Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidstrom:

Testkört mitt PNY RTX 4080 som jag köpte på Komplett Bonanzan lite nu. Riktigt nöjd än så länge, tycker det är lite tystare än mitt förra Gigabyte 3080 kort.

Finns en liten miss med kortet. Om man installerar deras medföljande anti sag bracket enligt instruktionerna så tar den i och blockerar mittenfläkten. Hittade en Reddit-tråd om det
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/ztjtvz/pny_4080_xlr8...

Boostar bra och svalt.
<Uppladdad bildlänk>

Nu har mitt landat också, väldigt nöjd hittills men lär behöva tweaka lite fläktkurvor etc.

Gällande anti-sag så satte jag det i de två yttersta hålen i moderkortet. Förstår att detta in fungerar för alla p.g.a. plats, sata portar, mini-atx mm. men kanske kan hjälpa en del då detta blir betydligt bättre och mer logiskt om man har en liknande setup:

Beskrivningen vill ha den i mittenhålen vilket verkar resultera i att en del får stödet i mittenfläkten vilket är mindre bäst.

Permalänk
Medlem

Hur är det med coil whine på pny korten?
Och hur långa är de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dmge:

Nu har mitt landat också, väldigt nöjd hittills men lär behöva tweaka lite fläktkurvor etc.

Gällande anti-sag så satte jag det i de två yttersta hålen i moderkortet. Förstår att detta in fungerar för alla p.g.a. plats, sata portar, mini-atx mm. men kanske kan hjälpa en del då detta blir betydligt bättre och mer logiskt om man har en liknande setup:
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Beskrivningen vill ha den i mittenhålen vilket verkar resultera i att en del får stödet i mittenfläkten vilket är mindre bäst.

Jag har tänkt flytta min precis som du gjort imorgon. Vi verkar ha liknande moderkort så det blir nog bra.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Hur är det med coil whine på pny korten?
Och hur långa är de?

Mitt har coil whine. Vet inte om det är mer eller mindre än något annat 4080 men inget som stör mig. Kan inte höra det med headset på.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidstrom:

Mitt har coil whine. Vet inte om det är mer eller mindre än något annat 4080 men inget som stör mig. Kan inte höra det med headset på.

Ok, ja det verkar vanligt med coil whine på 4080. Eller egentligen, på många fler kort också..

Mitt 4080 FE störde mig såpass att jag skickade tillbaka det på RMA. Fast nu saknar jag det bara för det haha. Men men, hoppas jag får tillbaka ett tystare kort sen.

Fast i ärlighetens namn, egentligen spelar jag ju bara med hörlurar på så det är väl inte hela världen kanske. Får jag tillbaka ett som också har coil whine så orkar jag nog inte krångla mer 😅

Permalänk
Medlem

Samma för mig som för Vidstrom. Märkte det dock först när hörlurarna var av vid stresstest under tung belastning så inga större problem för min del. Beror nog på hur känslig man är, placering av burken, hörlurar osv.
Men som ni nämner så verkar de flesta high-end korten ha mer eller mindre coil whine så är nog något man får räkna med, i alla fall i viss mån.
Vad gäller längd så tror jag komplett säger 34cm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dmge:

Samma för mig som för Vidstrom. Märkte det dock först när hörlurarna var av vid stresstest under tung belastning så inga större problem för min del. Beror nog på hur känslig man är, placering av burken, hörlurar osv.
Men som ni nämner så verkar de flesta high-end korten ha mer eller mindre coil whine så är nog något man får räkna med, i alla fall i viss mån.
Vad gäller längd så tror jag komplett säger 34cm.

Ja det är nog så. Min burk står precis bredvid skärmen, kanske egentligen borde ha den hängande under bordet faktiskt (en a4 h2o)...

Ok, 34 cm är riktigt jäkla långt. Shit. Men det är rätt stora fläktar då?

Lustigt nog så, det 1080 ti jag köpte för att ha i väntan på mitt 4080, det hade precis lika mkt coil whine, om inte mer. Fast det svarade å andra sidan bättre på undervoltning map ljudnivån på coilwhine:t, så det är helt ok.
Apropå 1080ti, vilket jädra monsterkort för sin tid..! Man kan ju lira dagens spel med helt ok fps, dock utan RT.

Permalänk
Medlem

Mitt msi 4080 suprim x har inte en tillstymmelse till coilwhine så hade nog lite tur då.

Permalänk
Medlem

Coilwhine uppfattas olika från person till person, beroende på hur bra hörsel du har.
Jag själv vet inte ens vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Coilwhine uppfattas olika från person till person, beroende på hur bra hörsel du har.
Jag själv vet inte ens vad det är.

@Ryzer

Det blir som ett elektriskt surrande/tjutande från spolarna på kortet när effekt uttaget /fpsen är hög.

Jag har märkt att 3D mark där något test som pumpar ut hög fps och effekt typ som fire strike 1080P där kan man testa om korten låter.

Jag har testat 4 olika modeller av 4080 och bara msi suprim x kortet va tyst, det kan vara tur eller är det fler här som har suprim x som kan ge sin version hur deras är.

Mvh

Här kan du höra hur det låter, det kan låta mindre och högre än detta.
Jag stör mig på minsta lilla whine.

Permalänk

Hallå boys

Har haft en ny skärm på bevakning på Prisjakt och när den nu gått ner lite så tryckte jag på köpknappen. I samma stund slog det mig dock att mitt nuvarande kort (2070 super) inte kommer må så bra i kombination med skärmen (1440 ultrawide) så nu måste nytt kort också införskaffas 🙄

Har googlat runt lite och kommer med största sannolikhet inom kort kunna titulera mig som medlem i denna klubb 😄 Har fastnat för ett Asus Tuf 4080 som just nu finns för 15 500 på Amazon, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7123739

Vill dock först kolla om det dels är någon här som har synpunkter på kortet i fråga, dels reda ut det där med den nya kabeln…
Det kan bli tight i mitt chassi (FD Define R6) även om tumstocken säger att det kommer funka. Har läst i denna tråd om en 90-graders adapter från Cabelmods och tänker att det är lika bra att köpa en sån. När jag ändå håller på kan jag lika gärna köpa en snyggare kabel från dem också. Här kan man välja mellan antingen 3 eller 4 PCI-e kontakter (https://store.cablemod.com/product/cablemod-e-series-pro-modm...) och den enda infon jag hittat om hur många mitt kort behöver är en random Reddit-tråd så känner mig inte helt säker på källan…

Är tre kontakter det vanligaste? Kan ju såklart vänta tills jag får kortet för att kolla kabeln som är inkluderad men börjar bli otålig nu och vill inte vänta några extra dagar 😝
Har förresten ett EVGA Supernova G3 850W.

Tack på förhand!

/ Danne

Permalänk
Medlem
Skrivet av banantoft:

Hallå boys

Har haft en ny skärm på bevakning på Prisjakt och när den nu gått ner lite så tryckte jag på köpknappen. I samma stund slog det mig dock att mitt nuvarande kort (2070 super) inte kommer må så bra i kombination med skärmen (1440 ultrawide) så nu måste nytt kort också införskaffas 🙄

Har googlat runt lite och kommer med största sannolikhet inom kort kunna titulera mig som medlem i denna klubb 😄 Har fastnat för ett Asus Tuf 4080 som just nu finns för 15 500 på Amazon, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7123739

Vill dock först kolla om det dels är någon här som har synpunkter på kortet i fråga, dels reda ut det där med den nya kabeln…
Det kan bli tight i mitt chassi (FD Define R6) även om tumstocken säger att det kommer funka. Har läst i denna tråd om en 90-graders adapter från Cabelmods och tänker att det är lika bra att köpa en sån. När jag ändå håller på kan jag lika gärna köpa en snyggare kabel från dem också. Här kan man välja mellan antingen 3 eller 4 PCI-e kontakter (https://store.cablemod.com/product/cablemod-e-series-pro-modm...) och den enda infon jag hittat om hur många mitt kort behöver är en random Reddit-tråd så känner mig inte helt säker på källan…

Är tre kontakter det vanligaste? Kan ju såklart vänta tills jag får kortet för att kolla kabeln som är inkluderad men börjar bli otålig nu och vill inte vänta några extra dagar 😝
Har förresten ett EVGA Supernova G3 850W.

Tack på förhand!

/ Danne

@banantoft
Hej och välkommen.
Asus Tuf 4080 är ett riktigt bra kort med en stor och bra kylare som håller sig svalt.
Jag skulle satsa på den om du får det till bra pris.

Msi 4080 suprime x finns just nu för 13990 kr med level rabatt, priset skiftar mellan olika rabatt.
https://www.webhallen.com/se/product/356413-MSI-GeForce-RTX-4...

Jag har ett ASUS ROG Thor 850 / 850W / 80+ Platinum nätaggregat och hörde av mig till asus som skickade mig en 12VHPWR 600W kabel.
Jag tror denna är bra mycket bättre än massa kopplingar via adaptern som följer med.

Edit.. Jag vet, en till 140mm rgb fläkt kommer komma till i Top i chassit
Alla fläktars rgb styrs ihop men de olika varvtalen är olika.
Fläktarna är 140mm.

Jag kommer posta bilder

RGB kan styras via en fjärrkontroll om man vill ha olika kombos eller via programvara

Sladden som ligger i botten är till mitt sound blaster ae-9 som väntar på pci-1x förlängaren.
Så jag kan installera mitt sound blaster ae-9.

Permalänk

Tack för svar @Pantburk

Även om skärmen inte kommer förrän preliminärt torsdag så kunde jag inte hålla mig, har lagt en beställning nu och hämtar kortet idag på Webhallen 😍

Permalänk
Medlem

När man väl sitter på ett 4080 vet man inte vilka spel man bör testa 😅 Någon i samma sits? några rekommendationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

När man väl sitter på ett 4080 vet man inte vilka spel man bör testa 😅 Någon i samma sits? några rekommendationer?

@UtanGrafikkort

Lemmings är rätt kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

När man väl sitter på ett 4080 vet man inte vilka spel man bör testa 😅 Någon i samma sits? några rekommendationer?

Cyberpunk 2077 var det första jag provade med syfte att dema gpu:n. Red Dead Redemption 2 var det första jag spelade igenom

Visa signatur

It's too bad she won't live! But then again, who does?

Permalänk
Medlem
Skrivet av banantoft:

Hallå boys

Har haft en ny skärm på bevakning på Prisjakt och när den nu gått ner lite så tryckte jag på köpknappen. I samma stund slog det mig dock att mitt nuvarande kort (2070 super) inte kommer må så bra i kombination med skärmen (1440 ultrawide) så nu måste nytt kort också införskaffas 🙄

Har googlat runt lite och kommer med största sannolikhet inom kort kunna titulera mig som medlem i denna klubb 😄 Har fastnat för ett Asus Tuf 4080 som just nu finns för 15 500 på Amazon, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7123739

Vill dock först kolla om det dels är någon här som har synpunkter på kortet i fråga, dels reda ut det där med den nya kabeln…
Det kan bli tight i mitt chassi (FD Define R6) även om tumstocken säger att det kommer funka. Har läst i denna tråd om en 90-graders adapter från Cabelmods och tänker att det är lika bra att köpa en sån. När jag ändå håller på kan jag lika gärna köpa en snyggare kabel från dem också. Här kan man välja mellan antingen 3 eller 4 PCI-e kontakter (https://store.cablemod.com/product/cablemod-e-series-pro-modm...) och den enda infon jag hittat om hur många mitt kort behöver är en random Reddit-tråd så känner mig inte helt säker på källan…

Är tre kontakter det vanligaste? Kan ju såklart vänta tills jag får kortet för att kolla kabeln som är inkluderad men börjar bli otålig nu och vill inte vänta några extra dagar 😝
Har förresten ett EVGA Supernova G3 850W.

Tack på förhand!

/ Danne

TUF-kortet använder 3 x 8-pin. Sitter själv med ett sådant och ett EVGA 750G2, inga som helst problem. Jag använde den medföljande 12V HWPWR-adaptern. Se till att den sitter i ordentligt bara.

Permalänk
Skrivet av Dmge:

Nu har mitt landat också, väldigt nöjd hittills men lär behöva tweaka lite fläktkurvor etc.

Gällande anti-sag så satte jag det i de två yttersta hålen i moderkortet. Förstår att detta in fungerar för alla p.g.a. plats, sata portar, mini-atx mm. men kanske kan hjälpa en del då detta blir betydligt bättre och mer logiskt om man har en liknande setup:
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Beskrivningen vill ha den i mittenhålen vilket verkar resultera i att en del får stödet i mittenfläkten vilket är mindre bäst.

Är den där metallclippen något du gjort själv? Skapar man inte extra stress på moderkortet när man hänger graffekortet på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är den där metallclippen något du gjort själv? Skapar man inte extra stress på moderkortet när man hänger graffekortet på det?

Det är en anti sag anordning lian Li har samma setup, jag installerade min förra helgen.
Den sitter i moderkortsskruvarna med extra distanser.
Småpilligt men avsevärt snyggare
https://www.inet.se/produkt/5413085/lian-li-grafikkortshallar...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är den där metallclippen något du gjort själv? Skapar man inte extra stress på moderkortet när man hänger graffekortet på det?

Skrivet av Swedishchef_90:

Det är en anti sag anordning lian Li har samma setup, jag installerade min förra helgen.
Den sitter i moderkortsskruvarna med extra distanser.
Småpilligt men avsevärt snyggare
https://www.inet.se/produkt/5413085/lian-li-grafikkortshallar...

