EU-lagförslag ska reglera AI och förbjuda riskfylld användning

Permalänk
Melding Plague

EU-lagförslag ska reglera AI och förbjuda riskfylld användning

Två kommittéer i Europaparlamentet har röstat igenom ett nytt lagförslag som nu ska gå till allmän omröstning och bli först i världen med att reglera AI.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det låter ju ganska fint faktiskt!

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Whaat, detta kommer väl aldrig röstas igenom? Känns som det går åt rakt motsatt håll mot utvecklingen.
Blir grymt positivt överraskad om detta går igenom.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Varför förbjuda Biometrisk identifiering i realtid på allmän plats ? Det skulle vara det bästa att få fast personer som är efterlysta av Polisen/interpool, så hoppas det får samma undantag som punkt två att polismyndigheten blir undantaget från regeln/lagen.

Men borde de inte förbjuda AI i drönare, robotgräsklippare och liknande? Jag menar tänk om AI tar beslutet att gör man av sig med *ägaren* så får man mindre jobb.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

Luddism..

Sedan visst ser jag problem med framtida Ai där man kan identifiera personer direkt och spara allt de gör.. Jag ser det som en vidareutveckling emot kameraövervakning.
En Ai har dessutom inte politiska åsikter. Olika typer av individer begår generellt sett olika typer av brott. Klotter, vandalism, föra fylleoväsen etc. En Ai kommer direkt snappa upp att det är väldigt gå damer i övre 100års åldern som springer runt full på nätterna klottrar överallt och slänger sina hembränningsdunkar dunkar lite varstans.
Om man vill ha en Ai utan fördomar som inte drar denna slutsats, så får politiker in och styra Ain.

Permalänk
Medlem

Hade ju varit ett stort steg framåt för de som dejtar/singlar om man hade kunnat få en hint om andras känslor mot en.

Jag missade många från mina yngre dagar, vet jag. ... Man fattade inte att de tyckte om en, man trodde bara att de var väldigt trevliga och snälla.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Varför förbjuda Biometrisk identifiering i realtid på allmän plats ? Det skulle vara det bästa att få fast personer som är efterlysta av Polisen/interpool, så hoppas det får samma undantag som punkt två att polismyndigheten blir undantaget från regeln/lagen.

Känner du samma sak om Kina där om du gör något olagligt och hamnar på kamera dras böterna direkt från kontot och sen får du ett meddelande att det gjorts? Är väldigt 1984 över biometrisk identifiering...
Problemet är ju också att för att hita X person måste du övervaka alla.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

BRAAAA! Det räcker att Skynet finns på film

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Känner du samma sak om Kina där om du gör något olagligt och hamnar på kamera dras böterna direkt från kontot och sen får du ett meddelande att det gjorts? Är väldigt 1984 över biometrisk identifiering...
Problemet är ju också att för att hita X person måste du övervaka alla.

Perfekt ju! Skulle ju vara galant i väst där våra lagar & regler ändå är resonabla. Tror du inte problemet snarare ligger i vem som stiftar dessa lagar?

Permalänk
Medlem

Och tror du USA, Kina etc bryr sig? Inte det minsta... så de kommer fortsätta utveckla och använda det som de vill, och till slut leda marknaden och utvecklingen.

Som vanligt så tror EU att de är störst medans de eg sitter i sandlådan fortfarande och leker med hink och spade medans de vuxna fortsätter göra som de vill...

Om det ska regleras så måste man till med dialog och avtal med de andra stora drakarna. Och inte att EU bara ska begränsa sin egen marknad ännu mera medans resten av världen tågar förbi.

Permalänk

Någon som vet mer om det om känsloidentifiering? Vad kan det utnyttjas för och vad för saker kan detta "begränsa fel"?

Betyder detta att AI som exempelvis chatGPT måste anta att alla ord som en användare skriver bara är ord och lyssna på det helt objektivt? Jag föreställer mig många områden där det kan vara viktigt att förstå en användares känslor i sammanhanget, exempelvis om det börjar användas för kundtjänst och kunden är mycket arg eller upprörd över någonting, finns det risk för att detta begränsar AI's försök att förstå detta?

Permalänk
Skrivet av mrpijey:

Och tror du USA, Kina etc bryr sig? Inte det minsta... så de kommer fortsätta utveckla och använda det som de vill, och till slut leda marknaden och utvecklingen.

Som vanligt så tror EU att de är störst medans de eg sitter i sandlådan fortfarande och leker med hink och spade medans de vuxna fortsätter göra som de vill...

