Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

EU-lagförslag ska reglera AI och förbjuda riskfylld användning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Ok….då kommer A.I företag verka utanför Europa….

Beror på vilken lagstiftning andra regioner stiftar, kompetens och övrig infrastruktur. Både Kina och USA diskuterar lagstiftningar som kanske blir restriktiva i andra områden. Kina kan du nog förvänta dig att uttalanden från din AI måste vara politiskt korrekta medan massövervakning är eftertraktat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

https://barametal.files.wordpress.com/2014/04/oholm-510x311.jpg

Det är ju fan i mig vad tråkigt trötta människor är på saker som är annorlunda, nya, inte något som de förstår.
Fy fan.
Och som vanligt så är responsen reaktiv istället för att vara proaktiv.

Inte särskilt smart att köra fullt ös medvetslös och köra på med saker bara för att de är nya och häftiga heller.
AI är absolut en sån grejj som kan leda till ett riktigt dystopiskt skitsamhälle, då är det bra att fundera på saker och ting och försöka framtidsspåna lite.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Hade ju varit ett stort steg framåt för de som dejtar/singlar om man hade kunnat få en hint om andras känslor mot en.

Jag missade många från mina yngre dagar, vet jag. ... Man fattade inte att de tyckte om en, man trodde bara att de var väldigt trevliga och snälla.

Känner igen mig i det där, fast... med handen på hjärtat, var det inte snarare så att vi nog kanske var medvetna om det men var lite för fega för att göra något åt det? 😁

Skrivet av Rixxz:

Inte särskilt smart att köra fullt ös medvetslös och köra på med saker bara för att de är nya och häftiga heller.
AI är absolut en sån grejj som kan leda till ett riktigt dystopiskt skitsamhälle, då är det bra att fundera på saker och ting och försöka framtidsspåna lite.

Precis, utveckling helt utan ansvar är inte bra. Ser många kommentarer om att hur "det är utveckling och inte något man ska eller kan ställa sig i vägen för", eller min favorit, något om "Luddites" utan att ens ha läst något om vad det faktiskt handlade om och filosofin bakom det, men det verkar ofta vara folk som helt enkelt gillar det nyaste och inte har förmågan att se längre än näsan räcker.

Att dra lite i bromsen är inte något dåligt. Vi kommer dit vi ska till slut, men vi ska göra det med minst möjlig skada under resans gång.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Japp, direkt övervakning löser alla problem och bovarna hamnar i finkan.

Eller nej.

För en sådan övervakning är ett enormt hinder gentemot* demokratin som råder i Sverige. För vem vill uttrycka sig skämtsamt, nyansera åsikter eller utmärka sig på annat sätt – om du konstant övervakas?

Det är inte okej med system som förändrar invånarnas beteenden, för att tilliten till dem är 0 eller svag.

Och var har jag skrivit om total bevakning? Jag nämnde att AI ska arbeta mot polisens/Interpol efterlysning vad har de med vanligt folk att göra med? Är du inter efterlyst så skiter AI i dig och när AI registrera dig så är du efterlyst eller om man ska gå på din uppblåsta paranoia att AI börjar söka/registrera alla med annan *åsikt* så har det redan gått utför för landet när det har börjat föra sådana register/efterlysningar och sådana *ledare* skiter nog fullständigt i vad EU har sagt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

* Prognosticerande polissystem (system som förutser en persons benägenhet att begå brott)
* Känsloidentifieringssystem.

Dessa får mig genast att tänka tillbaka på anime-serien Psycho-Pass.

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Och var har jag skrivit om total bevakning? Jag nämnde att AI ska arbeta mot polisens/Interpol efterlysning vad har de med vanligt folk att göra med? Är du inter efterlyst så skiter AI i dig och när AI registrera dig så är du efterlyst eller om man ska gå på din uppblåsta paranoia att AI börjar söka/registrera alla med annan *åsikt* så har det redan gått utför för landet när det har börjat föra sådana register/efterlysningar och sådana *ledare* skiter nog fullständigt i vad EU har sagt.

Din idé är startgropen för nedrustandet av Sveriges demokrati. För tilliten till rättsväsendet urholkas på stort om sådant automatiserat övervakningssystem införs och syns överallt.

En helt wrong aktör kan missbruka ett sådant system, därför ska systemet inte finnas ovanför medborgarnas huvuden. Faktum är att tankesättet att ens införa sådan här system är vidrigt, för konstigt nog så klarade man sig utan dem för 10-20 år sedan.

Det är klart, quick fix är normen idag, Utan desto större tanke på framtida konsekvenser. Sveriges samhällsproblem kräver långsiktiga och kortsiktiga åtgärder, men inte på bekostnad på demokratin.

Permalänk
Medlem

Minns när jag såg serien Person of Interest, som kan rekommenderas. Tänkte att det kommer nog aldrig komma liknande AI under min livstid men nu är det inte långt borta.

Bra med reglering.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Din idé är startgropen för nedrustandet av Sveriges demokrati. För tilliten till rättsväsendet urholkas på stort om sådant automatiserat övervakningssystem införs och syns överallt.

En helt wrong aktör kan missbruka ett sådant system, därför ska systemet inte finnas ovanför medborgarnas huvuden. Faktum är att tankesättet att ens införa sådan här system är vidrigt, för konstigt nog så klarade man sig utan dem för 10-20 år sedan.

Det är klart, quick fix är normen idag, Utan desto större tanke på framtida konsekvenser. Sveriges samhällsproblem kräver långsiktiga och kortsiktiga åtgärder, men inte på bekostnad på demokratin.

jadå och för 70år sen så klarade man sig utan flyg och datorer samt för 90år sen så klarade man sig utan bil och lastbilar och det va samma sak då att vissa ansåg det vidrigt med den tanke att man inte skulle få använda häst och vagn längre. Kommer alltid finnas bakåtsträvare som dig.

Visa signatur

G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

jadå och för 70år sen så klarade man sig utan flyg och datorer samt för 90år sen så klarade man sig utan bil och lastbilar och det va samma sak då att vissa ansåg det vidrigt med den tanke att man inte skulle få använda häst och vagn längre. Kommer alltid finnas bakåtsträvare som dig.

Du verkar inte kunna utläsa mellan raderna vad ditt förslag ämnar för. Eller vad jag försöker nyansera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ropPop:

Det finns mängder av olika data som kan ge en uppskattning om en persons potential att begå framtida brott.
Det behöver inte vara "hård" data tex ino krimonologi har det länge forskats om hur vissa persontyper uttrycker sig i tal och skrift.
Med senaste decenniernas digitalisering har möjligheterna blivit stora, med AI ännu större. Tycker det inte är helt oproblematiskt om den mänskilga faktorn tas bort i liknande scenarion.

nu menade jag typ sci-fi där dom slår ner dörren och fängslar dig -innan- du begår brått.
sen om de bedömde det på 4chan troll posts för 15 år sen kombinerat med ett köp av kaviar och herrgårds-ost det får vi aldrig veta.

typ som att skanna ditt dna och säga nja du har anlag för bråttslighet. better safe than sorry.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Du verkar inte kunna utläsa mellan raderna vad ditt förslag ämnar för. Eller vad jag försöker nyansera.

Bättre att du skriver vad du menar än att låta läsarna gissa i sådana fall... Att använda ordet "nyansera" i dina ordval nu säger väl snarare att du pudlar snarare än att förstå att ny teknik och nya möjligheter skapar nya lösningar och nya problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Varför förbjuda Biometrisk identifiering i realtid på allmän plats ? Det skulle vara det bästa att få fast personer som är efterlysta av Polisen/interpool, så hoppas det får samma undantag som punkt två att polismyndigheten blir undantaget från regeln/lagen.

Men borde de inte förbjuda AI i drönare, robotgräsklippare och liknande? Jag menar tänk om AI tar beslutet att gör man av sig med *ägaren* så får man mindre jobb.

För att det är oetiskt, integritetskränkande och falska positiva identifieringar skulle ha förödande konsekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Och tror du USA, Kina etc bryr sig? Inte det minsta... så de kommer fortsätta utveckla och använda det som de vill, och till slut leda marknaden och utvecklingen.

Som vanligt så tror EU att de är störst medans de eg sitter i sandlådan fortfarande och leker med hink och spade medans de vuxna fortsätter göra som de vill...

Om det ska regleras så måste man till med dialog och avtal med de andra stora drakarna. Och inte att EU bara ska begränsa sin egen marknad ännu mera medans resten av världen tågar förbi.