Precis, den följde med mitt PNY kort. Blir väldigt stabilt och cleant om man har möjlighet att ha den där.

Permalänk

Nämen 😍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Ok, ja det verkar vanligt med coil whine på 4080. Eller egentligen, på många fler kort också..

Mitt 4080 FE störde mig såpass att jag skickade tillbaka det på RMA. Fast nu saknar jag det bara för det haha. Men men, hoppas jag får tillbaka ett tystare kort sen.

Fast i ärlighetens namn, egentligen spelar jag ju bara med hörlurar på så det är väl inte hela världen kanske. Får jag tillbaka ett som också har coil whine så orkar jag nog inte krångla mer 😅

Nu har jag fått svar från proshop. Coil whine anses inte vara ett fel dvs det godkänns inte som reklamation.
De menade också att risken är stor att ett ev utbyteskort låter likadant.

De presenterade två gångbara alternativ:

1) Skicka tillbaka kortet och jag accepterar coil whine
2) Betala tillbaka pengarna

Vill ju helst ha ett FE kort pga formatet --> Perfekt till mitt A4 H2O chassi
Kanske man skulle ta tillfället i akt att uppgradera till 4090 FE... Äh, vete fasen.. Då blir ju den lilla lådan svinvarm kanske..

Vad hade ni gjort?

Edit: Nej, nu har jag bestämt mig. Jag ber dem skicka tillbaka kortet så får jag leva med lite surrande/fräsande ljud. Ingen jättebig deal egentligen då jag ändå lirar med lurarna på..
4090 hade nog varit fint men det drar för mycket ström och skickar för mycket varmluft upp genom AIOn. Och andra modeller av 4080/90 än FE är för långa och funkar inte så bra i A4 H2O lådan. Och med lite tur kan coil whine tydligen minska med tiden, i alla fall om man ska tro det som skrivs på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Nu har jag fått svar från proshop. Coil whine anses inte vara ett fel dvs det godkänns inte som reklamation.
De menade också att risken är stor att ett ev utbyteskort låter likadant.

De presenterade två gångbara alternativ:

1) Skicka tillbaka kortet och jag accepterar coil whine
2) Betala tillbaka pengarna

Vill ju helst ha ett FE kort pga formatet --> Perfekt till mitt A4 H2O chassi
Kanske man skulle ta tillfället i akt att uppgradera till 4090 FE... Äh, vete fasen.. Då blir ju den lilla lådan svinvarm kanske..

Vad hade ni gjort?

Edit: Nej, nu har jag bestämt mig. Jag ber dem skicka tillbaka kortet så får jag leva med lite surrande/fräsande ljud. Ingen jättebig deal egentligen då jag ändå lirar med lurarna på..
4090 hade nog varit fint men det drar för mycket ström och skickar för mycket varmluft upp genom AIOn. Och andra modeller av 4080/90 än FE är för långa och funkar inte så bra i A4 H2O lådan. Och med lite tur kan coil whine tydligen minska med tiden, i alla fall om man ska tro det som skrivs på internet.

ett nytt 4090 kanske skulle ha mer coil whine då det drar mer ström? bara en tanke

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

Jisses vilken rig

Nya chassit blev ännu bättre. Sänkte vattentemperaturen med 4 grader.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Nya chassit blev ännu bättre. Sänkte vattentemperaturen med 4 grader.

https://i.ibb.co/qnwDTXV/IMG-3241.jpg

Cheeses
Vilken pjäs!

Permalänk
Medlem

4080 tuf eller gaming oc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

4080 tuf eller gaming oc?

Den med lägst pris och som får plats 😊 fast på 4070 ti så kan inte man inte öka PL på msi/gigabyte budget modeller medan tuf kan

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Nu har jag äntligen fått min nya burk med ett 4080 Windforce från Gigabyte.

Jag hade nog inte valt Gigabyte om inte jag haft en så tight budget, men jag fick verkligen vända på kronor i slutet av min build. Än så länge (2h) verkar det fint, brutalt kraftfullt kort!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Skrivet av lumberjack:

Nu har jag äntligen fått min nya burk med ett 4080 Windforce från Gigabyte.

Jag hade nog inte valt Gigabyte om inte jag haft en så tight budget, men jag fick verkligen vända på kronor i slutet av min build. Än så länge (2h) verkar det fint, brutalt kraftfullt kort!

Varför hade du inte valt Gigabyte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av banantoft:

Varför hade du inte valt Gigabyte?

Det har fått en del kritik att vara "billigt" och inte kyla lika bra. Jag hade valt en TUF i annars, men behöver spara in de stålarna.

Kortet har funkat toppen hittills dock

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9