Krönika: Är detta början på slutet för PC Master Race?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Så NVIDIAs tredje bästa grafikkort är "ynka" numer? Ett kort som släpptes för några månader sen och kostar över 10 000 kr?
Hade du kört samma inställningar på ett 3070 hade det varit OK men inte jätteimponerande.

Vad skulle få dig att känna: nu jävlar är jag imponerad?
För alla och deras farmor anser ju Last of Us vara nya Crysis som kräver 59GB VRAM och ett 4090.
"Det är inte dåligt optimerat" har man sett ofta på Sweclockers.

Permalänk
Avstängd

Rösta med plånboken, ha is i magen. Vänta på recensioner osv

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Jag känner Déjà vu över argumentet. Jag tror att det var runt 20år sedan folk började med detta med halvfärdiga spel. Det finns som sagt många anledningar till detta som betydligt större spel och möjlighet till att uppdatera i efterhand.

Vad som kommer hända med PC är en bra fråga? Jag själv skiter egentligen i vad som händer med spelpc, det är bara det att gamers öser in pengar i deras hobby, vilket bidrar till att tillverkare av denna typ av datateknik också öser in pengar på utveckling. När det är så otroligt stora volymer så blir det också prispressat.
Så jag vill att spelPC ska fortsätta vara populärt för jag vill köpa samma hårdvara för att inte spela på.

Jag själv har länge påstått att utan "PC gamers" så kommer datorer på klientsidan bli väldigt tråkiga. Folk köper deras färdiga laptops som inte är uppgraderingsbara alls. Ens datorköp kommer mer liknande ens inköp av tvättmaskin.
Utan PC-gamers så de som vill köpa en dator och montera själv, ja de kommer få betala extremt mycket för något som knappt utvecklas.

Permalänk
Medlem

Vore inte tillämpningen av AI speltestare höjden av sunt förnuft för utvecklare? Läckorna borde vara nära noll och möjligheten till att standardisera tester och analyser maximala..

Bara någon bygger en datorfarm med en idiotiskt stor bredd av komponenter och en AI för spelstyrning och en AI för övervakning och rapportering.. ett sånt system kan säkert drivas av en försvinnande låg personalkostnad..

Permalänk
Medlem

Lite synd att VR alltid glöms bort när man pratar om framtiden och spel. Att köra VR på PC nu är som att gå tillbaks till tidigt 2000 tal i prestanda och grafik. Speltillverkarna har dessutom tagit steget tillbaks till stenåldern för att se till att headsets med integrerad grafik ska orka driva spelen. Då får man grafik som PS2 och alla tycker VR är skit.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Tror helt enkelt Sony inte är tillräckligt motiverade att optimera för PC, men jag ser inte riktigt problemet här. Några misslyckade ports? Bryr mig inte och jag skulle aldrig igen köpa en konsol ändå då jag tröttnat på causal-gaming för länge länge sedan. Om jag spelar något så är oftast SteamVR igång

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte, det är ju inte så att dessa spel släpps buggfria till konsolerna heller liksom.

Mycket handlar väl om att spelen har blivit oerhört komplicerade, med hundratals kanske tusentals personer inblandade i många år och ändå är det ingen som har koll på allt. Att spelmotorerna har blivit mer omfattande och "hjälper" en mer är ju positivt på flera sätt men det gör också att man inte har kontroll över en del saker, och när det gäller optimering och buggfrihet så är det ju en fördel att ha kontroll över- och kunskap om så mycket som möjligt liksom.

Permalänk
Skrivet av chksix:

Lite synd att VR alltid glöms bort när man pratar om framtiden och spel. Att köra VR på PC nu är som att gå tillbaks till tidigt 2000 tal i prestanda och grafik. Speltillverkarna har dessutom tagit steget tillbaks till stenåldern för att se till att headsets med integrerad grafik ska orka driva spelen. Då får man grafik som PS2 och alla tycker VR är skit.

Det är ju problemet med alla stora teknologiförändringar. Precis när 2D- och 2.5D-spelen nådde sin topp i mitten av 90-talet började det komma 3D-spel som ärligt talat såg ut som skit, med låga polygontal och dåligt anpassade texturer, och som krävde en investering i grafikacceleratorer för att se bra ut och få vettig prestanda. Det var nästa naturliga steg, och dagens spel hade varit omöjliga utan att man tog det här steget vid något tillfälle, men det är klart att a) alla utvecklare började från noll här, och b) hårdvaran var helt enkelt inte där än.

VR, AR och XR, om/när det slår igenom, kan bli hur bra som helst, men det måste finnas övertygande argument för folk att skaffa hårdvaran, så det finns någon orsak för andra att skriva bättre programvara, så det finns någon orsak för hårdvaruutvecklarna att bygga den här utrustningen i större skala, så priserna kommer ner, så ännu fler börjar köpa hårdvaran, så det blir en lönsam mjuk- och hårdvarumarknad, så folk inte vill låta bli att ha hårdvaran eftersom det är där de häftiga sakerna händer, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pun:

Och vad berodde undergången av Amiga (Commodore) på? Det hade inget med spel att göra, utan handlade om att man inte satsade tillräckligt på att utveckla kommande modeller och att man knappt marknadsförde sig efter Amiga 500. Detta gjorde att inkomsterna minskade så kraftigt att man till slut gick i konkurs. Sedan har det varit känt sedan tidigt 80-tal att Commodore behandlade sina återförsäljare annat än väl.

Sant. Men inget säger att samma sak kommer hända PC-gaming. Mycket dyrare hårdvara, fokus från hårdvarutillverkarna flyttad från gaming-segmentet till AI/server eller nästa fluga, lök på laxen en radda kassa AAA-släpp på PC. Jag skulle aldrig lämna min Amiga, men sen såg jag hur mycket grönare gräset började se ut på PC-sidan. Nu har ju som tur är konsollerna liknande problem med AAA-släppen. Än så länge.

Permalänk
Medlem

Jag är övertygad om att VR är framtiden och det kommer va bäst på PC. Att förflyttas in i spelvärlden är den ultimata upplevelsen. Frågan är bara när alla nya storspel kommer utvecklas för VR. Det krävs en stor förbättring vad gäller åksjuka och mindre glasögon som säkert kommer bli som linser i framtiden.

Permalänk
Medlem

Vi har ju Unreal Engine där även små studios kan göra snygga (och om man vill grafiktunga spel)
Detta tror jag inte kommer försvinna.

Däremot har det blivit dyrt att köpa en mellanklass PC. Jag skulle vilja säga att det inte varit PC Masterrace tidigare utan håller på att bli.

Det finns ju risk att konsolerna blir dyrare också i framtiden och det kanske blir fler läger.

Jag har faktiskt inte testat VR än alls. Funderar på PS VR2 till min Playstation men väntar in att den ska gå ner i pris, då jag ändå inte har så mycket tid att spela nu.

Kanske blir mer så här i framtiden.
Mobilspel (pixel/cornflakes grafik)
Mobilspel (krävande grafik)
Streamade spel
Konsol
Konsol VR
PC
PC VR

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Datavetare
Skrivet av källarinvånare:

Är inte konsoler mycket mer effektiva gällande att använda sig av sitt minne också? Sen verkar många glömma att konsoler skalar upp från typ 1080p medium när det går som tyngst.

Konsol-titlar är definitivt bättre på att hushålla med existerande RAM jämfört med PC. Tar man XSX igen, vilket modern spel skulle ens gå att starta på en PC med GPU med 10 VRAM och 6 GB RAM?

Är inte 10 GB "VRAM" som är problemet, men just här är inte konsoler på något relevant sätt mer effektiva jämfört med PC. En textur, shaders, render-buffers tar precis lika mycket plats på en konsol som på PC.

Är det som "systemet" samt övriga delar förutom grafiken där konsoler är betydligt effektivare. Nu är det inte en hård 6 GB gräns, fullt möjligt att använda delar av 10 GB delen vid behov. På PS5 är fördelningen av 16 GB dynamiskt, men uppledningen som XSX gjort är i praktiken väl tilltagen för "VRAM-delen" givet att förutom spelet ska man även få plats med systemresurser på resterande 6 GB.

Att konsoler hanterar just "övriga delar utöver GPU" mer effektiv jämfört med PC kan man ju se i hur pass CPU-tunga de titlar som nämns i denna artikel är. De fungerar ju halvhyfsat (riktigt bra om man ser till Last Of Us) på en Zen2 klockad till runt 3,5 GHz. Dagens topp CPU-er från AMD/Intel är runt dubbelt så snabb räknad per kärna jämfört med detta.

Och just p.g.a. av det senare kanske ett eventuellt slut på "PC Master Race" man borde se fram emot!

Ett uppenbart sätt att tackla de utmaningar vi står inför när det blir allt svårare att bygga allt mer komplicerade kretsar är att bygga enheter med ett smalare fokusområden.

Det är rätt stora skillnader i hur man optimalt designar en PC som arbetsstation kontra hur man optimalt designar en enhet för spelande.

Huvudproblemet med dagens generation konsoler är att de allt för mycket bara är en kompakt windows-PC, de är rätt mycket HW motsvarande en par år gammal PC fast med bättre optimerad programvara.

Fördelen att göra på det sättet handlar primärt om att minimera risk, andra har redan tagit majoriteten av utvecklingskostnaderna för att bygga en spelmaskin ungefär på det sättet.

Men givet hur snabbt spelmarknaden vuxit och framförallt hur stor den numera är i absoluta tal måste det rimligen finnas god ekonomi i att ta ut svängarna mer, ta fram en ny generation konsoler som är byggda från grunden till att enbart användas för spelade.

Dagens spelmotorer är stora och komplexa, men en sak de också fixat tack vare det är att de också rätt mycket är sina egna "operativsystem". I framtida konsolgeneration behöver inte bry sig om Windows-legacy. PS5 bygger faktiskt på BSD, inte Windows, och det är uppenbarligen inget problem för spelmotorerna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Skippa dessa spel eller vänta ett år på att det patchas. Det finns ju en hel del med spel i backloggen som förmodligen fungerar helt perfekt (flera år gamla). Nog för att jag gillar grafik och hårdvara, men spelen jag tillslut spelar är sällan de som kräver det senaste.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt. Tripple-A spelen är för stora kanske. För många utvecklare och underavdelningar på företagen, för många gigabyte att hålla reda på. För många enheter att göra spelen till och det hela blir för dyrt att göra ordentligt.

Väldigt mycket som ska nå massmarknaden känns som en Marvel-film liksom. Rätt gäspigt. Men om man lyfter blicken lite från tripple-A så finns det väldigt mycket bra spel faktiskt.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Problemet är giriga utvecklare/utgivare (jag tänker kalla dem utvecklare) och giriga konsumenter. Utvecklare är mycket väl medvetna om deras produkts skick. De släpper produkten för de vill börja få in pengar. En stor andel konsumenter bryr sig inte om produktens skick och kanske rentav förbokar billigare. (okritisk rabatt)

Betatestning, eller "early access" (EA) som det så fint heter nu för tiden, är ett bra verktyg i teorin. Man kan signalera att spelet inte är klart (förvisso utvecklares bedömning), men ändå ta betalt, vilket jag tycker är rättvist. Några praktiska problem är dock att åtminstone på Steam så presenteras EA-spel på framsidan m m precis som alla andra spel, kombinerat med att det nästan har blivit för vanligt med EA, så konsumenter blir blinda för den EA-märkning som finns. Det senare är väl iofs kanske bara symptom på att allt fler spel utvecklas, kapitalismen växer sig starkare, och kanske även att fler utvecklare faktiskt väljer att använda EA ist f att "släppa" ofärdiga spel.

Jag misstänker dock att AAA-utvecklare inte är jättesugna på att använda sig av EA pga marknadsföringsskäl.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Jag vet inte riktigt. Tripple-A spelen är för stora kanske. För många utvecklare och underavdelningar på företagen, för många gigabyte att hålla reda på. För många enheter att göra spelen till och det hela blir för dyrt att göra ordentligt.

Väldigt mycket som ska nå massmarknaden känns som en Marvel-film liksom. Rätt gäspigt. Men om man lyfter blicken lite från tripple-A så finns det väldigt mycket bra spel faktiskt.

Håller med, var länge sedan man var hypad för en trippel-A spel, speciellt när de kostar 700 riksdaler..
Bästa spelen på PC har i princip alltid varit spel designade för PC och inte tvärtom.

Permalänk
Medlem

Plattformar har alltid varit på dekis, oavsett om det är på konsol eller PC. Det fanns en tid under dom sista åren av 360/PS3-eran då konsolspelen var nästan ospelbara då dom inte ens kunde köras med 30 fps. Nintendo höll på sjunka rejält under gamecube-eran men flöt upp rejält med Wii och DS, sedan höll dom på att sjunka igen med Wii u men efter det så kom Switch. Och PC-spel har varit rena berg- och dalbanan med hur spel har varit på platformen. Och folk är inte nöjda och spelutvecklare är inte alltid blinda för kritik så att förr eller senare så kommer bättre optimerade spel att komma till PC igen. Plus, det är lätt att glömma att dom usla portningarna till PC påverkar konsolspelen också. Det är alltid rapporter om att xbox eller PS5 har buggproblem eller att prestationen på någon av plattformarna inte är stabila. Så det kommer bli bättre men man måste visa för utvecklarna att man inte tolerar detta längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Sant. Men inget säger att samma sak kommer hända PC-gaming. Mycket dyrare hårdvara, fokus från hårdvarutillverkarna flyttad från gaming-segmentet till AI/server eller nästa fluga, lök på laxen en radda kassa AAA-släpp på PC. Jag skulle aldrig lämna min Amiga, men sen såg jag hur mycket grönare gräset började se ut på PC-sidan. Nu har ju som tur är konsollerna liknande problem med AAA-släppen. Än så länge.

Du lämnade Amiga (Commodore) för att PC-marknaden fortsatte att utvecklas medan Commodore närmast stod still. Hur kan du då få det till att PC-marknaden kommer möta samma öde när den konstant utvecklas? Ja, hårdvaran har på senare tid blivit dyrare men det gäller inte bara PC utan all tillverkning då vi har haft en pandemi. Utveckling kostar så det är inte konstigt att priserna går upp då vi som konsumenter hela tiden förväntar oss att prestandan ska bli så mycket bättre vid varje ny generation. Ja, hårdvaruförsäljningen har gått ned, men det beror på att så många köpte ny dator och/eller hårdvara under pandemin, och inte p.g.a. minskat intresse. När alla dessa konsumenter köper nytt/uppgraderar igen kommer sifforna ändras.

Som sagt, PC-marknaden har varit doomed sedan 80-talet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Köp spel två år efter release för 1/3 av priset och betydligt färre buggar. #PatientGamer

Det här är ju inte ens svårt att efterleva om man uppnått boomer ålder. En sån episk backlog då tiden inte räcker till om man faktiskt försöker göra rätt för sig här i livet.

Fast då gäller det ju att spelen fixas två år efter release också. Jag kan inte åminna mig att jag någonsin köpt ett spel annat än assassins creed revelations som inte gått att lira. Men jag lirade det vad 15 år efter release när jag drabbades av en korrupt sparfil med ingen återvändo! Det är det enda exemplet jag någonsin kan påminna mig.

Men det är ju inget underligt. Spel som primärt utvecklas för pc körs ju än sämre på konsol. PC räddas ju ofta upp av sämre optimering genom bättre prestanda. Det blir etter värre när det går åt andra hållet och ska konverteras till konsol.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av dlq84:

Köp spel två år efter release för 1/3 av priset och betydligt färre buggar. #PatientGamer

Låter som att detta kan vara the way to go i framtiden.

Permalänk
Medlem

Enkel lösning på problemet: köp och spela inte spel på releasedagen. Funkar alldeles ypperligt, det är väldigt sällan jag väntar mindre än 6 månader, men självklart skulle det bli lite jobbigt för spelbolagen om ALLA gjorde så.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pun:

Du lämnade Amiga (Commodore) för att PC-marknaden fortsatte att utvecklas medan Commodore närmast stod still. Hur kan du då få det till att PC-marknaden kommer möta samma öde när den konstant utvecklas? Ja, hårdvaran har på senare tid blivit dyrare men det gäller inte bara PC utan all tillverkning då vi har haft en pandemi. Utveckling kostar så det är inte konstigt att priserna går upp då vi som konsumenter hela tiden förväntar oss att prestandan ska bli så mycket bättre vid varje ny generation. Ja, hårdvaruförsäljningen har gått ned, men det beror på att så många köpte ny dator och/eller hårdvara under pandemin, och inte p.g.a. minskat intresse. När alla dessa konsumenter köper nytt/uppgraderar igen kommer sifforna ändras.

Som sagt, PC-marknaden har varit doomed sedan 80-talet...

Hårdvarutillverkarna satsar på de områden de kan göra störst vinst på. Vad är det som säger att de inte helt ger upp PC-marknaden om köparna inte är villiga att betala premium-priser för deras produkter? Säger inte att det blir så, men tänk om. PC en väldigt öppen arkitektur till skillnade från Commodores skapelse, så det är ingen större risk att det betyder döden för PC som plattform. Men spela kanske vi kommer att göra på annat i värsta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Låter som att detta kan vara the way to go i framtiden.

Det har ju alltid varit way to go. Absolut ingenting har förändrats

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag tror vi går mot en framtid där fler kommer köra spel via moln/streams. Spelen kommer bli mer och mer krävande och hårdvaran som krävs för att spela kommer bli så pass dyr att de flesta inte kommer ha råd.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Rubriken är nog sann, bortsett från MOBA och RTS kanske som aldrig kommer göra sig speciellt väl på konsoll tror jag.
Om skräp säljer så får vi mer skräp men sålänge folk är nöjda så är väl allt gott?

Det finns väl viktigare saker i livet än spel förvisso

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Nintendos konsoler kommer jag nog fortsätta köpa så länge det finns Zelda- och Metroidspel. Har dock inte haft något från Sony eller MS sedan PS3 och Xbox360.

Det jag störde mig på mest med konsolerna var:

1) Ingen möjlighet att köra FPS, RTS och annat som kräver såväl snabbhet som precision med mus/tangentbord. Detta trots att alla konsoler haft USB-portar sedan flera generationer tillbaka, och det bara är en enkel drivrutinsfråga att implementera. Handkontrollen skulle tydligen ned i halsen på spelarna. Personligen valde jag PC:n istället för att låta mig handikappas. Annars hade det varit rätt gött att köra sånt på en stor TV.

2) Laddtiderna. Kan låta nästan barnsligt otåligt, men upplevde det som att man väntade mer än man spelade. Oerhört provokativt att det skulle visas upp 23984823 företagsloggor som inte gick att trycka bort varje gång man startade spelet också, som ytterligare fördröjde det man startade konsolen för, att spela. I PC-versionerna av samma spel brukade det gå att trycka bort skiten, eller i alla fall få bort det med nåt mindre hack. Jag VET vem som tillverkat spelet efter EN visning första gången jag startar spelet i vad mån jag inte skiter fullständigt i det, eller tar reda på det via Google om jag är intresserad. Det var inte bara en gång man drömde sig tillbaka till SNES, där man stoppade i kassetten, satte igång konsolen, och spelade inom 10 sekunder.

Konsolerna gav mig helt enkelt en mycket sämre spelupplevelse på den tiden. Ovanstående punkter verkar dock ha ändrats, eller? Noterade att åtminstone Sony använde snabba laddtider som säljargument vid lanseringen av PS5, och tror mig ha sett snack om att spela på konsol med tgb/mus även utan massa adaptrar som emulerar handkontroller och funkar sådär?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Haha nej, vilket dåligt resonemang. Helt ute och cyklar 😂

Storspel inte fungerar på releasedagen ja om det är viktigt så fall, annars är det som sagt nej. Always PCMR då allt annars alltid är bättre. Även storspel efter en tid

Jag håller med. Född -84 och för mig och mina kompisar har PC Master Race kontra tv-spel alltid handlat om att grafiken är så mycket bättre på PC och spel med tangentbord och mus är oftast betydligt mer logiskt och enklare att hantera än spel med kontroll. Huruvuda spel har buggar etc har aldrig varit en del av "PC Master Race". Den här krönikan har en bra poäng men fel approach skulle jag säga. PC Master race handlar om kraften av en PC, vad den kan jämfört med slöa konsoler som inte går att uppgradera och mus/tangetbord > kontroll.

