Permalänk
Permalänk
Medlem

Är det ens rimligt att tipsa TS om en verktygssats som kostar 6x tänkta budget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Det är väldigt trevligt med kvalitet, och nog har man dragit sönder både Kamaza, Bacho och Biltemahylsor.
3 separata "arbetsbänkar" och dubbla antalet verktygsuppsättningar i garaget, och kan ärligt talat inte säga att det är en jätteskillnad mellan kvalitetshylsor och Biltema i 99% av fallen, å då pratar vi 70-80 tals Bacho/Kamasa med mera.
Däremot är det stor skillnad på spärrskaft, ledhandtag och annat med mekanik när det får utstå lite hårdare tag.

@underwatch
Det som gör att jag hade backat från Meec-satsen där är väl främst att det är en hel del verktyg du antagligen inte kommer använda. Men sådana stora torx kan absolut vara trevligt för lite gräsklipparmek.
Köp du den satsen, och köp nytt av bättre sort av de grejerna du använder ofta, eller när saker börjas slitas, 599:- för en "grundsats" är väldigt billigt.

Det du bör köpa omedelbart är dock en riktig blocknyckelsats, det är inte ett komplett kit du får med, och att inte få med t.ex en 15mm blocknyckel känns som riktigt skum prioritering från deras sida.

Blocknycklar är viktigt med bra material, mindre förlåtande med dåliga toleranser och svagt stål i dem.
En sats med ledhylsnycklar är även det en god investering.

Mitt tips är att undvika Biltemas "vanliga" torx och insexhylsor, de dyrare krafthylsorna är bättre eller köp ett kvalitetsmärke.
Min erfarenhet är att dom är för "klena/mjuka" och att både hylsor och skruvskallar förstörs.
Det kan kosta mkt tid och pengar och personligen anser jag inte det är värt det.

Permalänk
Medlem

Detta är precis det jag köpte efter dåliga erfarenheter av Biltema och diverse annat, bland det bästa inköpet jag gjort, värt varenda krona.

Permalänk
Medlem

Oj va märkligt... personalen gick runt som höns och kom fram till att det saknades helt. Kanske bara gällde min biltema dock.
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Mitt tips är att undvika Biltemas "vanliga" torx och insexhylsor, de dyrare krafthylsorna är bättre eller köp ett kvalitetsmärke.
Min erfarenhet är att dom är för "klena/mjuka" och att både hylsor och skruvskallar förstörs.
Det kan kosta mkt tid och pengar och personligen anser jag inte det är värt det.

Ja, jag har en runt 20 år gammal maxad hylsnyckelsats från Biltema och det som är tveklöst sämst är bitsen. Just en torx har jag dragit sönder två gånger på stabilisatorstag när jag försökt hålla emot hylsan på andra sidan för att få loss det. En adapterhylsa ned från 1/2" har jag också dragit sönder, men då var det egentliga problemet ju att det inte fanns en hylsa med 1/2" i den storleken (bromsoken bak satt som berget, tänk typ tio år i svensk saltlake, plus högt moment från början). Jag fick åka och nödköpa en 1/2"-hylsa och rikligt med 5-56 på OKQ8 en sen kväll...

Ang. diskussionen om hjul brukar jag använda ett vanligt fälgkors (men dra åt det sista med hylsa och momentnyckel).

Permalänk
Medlem

Jula har ibland bra pris på Kamasa-satser. Det är bra verktyg.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Oj va märkligt... personalen gick runt som höns och kom fram till att det saknades helt. Kanske bara gällde min biltema dock.
Tack!

Det finns tum, förutom mm, i en del av hylsnyckelsatserna också.

Permalänk
Skrivet av underwatch:

Halloj,

Jag är ute efter hylsnyckelsats för enklare meck och hittade denna hos jula https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/...

Är det någon som har en liknande och kan säga något om den? Vill inte betala mer än 600kr, tacksam för tips annars om det finns något bättre för det priset 😊

har en liknande som jag köpte på hornbach för ca 5 år sedan, lätt min mest använda låda tror jag

Permalänk
Medlem

Jag köpte en billig hylsnyckelsats hos biltema och har sakta kompletterat upp med det jag behövt efterhand.
Min tanke har varit att byta till kvalitetsverktyg efterhand som jag sliter ut verktygen men det enda jag märkt behov av är ett ordentligt ledhandtag som är betydligt hårdare och inte flexar - sitter något verkligen fast går mycket av kraften i dagsläget åt till att böja verktyget istället för att försöka lossa bultar.

Men, vad jag klarat av med min extremt billiga biltemasats:
Byta skivor och belägg runtom.
Byta stötdämpare bak.
Diverse småmeck där saker inte tenderar att sitta fast så jävligt.

Bra poäng tidigare i tråden att köpa ordentliga krafthylsor. Det ska jag komplettera upp med
Min senaste komplettering var en momentnyckel.

Permalänk
Medlem

Bra tråd. Jag behöver en hylsnyckelsats som inte är så dyr för att meka med motorcyklarna. Ska kika på den där på Jula. Får åka förbi och titta.

Sen behöver jag momentnyckel/lar också. Både låga nm ner mot 7nm och upp mot 100nm+. Här är budgeten annorlunda såklart för dem är relativt dyra men ack så viktiga. Tips?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

En billigare sats från Jula/Biltema/Clas Ohlson etc. duger alldeles utmärkt för de flesta. Går någon del sönder, köp då en ny och kanske i bättre kvalité. Har själv 4st större hylsnyckelsatser:

  • 2x Stanley med 1/4" & 1/2"

  • 1x CoTech med 1/4" & 1/2"

  • 1x CoTech med 3/8"

Alla har misshandlats en del och inget har gått sönder. Men det jag stör mig absolut mest på är lådornas utformning där man i ofta måste använda en mejsel för att få lös hylsorna i Stanley-lådorna och slå ner dem när de ska tillbaka (andra saker sitter också hårt men är lättare att få grepp om). De är även lite trög i 3/8-lådan från Clas Ohlson men inte alls lika hårt som i Stanley-lådorna. Jag vill enkelt kunna ta de delar jag behöver ut lådan, även när jag är kall och öm om händerna, samt enkelt kunna lägga tillbaka. Sedan ska sakerna ligga kvar när lådan stängs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Bra tråd. Jag behöver en hylsnyckelsats som inte är så dyr för att meka med motorcyklarna. Ska kika på den där på Jula. Får åka förbi och titta.

Sen behöver jag momentnyckel/lar också. Både låga nm ner mot 7nm och upp mot 100nm+. Här är budgeten annorlunda såklart för dem är relativt dyra men ack så viktiga. Tips?

Jag har 3 uppsättningar teng-tools momentnycklar och ett Kamasakit, har kompletterat med några Biltema krafthylsor. Ett måste med bra momentnycklar och bra verktyg om man meckar hoj tycker jag.
Köpte även ett megastort ledhandtag på Biltema, perfekt om man ska lossa hjulbultar eller hjulmuttrar.

Permalänk
Skrivet av Jaevel:

Jag köpte en billig hylsnyckelsats hos biltema och har sakta kompletterat upp med det jag behövt efterhand.
Min tanke har varit att byta till kvalitetsverktyg efterhand som jag sliter ut verktygen men det enda jag märkt behov av är ett ordentligt ledhandtag som är betydligt hårdare och inte flexar - sitter något verkligen fast går mycket av kraften i dagsläget åt till att böja verktyget istället för att försöka lossa bultar.

Men, vad jag klarat av med min extremt billiga biltemasats:
Byta skivor och belägg runtom.
Byta stötdämpare bak.
Diverse småmeck där saker inte tenderar att sitta fast så jävligt.

Bra poäng tidigare i tråden att köpa ordentliga krafthylsor. Det ska jag komplettera upp med
Min senaste komplettering var en momentnyckel.

Använder man mutterknack är krafthylsor nödvändiga. Ska man skruva "för hand" är de överflödiga.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Bra tråd. Jag behöver en hylsnyckelsats som inte är så dyr för att meka med motorcyklarna. Ska kika på den där på Jula. Får åka förbi och titta.

Sen behöver jag momentnyckel/lar också. Både låga nm ner mot 7nm och upp mot 100nm+. Här är budgeten annorlunda såklart för dem är relativt dyra men ack så viktiga. Tips?

Biltema har bra nycklar för bra priser, annars gillar jag KSTools och Wera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Halloj,

Jag är ute efter hylsnyckelsats för enklare meck och hittade denna hos jula https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/...

Är det någon som har en liknande och kan säga något om den? Vill inte betala mer än 600kr, tacksam för tips annars om det finns något bättre för det priset 😊

Äger denna hylsnyckelsats och är mycket nöjd

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och du åker genast ut för att 12 kantshylsor är skit, de borde egentligen förbjudas. Och vops så är kostnaden minst det dubbla med 6 kant stålhylsor.

Alltså dessa 12kant greppar inte en mutter riktigt, så många personer som förstör muttrar genom att använda dem för att t.ex skruva loss bildäck.

Jag vet inte om det är du eller jag som missar något, men det är sexkantshylsor i Julas kit, samma i Biltemas stora väska.

Jag har haft en biltema-låda i massor med år utan att runddra något hylsa (eller skruvskalle), med undantag för PH- och PZ-bitsen, men det enda sättet att undvika det är att inte använda dem

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

För att sno tråden snabbt, vart fasen får jag tag i tumhylsor eller tum-lednycklar osv!?
Åkte till biltema, som skickade mig till mekonomen, som skickade mig till typ 3 andra ställen, ingen som hade något som helst imperiskt.

Måste man beställa via internet?

En del dyrare Bacho-satser har både mm och tum.

Permalänk
Medlem

Som slit och slängsats tror jag en av dessa kan vara en ide.

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsnyckelsatser/h...

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsnyckelsatser/h...

Inte för att de är bättre än andra utan för att så länge man har stenkoll på kvittot (ta bra foto ifall det skulle blekna) så är det bara att svänga in på Biltema och hämta ut ersättningsdelar så fort man drar sönder något. Biltemas öppettider gör i det här fallet deras 10-års garanti mera värdefull. Har man köpt hylsnyckelsatsen på Swedol måste man ibland köpa ersättningsverktyg i väntan på (garanti-) ersättningsverktyg.

Jag har en äldre variant av 152-delar-satsen som nu är ungefär 15 år gammal och den har hållt förvånansvärt bra. Jag har så klart en massa andra hylsor och ett par andra spärrskaft också men Biltema-satsen har varit flitigt använd.

Har man väldigt höga krav på ergonomi eller använder verktygen i jobbet är nog Bacho att föredra.

Kamasa på Jula är också ett alternativ men jag vet inte hur smidiga de är när man kommer dragandes med runddragna hylsor... Personal på Jula brukar vara en bristvara medans Biltema har en separat supportdisk med kölappsystem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Oj va märkligt... personalen gick runt som höns och kom fram till att det saknades helt. Kanske bara gällde min biltema dock.
Tack!

Enligt hemsidan finns 1/2" tumhylsor i lager på samtliga varuhus.
Däremot är inte alltid biltemas personal riktigt hemma.