Om det ska regleras så måste man till med dialog och avtal med de andra stora drakarna. Och inte att EU bara ska begränsa sin egen marknad ännu mera medans resten av världen tågar förbi.

True, men det känns skönt att slippa uppleva dystopiska 1984-nivåer av kameraövervakning hemma! Man får bara stå ut med det om man behöver resa till exempelvis Kina.

Permalänk
Medlem

Det är ju fan i mig vad tråkigt trötta människor är på saker som är annorlunda, nya, inte något som de förstår.
Fy fan.
Och som vanligt så är responsen reaktiv istället för att vara proaktiv.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Bara dom inte rör DLSS, då blir jag förbannad.

Permalänk
Medlem

Imponerande att man inser att AI bör begränsas mer ju högre risk det kan innebära, det är ju faktiskt på en 12-årings nivå av tänkande.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Perfekt ju! Skulle ju vara galant i väst där våra lagar & regler ändå är resonabla. Tror du inte problemet snarare ligger i vem som stiftar dessa lagar?

9 år tog det för Tyskland att gå från en folkligt vald demokrati till en totalitär diktatur.

Det sker en övervakning idag men att låta myndighet N att få reda på att person X befinner sig exakt vid Y koordinat 24/7 har nog ändå fler nackdelar än fördelar oavsett vem som sitter i regeringen.

Det finns ungefär 2 miljoner lösningar man kan använda först innan massövervakning och identifiering av alla invånare är ena ett rimligt alternativ.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

En AI-lag. Från skaparen av cookie-lagen som förstört hela internet. Underbart.

Permalänk
Medlem

En oreglerad AI är nog det största hotet mot människan idag, det får inte härja fritt utan limits alltså..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Perfekt ju! Skulle ju vara galant i väst där våra lagar & regler ändå är resonabla. Tror du inte problemet snarare ligger i vem som stiftar dessa lagar?

Skrivet av SuperSverker:

9 år tog det för Tyskland att gå från en folkligt vald demokrati till en totalitär diktatur.

Det sker en övervakning idag men att låta myndighet N att få reda på att person X befinner sig exakt vid Y koordinat 24/7 har nog ändå fler nackdelar än fördelar oavsett vem som sitter i regeringen.

Det finns ungefär 2 miljoner lösningar man kan använda först innan massövervakning och identifiering av alla invånare är ena ett rimligt alternativ.

Vissa lär sig inte utav historien. Alltid tas friheter från på små vis innan saker ändras till diktatur eller mer totalitära lösningar. Se Putin i Ryssland. Se Tyskland, Italien för 80 år sedan. (Långsökt men se USA idag med rättigheter som försvinner titt som tätt).

Jag kan se fördelen med övervakning men jag kan definitivt se spiralen som kan skapas av det och den bör man respektera mer. Vi människor är och har ALLTID varit makt-galna. Det finns ALLTID människor som har möjligheten att ändra på framtiden, till bättre och sämre.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

"Riskfylld" användning...? typ AI bedömmer om du är en blivande brottsling eller vadå? lmao

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Känns vettigt. Men dessa principer borde såklart gälla oavsett AI eller om det är en riktig människa bakom spakarna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ursprungligen var förslaget väldigt restriktivt för både myndigheter och näringsliv, vilket självklart orsakade kritik och protester från privata aktörer. Det har progressivt lättats på inskränkningarna men i största del för näringsliv, för myndigheter var förändringarna mest bieffekter av ändringar pga företag.

Tycker det är bra att det diskuteras på den nivån där ett förslag har kritiska effekter om det röstas igenom, så det måste utredas och utbildas om ämnet. Sedan är det ju svårt att reglera företag när restriktionerna inte gäller globalt.
Det kommer nog ha viss effekt för den personliga integriteten jämfört med om EU skulle stoppa huvudet i sanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

"Riskfylld" användning...? typ AI bedömmer om du är en blivande brottsling eller vadå? lmao

Det finns mängder av olika data som kan ge en uppskattning om en persons potential att begå framtida brott.
Det behöver inte vara "hård" data tex ino krimonologi har det länge forskats om hur vissa persontyper uttrycker sig i tal och skrift.
Med senaste decenniernas digitalisering har möjligheterna blivit stora, med AI ännu större. Tycker det inte är helt oproblematiskt om den mänskilga faktorn tas bort i liknande scenarion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

En AI-lag. Från skaparen av cookie-lagen som förstört hela internet. Underbart.

Om du menar The Cookie Law så tycker jag den är bra.
"Vi vill lagra en massa skit på din dator - men fn, nu måste vi ju berätta det också och du får godkänna det."

Bra med förslaget kring reglering av AI, vi behöver inte kinanivå på övervakning utanför kina (inte ens i kina heller för den delen heller).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Varför förbjuda Biometrisk identifiering i realtid på allmän plats ? Det skulle vara det bästa att få fast personer som är efterlysta av Polisen/interpool, så hoppas det får samma undantag som punkt två att polismyndigheten blir undantaget från regeln/lagen.

Men borde de inte förbjuda AI i drönare, robotgräsklippare och liknande? Jag menar tänk om AI tar beslutet att gör man av sig med *ägaren* så får man mindre jobb.

Haha, skulle vara kul att se en robotgräsklippare försöka mörda någon. Topfart är makligt gångtempo och knivarna vassa men små och med flit satta långt ifrån maskinens kanter vilket gör det otroligt svårt att skada sig på. Drönare kan ju väga en del och få upp lite fart så en klock rätt i tinningen kanske kan få ihjäl en person men det lär skada drönaren också om vi inte snackar en militär variant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

https://barametal.files.wordpress.com/2014/04/oholm-510x311.jpg

Det är ju fan i mig vad tråkigt trötta människor är på saker som är annorlunda, nya, inte något som de förstår.
Fy fan.
Och som vanligt så är responsen reaktiv istället för att vara proaktiv.

Du förstår att det är så myndigheter fungerar? Det är oftast en trestegsmodell enligt följande

  1. Privat sektor kommer på något som är finansiellt hållbart

  2. Marknaden tar till sig produkten eller tjänsten

  3. Produkten eller tjänsten regleras, lagverk skapas/uppdateras/anpassas

Spelar ingen roll om det är streamingtjänster, självkörande bilar eller något annat. För många okunniga/oinsatta är detta väldigt konstigt men det är en bra process. Den här trögheten som många uppfattar som negativ är snarare positiv då det ges tid för både utlåtande, omprövning eller överklagande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Känner du samma sak om Kina där om du gör något olagligt och hamnar på kamera dras böterna direkt från kontot och sen får du ett meddelande att det gjorts? Är väldigt 1984 över biometrisk identifiering...
Problemet är ju också att för att hita X person måste du övervaka alla.

jaja där kom typiska tycker du lika om Kina-kometaren. Skulle du vara lika emot AI om en anhörig till dig blir utsatt för brott som inte skulle hänt för AI identifieringen efter efterlysta skulle hittat personen långt tidigare och blivit häktad vid den tidpunkten så brottet mot din anhörig inte kunnat ske?

Du vet att polisen kan kräva att du betalar boten direkt på plats?

Samt du vet att *ALLA* är övervakade om du åker T-banan, buss etc samt platser där polisen har tagit beslut att sätta upp kameror. Ända skillnad nu mot det här är att det ända man behöver göra är att koppla AI till kamerorna som jobbar mot polisens/Interpol register.

Jag är helt för AI identifiering på alla allmänna platser så efterlysta kan inte gömma sig i mängden och för att öka tryggheten.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Ok….då kommer A.I företag verka utanför Europa….

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Vore trevligt med skynet tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

jaja där kom typiska tycker du lika om Kina-kometaren. Skulle du vara lika emot AI om en anhörig till dig blir utsatt för brott som inte skulle hänt för AI identifieringen efter efterlysta skulle hittat personen långt tidigare och blivit häktad vid den tidpunkten så brottet mot din anhörig inte kunnat ske?

Du vet att polisen kan kräva att du betalar boten direkt på plats?

Samt du vet att *ALLA* är övervakade om du åker T-banan, buss etc samt platser där polisen har tagit beslut att sätta upp kameror. Ända skillnad nu mot det här är att det ända man behöver göra är att koppla AI till kamerorna som jobbar mot polisens/Interpol register.

Jag är helt för AI identifiering på alla allmänna platser så efterlysta kan inte gömma sig i mängden och för att öka tryggheten.

Japp, direkt övervakning löser alla problem och bovarna hamnar i finkan.

Eller nej.

För en sådan övervakning är ett enormt hinder gentemot* demokratin som råder i Sverige. För vem vill uttrycka sig skämtsamt, nyansera åsikter eller utmärka sig på annat sätt – om du konstant övervakas?

Det är inte okej med system som förändrar invånarnas beteenden, för att tilliten till dem är 0 eller svag.