Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Tack. Någon som provat denna på 35m2 och kan uttrycka sig om den fungerar väl eller inte?

Med tanke på att det både i produktinformationen samt i specifikationen står att den klarar rum upp till 50 m² så tror jag inte att det blir några problem.

Permalänk
Medlem

Tipsar här då jag såg den när jag gick in på Prisjakt. Vet inte hur bra den är så bedöm själva men rimligt pris kanske? 840kr

Köldmedia: Frysklampar/Vatten,
https://www.amazon.se/dp/B084CXD5H8/ref=asc_df_B084CXD5H8/?ta...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Tipsar här då jag såg den när jag gick in på Prisjakt. Vet inte hur bra den är så bedöm själva men rimligt pris kanske? 840kr

Köldmedia: Frysklampar/Vatten,
https://www.amazon.se/dp/B084CXD5H8/ref=asc_df_B084CXD5H8/?ta...

Nej nej nej.
Frysklampar o vatten undvik. Det som händer med dessa är att du ökar luftfuktigheten inuti lägenhet/huset. Du kyler bara rakt framför där fläkten träffar men så fort du stänger av så kommer det kännas ännu varmare pga luftfuktigheten blir nästan tropisk.
Om du använder frysklampar kommer din frys få kämpa med att kyla ned och skapar då värme ändå.. Är lite moment 22.
Denna har jag hemma när jag inte har ACn igång.
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nej nej nej.

Ok tack
Undvik

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Om du använder frysklampar kommer din frys få kämpa med att kyla ned och skapar då värme ändå.. Är lite moment 22.

Tanken brukar vara att man ska ha en bunt frysklampar i frysen t.ex. under natten när det är kallare ute och plocka ut det när det är varmt.

Är alla de där skit trots det? Definitivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellmo:

Med tanke på att det både i produktinformationen samt i specifikationen står att den klarar rum upp till 50 m² så tror jag inte att det blir några problem.

Blir dock inte riktigt klok på hur man bör jämföra priser, funktioner och effekt…

Är ca 150 kr extra för lite mer kyleffekt och bättre energieffektivitet man får med ChillFlex Pro EXP35U538CW jämfört med EXP35U538CW värt det - känns som man skulle få rätt mycket för pengarna? Varför är EXP26U758CW så mycket dyrare? 🤑

Dessa verkar alla ”behöva” ca 68 - 74 W per kvm, medan t.ex. Woods Venezia 18K G inte verkar kyla mer än 50 kvm med sina 5.2 kW - är det för att en enhet inte kan kyla mer än typ 50 kvm oavsett kyleffekt? 🤔

Visa signatur

[workstation] Mac Pro 2x2.66GHz Dual-Core Xeon, ATI Radeon X1900 XT 512MB, 11GB 667MHz FB-DIMM, 2x 500GB RAID0 & 250GB HDD | OS 10.6
[server] Antec PlusView 1000AMG, Asus P5E-VM DO, Intel Core 2 Duo E5200, 4GB RAM, 4x 1TB RAID5 & 160GB HDD | Windows Server 2008
[netbook] AAO ZG5 8.9", Intel Atom N270, 1GB RAM, 120GB HDD | Windows XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calavera:

Blir dock inte riktigt klok på hur man bör jämföra priser, funktioner och effekt…

Är ca 150 kr extra för lite mer kyleffekt och bättre energieffektivitet man får med ChillFlex Pro EXP35U538CW jämfört med EXP35U538CW värt det - känns som man skulle få rätt mycket för pengarna? Varför är EXP26U758CW så mycket dyrare? 🤑

Dessa verkar alla ”behöva” ca 68 - 74 W per kvm, medan t.ex. Woods Venezia 18K G inte verkar kyla mer än 50 kvm med sina 5.2 kW - är det för att en enhet inte kan kyla mer än typ 50 kvm oavsett kyleffekt? 🤔

