Påklistrade grafikkortskylare misslyckas med att svalka

Permalänk
Melding Plague

Påklistrade grafikkortskylare misslyckas med att svalka

Att svalka grafikkortet med en kylare för täckplåten får tummen ned när överklockaren Der8auer provar två olika varianter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker Roman kunde gjort det lite bättre här. Han kunde ha testat med ett 3090, är i princip det enda moderna kortet som behöver aktiv kylning på backplaten med tanke på att hälften av minnena sitter på baksidan. 100+ grader på minnena är inget ovanligt på de korten.

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Snusfri
Skrivet av prolle:

Tycker Roman kunde gjort det lite bättre här. Han kunde ha testat med ett 3090, är i princip det enda moderna kortet som behöver aktiv kylning på backplaten med tanke på att hälften av minnena sitter på baksidan. 100+ grader på minnena är inget ovanligt på de korten.

100+ fick jag endast när jag minade Eth med mitt 3090, annars håller det sig svalt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det är förvånande hur lite PC-entusiaster förstår av kylning på en teknisk nivå. Jag kan iofs förstå att det är svårt att begripa och på ren svenska aptråkigt (Reynoldstal?), men det finns ju formler och alla konstanter går att slå upp om man behöver.

I det här fallet har backplaten ingen specifik kylning, men inte heller någon speciellt god värmekälla. Kylningen av backplaten kommer att bli P_cool=h(T_backplate-T_air), där h är liten (det finns ingen kylfläns och ingen fläkt) så T_backplate behöver vara hög för att P_cool skall bli lika med P_heat (om P_heat är större, stiger temperaturen T_backplate tills de är samma). Om du smetar på ett kylblock så går h upp, så T_backplate kan gå ner - men det spelar ju ingen roll, för P_cool blir samma mesiga siffran om backplaten inte värms upp av chippet.

Kommentaren om att han skulle ha testat med ett kort med minnen i dubbelmacka är helt korrekt. Där kan ju backplaten värmas upp av något och en kylfläns möjligen vara på sin plats.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Bara som kuriosa så skaffade jag några små kopparkylflänsar (storleksordningen två kvadratcentimeter styck) vilka jag fäste bakpå mitt 3090, där minneskretsarna borde sitta. Det sänkte minnestemperaturerna... tja, typ fem grader eller så. Det är två år sedan nu så jag minns inte detaljerna. Effekten var begränsad men mätbar.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är förvånande hur lite PC-entusiaster förstår av kylning på en teknisk nivå. Jag kan iofs förstå att det är svårt att begripa och på ren svenska aptråkigt (Reynoldstal?), men det finns ju formler och alla konstanter går att slå upp om man behöver.

I det här fallet har backplaten ingen specifik kylning, men inte heller någon speciellt god värmekälla. Kylningen av backplaten kommer att bli P_cool=h(T_backplate-T_air), där h är liten (det finns ingen kylfläns och ingen fläkt) så T_backplate behöver vara hög för att P_cool skall bli lika med P_heat (om P_heat är större, stiger temperaturen T_backplate tills de är samma). Om du smetar på ett kylblock så går h upp, så T_backplate kan gå ner - men det spelar ju ingen roll, för P_cool blir samma mesiga siffran om backplaten inte värms upp av chippet.

Kommentaren om att han skulle ha testat med ett kort med minnen i dubbelmacka är helt korrekt. Där kan ju backplaten värmas upp av något och en kylfläns möjligen vara på sin plats.

Människor har olika trösklar när det kommer till ambition. Men även de mindre bestyckade på erfarenheter inom ett avgränsat område, kan vara till stor hjälp på allmänna forum som SWEC.

För övrigt så fattar jag ingenting vad du menar till, efter: "I det här fallet (...)"

Det jag kan tyda i Der8auer klipp, är studien hade gynnats av värmeledande pasta mellan backplaten och de fyndiga kylelementen. För luftens värmekonduktivitet är inge vidare, vilket så visades.

Permalänk
Medlem

Hur är en backplate fäst mot kortet? Gissar på dubbelhäftande, värmeledande tejp. Har någon testat om det går att byta dessa mot kylpasta på de komponenter som behöver kylning och hur stor skillnad det gör?

Permalänk
Medlem

På med vatten block på båda sidorna så blir nog kortet nerkylt 😅

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Människor har olika trösklar när det kommer till ambition. Men även de mindre bestyckade på erfarenheter inom ett avgränsat område, kan vara till stor hjälp på allmänna forum som SWEC.

För övrigt så fattar jag ingenting vad du menar till, efter: "I det här fallet (...)"

Det jag kan tyda i Der8auer klipp, är studien hade gynnats av värmeledande pasta mellan backplaten och de fyndiga kylelementen. För luftens värmekonduktivitet är inge vidare, vilket så visades.

Luftkylning styrs av Newtons avsvalningslag, som är som jag skrev P=h(T0-T1). P är effekten som måste kylas bort. h är en sorts konduktivitet och påverkas av kylmediet (luft), formen och luftflödet. Att räkna ut h är det som är det svåra här, det är där man kan slita sitt hår. Jag kommer ärligt talat inte ihåg formlerna nu, men jag kan slå upp dem när jag kommer hem, om du vill. Poäng här är att h för en ren backplate är extremt liten. Det är ingen fläkt, utan det är bara naturlig konvektion (dvs, man får gräva upp något som heter Grashof-talet), vilket gör att även med en stor skillnad i temperatur blir det ett ganska litet P.

Där borde man ha reagerat. Om man har ett litet P som kyls bort där, så är det tydligt att backplaten inte tar emot någon väsentlig mängd värme. Det är helt enkelt ett icke-problem att backplaten är varm, för det påverkar ingenting.

För alla som tycker att det här är rena grekiskan: tänk att h (konduktiviteten för värme) är S (konduktiviteten för ström, eller 1/R). T är en elektrisk potential V, och P är I, strömmen. Då får vi alltså att I = (V0-V1)/R. En skillnad i potential kallar vi för spänning, U, dvs I= U/R, eller U=R*I. Newtons avsvalningslag är helt analog med Ohms lag. Det Der8auer här håller på med är att reducera resistansen för att spänningen mellan två punkter skall gå ner, men den ström som skall genom den kabeln är minimal.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Roman visar ju bara hur dessa produkter inte fungerar. Från vad jag minns så har gigabyte endast kylkuddar mellan minnesblocken och backplate, ASUS har ingenting, MSI kan ha kylkuddar alternative även en heatpipe beroende på vilken variant det gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Luftkylning styrs av Newtons avsvalningslag, som är som jag skrev P=h(T0-T1). P är effekten som måste kylas bort. h är en sorts konduktivitet och påverkas av kylmediet (luft), formen och luftflödet. Att räkna ut h är det som är det svåra här, det är där man kan slita sitt hår. Jag kommer ärligt talat inte ihåg formlerna nu, men jag kan slå upp dem när jag kommer hem, om du vill. Poäng här är att h för en ren backplate är extremt liten. Det är ingen fläkt, utan det är bara naturlig konvektion (dvs, man får gräva upp något som heter Grashof-talet), vilket gör att även med en stor skillnad i temperatur blir det ett ganska litet P.

Där borde man ha reagerat. Om man har ett litet P som kyls bort där, så är det tydligt att backplaten inte tar emot någon väsentlig mängd värme. Det är helt enkelt ett icke-problem att backplaten är varm, för det påverkar ingenting.

För alla som tycker att det här är rena grekiskan: tänk att h (konduktiviteten för värme) är S (konduktiviteten för ström, eller 1/R). T är en elektrisk potential V, och P är I, strömmen. Då får vi alltså att I = (V0-V1)/R. En skillnad i potential kallar vi för spänning, U, dvs I= U/R, eller U=R*I. Newtons avsvalningslag är helt analog med Ohms lag. Det Der8auer här håller på med är att reducera resistansen för att spänningen mellan två punkter skall gå ner, men den ström som skall genom den kabeln är minimal.

Menar du att säga att eftersom värmeledningsförmågan (d.v.s. möjligheten att avleda värme från det som finns INNANFÖR backplaten) är så låg iom lågt "h", så spelar det ingen roll hur bra kylanordning man ansluter? Jag köper det, formeln och dina ord säger att det är så.

MEN!
Varför är det i så fall lågt "h"? Har dom använt dåligt material mellan baksidan på processorn/minnena och backplaten? Hur kan du dra såna slutsatser? Förklara gärna det

Och man behöver inte använda formler (och göra saker svårare att förstå än man måste) för att få fram en punkt.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Menar du att säga att eftersom värmeledningsförmågan (d.v.s. möjligheten att avleda värme från det som finns INNANFÖR backplaten) är så låg iom lågt "h", så spelar det ingen roll hur bra kylanordning man ansluter? Jag köper det, formeln och dina ord säger att det är så.

