Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Velum:

"Utöver det så upplever olika personer ljud olika, även var den används påverkar ljudbilden och om ljudet stör." Det har du ju rätt i men en kalibrerad decibelmätare ger just runt 50-55 dB.

Vilket den också kommer visa på många budgetmodeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drajkon:

Lätt val för dig att köpa en Woods Venezia 18K G om du fick den för halva priset.
Det känns lite lättare att kunna få tummen ur att beställa då xD

Mitt problem har varit att jag avvaktat för länge med att beställa för att jag har varit så osäker så alla priserna höjts väldigt mycket...

Hehe! 🙈
Jag var i exakt samma sits förra sommaren då jag var ut alldeles försent. Detta var första veckan i juni och allt var slutsålt. Jag förstår, jag blev själv förvirrad av all information och hur man fick olika besked från olika säljare och tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vilket den också kommer visa på många budgetmodeller.

Nej, inte under samma förutsättningar. Där är Delonghi kända för sina Silent mode som presterar effektfullt med låg ljudnivå på lägsta läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacillb:

Huvva, man blir överrumplad av all information. Någon hjälte som kan ge enkelt svar om vad man ska ha för AC?

Ska kyla ett sovrum ca 15kvm (bonus om den kan ta lite större, lgh är på 70kvm)

Föredrar att köpa ett "populärt" märke som finns i vanliga butiker/online för att undvika krångliga returer och besvär.

Budget runt 5000kr, gärna fullt kit. AC, tätning och slang.

Tacksam för all eventuell guidning en tappad själ kan få!

Eller är det overkill med 5k? Skulle ju vara bra om den funkar flr större ytor till sen, när man skaffar hus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Velum:

Nej, inte under samma förutsättningar. Där är Delonghi kända för sina Silent mode som presterar effektfullt med låg ljudnivå på lägsta läget.

En billigare maskin kan ha lägre kyleffekt, men det finns garanterat modeller som har samma ljudnivå när kompressor och fläkt är igång.

Permalänk
Skrivet av Bacillb:

Huvva, man blir överrumplad av all information. Någon hjälte som kan ge enkelt svar om vad man ska ha för AC?

Ska kyla ett sovrum ca 15kvm (bonus om den kan ta lite större, lgh är på 70kvm)

Föredrar att köpa ett "populärt" märke som finns i vanliga butiker/online för att undvika krångliga returer och besvär.

Budget runt 5000kr, gärna fullt kit. AC, tätning och slang.

Tacksam för all eventuell guidning en tappad själ kan få!

9000BTU Kylning, Fönsterkit medföljer och den har Wifi (app styrd) kan även värma med 7000BTU synd att dom höjt priset då jag endast betala 2900kr nu i veckan.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5386387

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd Athlon Xp:

9000BTU Kylning, Fönsterkit medföljer och den har Wifi (app styrd) kan även värma med 7000BTU synd att dom höjt priset då jag endast betala 2900kr nu i veckan.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5386387

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Tack! Hör av mig till butikerna. Dom kanske kan tänka sig sälja till rimligare pris!
Ser ut som den legat på 2900 länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacillb:

Eller är det overkill med 5k? Skulle ju vara bra om den funkar flr större ytor till sen, när man skaffar hus

Ingen portabel enhet kommer klara ett hus

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ingen portabel enhet kommer klara ett hus

Ne, men större än ett sovrum. Skrev inte ordagrant att den ska klara ett helt hus 🙂

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta ger något och Råd & Röns test kanske har diskuterats förut i tråden, men snodde ihop lite snabba grafer på relationen betyg - pris. Priset är genomsnittligt pris i det spannet som Råd & Rön länkar till hos Prisjakt i sitt test.

Visa signatur

[workstation] Mac Pro 2x2.66GHz Dual-Core Xeon, ATI Radeon X1900 XT 512MB, 11GB 667MHz FB-DIMM, 2x 500GB RAID0 & 250GB HDD | OS 10.6
[server] Antec PlusView 1000AMG, Asus P5E-VM DO, Intel Core 2 Duo E5200, 4GB RAM, 4x 1TB RAID5 & 160GB HDD | Windows Server 2008
[netbook] AAO ZG5 8.9", Intel Atom N270, 1GB RAM, 120GB HDD | Windows XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

(Fick min för "Comfee" för 1700k via Amazon en månad tillbaka)

1.700.000,00 för en AC. Inte illa

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

1.700.000,00 för en AC. Inte illa

Ibland har man tur 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ingen portabel enhet kommer klara ett hus

Det finns inget speciellt med ett hus som gör att en A/C inte funkar lika bra där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Det finns inget speciellt med ett hus som gör att en A/C inte funkar lika bra där.

Jag menar att 100+ m2 oftast är långt utanför kapaciteten hos en portabel enhet

Det går såklart att använda en portabel i ett hus, men vill inte att läsare av tråden ska få en felaktig bild bara

Oftast bättre att montera luft/luft pump som dessutom fixar värme effektivt på vintern, eller något annat alternativ

Permalänk
Medlem

Så vilken väljer man mellan Woods Cortina Silent 12K och Electrolux ChillFlex PRO?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag menar att 100+ m2 oftast är långt utanför kapaciteten hos en portabel enhet

Det går såklart att använda en portabel i ett hus, men vill inte att läsare av tråden ska få en felaktig bild bara

Oftast bättre att montera luft/luft pump som dessutom fixar värme effektivt på vintern, eller något annat alternativ

Okej, då är det lite mer tydligt. Det finns nämligen väldigt stora lägenheter och väldigt små hus.

Permalänk
Medlem

Så vad kom vi fram till? Vilken är den knäpptystaste, Kyler bättre än en frys och kostar nästan ingenting?
Skämt åsido vilken är mest bang-for-buck just nu? Behöver kyla mitt sovrum så jag kan sova på nätterna

Mvh nino

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Det finns inget speciellt med ett hus som gör att en A/C inte funkar lika bra där.

eh, storleken???

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Idag var premiären för min AC.
Stör mig mindre på väsendet ifrån den än allt ljud ute med massa öppna fönster.

Och såklart bättre kyla. Skönt att elen inte väntas bli som förra sommaren iaf. Då vart de dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

eh, storleken???

Det kan inte vara lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Så vad kom vi fram till? Vilken är den knäpptystaste, Kyler bättre än en frys och kostar nästan ingenting?
Skämt åsido vilken är mest bang-for-buck just nu? Behöver kyla mitt sovrum så jag kan sova på nätterna

Mvh nino

ingen portabel AC är tyst - de ligger i området 55-65 dB SPL med olika störande ljudkaraktärer och inget man kan minska under ~55 dB SPL genom slänga på mer pengar för en dyrare maskin... (55 dB buller upplevs som halva ljudstyrkan i jämförelse med en maskin som ger 65 dB i buller)

vill man ha tyst lösning så är det split/värmepump med kompressordelen utomhus som gäller då deras lägsta fläkthastighet på innerdelen som ändå kyler hyfsat är väldigt lågt att den nästan inte är hörbart om man inte aktivt lyssnar efter denna. dock kan man höra märkbart sus och gurgel från köldmedelsslingan i samband när det stannar helt och startar igen (även invertermaskin måste stanna ibland när temperaturen är i den önskade området då dessa kan inte arbeta med hur låg kapacitet som helst).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Det kan inte vara lätt.

Nä, det är tydligen svårt att förstå att hus oftast är bra mycket större än en lägenhet!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Idag var premiären för min AC.
Stör mig mindre på väsendet ifrån den än allt ljud ute med massa öppna fönster.

Och såklart bättre kyla. Skönt att elen inte väntas bli som förra sommaren iaf. Då vart de dyrt.

Precis samma problem, det är det öppna fönstret och ljuden utifrån jag stör mig mest på.
Har en Nedis Wifi 12000 BTU, passar min lägenhet perfekt! Den va prisvärd förut men tyvärr inte detta år verkar det som.

Permalänk

Ju mer BTU det är på AC:n = Större pump = mer oväsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bal0:

Så vilken väljer man mellan Woods Cortina Silent 12K och Electrolux ChillFlex PRO?

Tack på förhand!

Jag undrar också! xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd Athlon Xp:

Ju mer BTU det är på AC:n = Större pump = mer oväsen?

Nja, inte pump men kompressor. Dock inget jättetydligt samband då det också beror på hur påkostad ljuddämpningen är. En klen AC kommer också göra att den får köra oftare.

Permalänk
Medlem

Seriös undran, varför ställer man inte sin enhet ute och drar in kall-luft-slangen istället?

Permalänk
Medlem

Fick min idag förresten

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Seriös undran, varför ställer man inte sin enhet ute och drar in kall-luft-slangen istället?

Troligtvis för att de brukar vara utrustade med en varmluftsslang (utlopp). Det är upp till dig om du vill försöka kyla världen genom att långsamt kokas i din lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Troligtvis för att de brukar vara utrustade med en varmluftsslang (utlopp). Det är upp till dig om du vill försöka kyla världen genom att långsamt kokas i din lägenhet.

Nej jag menar såklart att man skulle modifiera enheten så den har en slang där kalla luften kommer ut