Nä, varför skulle USA och Kina bry sig om EU-lagar?
Det här förslaget verkar dessutom handla om användning av AI inte utveckling av den. Om man läser hela artikeln ser man också detta i sista paragrafen:

Undantag från reglerna ska göras för forskning och utbildning, och system med öppen källkod. Lagförslaget uppmuntrar myndigheter att inrätta "sandlådor" där AI-utvecklare kan testa och träna sina modeller innan de släpps för allmänheten.

Så vad är problemet, alldeles för strikt lagförslag eller svårigheter med att läsa klart en artikel innan man kommentar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

https://barametal.files.wordpress.com/2014/04/oholm-510x311.jpg

Det är ju fan i mig vad tråkigt trötta människor är på saker som är annorlunda, nya, inte något som de förstår.
Fy fan.
Och som vanligt så är responsen reaktiv istället för att vara proaktiv.

Ja för att alltid tillåta allt nytt har ju fungerat utmärkt hittills? Världen har inga problem med föroreningar eller någonting?

Hur ska man vara något annat än reaktiv när en helt ny teknologi som ingen har faktiskt erfarenhet av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Bättre att du skriver vad du menar än att låta läsarna gissa i sådana fall... Att använda ordet "nyansera" i dina ordval nu säger väl snarare att du pudlar snarare än att förstå att ny teknik och nya möjligheter skapar nya lösningar och nya problem.

Jag pudlar och är en bakåtsträvare.

I det vanliga livet går man iväg från diskussionen, då andra parten typar en som det ena eller andra. Istället för att konkret fokusera och reda ut problemets olika nyanser.

Mitt råd till dig, som tycker att jag är en pudel: införskaffa en bok om samhällskunskap (tips: Reflex plus), läs och begrunda. Alternativet är SO-rummet.se - som erbjuder en hel del tänkvärd information kring demokrati, men även en hel del historia som leder upp till nuet.

Allt som allt, är det väldig skillnad på utlösande faktor och bakomliggande faktorer. AI-övervakning verkar inte för demokratin, det lär ruinera medborgarnas tillit för rättsstaten, för vem törs utagera som vanligt när övervakningen inskränker på livet, hela tiden - med automation, under oviss kontroll. Det är en momentan lösning, gentemot ett momentant problem.

Bakomliggande faktorer består. Samhällsproblemen kommer bestå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

jaja där kom typiska tycker du lika om Kina-kometaren. Skulle du vara lika emot AI om en anhörig till dig blir utsatt för brott som inte skulle hänt för AI identifieringen efter efterlysta skulle hittat personen långt tidigare och blivit häktad vid den tidpunkten så brottet mot din anhörig inte kunnat ske?

Du vet att polisen kan kräva att du betalar boten direkt på plats?

Samt du vet att *ALLA* är övervakade om du åker T-banan, buss etc samt platser där polisen har tagit beslut att sätta upp kameror. Ända skillnad nu mot det här är att det ända man behöver göra är att koppla AI till kamerorna som jobbar mot polisens/Interpol register.

Jag är helt för AI identifiering på alla allmänna platser så efterlysta kan inte gömma sig i mängden och för att öka tryggheten.

Nej det är klart att man inte skulle vara emot det då, det är därför folk som inte handlar i affekt skriver och tar beslut om sånt här. Att folk blir arga och vill saker de inte skulle vilja annars när det händer något fruktansvärt är inte ett bra argument.

Jag kollade på polisen hemsida nu och man verkar ha 90 dagar på sig att betala en bot, och under den tiden kan man överklaga.

Permalänk
Medlem

Finns det vettiga lagar mot massövervakning behövs inga lagar specifikt för AI.

Varför vill man förbjuda känsloidentifieringssystem? Låter precis som jag förutspått, att lagstiftare kommer göra sitt yttersta för att bromsa utvecklingen av AI. Spelar ingen roll att AI har potential att revolutionera världen till det bättre - rädsla och idioti kommer styra beslutsfattandet.

Permalänk
Medlem

Fast vänta nu, ser inte folk att det är just myndigheter som har inskrivna undantag som vid t.ex. grova brott? Dom som säger att det här är bra och drar paralleler med Kina måste ju inse att lagar lätt skrivs om och helt plötsligt är regimkritik ett brott och så är vi där. Motsatsen till Kina är ju att göra AI helt oreglerat, dvs. varenda kotte och hans mamma har AI kapacitet att identifiera varenda människa i sin närhet och i närheten av sina hem. Det handlar inte om statens kapacitet att övervaka folket, utan att alla i större utsträckning kan övervaka sigsjälva och enklare kunna föra fram egna bevis när man behöver rapportera ett brott till en myndighet. Du vet precis vem det va som rånade, hotade, eller gjode värre saker mot dig, det är inspelat och överfallslarm automatiskt ivägskickat. Detta utan att man ger en myndighet monopol på att bruka specifika algoritmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jag pudlar och är en bakåtsträvare.

I det vanliga livet går man iväg från diskussionen, då andra parten typar en som det ena eller andra. Istället för att konkret fokusera och reda ut problemets olika nyanser.

Mitt råd till dig, som tycker att jag är en pudel: införskaffa en bok om samhällskunskap (tips: Reflex plus), läs och begrunda. Alternativet är SO-rummet.se - som erbjuder en hel del tänkvärd information kring demokrati, men även en hel del historia som leder upp till nuet.

Allt som allt, är det väldig skillnad på utlösande faktor och bakomliggande faktorer. AI-övervakning verkar inte för demokratin, det lär ruinera medborgarnas tillit för rättsstaten, för vem törs utagera som vanligt när övervakningen inskränker på livet, hela tiden - med automation, under oviss kontroll. Det är en momentan lösning, gentemot ett momentant problem.

Bakomliggande faktorer består. Samhällsproblemen kommer bestå.

Du fortsätter att framställa dina åsikter som fakta och kallar det att "nyansera". Vidare ger ditt missbrukande av felaktiga kommateringar en oönskad huvudvärk av att förstå vad du ens försöker förmedla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Finns det vettiga lagar mot massövervakning behövs inga lagar specifikt för AI.

Varför vill man förbjuda känsloidentifieringssystem? Låter precis som jag förutspått, att lagstiftare kommer göra sitt yttersta för att bromsa utvecklingen av AI. Spelar ingen roll att AI har potential att revolutionera världen till det bättre - rädsla och idioti kommer styra beslutsfattandet.

För att allt kommer att användas för att sälja saker till dig (reklam) och det är rätt oetiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinin:

Fast vänta nu, ser inte folk att det är just myndigheter som har inskrivna undantag som vid t.ex. grova brott? Dom som säger att det här är bra och drar paralleler med Kina måste ju inse att lagar lätt skrivs om och helt plötsligt är regimkritik ett brott och så är vi där. Motsatsen till Kina är ju att göra AI helt oreglerat, dvs. varenda kotte och hans mamma har AI kapacitet att identifiera varenda människa i sin närhet och i närheten av sina hem. Det handlar inte om statens kapacitet att övervaka folket, utan att alla i större utsträckning kan övervaka sigsjälva och enklare kunna föra fram egna bevis när man behöver rapportera ett brott till en myndighet. Du vet precis vem det va som rånade, hotade, eller gjode värre saker mot dig, det är inspelat och överfallslarm automatiskt ivägskickat. Detta utan att man ger en myndighet monopol på att bruka specifika algoritmer.

När jag var ett barn, så utförde ingen ur min skolklass några kriminella handlingar. Möjligen var vi stundtals oense kring särintressen. Men konstigt nog kan barn hålla en god nivå, som inte antyds vara en kriminell handling.

Ok, viss destruktion skedde, då barn är barn. Ständigt undersökande. I alla fall, något utlöser att tonåringar och vuxna människor blir sämre förebilder, gentemot deras föregångna tid som barn. Sådant är vad samhället bör fokusera på, istället för knuffa problemet bakom lås och bom, en individ som sedermera släpps ut till friheten åter igen, och möjligen bär på samma onda påsar och destruktiva beteende - som leder till nya dumdristiga handlingar som drabbar den oskyldige.

Skrivet av MsSmith:

Du fortsätter att framställa dina åsikter som fakta och kallar det att "nyansera". Vidare ger ditt missbrukande av felaktiga kommateringar en oönskad huvudvärk av att förstå vad du ens försöker förmedla.