Skrivet av chksix:

Lite synd att VR alltid glöms bort när man pratar om framtiden och spel. Att köra VR på PC nu är som att gå tillbaks till tidigt 2000 tal i prestanda och grafik. Speltillverkarna har dessutom tagit steget tillbaks till stenåldern för att se till att headsets med integrerad grafik ska orka driva spelen. Då får man grafik som PS2 och alla tycker VR är skit.

VR is the shit. Att grafiken är något sämre än att köra via skärm är faktiskt skitsamma! Man försvinner in i världen ändå När VR blir lika fet på grafikdelen som när man lirar på en vanlig skärm, och trådlösa med 8h-10h batteritid, då gör jag mig av med mina skärmar

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Har ägt PC sedan x86 tiden och aldrig ägt en konsol (Jo en atari 2600).

Har såklart spelat konsol hemma hos vänner men aldrig riktigt gillat kontrollerna eller spelutbudet, speciellt då jag spelar mycket spel såsom civilization, cities skyline anno och endel moba.

Spelade härom veckan Beyond Human på en 77" OLED och kan lungt säga att jag blev imponerad av spelupplevelsen. Grafiken och flytet i spelet var fantastiskt och det var väldigt trevligt att spela det.

Kvaliten på konsoller och de höga priserna på GPUer har fått mig att alvarligt fundera på att skaffa ett playstation istället för att uppgradera min PC. (Har ett helt vattenkylt system med 2080ti).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaput:

Nintendos konsoler kommer jag nog fortsätta köpa så länge det finns Zelda- och Metroidspel. Har dock inte haft något från Sony eller MS sedan PS3 och Xbox360.

Det jag störde mig på mest med konsolerna var:

1) Ingen möjlighet att köra FPS, RTS och annat som kräver såväl snabbhet som precision med mus/tangentbord. Detta trots att alla konsoler haft USB-portar sedan flera generationer tillbaka, och det bara är en enkel drivrutinsfråga att implementera. Handkontrollen skulle tydligen ned i halsen på spelarna. Personligen valde jag PC:n istället för att låta mig handikappas. Annars hade det varit rätt gött att köra sånt på en stor TV.

2) Laddtiderna. Kan låta nästan barnsligt otåligt, men upplevde det som att man väntade mer än man spelade. Oerhört provokativt att det skulle visas upp 23984823 företagsloggor som inte gick att trycka bort varje gång man startade spelet också, som ytterligare fördröjde det man startade konsolen för, att spela. I PC-versionerna av samma spel brukade det gå att trycka bort skiten, eller i alla fall få bort det med nåt mindre hack. Jag VET vem som tillverkat spelet efter EN visning första gången jag startar spelet i vad mån jag inte skiter fullständigt i det, eller tar reda på det via Google om jag är intresserad. Det var inte bara en gång man drömde sig tillbaka till SNES, där man stoppade i kassetten, satte igång konsolen, och spelade inom 10 sekunder.

Konsolerna gav mig helt enkelt en mycket sämre spelupplevelse på den tiden. Ovanstående punkter verkar dock ha ändrats, eller? Noterade att åtminstone Sony använde snabba laddtider som säljargument vid lanseringen av PS5, och tror mig ha sett snack om att spela på konsol med tgb/mus även utan massa adaptrar som emulerar handkontroller och funkar sådär?

Ettan är väl fortfarande ett problem även om stödet för mus och tangentbord har förbättrats något. Tvåan däremot har ju konsolerna passerat PC med hästlängder. Framför allt på XB med deras quick resume.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ettan är väl fortfarande ett problem även om stödet för mus och tangentbord har förbättrats något. Tvåan däremot har ju konsolerna passerat PC med hästlängder. Framför allt på XB med deras quick resume.

Aha, spännande utveckling. När de får helt rätt på det där med tgb och mus kan det i sådana fall bli väldigt aktuellt att skaffa nån konsol för sånt jag kör på PC nu

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!