MEN!
Varför är det i så fall lågt "h"? Har dom använt dåligt material mellan baksidan på processorn/minnena och backplaten? Hur kan du dra såna slutsatser? Förklara gärna det

Och man behöver inte använda formler (och göra saker svårare att förstå än man måste) för att få fram en punkt.

Newtons avsvalningslag är bara transporten av värme från backplaten till luften. Att den är dålig säger jag baserat på att den bara är helt platt och inte har någon fläkt. Det är alltså samma effekt som man skulle få från en mobil med en baksida av metall. Effekten som kyls bort kan alltså inte rimligen vara mer än vad en telefon drar på fullt blås, om den blir varm när du håller den i handen.

Transporten av värme via ledning (alltså från GPUn till backplaten i det här fallet) är q=-k(delta)T, där q är värmeöverföringen per m2 tvärsnittsarea och k är en konstant. k blir olika för varje material på vägen, så effekten som transporteras bort får man genom att ställa upp ekvationen för varje steg. Om någon vill göra det för den här situationen, så kör hårt. Jag skulle rekommendera Matlab.

Och jag håller absolut med dig om att man kan få fram poängen utan att dra upp en massa formler. Det jag tycker är att det borde vara uppenbart för Der8auer innan han gör filmen, att det här bara kan vara meningsfullt om du har något som genererar värme till backplaten - som en GPU med minnen på baksidan. Att testa som han har gjort ger inget.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

På med vatten block på båda sidorna så blir nog kortet nerkylt 😅

Passande nog gör JayzTwoCents det nyligen, inga data i denna video tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Och jag håller absolut med dig om att man kan få fram poängen utan att dra upp en massa formler. Det jag tycker är att det borde vara uppenbart för Der8auer innan han gör filmen, att det här bara kan vara meningsfullt om du har något som genererar värme till backplaten - som en GPU med minnen på baksidan. Att testa som han har gjort ger inget.

Även om det är uppenbart för Der8auer (och säkert en hel del andra kunniga) är det tydligen folk som köper dessa lösningar. Och därmed kan det ju finnas ett värde i att ett känt namn såsom Der8auer testar och visar att det verkligen inte är någon bra lösning.

Så jag tycker inte att det är en dum idé att det genomförs tester. Det är tydligen inte uppenbart för gemene man att det inte ger några vettiga resultat, och då måste ju nån motbevisa denna lösning

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Även om det är uppenbart för Der8auer (och säkert en hel del andra kunniga) är det tydligen folk som köper dessa lösningar. Och därmed kan det ju finnas ett värde i att ett känt namn såsom Der8auer testar och visar att det verkligen inte är någon bra lösning.

Så jag tycker inte att det är en dum idé att det genomförs tester. Det är tydligen inte uppenbart för gemene man att det inte ger några vettiga resultat, och då måste ju nån motbevisa denna lösning

Om det var det som var hans mål, testa både en dubbelmacka och ett annat kort då, och visa skillnaden.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är förvånande hur lite PC-entusiaster förstår av kylning på en teknisk nivå. Jag kan iofs förstå att det är svårt att begripa och på ren svenska aptråkigt (Reynoldstal?), men det finns ju formler och alla konstanter går att slå upp om man behöver.

I det här fallet har backplaten ingen specifik kylning, men inte heller någon speciellt god värmekälla. Kylningen av backplaten kommer att bli P_cool=h(T_backplate-T_air), där h är liten (det finns ingen kylfläns och ingen fläkt) så T_backplate behöver vara hög för att P_cool skall bli lika med P_heat (om P_heat är större, stiger temperaturen T_backplate tills de är samma). Om du smetar på ett kylblock så går h upp, så T_backplate kan gå ner - men det spelar ju ingen roll, för P_cool blir samma mesiga siffran om backplaten inte värms upp av chippet.

Kommentaren om att han skulle ha testat med ett kort med minnen i dubbelmacka är helt korrekt. Där kan ju backplaten värmas upp av något och en kylfläns möjligen vara på sin plats.

