer man ganska långt.

Jag drog iväg ett mail till deras ks och länkade till produkten och även till artikeln här på Sweclockers, men hade väl kanske varit bra om fler gjorde samma sak.

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått lite nya svar ifrån fynd24, som av någon anledning?!? plötsligt helt bytt ton och nu uppför sig civiliserat. De har lovat att plocka bort fakturan och att sluta sälja de här diskarna. Jag fick förklaringen att även de blivit lurade av sin återförsäljare och skulle ta det vidare med denna. Jag har svårt att avgöra om detta är ren och skär bullshit eller om de nu helt plötsligt talar sanning. Å ena sidan är jag rätt övertygad om att de inte är fynd24 som satt ihop fake-disken men har också svårt att tro att de var helt omedvetna om diskens riktiga kapacitet och funktion, särskilt med tanke på vår tidigare mail-konversation och deras beteende. Oavsett så är det deras uppgift som säljare att försäkra sig om att deras produkter faktiskt är äkta. Det återstår såklart att se men om de håller sitt ord så ska disken iaf nu sluta säljas.
Stort tack till swec och dess fantastiska community som hjälp mig belysa och uppmärksamma dessa fake diskar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Filosofisk fundering: Hur kan det vara din SSD om du inte betalt den?

Sökord: "Sakrättsligt moment", "traditionsprincipen".

För lös egendom övergår äganderätten i och med överlämnandet. Betalningen är skild från det och behandlas separat, även om en koppling naturligtvis finns i form av avtalet som slutits om köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esoneson:

Jag fick förklaringen att även de blivit lurade av sin återförsäljare och skulle ta det vidare med denna. Jag har svårt att avgöra om detta är ren och skär bullshit eller om de nu helt plötsligt talar sanning.

Haha ja eller hur. "Jag hade ingen aning om riskerna med att köpa 8 TB SSD för 150 kr styck på Wish, så jag sålde de vidare utan att kontrollera produkterna själv" :p.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Jag ser gärna en faktacheck på ditt uttalande. Att använda ordet givetvis talar ju för att du har fakta bakom vilket är bra och fler än jag görna tar del av.

Du menar alltså att det inte är någon risk att drabbas av inkasso om du inte betalar, inte vinner tvisten och fakturan förfallit?

Precis som han skrev ska man inte betala en faktura man bestrider (eller den delen av fakturan som man bestrider). Det kan man göra oavsett om den kommer från ursprungskällan (handlaren) eller från inkasso, men helst innan den går till inkasso. Bestrida gör man skriftligt. Om handlaren skickar fakturan till inkasso efter att man bestridit den så har jag för mig att det strider mot god inkassosed.

Efter att man bestridit fakturan är bollen på motpartens planhalva s.a.s och hur ärendet drivs vidare är upp till motparten. Det normala är väl dock att motparten vänder sig till kronofogden för att få ett betalningsföreläggande. I så fall hör kronofogden av sig och man har då möjlighet att bestrida fordran igen.

När man bestridit fordran hos kronofogden kommer dom kontakta motparten och berätta att ärendet är föremål för tvist och fråga motparten om denne vill att ärendet ska överlämnas till tingsrätten. Det är då upp till motparten att bestämma om dom vill försöka driva ärendet i rätten.

Har man i detta läge underlag som backar upp ens ståndpunkt och beloppet det handlar om är mindre än ett halvt basbelopp (gränsen för förenklat tvistemål) så skulle jag iaf suttit still i båten och låtit motparten hantera ärendet. Är beloppet större hade jag kontaktat mitt försäkringsbolag för att rådgöra med dom (rättshjälpen i hemförsäkringen).

Precis såhär har jag själv drivit ärende mot en person som var skyldig mig pengar, hela vägen upp i tingsrätten, tills dess att jag fick mina pengar.

Mer information om hur man bestrider hittar du här: https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/bestrida-...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Haha ja eller hur. "Jag hade ingen aning om riskerna med att köpa 8 TB SSD för 150 kr styck på Wish, så jag sålde de vidare utan att kontrollera produkterna själv" :p.

Haha Jag kanske skulle ha satt apostrof:er kring ordet "svårt"

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Alltså, 100% detta. När Classe eller liknande företag säljer en powerbank på 20000mah för 399kr så kanske man tycker att det är dyrt, för att man kan köpa "samma" på aliexpress eller wish för en tjuga, men man får ju en kvalitetstestad produkt som svenska ÅF står bakom, och man kan gå in i butiken och prata med dem om det blir fel. Med rena kinagrejer så är det gamble.

"Billiga saker får man köpa två gånger" står fast. Jag skulle aldrig få för mig att handla grejer som är för billiga för att vara sant, för det är ju typ aldrig sant.

Spelar ingen roll. De specifikationer återförsäljaren skriver om produkten ska gälla annars bryter de mot lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esoneson:

Jag har nu fått lite nya svar ifrån fynd24, som av någon anledning?!? plötsligt helt bytt ton och nu uppför sig civiliserat. De har lovat att plocka bort fakturan och att sluta sälja de här diskarna. Jag fick förklaringen att även de blivit lurade av sin återförsäljare och skulle ta det vidare med denna. Jag har svårt att avgöra om detta är ren och skär bullshit eller om de nu helt plötsligt talar sanning. Å ena sidan är jag rätt övertygad om att de inte är fynd24 som satt ihop fake-disken men har också svårt att tro att de var helt omedvetna om diskens riktiga kapacitet och funktion, särskilt med tanke på vår tidigare mail-konversation och deras beteende. Oavsett så är det deras uppgift som säljare att försäkra sig om att deras produkter faktiskt är äkta. Det återstår såklart att se men om de håller sitt ord så ska disken iaf nu sluta säljas.
Stort tack till swec och dess fantastiska community som hjälp mig belysa och uppmärksamma dessa fake diskar!

(Rullar ögonen så långt bak i huvudet att dom nästan fastnar)
Helt klart har dom haft koll på detta sen innan. Dom köper nog in diskarna för enormt mycket lägre pris än du givit.
Det säger sig själv, att det inte är en äkta disk.
Känns ju troligt att dom tror att det är riktiga grejer när andra 8tb externa diskar kostar flera tusen, ofta kring 6-8000kr.
Det är också tydligt av deras tidigare betyg på trustpilot.

Visst är man djup chockad att det här skulle vara svaret? Det kändes som 50/50 mellan detta och 3 nya konton på forumet som skriver "jag har handlat från dom massor av gånger, och alltid fått bra grejer!"

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die