Dem där siffrorna med kvm är inte riktigt att lita på. Bättre att jämföra kyleffekt / BTU och vad de drar i ström (EER / SEER brukar var lätt att läsa, ju högre ju mer effektiva).
Vissa märken skriver högre än realistiska kvm och det beror verkligen på hur rummet är dimensionerat osv och i bästa möjliga miljö.
Tex 7000 < 9000 < 12000 < 18000 BTU generellt. Lite mer komplicerat än så men enklast att räkna på.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Dem där siffrorna med kvm är inte riktigt att lita på. Bättre att jämföra kyleffekt / BTU och vad de drar i ström (EER / SEER brukar var lätt att läsa, ju högre ju mer effektiva).
Vissa märken skriver högre än realistiska kvm och det beror verkligen på hur rummet är dimensionerat osv och i bästa möjliga miljö.
Tex 7000 < 9000 < 12000 < 18000 BTU generellt. Lite mer komplicerat än så men enklast att räkna på.

Tack! Om man vill upp till 18 000 BTU, finns det några goda alternativ förutom tidigare nämnda Wood’s Venezia?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Tack! Om man vill upp till 18 000 BTU, finns det några goda alternativ förutom tidigare nämnda Wood’s Venezia?

Portabel AC är slit och släng, så varför inte köpa någon billig maskin? Allt kommer fungera till så liten bostad, det som kan skilja är ljudnivån, hur mycket luft du måste släppa in på andra ställen (än där du blåser ut den med frånluftslangen) och hur lång tid det tar att kyla från varmt till svalt.

I det här fallet är en Wood’s Venezia 18K en väldigt väldigt enkelt modell utan inverterstyrning och bara 3 fläktlägen så du får inte mer kontroll för att den är större.

Det här är en produktkategori där det i praktiken inte lönar sig att lägga mer pengar, du får inte en bättre konstruerad produkt.

Permalänk

23-24-25 grader i helgen i Norrköping, blir premiär för min Nedis 12.000 btu från webhallen.

Önskar alla en trevlig helg.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Portabel AC är slit och släng, så varför inte köpa någon billig maskin? Allt kommer fungera till så liten bostad, det som kan skilja är ljudnivån, hur mycket luft du måste släppa in på andra ställen (än där du blåser ut den med frånluftslangen) och hur lång tid det tar att kyla från varmt till svalt.

I det här fallet är en Wood’s Venezia 18K en väldigt väldigt enkelt modell utan inverterstyrning och bara 3 fläktlägen så du får inte mer kontroll för att den är större.

Det här är en produktkategori där det i praktiken inte lönar sig att lägga mer pengar, du får inte en bättre konstruerad produkt.

Så en Wood’s 12k eller tidigare nämnda Electrolux bör göra susen för min del?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Så en Wood’s 12k eller tidigare nämnda Electrolux bör göra susen för min del?

Ja de tycker jag.
Nästan lite synd att lägga 5k för en AC när man på Amazon/CDON hittar non-branded för 2k-isch. Alla AC'n gör ett precis lika bra eller dåligt jobb. Sen om man vill ha lull-lull som WIFI så kostar de ju lite kanske.

Jag tycker det är viktigare att man får till ett bra och tätt fönster-kitt oavsätt om den kostar 7k eller 2k.

(Fick min för "Comfee" för 1700k via Amazon en månad tillbaka)

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Ja de tycker jag.
Nästan lite synd att lägga 5k för en AC när man på Amazon/CDON hittar non-branded för 2k-isch. Alla AC'n gör ett precis lika bra eller dåligt jobb. Sen om man vill ha lull-lull som WIFI så kostar de ju lite kanske.

Jag tycker det är viktigare att man får till ett bra och tätt fönster-kitt oavsätt om den kostar 7k eller 2k.

(Fick min för "Comfee" för 1700k via Amazon en månad tillbaka)

Har du några exempel på sådana non-branded-varianter som ändå är likvärdiga t.ex. Wood’s/Electrolux i kraft/funktion?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Har du några exempel på sådana non-branded-varianter som ändå är likvärdiga t.ex. Wood’s/Electrolux i kraft/funktion?

