Ladda och få bild till extern skärm genom USB-C/Thunderbolt 3 - total RNG?

Permalänk
Medlem

Ladda och få bild till extern skärm genom USB-C/Thunderbolt 3 - total RNG?

Hej

Det här med USB-C standarden är ju rätt trevligt generellt, men samtidigt finns det som bekant en hel del olika versioner och protokoll...

Det är en sak jag inte blir riktigt klok på. Jag har har en HP ZBook Studio G5 (nej, jag valde inte datorn), samt två externa skärmar. En Samsung C34J791 och någon HP E243d (dockningsstation:ish).

Den set up som jag vill ha - en kabel från laptop till Samsung-skärmen (USB-C som kan ladda 85 W), och sedan daisy chain från samsung till HP-skärmen med ytterligare en USB-C kabel.

Som ni ser på bilden funkar det:

MEN, inte alltid. Det är som att det är en j*vla random number generator, typ "kasta tärning och du måste få en 5:a för att det ska funka).

Något av följande utfall brukar inträffa när jag ansluter laptopen till Samsung-skärmen med USB-C:

  • Ingenting händer. Nada.

  • Laptopen börjar att ladda, men ingen bild.

  • Bild på en skärm. Ingen laddning.

  • Bild på två skärmar. Ingen laddning.

  • Bild på båda skärmar, laddning (bingo).

Vad jag testar för att lösa det:

  • Olika USB-C kablar (verkar inte spela så stor roll)

  • Starta om datorn (kan lösa det... ibland??)

  • Dra ur daisy chain-kabeln, och sedan sätta i den igen (kan lösa det.... ibland)

  • Dra i och ur kabeln i laptopen samtidigt när den är igång, i viloläge, avstängd...

Har någon en aning om detta är hårdvaru-baserat, mjukvaru-baserat... användarbaserat:? Det är så konsigt bara, verkar inte finnas någon systematik.

Kanske ointressant, men såhär ser det ut när jag kopplar in datorn på sidan etc etc.

Permalänk
Avstängd

Jag har lite liknande problem på jobbet. Vi har inga fasta platser längre utan man väljer ett ledigt skrivbord när man kommer, och de har alla USB C eller egentligen TB-dockor. Ganska ofta så går bara en eller ingen av skärmarna igång, och kopplar man ur och i igen så hjälper det bara ibland, och ibland får man igång den andra och inte den första skärmen och så.

Det som verkar hjälpa är att lita på thunderbolt-enheten. Jag vet inte hur man kommer dit dock, för frågan kommer bara upp ibland, men har man väl godkänt så brukar det funka bättre på precis den platsen sen. Annars brukar den snabbaste lösningen vara att stänga av skärmarna och sätta igång dem igen, samtidigt.

Vet inte om det hjälper dig, men något att pröva i alla fall.