Med tanke på att många verkar tro att en svart kylaren presterar bättre (för att svart reflekterar värme bättre) så finns det ingen gräns för vad man kan lura på folk.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/gigabyte-rtx-3080-ti-ea...
Själv köpte jag detta 3080ti från gigabyte, gick ju upp i 100 eller 110 på hotspot eller minnena, kommer inte ihåg vilket. När jag testade mining,
Men där sitter ju bara en backplate utan thermalpads, helt kass, bättre utan backplate anser jag för den stoppar ju värmen från att lämna..
Slängde dit svindyra thermalpads på mer än minnena och har för mej jag fick ner tempen 25 grader på Minne/hotspot, även gpun sjönk i temp väldigt märkbart.
Här är mina temps idag efter en timmes game, även vattenblock på just nu. Känns vettigt.

GPU 43,6
Hotspot 57,6
Men 54

Visa signatur

No1. Intel Core i7-11700K @5ghz - Msi MPG Z590 Gaming Plus
- 32gb DDR4-3200MHz - GIGABYTE RTX 3080 Ti EAGLE
--------------------------------------------------------------------------------
No2. Intel Core i7-10700K @5GHz - Msi MPG Z490 Gaming Carbon WIFI
- 32GB DDR4-3200MHz - ZOTAC RTX 2080 Ti ArcticStorm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Med tanke på att många verkar tro att en svart kylaren presterar bättre (för att svart reflekterar värme bättre) så finns det ingen gräns för vad man kan lura på folk.

Färgen påverkar hur stor strålningsvärmen som lämnar är, men strålningsvärmen är helt ovidkommande vid de här temperaturerna, och färgens effekt är inte jättestor i vilket fall. Det förekommer att man på rymdskepp och liknande polerar upp en yta så att den är spegelblank, eftersom det reducerar hur mycket strålning som tas upp och skickas ut, men då snackar vi ganska annorlunda förhållanden än i en datorlåda.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Bara som kuriosa så skaffade jag några små kopparkylflänsar (storleksordningen två kvadratcentimeter styck) vilka jag fäste bakpå mitt 3090, där minneskretsarna borde sitta. Det sänkte minnestemperaturerna... tja, typ fem grader eller så. Det är två år sedan nu så jag minns inte detaljerna. Effekten var begränsad men mätbar.

Det skulle garanterat ge ännu lägre temperaturer om du hade aktiv kylning som en fläkt riktad mot dom. På samma sätt skulle du se mindre kylning om ens något om luften i chassit skulle vara helt statiskt.

Permalänk
Medlem

För att det här ska bli bra, alltså BRA, då behövs det att kylningen ÄR täckplåten.
Inte att den fästes på den befintliga täckplåten.

Så båda dessa kylare skulle göra skillnad om dom helt ersatte den befintliga täckplåten.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prolle:

Tycker Roman kunde gjort det lite bättre här. Han kunde ha testat med ett 3090, är i princip det enda moderna kortet som behöver aktiv kylning på backplaten med tanke på att hälften av minnena sitter på baksidan. 100+ grader på minnena är inget ovanligt på de korten.

Kanske om du har en liten datorlåda med för dåligt luftlöde, jag får inte ens över 77 grader hotspot när jag kör Cyberpunk 2077 i 1440p med Path Raytracing. Inte för att det är spelbart men provade ändå eftersom det sannolikt är det mest tungdrivande som går att köra för ett grafikkort just nu.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk

Min erfarenhet är att AMD grafikkort generellt har en tendens till att bli väldigt varma och i mitt fall blivit defekt p.g.a. för hög värme.

Efter dessa erfarenheter har jag dedikerat kört på Nvidia geforce GPU's och aldrig upplevt några problem med kylningen av dessa. Tål att tilläggas att de geforce kort jag har använt alltid har haft tre fläktar.

Dock låter de ju lite illavarslande om senare geforce modeller börjat brottas med kylningsproblem. Undrar hur 4000 serien står sig här.

I tillägg så är de standard för min del att även ha 2-3 fläktar fram som drar in luft och såklart 1 bak. I tillägg till det har jag i senaste bygget satt 360 radiatorn i taket på chassit med tre fläktar som drar ut luft också.

Så ventilationen av lådan i sig är viktig också för att datorn inte ska bli en bastu.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 Chassi | MSI Z97 Gaming 5 MB | Intel Core I7 4790K CPU | Kraken X6 Liquid CPU cooling | Sapphire Radeon TRI-X R9 290X 8GB GPU | Corsair Vengeance DDR3 16GB 1866 MHZ RAM | Samsung SSD 850 PRO | Corsair RM850 850w PWR supply |