Bara och köpa den första bästa som kan lyfta 9000btu+ och har bra fraktalternativ/retur ifall-ifall. Tittar inte så noga på märket då det verkar som alla är OEM-tillverkade

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Ja de tycker jag.
Nästan lite synd att lägga 5k för en AC när man på Amazon/CDON hittar non-branded för 2k-isch. Alla AC'n gör ett precis lika bra eller dåligt jobb. Sen om man vill ha lull-lull som WIFI så kostar de ju lite kanske.

Jag tycker det är viktigare att man får till ett bra och tätt fönster-kitt oavsätt om den kostar 7k eller 2k.

(Fick min för "Comfee" för 1700k via Amazon en månad tillbaka)

WiFi så man kan styra när man är hemifrån är väl ganska viktigt kan jag tycka. Går säkert att ställa in program för de som inte har, men i dagsläget är WiFi ofta ingen extra kostnad. Det kommer bra kampanjer på de med WiFi också.

Det viktigaste är ju att man inte kommer hem och det är 30+°C

Permalänk
Medlem

Tycker det är ganska dålig rekommendation att köpa billigast möjliga skit. Om du köper en väldigt högljud AC kommer du inte orka ha den igång när du är hemma. Det är stor skillnad på ljudnivå i budget vs dyrare modeller. Min förra Electrolux var bra mycket tystare än den budget variant polaren köpte. Sen köpte jag en ännu tystare delonghi model som kan köra kompressorn på ett lägre läge så den når ner i 50dB och är lätt värt det premium jag betalade.

Sen slit o släng? Ja om man köper budget skit kanske, min Electrolux köptes begaganad och såldes vidare i fullt fungerade skick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Tycker det är ganska dålig rekommendation att köpa billigast möjliga skit. Om du köper en väldigt högljud AC kommer du inte orka ha den igång när du är hemma. Det är stor skillnad på ljudnivå i budget vs dyrare modeller. Min förra Electrolux var bra mycket tystare än den budget variant polaren köpte. Sen köpte jag en ännu tystare delonghi model som kan köra kompressorn på ett lägre läge så den når ner i 50dB och är lätt värt det premium jag betalade.

Sen slit o släng? Ja om man köper budget skit kanske, min Electrolux köptes begaganad och såldes vidare i fullt fungerade skick.

Det är ingen investering, självklart kan du sälja vidare en maskin som bara använts några timmar.

Ljudnivå får du inte inte lägre av en dyrare maskin, en med mer kylkapacitet kommer ha större eller kraftigare fläkt som låter mer och hur mycket du störs av kompressor kommer variera från exemplar till exemplar. Det går inte att titta på specifikationer och säga hur någon kommer uppleva maskinen.

Det finns inte premium när det gäller denna kategori, du hittar ingen inverterstyrd maskin för de priserna folk tagit upp på sista sidorna i tråden. Att det kan känns bra att spendera pengar är en annan sak

Permalänk
Medlem

Vart hittar man Luftslang till Ac? Kollat Clasohlson och Byggmax men hittar inte samma "plastiga klickiga".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ingen investering, självklart kan du sälja vidare en maskin som bara använts några timmar.

Ljudnivå får du inte inte lägre av en dyrare maskin, en med mer kylkapacitet kommer ha större eller kraftigare fläkt som låter mer och hur mycket du störs av kompressor kommer variera från exemplar till exemplar. Det går inte att titta på specifikationer och säga hur någon kommer uppleva maskinen.

Det finns inte premium när det gäller denna kategori, du hittar ingen inverterstyrd maskin för de priserna folk tagit upp på sista sidorna i tråden. Att det kan känns bra att spendera pengar är en annan sak

Vadå några timmar? Copium? Electroluxen användes dygnet runt under minst 3 sommrar och jag vet inte hur länge den tidigare ägaren hade ägt den.

Klart det finns märken som är bättre på dämpa kompressor bullret än andra. Som jag sa jag har hört skit höga budget AC:n med mycket mindre BTU än de jag ägt. Det är bara och kolla mer noga på specsen, de finns dem som skriver ut kompressor ljudnivån också.

Det är premium när produkten presterar bättre och är tystare än den skiten som säljs på amazon för under 3-4000kr. Hur är inte det premium inom denna kategori? Du får det låta som alla kör samma kompressor och de bara slänger på olika fläktar och det är den enda skillnaden? lolwut

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Vadå några timmar? Copium? Electroluxen användes dygnet runt under minst 3 sommrar och jag vet inte hur länge den tidigare ägaren hade ägt den.

Klart det finns märken som är bättre på dämpa kompressor bullret än andra. Som jag sa jag har hört skit höga budget AC:n med mycket mindre BTU än de jag ägt. Det är bara och kolla mer noga på specsen, de finns dem som skriver ut kompressor ljudnivån också.

Det är premium när produkten presterar bättre och är tystare än den skiten som säljs på amazon för under 3-4000kr. Hur är inte det premium inom denna kategori? Du får det låta som alla kör samma kompressor och de bara slänger på olika fläktar och det är den enda skillnaden? lolwut

Har du sålt Electrolux:en? En lätt använd maskin (skicket du köpte den i) kan man såklart sälja vidare det gör den inte premium. Tror inte du sålde vidare den för samma pris som du köpte den för.

Du kan inte lita på specifikationer, och variationer i byggkvalité finns som påverkar ljudnivån eller typen av ljud. Rent generellt låter de med mer kylkapacitet mer oavsett om tillverkaren försöker framstå i bra ljus eller inte. Att flytta nästan dubbelt så mycket luft är inte trivialt och kompromissen blir ofta en mer högljudd fläkt.

Alla modeller som säljs i Sverige kör kompressorn på fullt flås, de är inte inverterstyrda (frekvensstyrda). Kompressorn är antingen på eller av, fläktar kan ha fler lägen men det gäller både dyra och billiga. Även modeller som just nu kostar 5000-7000 kr har varit runt 3000-4000 kr vid olika kampanjer.

Utöver det så upplever olika personer ljud olika, även var den används påverkar ljudbilden och om ljudet stör.

Du får inte en bättre konstruktion som i andra typer av komponenter för att du betalar mer, allt är av samma typ. Köper du ett premiumkylskåp så är det inte kompressor av samma typ som i en Cylinda för 4000 kr utan du får ju alternativ med inverterkompressor likväl andra funktioner inne i kylskåpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Vart hittar man Luftslang till Ac? Kollat Clasohlson och Byggmax men hittar inte samma "plastiga klickiga".

Du kan köra valfri slang så länge den har rätt dimensioner. De i aluminium är säkert bättre tex då de inte släpper ut lika mycket värme som de billigare i plast.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edwardnr17:

23-24-25 grader i helgen i Norrköping, blir premiär för min Nedis 12.000 btu från webhallen.

Önskar alla en trevlig helg.

Härligt! Vindsvåning här med öppen planlösning på 52m2 med fönsterparti som är 5m2 och 1m2 snedtak fönster i sovrummet. En bostad med äldigt hög solexponering! 🥵🌞 Förra sommaren hade jag 28-30 ° inomhus. Idag köpte jag en Woods Venezia 18K G via jobbet för 5kkr (helt ny!) så det blir också premiärkörning i dagarna! 🥵🌞😊

Permalänk
Medlem

Huvva, man blir överrumplad av all information. Någon hjälte som kan ge enkelt svar om vad man ska ha för AC?

Ska kyla ett sovrum ca 15kvm (bonus om den kan ta lite större, lgh är på 70kvm)

Föredrar att köpa ett "populärt" märke som finns i vanliga butiker/online för att undvika krångliga returer och besvär.

Budget runt 5000kr, gärna fullt kit. AC, tätning och slang.

Tacksam för all eventuell guidning en tappad själ kan få!

Permalänk
Medlem
Skrivet av terbon:

Hej! Har läst större av senare inläggen här och märkt att det finnas mycket erfarenheter och expertis kring inköp.
Jag bort högst upp på ett berg i en lägenhet som i princip blir ett växthus på sommaren - jag har markiser, men det blåser rätt ofta för mycket för att ha dom, och de dagarna behöver jag nog extra push.

Jag funderar på om ni skulle kunna hjälpa mig att komma fram till vilken som hade passat i min lägenhet? Jag har rätt nybyggt med (vad jag vet) rätt bra luftflöde, där jag också har en "forceringsknapp" att trycka på för att få ytterligare lite sprutt på rotationen.
I taket i alla rum + justering av luftflöde:
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Det står även i manualen följande kring fläktsystemet:
"Kylåtervinning
På sommaren, om frånluften är kallare än uteluften, startar den roterande värmeväxlaren för att återvinna kylan i den kallare frånluften. Detta är framför allt aktuellt när det finns någon form av kylmaskin i huset"

Här har jag en bild på lägenheten (det röda krysset är där jag tänkt ställa AC:n vid fönstret):
<Uppladdad bildlänk>

Så då till frågorna:

  1. Visst borde väl detta innebära att om jag har en hyfsat nerkylande AC så kan mitt inbyggda fläktsystem hjälpa med själva "runtskyfflandet" av den nerkylda luften i de andra rummen längre ifrån själva AC:n?

  2. Jag har ganska höga fönster - 140cm. Tror ni man behöver något extra utöver det som står som fönsterutblåsningssats som man får med?

  3. förslag på vilken att köpa? Funderar på vad som vore bäst här med min lägenhet. Den är ju på 88kvm, men själva rummet som AC:n har direkt kontakt med är ju ca 40kvm (om man inte räknar med hall (sitter ihop) + sovrom (skjutdörr)). Vet inte om man kan gå fel med "överdimensionerad" mer än att det kan kosta mer än vad man behöver?

    1. Woods Venezia 18k Smart home: https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/kli
      mat-varme/luftkonditionering/woods-venezia-18k-smart-home/1027807.9404/

    2. Electrolux Chiliflex Pro EXP26U338CW: https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/luftkondi...

    3. Woods Cortina A+ 12k WiFi: https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/luftkondi...

Spontant känns det som att 18k är det jag behöver?

Tack på förhand för svar!

Jag hade nästan samma förutsättningar så jag vände mig direkt tillverkarna Woods, Nedis och Delonghi och presenterade min bostadssituation; vindsvåning, öppen planlösning, m2, m3, panoramafönster, takfönster, väldigt hög solexponering etc plus bifogade min planskiss. Fick rekommendationer och vägledning av respektive men jag valde Woods Venezia 18K G då jag kom över denna för halva priset.idag fick jag hem den så får återkomma med en recension senare.

Permalänk

Har fått problem och jag misstänker att lösningen finns på någon sida, men att gå igenom 140+ sidor tar sin tid.
Nåja, har flyttat (hyreslägenhet) och har nu fönster som öppnar i underkant utåt med möjlighet att låsa så att en springa på några centimeter från karmen öppnas. Mitt problem är att det är på bottenvåningen och personer går förbi. Vill inte öppna så att det går att få ut slangen när jag inte är hemma, tror inte försäkringen täcker inbrott om jag öppnar fönstret så mycket. Finns det någon som har en idé om hur jag gör för att kunna blåsa ut värmen från ACn?
När jag är hemma kan jag spänna fast fönstret och hålla koll så att ingen kryper in, nackdelen är att det blir mer än 90 gradig vinkel vid fönstret.
Om ingen lösning finns och då jag kan få korsdrag funderar jag på att i så fall sälja maskinen. Vad kan då en Andersson Arc 1.5 vara värd och som användes sparsamt förra sommaren. Har en bra fläkt som bör fungera istället.
Edit: lade till bilder

vet ej vad som är fel men bild visas om man väljer visa bild

//Freezer

lade till bilder
Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Ja de tycker jag.
Nästan lite synd att lägga 5k för en AC när man på Amazon/CDON hittar non-branded för 2k-isch. Alla AC'n gör ett precis lika bra eller dåligt jobb. Sen om man vill ha lull-lull som WIFI så kostar de ju lite kanske.

