Tradera konto blev spärrad pga "säkerhetsskäl "

Permalänk

Tradera konto blev spärrad pga "säkerhetsskäl "

Hejsan mitt konto har blivit spärrad pga säkerhetsskäl eftersom någon obehörig har kommit in mitt konto som "hackad"

Konton är återställad av kundtjänst och fixade samt ändrat lösenord men dom rekommenderar mig att kontakta polisen för detta, vad ska jag kontakta polisen genom polisanmäla för "hackad"?
Är det verkligen nödvändigt att polisanmäla pga obehörig på tradera konto?

Har själv frågat till kundtjänst att varför ska jag polisanmäla men dom kunde inte svara på det. Någon vet?

Ändring osv ord
Permalänk
Medlem
Skrivet av ALEXF1LTR4TE:

vad ska jag polisanmäla för "hackad"?

Du behöver inte rubricera det själv, det hjälper polisen dig med.

Skrivet av ALEXF1LTR4TE:

Är det verkligen nödvändigt att polisanmäla pga obehörig på tradera konto?

Om du utsatts för typ någon slags dataintrång eller att någon utgett sig för att vara du så har du utsatts för ett brott och det ska rimligtvis anmälas.

Skrivet av ALEXF1LTR4TE:

Har själv frågat till kundtjänst att varför ska jag polisanmäla men dom kunde inte svara på det. Någon vet?

Alltså det är väl helt valfritt men det kan t.ex. bra att vara delaktig här för att om någon använt ditt konto för att blåsa folk så ser det ju inte så bra ut om du själv försöker att inte få polisen inblandad i det.

Men rent krasst är det ju upp till dig. Varför är det en så stor fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALEXF1LTR4TE:

Hejsan mitt konto har blivit spärrad pga säkerhetsskäl eftersom någon obehörig har kommit in mitt konto som "hackad"

Konton är återställad av kundtjänst och fixade samt ändrat lösenord men dom rekommenderar mig att kontakta polisen för detta, vad ska jag kontakta polisen genom polisanmäla för "hackad"?
Är det verkligen nödvändigt att polisanmäla pga obehörig på tradera konto?

Har själv frågat till kundtjänst att varför ska jag polisanmäla men dom kunde inte svara på det. Någon vet?

Tror inte polisen gör något om ingen blivit utsatt av ditt hackade konto.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Sannolikheten att polismyndigheten kommer att lägga ned detta ärende utan att ha läst mer än rubriken är ungefär lika stor som att påven har en rolig hatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tror inte polisen gör något om ingen blivit utsatt av ditt hackade konto.

Frågan är om de ens gör någonting även om någon blir påverkad av det. I min erfarenhet verkar det inte som det. De är för upptagna med "riktiga" brottslingar, som de som kör 5 km/h över hastighetsbegränsningen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ALEXF1LTR4TE:

Hejsan mitt konto har blivit spärrad pga säkerhetsskäl eftersom någon obehörig har kommit in mitt konto som "hackad"

Konton är återställad av kundtjänst och fixade samt ändrat lösenord men dom rekommenderar mig att kontakta polisen för detta, vad ska jag kontakta polisen genom polisanmäla för "hackad"?
Är det verkligen nödvändigt att polisanmäla pga obehörig på tradera konto?

Har själv frågat till kundtjänst att varför ska jag polisanmäla men dom kunde inte svara på det. Någon vet?

I teorin är det så klart rätt. Brott ska anmälas. Men i detta fallet ser jag en hel del frågor.

Vad är det du blivit utsatt för till att börja med? Har du märkt av något annat än att Tradera låst ditt konto?

Om vi utgår ifrån att det skett ett dataintrång. Är det du eller Tradera som blivit utsatt? Äger du ditt konto hos Tradera? Jag skulle inte tro det, utan ditt konto hos Tradera innebär att du har rätt att använda deras platform och inget annat. Så om det skett ett dataintrång så är det kanske snarare Tradera som ska anmäla det?

Så jag hade struntat i Traderas uppmaning att anmäla.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!