Ok, det var ju synd. Men välkommen till ett diskussionsforum, där åsikter och ställningstaganden möts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Nej det är klart att man inte skulle vara emot det då, det är därför folk som inte handlar i affekt skriver och tar beslut om sånt här. Att folk blir arga och vill saker de inte skulle vilja annars när det händer något fruktansvärt är inte ett bra argument.

Jag kollade på polisen hemsida nu och man verkar ha 90 dagar på sig att betala en bot, och under den tiden kan man överklaga.

javisst man kan överklaga under de 90 dagarna men misstänker polisen att du är i landet för en kort period så kan de kräva att du betalar boten direkt på plats.

Bötesverkställighetsförordning (1979:197) 3§ sjätte stycket: Om betalning av böter grundas på ett föreläggande av ordningsbot som har utfärdats för någon som endast tillfälligt uppehåller sig i Sverige, får betalningen tas emot av en tjänsteman vid Polismyndigheten, en tulltjänsteman eller en kustbevakningstjänsteman.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

För att allt kommer att användas för att sälja saker till dig (reklam) och det är rätt oetiskt.

Eller typ digitala assistenter som kan göras mycket bättre på att kommunicera. Sen kan jag tycka människor har ett eget ansvar att tänka självständigt och inte bli manipulerade av reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkynetBuilder:

Vore trevligt med skynet tänker jag.

Det kanske är trevligare än AI reklam å skit, håller med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

javisst man kan överklaga under de 90 dagarna men misstänker polisen att du är i landet för en kort period så kan de kräva att du betalar boten direkt på plats.

Bötesverkställighetsförordning (1979:197) 3§ sjätte stycket: Om betalning av böter grundas på ett föreläggande av ordningsbot som har utfärdats för någon som endast tillfälligt uppehåller sig i Sverige, får betalningen tas emot av en tjänsteman vid Polismyndigheten, en tulltjänsteman eller en kustbevakningstjänsteman.

Så varför tar du upp att polisen kan begära att en person som endast tillfälligt uppehåller sig i Sverige betalar en bot på plats som en jämförelse på att Kina drar böter direkt från invånarnas konton och bara meddelar det i efterhand?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Känner igen mig i det där, fast... med handen på hjärtat, var det inte snarare så att vi nog kanske var medvetna om det men var lite för fega för att göra något åt det? 😁

Nej, jag hade inte en blekaste hur tjejer fungerade om de inte typ berättade för mig eller frågade chans.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Skulle vilja se att de förbjuder all scanning (AI specifikt) av privatpersoners enheter utan dennes medgivande, förutom om personen är misstänkt för brott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Eller typ digitala assistenter som kan göras mycket bättre på att kommunicera. Sen kan jag tycka människor har ett eget ansvar att tänka självständigt och inte bli manipulerade av reklam.

Företag spenderar redan idag hysteriska belopp på att manipulera folk till att köpa saker, detta drabbar alla men framför allt folk med t.ex. depression, adhd, autism etc. Att säga att alla ska ta eget ansvar för att inte bli manipulerade, särskilt när det spenderas ca. noll pengar på att informera och utbilda om hur man inte blir manipulerad, är ganska illa och visar mest på hur bra manipulationen fungerar även på folk som tycker att alla får ha eget ansvar. Tänk på hur det då skulle bli med AI manipulation i realtid som även kan använda ens känslor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Företag spenderar redan idag hysteriska belopp på att manipulera folk till att köpa saker, detta drabbar alla men framför allt folk med t.ex. depression, adhd, autism etc. Att säga att alla ska ta eget ansvar för att inte bli manipulerade, särskilt när det spenderas ca. noll pengar på att informera och utbilda om hur man inte blir manipulerad, är ganska illa och visar mest på hur bra manipulationen fungerar även på folk som tycker att alla får ha eget ansvar. Tänk på hur det då skulle bli med AI manipulation i realtid som även kan använda ens känslor.

Jasså, folk med depression, ADHD eller autism kan inte tänka självständigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jasså, folk med depression, ADHD eller autism kan inte tänka självständigt?

Halmgubbe awards 2023 här!

Att tänka självständigt och att göra korrekta konsekvensanalyser är inte samma sak, att köpa saker är tex ett fantastik sätt att kortsiktigt frigöra dopamin och endorfiner och på söndag sätt ”bota” sin depression, bara för att senare bli ännu mer deprimerad när man inser konsekvenserna.