Jag tycker det är viktigare att man får till ett bra och tätt fönster-kitt oavsätt om den kostar 7k eller 2k.

(Fick min för "Comfee" för 1700k via Amazon en månad tillbaka)

"Alla AC'n gör ett precis lika bra eller dåligt jobb." Det där är ett väldigt okunnigt svar. Det är stor skillnad på AC i prissegmentet 2kkr och 5kkr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Velum:

Jag hade nästan samma förutsättningar så jag vände mig direkt tillverkarna Woods, Nedis och Delonghi och presenterade min bostadssituation; vindsvåning, öppen planlösning, m2, m3, panoramafönster, takfönster, väldigt hög solexponering etc plus bifogade min planskiss. Fick rekommendationer och vägledning av respektive men jag valde Woods Venezia 18K G då jag kom över denna för halva priset.idag fick jag hem den så får återkomma med en recension senare.

Lätt val för dig att köpa en Woods Venezia 18K G om du fick den för halva priset.
Det känns lite lättare att kunna få tummen ur att beställa då xD

Mitt problem har varit att jag avvaktat för länge med att beställa för att jag har varit så osäker så alla priserna höjts väldigt mycket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ingen investering, självklart kan du sälja vidare en maskin som bara använts några timmar.

Ljudnivå får du inte inte lägre av en dyrare maskin, en med mer kylkapacitet kommer ha större eller kraftigare fläkt som låter mer och hur mycket du störs av kompressor kommer variera från exemplar till exemplar. Det går inte att titta på specifikationer och säga hur någon kommer uppleva maskinen.

Det finns inte premium när det gäller denna kategori, du hittar ingen inverterstyrd maskin för de priserna folk tagit upp på sista sidorna i tråden. Att det kan känns bra att spendera pengar är en annan sak

Då har du inte testat Delonghis premium-modeller. Jag har testat både PACEL112CSTWIFI och PACEX130CSTWIFI då vi har båda modellerna på jobb. Där den senaste levererades förra veckan. Hej Dessa är tystgående runt 50 dB som Delonghi utfäster. Självklart ska man alla de test siffrorna med en nypa salt då det är en uppsjö av faktorer som avgör en ACs effekt. Men att påstå att just Delonghi inte är tystgående är direkt felaktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har du sålt Electrolux:en? En lätt använd maskin (skicket du köpte den i) kan man såklart sälja vidare det gör den inte premium. Tror inte du sålde vidare den för samma pris som du köpte den för.

Du kan inte lita på specifikationer, och variationer i byggkvalité finns som påverkar ljudnivån eller typen av ljud. Rent generellt låter de med mer kylkapacitet mer oavsett om tillverkaren försöker framstå i bra ljus eller inte. Att flytta nästan dubbelt så mycket luft är inte trivialt och kompromissen blir ofta en mer högljudd fläkt.

Alla modeller som säljs i Sverige kör kompressorn på fullt flås, de är inte inverterstyrda (frekvensstyrda). Kompressorn är antingen på eller av, fläktar kan ha fler lägen men det gäller både dyra och billiga. Även modeller som just nu kostar 5000-7000 kr har varit runt 3000-4000 kr vid olika kampanjer.

Utöver det så upplever olika personer ljud olika, även var den används påverkar ljudbilden och om ljudet stör.

Du får inte en bättre konstruktion som i andra typer av komponenter för att du betalar mer, allt är av samma typ. Köper du ett premiumkylskåp så är det inte kompressor av samma typ som i en Cylinda för 4000 kr utan du får ju alternativ med inverterkompressor likväl andra funktioner inne i kylskåpet.

"Utöver det så upplever olika personer ljud olika, även var den används påverkar ljudbilden och om ljudet stör." Det har du ju rätt i men en kalibrerad decibelmätare ger just runt 50-55 dB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Vart hittar man Luftslang till Ac? Kollat Clasohlson och Byggmax men hittar inte samma "plastiga klickiga".

Om det är samma dimension så hade jag kollat med Woods. Deras slangar tycker jag är tåligast. Bra kvalité med starka veck som klickar. 😊