Microsoft tvingar på användare Edge för länkar

Permalänk
Medlem

Drygt när vi använder Chrome som webbläsare i jobbet. Roligt med Teams och Outlook, men lär ta ett tag innan vi rullar ut den mjukvaran inom företaget iaf.

Visa signatur

GPU: Asus TUF 4070 Ti Non-OC | CPU: Ryzen 7 5800x | RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600MHz
Mobo: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | PSU: be quiet! 750W | Chassi: Fractal Design Define 7 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ja, precis men likt allt annat så är det ju egentligen inte det som är problemet (dvs att du kan, i inställningar, ändra det) utan att man påtvingar fram en lösning från första början.

Det är ju som Startup Boost som är aktiverat vid alla nyinstallationer - Visst, du kan stänga av det men likförbannat startar Edge i alla nya windowsinstallationer alltid

Alla för det kommer med Windows 11 (Teams)

Finns nått som heter avinstallera, eller aldrig installera det med Windows. Man kan välja bort det.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ahh, yes... Ren princip det här!

<Uppladdad bildlänk>

Den sönderspammade startsidan ska vi inte tala om. Det är som en brottningsmatch att försöka minimera allt skräp. Inte för att jag använder Edge normalt sett, men vill slå av det mesta av skräpet ifall att. När jag hade installerat om datorn senast så nollade sig Edge genom att öppna sig i en ny profil varenda gång jag öppnade ifrån aktivitetsfältet, så att allt var på igen. Mycket charmigt. Tog bort ikonen helt därifrån istället som "straff".

Sidospalten/ikonen uppe till höger är ju ett kul inslag. Även om man ställer in Google (eller något annat) som sökmotor så blir man inte av med Bing. Microsoft - Be Evil

Jag tycker det är tillräckligt iriterande att jag återkommande får återställa taskbar så den ska gömma sig, aldig i helvete jag skulle utsätta mig för edge och spä på problemet.

Permalänk
Medlem

Åtgärd: använd inte Oulook och Teams!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

De blev stämda av EU för sånt här på 00-talet! Vet inte om du kommer ihåg, men i åratal under XP-eran primärt (kanske en bit in på Vista också? Minns inte), så dök det upp en patch i windows update som visade upp ett väbbläsarval där man fick välja väbbläsare från en lista där ordningen slumpades fram för att ingen skulle kunna säga att MS gav sig själva fördelar igen.

Det var på 00-talet och 90-talet det inte var ok. Idag är det andra tider och alla håller på och låsa in sina kunder medans myndigheter och andra inte bryr sig längre eller tycker det är helt ok. Apple är väl det mest välkända exemplet men även Google, Facebook och många andra gör så gott de kan. Kanske har EU blivit köpta eller lobbade av de stora företagen eller har det blivit så vanligt att de gett upp.

Permalänk
Medlem

Hur blir det för Mac användare som använder Teams?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tirzah:

Hur blir det för Mac användare som använder Teams?

Edge finns till Mac, så det ska de nog kunna lösa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Finns nått som heter avinstallera, eller aldrig installera det med Windows. Man kan välja bort det.

Jag vill se dig förklara för min mormor hur man avinstallerar Edge, eftersom det är så enkelt...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Förstår varför de gör detta, men det kan milt sagt bli irriterande, specielt för administratörer som får en massa irriterade användare på halsen

Tycker fortfarande Edge är det bästa valet som browser, för mig, men varje gång den uppdaterar sig och återigen frågar om jag verkligen vill använda Google istället för Bing så börjar jag fundera lite.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Varför är det så viktigt att ms får in fler användare till edge?
Jag tänker bara att de inte tjänar pengarna på webläsaren ändå. Sure - man besöker hela internet via MS fönster till nätet om man använder edge. Det är bra reklam.
Men de här tvången är ju tvärt om - inte särskilt bra reklam alls...
Jag betalar för office365. En faktisk inkomstkälla för MS. Det är helt orelaterat till val av webbläsare.

Not sure varför MS är beredda att bränna broar för att få in folk i edge riktigt...

