Kjell & Co köper dina gamla datorer

Permalänk
Melding Plague

Kjell & Co köper dina gamla datorer

Kjell & Company drar igång en ny satsning där du kan sälja din gamla dator, telefon och surfplatta mot pengar eller värdecheckar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra men frågan är hur mycket man får. Det mesta man trejdar in är väl skräp och är det inte det så lär man få mer på Blocket. Kan dock vara bra för den bekväme. Kanske kan man köpa till tjänster som att flytta alla mina filer osv.

Permalänk
Medlem

ja byrålådorna är fulla med telefoner och plattor och i källaren finns mer än ett par kompletta gamla PC system och minst en trinitron crt monitor.
Sen har vi massor av äldre saker jag kanske inte vill göra mig av med. som c64or, spectravideo, amiga 500, olika atari modeller, och ett par obskyra maskiner jag inte minns namnet på, med flera bandare, diskstationer och till och med en skrivare med bläckband. Massor av spel till dessa finns också.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

har använd den tjänster för att byta in en ipad mini 5 och en ipad 8th gen för att få en ipad 10th gen gratis. inget fel på prylarna förutom att jag snålade med storage på ipad 8th gen och det kändes att det var en bra ide att uppgradera den.
gick rätt så smidigt utöver att personalen gjorde det för fösta gången men är jättenöjd med mitt köp.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Alla sådana här erbjudanden som jag sett har betalat skitdåligt. Enklare då att bara kasta ut en annons på Facebook eller Blocket med ett riktigt bra pris. Och då får man kontant betalning utan en massa om och men.

Permalänk
Medlem

Länk kan vara bra men verkar som att man får bättre betalt via annonssidor:

https://www.kjell.com/se/panta

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Å de kan få köpa min Netbook med 1 GB minne! Alla mina finansiella tillkortakommanden kommer på detta vis att lösas.

Den har Windows 10!

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kjell & Co hade någon gång en kampanj med att byta in ett gammalt tangentbord och få rabatt på nytt tangentbord.
Den gången så var det inte ens krav på att det gamla tangentbordet skulle fungera.

Bytte in ett tangentbord med sladd där space tangenten kärvade lite, men i övrigt fungerade.
Köpte ett trådlöst mini tangentbord med inbyggd trackpad och en liten USB mottagare.

Med tanke på att de inte ställde några krav på funktion eller skick så antar jag att de mestadels fick in skräp.
Undrar lite vad Kjell & Co tjänade på den kampanjen.

Men de kanske bara ville testa konceptet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Å de kan få köpa min Netbook med 1 GB minne! Alla mina finansiella tillkortakommanden kommer på detta vis att lösas.

Den har Windows 10!

Yikes.
Jag visste inte ens att Windows 10 fungerade på 1GB RAM.
4GB RAM är det minsta jag kört Windows 10 på.
Win 10 - 4GB RAM, endast HDD - Verkligen inte kul...
Win 10 - 4GB RAM, SSD - Fungerar bättre än jag väntat mig.

Permalänk
Medlem

Utan att ha lyckats se några siffror så är det man får tillbaks förmodligen så pass lågt att det inte är värt besväret. Min lokala butik är heller inte med vilket gör det hela till lite av ett icke-erbjudande just nu. Max 5 enheter i månaden hindrar en från att lasta en släpvagn för att köra iväg lite skrot dit också. Gillar nog ändå överlag koncept som dessa.

Sedan är ju frågan om man får extra bonus om man heter Kjell. Ni som minns ni minns.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag visste inte ens att Windows 10 fungerade på 1GB RAM.
4GB RAM är det minsta jag kört Windows 10 på.

Har Windows 10 på en maskin med 2GB RAM och 32GB eMMC här. Fungerar utmärkt 32-bitars versionen är betydligt snällare mot resurserna.

Permalänk

låter ju fantastiskt. men undrar hur kunniga de är de som bedömer värdet på komponenterna. min förra dator har tex ett GTX 1080 i det och jag vet att jag kan få 1500-2000 för det än idag om jag säljer det till rätt person, vill ju inte att de ska bedöma kortet för under 1000 kr.

nja, jag avvaktar lite tills jag har sett recensioner här på hur de är att bedöma.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Sjukt mycket gammal elektronik i huset, senaste blev en ny NAS med ett J1900DC-itx och 4 WD Red 3TB och OMV6 på en USB-ansluten SSD, drivs med en gammal laptopladdare på 95W, funkar skitbra utan att ha lagt en krona på nåt jag inte hade sedan innan.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Undrar om det fungerar med vitvaror

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har Windows 10 på en maskin med 2GB RAM och 32GB eMMC här. Fungerar utmärkt 32-bitars versionen är betydligt snällare mot resurserna.

