Edit: Fixat första posten (tror jag) men nytt problem med "Dokument"..

Permalänk
Medlem

Edit: Fixat första posten (tror jag) men nytt problem med "Dokument"..

Ny dator. Ny på Windows 11.

Tokig på tjatet redan att Onedrive är fullt "skaffa mer". Var in i inställningar och bockade av allt i "säkerhetskopiera mappar på den här datorn" och med sista "skrivbord" så försvann merparten av alla ikoner på skrivbordet!? Spelikoner såväl som ikoner jag hade för filer överförda från gamla datorn.

Går inte att "avbocka". Hur får jag tillbaks ikonerna och hur stänger jag av Onedrive korrekt?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ingen status/händelselogg om du klickar på programikonen? De kan ligga i OD's papperskorg

Permalänk
Medlem

Ok. Lyckades fixa det. Fråga mig inte hur för jag har klickat lite överallt i panikmode.

Mitt problem nu är att "Dokument"foldern är borta i "Utforskaren". Någon med tips om hur jag får tillbaks den där? Söker jag på datorn så hittar jag den men kan inte lägga upp den i utforskaren på något sätt..

Edit: Svar medans jag skrev.

Skrivet av tcntad:

Ingen status/händelselogg om du klickar på programikonen? De kan ligga i OD's papperskorg

Jag hade en en mapp på skrivbordet med gamla sparfiler. Det var nog den som tog upp allt utrymme i Onedrive. Tror jag fixat det och stängt av Onedrive. Men då fick jag ovanstående problem.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Beginner:

Ok. Lyckades fixa det. Fråga mig inte hur för jag har klickat lite överallt i panikmode.

Mitt problem nu är att "Dokument"foldern är borta i "Utforskaren". Någon med tips om hur jag får tillbaks den där? Söker jag på datorn så hittar jag den men kan inte lägga upp den i utforskaren på något sätt..

Edit: Svar medans jag skrev.

Jag hade en en mapp på skrivbordet med gamla sparfiler. Det var nog den som tog upp allt utrymme i Onedrive. Tror jag fixat det och stängt av Onedrive. Men då fick jag ovanstående problem.

Kolla webben och se om allt ligger där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kolla webben och se om allt ligger där?

Googlat och blir inte klokare. Jag har dokumentfoldern i C:\användare\"namn" men jag har den inte i "utforskaren" och vet inte om jag manuellt på något sätt kan lägga den där igen.

Går så bra när jag är datoranalfabet.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Beginner:

Googlat och blir inte klokare. Jag har dokumentfoldern i C:\användare\"namn" men jag har den inte i "utforskaren" och vet inte om jag manuellt på något sätt kan lägga den där igen.

Går så bra när jag är datoranalfabet.

OneDrive är en moln/synktjänst så logga in på OneDrive: https://onedrive.live.com/ och se om mappen ligger där eller i papperskorgen.

Vad saknas i "utforskaren" och vad är "utforskaren"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

OneDrive är en moln/synktjänst så logga in på OneDrive: https://onedrive.live.com/ och se om mappen ligger där eller i papperskorgen.

Vad saknas i "utforskaren" och vad är "utforskaren"?

"Dokument" ligger kvar i C men är borta från "Utforskaren" om jag använder en del.

"Utforskaren" ligger i aktivitetsfältet. Ser ut som en mapp. Bredvid Edgeikonen.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Beginner:

"Dokument" ligger kvar i C men är borta från "Utforskaren" om jag använder en del.

"Utforskaren" ligger i aktivitetsfältet. Ser ut som en mapp. Bredvid Edgeikonen.

Finns den i C:\användare\dittnamn\Dokument så finns den i utforskaren, det är fönsterhanteraren i Windows.
Det är säkert en genväg/registernyckel som är borta eller satt på att dölja, antar du menar i panelen till vänster?

Är det bara Dokument som är borta? Den ligger inte under "Library, bibliotek" eller "OneDrive"?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Beginner:

Det låter som om du tagit bort "snabbåtkomst" för dokument för det är snabbåtkomst som ger genvägarna du ser i tforskaren.
Du får leta upp biblioteket dokument (dokument är ingen mapp) och högerklicka och lägg till snabbåtkomst

I biblioteket dokument ligger mappen C:\Users\användarnamn\Documents som förval men det går att lägga till och ta bort mappar som man vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.