Permalänk

Uppgradering och en "dum" fråga

Hej. Jag är inte så himla bra på datorer (som ni kanske lär märka på mina frågor:) )

Hur som helst..
Jag har
Rog strix z390-F Gaming
5-9600K
Rtx 3070 <----------- Detta kommer jag inte byta ut om inte 5000-serien skulle visa sig löjligt bra och med ett rimligt pris.
16gig ram
1440p skärm

Vad bör jag prioritera om jag vill uppgradera? Jag har funderat på 32gig ram. 16 gig har ju hittills varit fullt tillräckligt för spel men nu verkar det som 32gig kan vara bra?
Är processorn fortfarande ok? Är det värt att överklocka den? Jag har egentligen aldrig haft några problem med något spel, utan har kunnat maxa det mesta fram till i år. Och då tänker jag på The last of us och Star wars. Men jag vet att de flesta har haft problem med de skit releaserna.

En annan "dum"? fråga. Jag har 3 skärmar inkopplade. 1440p+1080p skärmar som standard. Och en utgång till tv för att kolla på film osv. Hur krävande är det för datorn? Jag förstår att om jag har ett krävande program på en annan skärm så tar det förstås resurser. Men om jag bara har de andra skärmarna igång och har typ browser eller nån serie på en skärm och spelar på den andre. Skulle det bli nån större skillnade om jag kopplade bort skärmarna i inställningarna och bara använde min 1440p skärm när jag spelar?

Mvh

Permalänk
Medlem

Som du nämner så har du problem med dåligt optimerade spel, inte så mkt att göra.

Annars är det väl bara CPU, RAM och möjligtvis SSD kvar...

SSD lär inte hjälpa ngt på några år än, då Direct Storage inte kommit nå vart på PC-fronten.

RAM: Beror på vad du spelar, jag skulle säga att 16GB räcker gott fortfarande, om du inte spelar typ MS Simulator.
Men samtidigt är RAM sjukt billigt nu, så om du har chrome o massa annat igång samtidigt, så kanske det inte är en så jätte dum idé, med tanke på priset idag...Windows verkar ha börjat implementera aggressivare caching, min jobbdator - som jag knappt gör något på med 64GB RAM, använder 21GB - konstiga e att min Desktop med 16GB använder ca 5GB när jag bara surfar.

CPU beror på spel, spelar du icke-krävande spel som CS:GO osv, så kan du få mycket högre FPS om du har en starkare CPU.
Sen finns det CPU-krävande spel som tex Modern Warfare: Warzone 1/2. Men där kan du enkelt se med CPU & GPU time hur balanserad din burk är idag, visar det sig att du har mycket lägre GPU time än CPU time så kan du även då räkna ut hur många extra frames du kommer få om du köper en starkare CPU som då matchar din GPU time.

har du tex:

GPU time: 8ms
CPU time: 14ms

Så kan din GPU klara 125fps, medan din cpu klarar 71fps, köper du en starkare CPU så kan du max få 125fps, där GPU flaskar.

1000/8=125
1000/14=71

Nej, extra skärmar påverkar prestandan försumbart.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Hade jag varit dig hade jag uppgraderat/bytat CPU dock blir de ju nytt moderkort och RAM så då har du även möjlighet att uppgradera till 32gig

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Jag tänkte spontant varför du vill uppgradera.

Om du nu inte sett ett behov av att uppgradera så hade jag fortsatt spara för att kunna göra ett rejält hopp framöver (Dvs främst då en ny plattform med DDR5 för att framtidssäkra).

Processorer håller väldigt länge även nu för tiden så personligen brukar jag förespråka generationsbyten med nya minnesstandarder (Dvs DDR2 -> DDR3 -> DDR4 -> DDR5 snarare än DDR4 -> DDR4), men jag har kört mycket AMD så det har alltid varit billigt att bara kasta in en ny processor från 3 generationer framåt när behovet kommit fram.

Om du väljer att uppgradera hade jag tittat på ett AM5-bygge (Ryzen 7600X ex) och 32GB minne. Om AMD håller ordet kan du med samma plattform byta till en ny processor om några år för att på så sätt behålla systemet längre och enbart fokusera på att hålla grafikkortet uppdaterat då det är där 90% av prestandan sitter.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Quim:

Som du nämner så har du problem med dåligt optimerade spel, inte så mkt att göra.

RAM: Beror på vad du spelar, jag skulle säga att 16GB räcker gott fortfarande, om du inte spelar typ MS Simulator.
Men samtidigt är RAM sjukt billigt nu, så om du har chrome o massa annat igång samtidigt, så kanske det inte är en så jätte dum idé, med tanke på priset idag...Windows verkar ha börjat implementera aggressivare caching, min jobbdator - som jag knappt gör något på med 64GB RAM, använder 21GB - konstiga e att min Desktop med 16GB använder ca 5GB när jag bara surfar.

Jag har kollat lite på ram. Och då säger ju "alla" olika typ man ska ha minst 2 stickor och inte bara en osv. Men jag (tror) att jag kan ha 4 stickor i min och dom jag redan har idag finns för ca 500 så att köpa dom och köra med 4st 8gig funderade jag på. Är det något negativt med att ha 4st 8gig i stället för 2st 16 gig eller 1st 32?