Jag skulle vilja säga att det är högst subjektivt. Jag gjorde omedvetet misstaget att "uppgradera" en äldre familjemedlems mini-laptop från Windows 7 till Windows 10 för några år sedan. Det var en Acer med 2 GB fastlött RAM och ingen möjlighet att uppgradera. Visst "fungerade" det, men det var extremt segt att t.ex. använda webbläsaren.
Med Linux funkar datorn dock fortfarande utmärkt till en hel del.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk

De verkar inte vilja ha min Galaxy Tab A7 lol. Hittar den inte i listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Undrar om det fungerar med vitvaror


https://www.kjell.com/se/panta
står det
"Vad kan jag panta hos Kjell & Company?
Du kan panta stationära datorer, inklusive egenkonfigurerade gamingdatorer, bärbara datorer, surfplattor och mobiltelefoner."

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Något säger mig att betalningen lär vara skitdålig...:)

Permalänk
Medlem

köp till underpris, sälj till överpris.. Inget nytt

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Yikes.
Jag visste inte ens att Windows 10 fungerade på 1GB RAM.
4GB RAM är det minsta jag kört Windows 10 på.
Win 10 - 4GB RAM, endast HDD - Verkligen inte kul...
Win 10 - 4GB RAM, SSD - Fungerar bättre än jag väntat mig.

Det... gör det typ inte. Man kan starta datorn men det är typ omöjligt att göra något alls.

Den hade 2 GB förut men den minnesstickan gav upp och 1 GB var nog inte jättekul ens med Windows 7 Starter som den kom med. Hette det väl. Jag passade på att uppgradera till Win10 medan det var gratis.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

NetOnNet har ungefär samma tänk. Man kan byta in saker (vad som helst?) och få nedsatt pris på ett köp. Tex min pixel 6a skulle ge 1500, som är ungefär vad Halebop och Comviq ger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

NetOnNet har ungefär samma tänk. Man kan byta in saker (vad som helst?) och få nedsatt pris på ett köp. Tex min pixel 6a skulle ge 1500, som är ungefär vad Halebop och Comviq ger.

Kjell värderar till 2571kr, rätt bra pris.

Sålde en del till Netonnet, men de gav rätt dåligt för prylarna.

Permalänk

Har man mobiler och liknande som bara ligger och skräpar.så kan man ju lika gärna lämna in dom.Om prylarna ändå bara blir liggande,så man får någonting för det🙂 så alltid något för dom som vill

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

Systemet verkar lite sladdrigt. Värderar en gammal Huawei P8 32GB som första gången fick ett värde på 7 200kr och sedan när jag gör om det landar det nu på 5 186kr.

Permalänk

Skitstället har inte ens med Xiaomi 10T Pro, vafan.

Finns det folk som pantar in till pisspriser där elektronikprodukten är mindre än 3 år?

Permalänk
Medlem

Det är som vanligt enormt selektivt utbud vad de tar emot, nästan aldrig är de lurar som jag har på lager med, har inte hittat en ända sådan här drive där mina saker finns med.

Permalänk
Medlem

Bra att jag såg detta, fick mig att kolla upp hur dom kollar om det är stöldgods dom köper, dom hämtar det från checkmend och jag registrerade min dator på immobilise.

Min dator blev stulen för en vecka sen och polisen har lagt ner fallet.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

ja byrålådorna är fulla med telefoner och plattor och i källaren finns mer än ett par kompletta gamla PC system och minst en trinitron crt monitor.
Sen har vi massor av äldre saker jag kanske inte vill göra mig av med. som c64or, spectravideo, amiga 500, olika atari modeller, och ett par obskyra maskiner jag inte minns namnet på, med flera bandare, diskstationer och till och med en skrivare med bläckband. Massor av spel till dessa finns också.

Köper det gärna av dig, hör av dig på 0706862990.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flyonthewall:

Köper det gärna av dig, hör av dig på ...

Du vet om att det är möjligt att skicka privata meddelanden på SweClockers ?
Jag tänker om man inte vill skriva telefonnummer, e-post adresser eller dylikt publikt så alla ser det.
Det är även så att man behöver bara vara medlem för att skriva på forumet.
För att läsa inlägg så behöver man inte vara medlem/inloggad.
(Förutom privata meddelanden).

Du gör vad du vill med informationen.
Men tänkte att det kan vara bra att känna till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur mycket din dator, surfplatta eller mobil är värd kan du få reda på här och nu, utan att vara medlem eller ange din mejladress.

Om man väljer "Gamingdator" så får man fälten
Grafikkort:
Minne:
Processor:
Övrig hårdvara:
E-post:

Där på "Gamingdator" så går det inte att skicka en förfrågan utan att ange E-post adress.

Citat:

Hur tackar jag ja och hur tackar jag nej?

Om du är i butiken pratar du helt enkelt med säljaren. Skulle din enhet ha skickats till ReuseIT för kontroll och utvärdering, vilket den gör om det handlar om en stationär dator eller du vill ha betalt via banköverföring, tackar du ja eller nej genom att svara på det bekräftelsemejl du får när utvärderingen är klar. Om du inte svarar inom 14 kalenderdagar anses du ha accepterat erbjudandet. Beroende på vilket betalningsalternativ du valt, förs pengarna då över till ditt bankkonto eller färdigställer vi din värdecheck som du kan hämta ut i butiken.

Var intresserad av vad de skulle tycka min dator är värd.
Men vill inte tvingas till en tvångsförsäljning.