De samlar antagligen in data genom en förkonfigurerad DNS, telemetri osv. Du måste godkänna ganska mycket innan du börja använda Edge. Installerade om ett av barnens datorer och tidsbristen gjorde att jag ville använda Edge.
Men att få igenom alla pop ups om godkännande och inloggningsrutor tog ungefär lika lång tid som att installera en annan webbläsare. Så är helt övertygad om att de insamlar omfattande data om de som använder den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Blir ju dock problem när man är ekosystemet...

Varför då? Apple och deras användare håller inte med, snarare prisas allt som berör deras system och hur sömlöst det fungerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ceji:

Det var på 00-talet och 90-talet det inte var ok. Idag är det andra tider och alla håller på och låsa in sina kunder medans myndigheter och andra inte bryr sig längre eller tycker det är helt ok. Apple är väl det mest välkända exemplet men även Google, Facebook och många andra gör så gott de kan. Kanske har EU blivit köpta eller lobbade av de stora företagen eller har det blivit så vanligt att de gett upp.

Vad jag förstår så handlar det om att Microsoft inte dominerar riktigt som de gjorde då. Inte för att det finns fler alternativ bland OS till datorer idag, men många har inte ens en dator längre, och deras dominans på webbläsare på Windows är ju väck då Chrome har tagit över trots att Edge följer med. Mycket säkert för att Google kör liknande påtryckningar som MS får så mycket kritik för på sina webbtjänster för alla som inte kör Chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag vill se dig förklara för min mormor hur man avinstallerar Edge, eftersom det är så enkelt...

Använder hon Teams och Outlook så klarar hon nog av det också.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Varför då? Apple och deras användare håller inte med, snarare prisas allt som berör deras system och hur sömlöst det fungerar.

....därför att Windows är inte OSx och Apples användare är inte Microsofts?

Det är två vitt skilda användarbaser med vitt skilda krav och användningsområden.

Om Windows blir som OSx, varför skulle man någonsin vilja vara kvar på Windows?
Apple kan sin kundbas och agerar därefter, Microsoft har ingen aning och agerar därefter.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

....därför att Windows är inte OSx och Apples användare är inte Microsofts?

Det är två vitt skilda användarbaser med vitt skilda krav och användningsområden.

Om Windows blir som OSx, varför skulle man någonsin vilja vara kvar på Windows?
Apple kan sin kundbas och agerar därefter, Microsoft har ingen aning och agerar därefter.

Hela poängen är att ekosystem och inlåsning är lönsamt. Spelar ingen roll om användarbasen skiljer sig åt, snarare positivt om de inte konkurrerar om samma segment.
Microsoft tjänar mest på Azure och Office 365 så då är det ganska givet att det är där man lägger mest krut. Att ha en omsättning på $52 miljarder för ett kvartal och så kommer nån och påstår att Microsoft inte har en aning antyder nog att det är motsatsen som gäller, i båda riktningarna!

Permalänk
Medlem

Liknande som Apple gör med Safari.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Hela poängen är att ekosystem och inlåsning är lönsamt. Spelar ingen roll om användarbasen skiljer sig åt, snarare positivt om de inte konkurrerar om samma segment.
Microsoft tjänar mest på Azure och Office 365 så då är det ganska givet att det är där man lägger mest krut. Att ha en omsättning på $52 miljarder för ett kvartal och så kommer nån och påstår att Microsoft inte har en aning antyder nog att det är motsatsen som gäller, i båda riktningarna!

Nu pratar vi ju dock Windows och nödvändigtvis inte allt kringliggande lull.

Och det går skitbra för Windows.

Skrivet av Wikipedia:

Windows is still the dominant desktop OS, but the dominance varies by region and it has gradually lost market share to other desktop operating systems (not just to mobile) with the slide very noticeable in the US, where macOS usage has more than quadrupled from Jan. 2009 to Dec. 2020 to 30.62% (i.e. in Christmas month; and 34.72% in April 2020 in the middle of COVID-19, and iOS was more popular overall that year;[93] globally Windows lost to Android that year,[94] as for the two years prior), with Windows down to 61.136% and ChromeOS at 5.46%, plus traditional Linux at 1.73%.[95]

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Sitter i Linux-korgen och spanar bort mot windows-korgen och är glad att jag inte är där längre

Ni som inte provat livet utanför Windows gör det, som att andas frisk luft efter att ha varit instängd länge!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nu pratar vi ju dock Windows och nödvändigtvis inte allt kringliggande lull.

Och det går skitbra för Windows.
<Uppladdad bildlänk>

Det är nog här du går bort dig. Ekosystemet är Office 365, Sharepoint, Dynamics och mycket mer som mer och mer integrerar med varandra, inklusive webbläsaren Edge. Det är snarare förvånande att de inte har varit mer synkroniserade tidigare. Länkarna utgår från Outlook, vilket helt klart inte är en del av Windows för ens man installerar det.

Permalänk
Medlem

MS är fullt bestämda på att driva användare bort.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Varför då? Apple och deras användare håller inte med, snarare prisas allt som berör deras system och hur sömlöst det fungerar.

Det har du helt rätt i, säger jag som tidigare "hatare" av Apple's inlåsning av användare. Jag köpte min första "smart phone" av Apple (iPhone 3 om jag minns rätt) och hatade den just pga. att jag blev så inlåst. Men sen typ 7 år av det "fria" Android så beslöt jag av för mig okänd anledning att köpa en Apple-telefon igen, plötsligt fann jag mig prisa allt som berör Apples system. Jag har köpt allt utom själva datorn (eftersom Linux är bättre). Jag antar att det är dåligt, men jag finner mig själv som Cypher i Matrix - jag vill äta och känna smaken av den där biffen Allt som stör min frid är jag fientlig emot

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det är nog här du går bort dig. Ekosystemet är Office 365, Sharepoint, Dynamics och mycket mer som mer och mer integrerar med varandra, inklusive webbläsaren Edge. Det är snarare förvånande att de inte har varit mer synkroniserade tidigare. Länkarna utgår från Outlook, vilket helt klart inte är en del av Windows för ens man installerar det.

Detta var något jag läste för fort och missade, ber om ursäkt!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Härligt Microsoft, gräv eran egna grav

Skrivet av marcusOCZ:

Använder hon Teams och Outlook så klarar hon nog av det också.

Du har inte funderat på att mormor kanske enbart kan använda Teams och Outlook för släkten har visat henne åtskilliga timmar hur programmen fungerar?

Därav förra killens svar, att han vill se dig förklara det för henne för han, precis som jag, vet hur det blir när man ska lära gamla individer något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Och drivrutinerna i linux är inte bättre än windows dito
Jag menar det går ju att få vettig prestanda, men funktioner saknas.
Det vore ju fint om vi kunde få "Radeon Software Adrenalin" i linux.
Nvidia har ju "nvidia-settings" men det är ju inte precis en portning av nvidia control panel.

Lite Moment 22 över det hela.

Användare: jag byter inte till <OS> eftersom <X> saknas.
Företag: Vi utvecklare inte <X> för <OS> eftersom för få använder <OS>.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nu pratar vi ju dock Windows och nödvändigtvis inte allt kringliggande lull.

Och det går skitbra för Windows.
<Uppladdad bildlänk>

Lite hur man ser på saken. Snart så är det ju inte dominanta och då kan de äntligen låsa ner hela windows (för säkerheten, barnen, osv), och sedan tvinga alla program och spel att installeras genom deras "store". Att de samtidgt också tar ut 30% är inte lika viktigt som säkerheten och barnen.
Kommer innebära kraftigt ökade intäkter mot idag.

Permalänk
Medlem

fyfan, måste bort från windows diktaturen, rikigt skräp mjukvara men lite to big to fail

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Varför då? Apple och deras användare håller inte med, snarare prisas allt som berör deras system och hur sömlöst det fungerar.

MacOS är ett vackert och nästan fulländat system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Tänk var underbart det hade varit om företag som Microsoft blev isärslitet i ett dussintals olika företag så fort de gjorde något som detta.

Kommer inte ihåg detaljerna men USA hotade Microsoft med att dela upp företaget om dom inte slutade med (vad det nu var) det, Microsoft sket i brallan och vek sig på direkten.

Går förmodligen att googla fram det.

Permalänk
Medlem

Att de aldrig lär sig!

Den enda anledningen till att jag kör Windows än är för spelen på min stationära, på mina bärbara kör jag Linux Mint, funkar ju lika bra som Windows nu, allting finns typ!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Fedora 4ever. Alla spel jag provat funkar klockrent, inget får mig att att ens fundera på att köra Windows på mina egna datorer nuförtiden.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör