Varför raderar microsoft support webbläsarhistorik?

Permalänk
Medlem

Varför raderar microsoft support webbläsarhistorik?

Härom dagen fick jag ett problem med dll filer i system 32 på windows 11. Jag försökte med sfc scan och dism scan samt uppdaterade windows och gpu drivrutinerna, utan någon vidare framgång.
Jag kände efter det att jag lika gärna kunde kontakta microsoft support och de löste problemet men medans dem gjorde det, i en fjärrstyrningssession så kunde jag inte motstå att undra varför dem gick in i webbläsarhistoriken och raderade allt som hade med microsoft att göra. Det kändes lite underligt, för det har ju absolut ingen inverkan på det dem hjälpte mig med, men ändå var dem väldigt noga med att radera all historik om microsoft i både google och bing.

Är det någon som vet varför dem gjorde det här? Är det standard practice? För mig känns det bara konstigt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför skulle du låta "Microsoft" fjärra till din dator överhuvudtaget?

Om jag ändå får gissa och om det faktiskt var Microsoft så tömde de mer än bara historiken, även cache och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Varför skulle du låta "Microsoft" fjärra till din dator överhuvudtaget?

Om jag ändå får gissa och om det faktiskt var Microsoft så tömde de mer än bara historiken, även cache och annat.

Jag såg när dem fjärrstyrde för litar såklart inte helt på dem, men det enda dem tömde var historiken. Jag lät det hända, jag kunde ha tryckt på stäng av fjärrstyrning men jag bara tänkte varför är dem i min historik. Så de gjorde ingenting annat konstigt men försöker bara förstå varför. Det var också microsofts officiella support det vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattis21:

Det var också microsofts officiella support det vet jag.

Det har jag väldigt svårt att tro på.
Skulle du kunna beskriva hur det gick till?

Med största sannolikhet har du fått in någon skojare som ställt till det ännu mer för dig.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Det var inte så att personen som fjärrstyrde talade engelska med en stänk indisk brytning?
Hade formaterat

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Det var inte så att personen som fjärrstyrde talade engelska med en stänk indisk brytning?
Hade formaterat

Jag har haft massor med Microsofts officiella support att göra. 9 gånger av 10 har det varit indier. Samma sak med VMware. Är väl inga konstigheter.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag har haft massor med Microsofts officiella support att göra. 9 gånger av 10 har det varit indier. Samma sak med VMware. Är väl inga konstigheter.

Självklart inte. Men kollar du på scammers på YT så förstår du varför jag drog det skämtet. Men faktumet att dom går in och rensar saker och ting känns aningen suspekt. Men du har bättre koll på det där än jag har. Talade med Ms senast för snart 15 år sedan när XP var aktuellt. Typ..

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mattis21:

Jag såg när dem fjärrstyrde för litar såklart inte helt på dem, men det enda dem tömde var historiken. Jag lät det hända, jag kunde ha tryckt på stäng av fjärrstyrning men jag bara tänkte varför är dem i min historik. Så de gjorde ingenting annat konstigt men försöker bara förstå varför. Det var också microsofts officiella support det vet jag.

Varför tog du kontakt med MS Support då? Om du har fått problem med DLL-filer är regsrv ett möjligt verktyg.
Enbart för att de skulle tömma historiken, det kunde du gjort själv:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag har haft massor med Microsofts officiella support att göra. 9 gånger av 10 har det varit indier. Samma sak med VMware. Är väl inga konstigheter.

Nix, helt normalt!

Eller var det Linux? Blir så förvirrad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nix, helt normalt!

https://www.youtube.com/watch?v=FAomglv541s

Eller var det Linux? Blir så förvirrad!

Kitboga är så jävla rolig

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nix, helt normalt!

Har kollat massor på Kitboga. Hans "gamla tant röst" är sjukt rolig. Men, jag är ändå seriös med det jag skrev. Det är väl inga konstigheter att MS har outsourcat sin support till låglöneländer. Det är en extremt dålig indikator på att det skulle vara fejksupport bara för att någon pratar med indisk brytning.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Självklart inte. Men kollar du på scammers på YT så förstår du varför jag drog det skämtet. Men faktumet att dom går in och rensar saker och ting känns aningen suspekt. Men du har bättre koll på det där än jag har. Talade med Ms senast för snart 15 år sedan när XP var aktuellt. Typ..

Ja det kändes konstigt iaf. Tror jag kommer lägga lite tid själv istället nästa gång och göra lite mer research.

Permalänk
Medlem

Skulle absolut inte köra med den Windows-installtionen längre om de nu har lagt någon bakdörr och/eller keylogger.

Hur kom du i kontakt med denna"officiella Microsoft"-support?
Var hittade du kontaktuppgifterna?