Grafikkort är dyra - men vad får vi för pengarna?
Har läst ändlöst många kommentarer kring att ''Grafikkort är dyra'' ''Grafikkort kostar lika mycket som en dator för 10 år sedan'', ja ni fattar jargongen här och innehållet av den kan väl ingen ha undvikit som läst en nyhetsartikel med nya släpp från Nvidia.
Jag har i några trådar svarat användare som anser att grafikkorten är hutlöst dyra och att prissättningen är fel och jag blir sällan mött med motargument när jag förklarar min syn och ståndpunkt i saken, och det är just det jag gillar. Att behöva argumentera och kanske gräva lite djupare för att motargumentera eller helt enkelt lära mig något nytt.
Det enda jag kan vara enig i med de som tycker priset är fel är att det är högt men jag tycker också att jag som konsument får mycket mer av allt idag än för 10 år sedan för samma summa eller till och med mindre.
Jag tänker att jag bemöter argument jag fick och ett argument jag stötte på för någon dag sedan med hur jag reflekterar kring ren prestanda, FPS, grafik och givetvis priset.
Det som ska jämföras är hur en dator för 10 000:- för 5-10 år sedan klarade spelen som fanns för 5-10 år sedan, jämfört med hur en PC för 10 000:- idag klarar de senaste spelen.
T.ex. hur klarade en 10 000:- PC från 2015 Witcher 3 på max inställningar jämfört med hur klarar en 10 000:- PC idag Witcher 3 Remastered med allt på max inklusive ray tracing?
Hur klarade en PC från 2018 av Far Cry 5 på max vs hur klarar en 10 000:- PC idag av Hogwars Legacy på max?
osv.
Nä? Prestanda per krona har gått ner stadigt sedan Turing. Mer prestanda för mer pengar är inte samma sak som "mer prestanda för pengarna".
Så vad fick vi egentligen för 8 år sedan när till exempel Witcher 3 släpptes? Jag själv håller inte med om att man fick en dator som klarade av att köra Witcher 3 på Ultra i 1080p för 10tkr så jag tänker hänvisa till ett bygge jag gjorde (Med hjälp av SweC) i 2015.

Plus ett GTX 970 á 3290:-, chassi Fractal Design Refine R5 á 1200:- och till sist en 250GB SSD för 1078:-.
Sammanlagt tittar vi på 13655:- och jag fick säkerligen inte det bästa priset på grejerna men det var nog nära tänker jag.
Och den burk jag tänker jämföra med för att styrka mitt argument att vi faktiskt får mer idag för vad vi betalar för än för 8 år sedan är den här, från komponentkoll. ett 6700XT, i5 13400F 1TB M2 och 32Gb ram för 13744:-
Så den gamla burken verkar få runt 70 FPS i Witcher 3, Ultra @ 1080p enligt den här videon och resultaten verkar vara snarlika oavsett video där prestandan testas.
Burken från komponentkoll enligt den här videon får följande:
CP 2077 @ 1080P Ultra, average FPS 84
RDR2 @ 1080P Ultra, average FPS 85
Hitman 3 @ 1080P Ultra, average FPS 137
Forza 5 @ 1440p, RT / TAA ON, average FPS ~80
Enligt den här videon: (Dock med i5 12400f)
RDR2 @ 1440p Ultra-High, average FPS 80
Forza 5 @ 1440p Extreme, average FPS 87
Elden Ring @ 1440p maximum, average FPS 60
Så med den faktan jag har hittat så kan jag konstatera följande:
Jag får högre FPS
Grafikmotorerna är mer komplexa och kräver mer prestanda
Datorn i sig har mer prestanda
Jag får en bättre visuell upplevelse (Grafiken är vackrare)
Så vart är det skon klämmer egentligen för de konsumenter som tycker allt är så hutlöst dyrt när allting, enligt mig, bara har haft en positiv utveckling?
Jag upplever mig se kommentarer likt dom här
RTX 970 -> 329 USD
GTX 1070 -> 379 USD
RTX 2070 -> 529 USD
RTX 3070 -> 499 USD
RTX 4070 -> 599 USD
På 9 års tid har Nvidia lyckats dubbla MSRP, samt lyckats trycka -Ti serien från att vara releasat ett år senare som en refresh till att vara släppt samtidigt......
Well played Nvidia, Well played.
4090 för 599 USD vore mer normalt!
Prestandaklass och SKU är ju samma sak? Klart som fan man måste jämföra på det sättet. 2070 ska t. ex jämföras med 3070, 4070, 1070 och så vidare. Annars så blir produktnamnen totalt värdelösa och man ger tillverkarna ett gratis verktyg för att spela bort konsumenterna. Och det vill vi ju inte.
Det sista citatet beskriver att 2070 ska jämföras med 3070, 4070 och så vidare för annars blir konsumenterna lurade.
Jag tänker väl att det är precis motsatsen, produktnamnen håller sig där dom är just för att lura konsumenter då vi har människor som sitter och lirar CS:GO i 1080p med ett RTX 3080 eller liknande och det hela efterliknar någon slags lyxkonsumtion eller helt enkelt om får säga mitt, prata fritt och ganska rakt på att tekniken har blivit bättre och smartare och att konsumenterna helt enkelt inte har följt med.
Hur resonerar ni andra, vad får vi för pengarna i nutid jämfört med dåtid?