Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week
Permalänk
Medlem

Dator stänger av sej eller fryser.

Hej.

Jag köpte nya delar och byggde en dator för fem månader sedan.
Efter 1 månad så krashade datorn likt ett strömavbrott.
Sedan fungerade allt igen i flera veckor innan det hände igen.
Jag började kolla på temperaturen men allt såg bra ut.
Sedan dess har det hänt med några veckors mellanrum vilket gjort det svårt att se vad felet va.
Idag började det hända flera gånger, men ibland fryser sej bilden och allt slutar svara inklusive mus.
Och även sett att den krashar och bilden blir svart men datorns fläktar och ljus går fortfarande och då fungerar inte power eller reset knappen heller så jag måste bryta strömen.

Någon som har någon tanke var jag kan börja felsökningen eller vad det kan bero på.

AMD Ryzen 7 7700X CPU
CM ML240L V2 ARGB
ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI Moderkort
Kingston FURY Beast RGB DDR5 5600MHz 2x16gb
MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO
Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (win11)
Old samsung ssd 500gb
Corsair RM1000X 1000W v3

Permalänk
Medlem

Jag hade testat att plocka ur och sätta i processorn iaf. Skulle kunna vara att den är lite sne och några pins får inte kontakt med moderkortet

Permalänk
Medlem

Kollat smart-data på diskarna?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Vilken BIOS version kör du på moderkortet?

Har du installerat senaste chipset drivrutinerna från amd.com?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 3080 Ti TUF Gaming | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Jag hade testat att plocka ur och sätta i processorn iaf. Skulle kunna vara att den är lite sne och några pins får inte kontakt med moderkortet

Hej.
Ska testa, har lagt beställning på ny kylarpasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Kollat smart-data på diskarna?

Hej.
Har kollat status på diskar och minnen och dom är ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vilken BIOS version kör du på moderkortet?

Har du installerat senaste chipset drivrutinerna från amd.com?

Hej.
Chipet driver ska vara senaste enl Armoury crate (5.03.24.2328)
Men bios ser ut att vara en äldre version 0421.
Så ska testa att uppdatera bios till 1413 vilket ser ut att vara den nyaste som inte är i Beta.

Updated
Uppdaterat bios till 1413 så nu är det bara att vänta och se.

Permalänk
Medlem

Uppdatering.

efter att ha uppdaterat bios så är datorn mer stabil men har kraschat även om det är mer sällan.
Har nu tagit bort cpu och bytt kylpasta till mx-6, den för applicerade kylpastan som satt på AIO verkar inte ha spridits bra, så hoppas det blir bättre nu.