Permalänk
Skrivet av Adnerhill:

Hade jag varit dig hade jag uppgraderat/bytat CPU dock blir de ju nytt moderkort och RAM så då har du även möjlighet att uppgradera till 32gig

Haha ditt svar gillade jag minst.. Blir ju dyrast

Så det är så alltså att mitt moderkort stöder inte nya cpu?

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Jag tänkte spontant varför du vill uppgradera.

Som jag skrev att nu har det börjat störa mig i spel. Men som sagt är det dåliga optimeringar så är det inget att göra åt.

Annars så är det ingen panik utan jag bara leker lite med tanken på vad mitt nästa steg skulle vara.

Permalänk
Medlem

9600K är en bra för CPU för ditt användande så länge den gör vad du vill att en processor ska göra. Så den är inte värd att uppgradera.

Samma svar för RAM. Om DU klarar dig på 16 GB finns det ingen anledning att uppgradera. Finns säkert roligare saker du kan göra med pengarna.

Precis som du säger så spelar det roll vilka program som är uppe på skärmen men annars brukar det inte ha någon påverkan. Dock får man passa sig för att spela i window-fullscreen. Det kan orsaka problem.

//

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Om du väljer att uppgradera hade jag tittat på ett AM5-bygge (Ryzen 7600X ex) och 32GB minne. Om AMD håller ordet kan du med samma plattform byta till en ny processor om några år för att på så sätt behålla systemet längre och enbart fokusera på att hålla grafikkortet uppdaterat då det är där 90% av prestandan sitter.

Jag trodde det var nått liknande med intel. Att jag bara kunde byta processorn. För att rtx 3070 är ju egentligen ett bra kort. Men nu har ju v-rams problemen börjat visa sig. Så Amd kanske blir nästa kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban221:

Jag har kollat lite på ram. Och då säger ju "alla" olika typ man ska ha minst 2 stickor och inte bara en osv. Men jag (tror) att jag kan ha 4 stickor i min och dom jag redan har idag finns för ca 500 så att köpa dom och köra med 4st 8gig funderade jag på. Är det något negativt med att ha 4st 8gig i stället för 2st 16 gig eller 1st 32?

Du vill ha minst två för att kunna använda båda minneskanalerna (dual channel), för det behöver behöver båda kanalerna ha lika mycket minne så två eller fyra stickor är vanligast.

Två stickor är oftast bäst eftersom fler stickor kan vara krångligare att få att fungera, särskilt vid höga frekvenser, men det är ingen särskild nackdel med tre eller fyra så länge som det faktiskt fungerar. Du verkar ha DDR4-3000 enligt tidigare trådar, då skulle jag nog säga att chansen är ganska god att fyra stickor kan fungera.

Skrivet av Robban221:

Jag trodde det var nått liknande med intel. Att jag bara kunde byta processorn.

Ditt moderkort har stöd för 8000- och 9000-serien, så det bästa du kan uppgradera till är en 9700K eller 9900K.

Permalänk

Vad har du för skärm?
Jag tänker spontant på en G-SYNC skärm för spelandet med ditt Nvidia grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban221:

Jag trodde det var nått liknande med intel. Att jag bara kunde byta processorn. För att rtx 3070 är ju egentligen ett bra kort. Men nu har ju v-rams problemen börjat visa sig. Så Amd kanske blir nästa kort.

Nja, Intel brukar vara max 2 generationer (om ens det)

Ditt moderkort stödjer 8000-serien och 9000-serien. Eftersom du redan har en 9000-serie processor så tar din uppgraderingsväg stopp där. En klockren uppgradering skulle ju kunna vara om du hittar en Core I9-9900K (Eller KS för den delen) begagnat till ett bra pris, då den fortfarande är grymt kompetent. Du kan läsa mer under "SUPPORT" hos moderkortstillverkarens hemsida .

AMD däremot har ett bättre förflutet för stöd av gamla processorer (Men detta ska man inte räkna med utan enbart se som ett plus!).
AM4-plattformen fick ett relativt långlivat stöd där du kunde köpt moderkort (Prime B450-M i detta fallet som exempel) för Ryzen 1000-serien men haft möjlighet att uppgradera till Ryzen 3000, 4000 och 5000 och man har sagt att AM5 skall ha ett liknande stöd på 5 år vilket innebär att man i teorin och om AMD inte ljuger kan köpa ett system för en Ryzen 7000-serien med DDR5 och förhoppningsvis kunna uppgradera till framtoda 8-9 ev 10.000-seriens processorer. Detta ligger även mycket hos moderkortstillverkare, men exempelvis ASUS brukar vara duktiga på att stödja nya processorer på gamla brädor.

Jag är partisk men det är just för att jag är en av de som gärna köper mig in tidigt på en plattform för att därefter byta ut processor och ev. köpa nytt minne under tiden, för det funkar för mig.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban221:

Haha ditt svar gillade jag minst.. Blir ju dyrast

Så det är så alltså att mitt moderkort stöder inte nya cpu?

Stämmer Hade nog kört AMD om jag suttit i din sits. Men oavsett vad du väljer så kommer det att bli dyrt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |