Asus bestyckar färska RTX 4090 med gammal kylare

Permalänk
Melding Plague

Asus bestyckar färska RTX 4090 med gammal kylare

Asus kombinerar nytt med gammalt och Geforce RTX 4090 får ärva kylare från RTX 3090 Ti i nya TUF OG-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Går 4090 att undervolta ganska kraftigt och ändå ha väldigt snarlik prestanda? Hade man kunnat ha mindre kylare egentligen?

Tycker storkleken är sinnessjuk

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Går 4090 att undervolta ganska kraftigt och ändå ha väldigt snarlik prestanda? Hade man kunnat ha mindre kylare egentligen?

Tycker storkleken är sinnessjuk

Räcker med att straight up sänka power limiten, 70% PL tappar bara typ ~5% i prestanda, för typ samma förbrukning som ett stock 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Går 4090 att undervolta ganska kraftigt och ändå ha väldigt snarlik prestanda? Hade man kunnat ha mindre kylare egentligen?

Tycker storkleken är sinnessjuk

Har inte dom exakta siffrorna i huvudet, så cirkus.

Drar man ner powerlimit till 70% så drar det kanske max 300W med 5-10% prestandaförlust. Men det skall också sägas att det överklockar ganska bra åt andra hållet också iomed den stora kylaren. Tror mitt överklockar 7% eller så, men kan då dra upp mot 500W.

Hur mycket ett 4090 drar är väldigt olika från spel till spel dock, för det mesta är det snålare än man kanske tror. 350W är rätt rimligt i många spel på default settings utan OC.

Jag tycker den stora kylaren är bra, men det är synd att det inte finns mindre modeller för dom som gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Går 4090 att undervolta ganska kraftigt och ändå ha väldigt snarlik prestanda? Hade man kunnat ha mindre kylare egentligen?

Tycker storkleken är sinnessjuk

Mm kör undervoltat 0.750 och 2550 MHz core fläktar på 40 % vid 100 load 55-60c asus tuf 4090. TPB ligger på ca 280 W

Permalänk
Medlem

Lustig modell, gamla kylaren ser i mitt tycke rätt mycket bättre ut. Riktiga problemet med 4090 TUF är ju att 9/10 kort har coilwhine från helvetet.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Lustig modell, nya kylaren ser i mitt tycke rätt mycket bättre ut. Riktiga problemet med 4090 TUF är ju att 9/10 kort har coilwhine från helvetet.

Med tanke på att förra kylaren hade måtten 325.9 x 140.2 mm så borde väl någon med en kunna göra en omgjord case med två 140 mm Noctua fläktar i både skitbrun och svart version, utan att Noctua själva ska göra sin version av 4090 med 4 slots för att dom kan...

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av qube_gbg:

Mm kör undervoltat 0.750 och 2550 MHz core fläktar på 40 % vid 100 load 55-60c asus tuf 4090. TPB ligger på ca 280 W

Exakt samma volt som jag kör på mitt 3080. Fast mycket lägre frekvens :\ ... Silent master race!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Av allt att döma så har försäljningen av nya grafikkort saktat ned avsevärt. Enligt min mening så beror detta på orsaker som höga priser, mättad marknad (givet de höga priserna), hög styrränta (vilket drivit ned den disponibla inkomsten för många). Jag tror inte att Asus botmedel att redesigna 4090-kortet och minska ned storleken kommer öka försäljningen nämvärt. Det är inte storleken som är det största problemet just nu!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

man behöver inte ens dra ner någon powerlimit, 4090 e oerhört effektivt. Det kortet jag haft som eg e typ det sämsta gainward/palit drog inget samt var sjukt svalt för vad det var. Så en tuf-kylare/pcb är inget problem för ada lovlace gpuer.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

De kanske kan släppa en DC-variant med kraftig reducerad effektåtgång, liten kylare och marginell prestandapåverkan out of the box?

Permalänk
Medlem

Funkar den och är bra så ser jag inget problem med dessa, Jag kör två corsair radiatorkylare till min dual xeon maskin även fast de var designade för socket 1150 haswell. Funkar finfint på 2011v3 och har aldrig nått högre än 80 grader

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kombinerar de även med ett gammalt pris ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Hade själv hellre sett Strix kylaren.

Permalänk
Medlem

Asus har väl gjort det här i årtionden, har fungerat mindre bra i vissa fall med minnen som inte haft kontakt, för långa skruvar eller kylare som bara täcker en bråkdel av komponenterna som ska kylas.

Sen smäller man TUF/Strix-klistermärken på kylaren så är saken biff.

Permalänk
Medlem

Cynikern i mig tror att de hade ett gäng kylare och kanske även kretskort (har för mig att de kan använda samma till 3090ti som 4090) över från 3090ti-kort som inte blivit sålda. Skulle inte ens vara förvånad om de helt sonika endast bytt själva chippet på befintliga 3090ti och nu kan få ut lite pengar för delar som annars ruttnat på ett lager.