Mindre värme med ett 4070 istället för en 3080?

Permalänk
Medlem

Mindre värme med ett 4070 istället för en 3080?

Sommaren är här och min lägenhet blir snorvarm. Så jag undrar om det faktiskt kan hjälpa att införskaffa ett nyare kort? Alltså ett 4070 istället för mitt 3080? Det jag vet är att det drar mindre W men jag är osäker på hur det översätts i faktiskt mindre uppvärmning? Det kommer ju kosta 1-2 tusen också att sälja 3080 och köpa ett 4070 nytt så det är ju givetvis en faktor, vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Lägre effekt = mindre värme ja. Huruvida det gör någon större skillnad under sommaren vågar jag dock inte uttala mig om.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är ganska skeptisk till om det är värt det.
Har du undervoltat 3080:t? Jonas har en guide på SweClockers.
Du kan nog spara ganska många watt bara på det, och komma relativt nära 4070 gratis (med minimal prestandaförlust). Du kan nog åtminstone nå typ 60-70% av effektbesparingen på så vis.

Skillnaden i SweCs test är 130 W för hela systemet. Kör man inte hela dagarna så känns det inte som någon enorm skillnad rent värmemässigt.
En spisplatta drar ju ofta typ 2000 W på max som referens, så att koka upp vatten i 10 minuter ger i slutändan omkring 0.33 kWh extra värmeenergi i rummet, ungefär vad bytet 3080 -> 4070 skulle spara på två timmars spelande.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag är ganska skeptisk till om det är värt det.
Har du undervoltat 3080:t? Jonas har en guide på SweClockers.
Du kan nog spara ganska många watt bara på det, och komma relativt nära 4070 gratis (med minimal prestandaförlust). Du kan nog åtminstone nå typ 60-70% av effektbesparingen på så vis.

Skillnaden i SweCs test är 130 W för hela systemet. Kör man inte hela dagarna så känns det inte som någon enorm skillnad rent värmemässigt.
En spisplatta drar ju ofta typ 2000 W på max som referens, så att koka upp vatten i 10 minuter ger i slutändan omkring 0.33 kWh extra värme i rummet, ungefär vad bytet 3080 -> 4070 skulle spara på två timmars spelande.

Tack för svaren!

Ska kolla på guiden!

Permalänk
Medlem

Över sommaren brukar jag sänka power limit till 40-50%. Visserligen tappar man lite prestanda, men om man håller sig till mindre krävande spel så spelar det inte direkt någon roll.

Sedan så kunde du "simulera" ett 4070 genom att sänka power limit på ditt 3080 tills du når samma nivå som 4070 förbrukar och se om du kan märka någon skillnad mellan ~200W (4070) och ~320W (3080) när det gäller uppvärmningen.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Sommaren är här och min lägenhet blir snorvarm. Så jag undrar om det faktiskt kan hjälpa att införskaffa ett nyare kort? Alltså ett 4070 istället för mitt 3080? Det jag vet är att det drar mindre W men jag är osäker på hur det översätts i faktiskt mindre uppvärmning? Det kommer ju kosta 1-2 tusen också att sälja 3080 och köpa ett 4070 nytt så det är ju givetvis en faktor, vad tror ni?

Det skiljer ca 120 W mellan korten.

Om vi tar värmeljus som ett exempel så väger ett sådant i snitt 12 g och brinner i 4 timmar. Paraffin har ett värmevärde på 46kJ/g så på 60 min blir det ca 38 W. Tänd 3 st värmeljus och låt dessa brinna i 60 min. Blir ditt rum varmare? Nej.

Köp en portabel AC i stället för att byta grafikkort.

Permalänk
Medlem

Låter som ett ganska dumt byte. Som de redan nämnts, undervolta kortet. Gör en frekvenskurva i msi afterburner mellan 1800-1850mhz, sätt Powerlimit 75-80%, kortet kommer dra någonstans runt 240-260watt med 99% av stock prestandan. 😎👍

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Förmodligen är det solen och inte grafikkortet som värmer upp lägenheten, annars skulle det vara hett på vintern också...100W hit eller dit gör knappast någon skillnad i sammanhanget.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Förmodligen är det solen och inte grafikkortet som värmer upp lägenheten, annars skulle det vara hett på vintern också...100W hit eller dit gör knappast någon skillnad i sammanhanget.

På vintern strålar hela byggnaden värme utåt och det krävs generellt ett energitillskott för att över huvud taget hålla lägenheten vid dräglig temperatur. På sommaren är det betydligt varmare utomhus och värmeutstrålningen är liten eller till och med negativ. Tillförd värme har då en relativt större inverkan på temperaturen. Det kallas termodynamik.

En dator som pruttar ut värme i ett rum på sommaren kommer göra rummet avsevärt mycket varmare än om den vore avstängd. Sedan har även solen en tendens att bidra med viss värme, men det förvärrar datorns tillskott - inte förtar det.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag är ganska skeptisk till om det är värt det.
Har du undervoltat 3080:t? Jonas har en guide på SweClockers.
Du kan nog spara ganska många watt bara på det, och komma relativt nära 4070 gratis (med minimal prestandaförlust). Du kan nog åtminstone nå typ 60-70% av effektbesparingen på så vis.

Skillnaden i SweCs test är 130 W för hela systemet. Kör man inte hela dagarna så känns det inte som någon enorm skillnad rent värmemässigt.
En spisplatta drar ju ofta typ 2000 W på max som referens, så att koka upp vatten i 10 minuter ger i slutändan omkring 0.33 kWh extra värmeenergi i rummet, ungefär vad bytet 3080 -> 4070 skulle spara på två timmars spelande.

ampere värmer friskt alltså.
Klart varmare efter en timmes spelande om min 3080ti faktiskt jobbar. Så ska du räkna med att PC:n sitter närmare spelaren än en spisplatta. Men att uppgradera till knappt bättre prestanda med dessa ockerpriser, det hade i vart fall inte jag gjort.

Permalänk

Hårdvarutillverkarna borde börja ange deras hårdvaras uppvärmningsförmåga.

100W lägre effekt är ~350btu/h

Ett generic 2000w elvärmeelement motsvarar ca ~5000-6800btu/h

Saxat från google.
BTU (British Thermal Unit)

BTU stands for British Thermal Unit and it is a unit of measurement for energy or heat. It is defined as the amount of heat required to raise the temperature of 454 grams of water by 1 degree Fahrenheit. This unit is commonly used in the United States to measure the heat output of heating and cooling systems, as well as the power of heaters and air conditioners.

Men håller med om att inte värt priset för i stort sett ingen uppgradering men 100w lägre värmeeffekt.

Som sagt de flesta kort i 3000 serien kör högre spänning än vad som egentligen behövs för att kunna hålla sina default frekvenser på chippen så hade som tidigare skrivit bara kört en undervoltning till något längre men fortfarande fungerande spänning utan att tappa prestanda och troligen hamna i runda slängar runt samma som ett 4070 effektmässigt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows