Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

antalet kärnor är nog till fördel i deras testmjukvara.

i spel där emot är det sällan mer än typ 8 kärnor faktiskt används.

Tack, jag tyckte det var något fuffens på gång. Ju mer jag läser på det ju mer opålitlig verkar den sidan jag länkade, jag ska börja använda den här mer istället och då är skillnaden inte så stor längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hispoiii:

Tack, jag tyckte det var något fuffens på gång. Ju mer jag läser på det ju mer opålitlig verkar den sidan jag länkade, jag ska börja använda den här mer istället och då är skillnaden inte så stor längre.

va, varför? skräpsida den med.

du ska inte ha nått annat än just en amd med en enda ccd ie 7600/x, 7700/x, 7800x3d om du ska spela och välja amd.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Byt till 7800X3D & 7900XT med 3x8-pin.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

va, varför? skräpsida den med.

du ska inte ha nått annat än just en amd med en enda ccd ie 7600/x, 7700/x, 7800x3d om du ska spela och välja amd.

Oj, varför? Sitter och funderar på att byta till 7800x3d eller inte göra något och använda 5 7600 som jag beställt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Byt till 7800X3D & 7900XT med 3x8-pin.

Kommer nog byta till 7800X3D. Är 7900 XT mycket mer prisvärd än 7900 XTX? Fick en helt okej deal på 4080 så oklart om jag byter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Du har fått det hela om bakfoten tyvärr, när det kommer till spel så är överlag 7800x3d bästa cpun på marknaden idag. Att 7900x sen är bättre i syntetiska tester är inte direkt relevant när man pratar spelprestanda.

Lite som att säga att 5950x är dubbelt så bra som 12600k i spel bara för att 5950x får dubbelt så höga poäng i cinebench när dom i verkligheten är ganska likvärdiga när det kommer till spelprestanda.

Har det skett något speciellt de senaste åren med processorer som jag inte känner till? Är mest insatt i Intel-processorer.

Men förklara gärna varför en processor som har både fler kärnor/trådar, högre frekvens, och bättre single- och multi-core speed ger lägre spelprestanda? Ekvationen går inte ihop i mitt huvud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hispoiii:

Oj, varför? Sitter och funderar på att byta till 7800x3d eller inte göra något och använda 5 7600 som jag beställt.

UB är ett bra verktyg för att testa om ens hårdvara presterar som den ska jämfört med andra som har samma hårdvara, men för att jämföra olika hårdvara så viktar de resultaten rätt underligt ibland. Ägaren av sidan är också väldigt anti-AMD, kolla t.ex. på deras recension av 7800X3D eller någon annan AMD-produkt (CPUPro/GPUPro är ägaren av sidan).

Vill man jämföra hårdvara så är det tyvärr recensioner som testar prestandan i riktiga spel som man faktiskt måste kolla på, för spelprestanda är för komplicerat för att det enkelt ska gå att jämföra på sättet som jämförelsesidor oftast gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Har det skett något speciellt de senaste åren med processorer som jag inte känner till? Är mest insatt i Intel-processorer.

Men förklara gärna varför en processor som har både fler kärnor/trådar, högre frekvens, och bättre single- och multi-core speed ger lägre spelprestanda? Ekvationen går inte ihop i mitt huvud.

Han har en poäng. En cpu med två cc'd är oftast sämre i spel som är känsliga för latens till skillnad från cb.
även intel cpuer drabbas av detta om spel-lasten råkar hamna på e-kärnorna. Och eftersom de är långsammare än P-kärnorna så blir det samma prestanda fall som för amd cpuer med två ccd i spel.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

UB är ett bra verktyg för att testa om ens hårdvara presterar som den ska jämfört med andra som har samma hårdvara, men för att jämföra olika hårdvara så viktar de resultaten rätt underligt ibland. Ägaren av sidan är också väldigt anti-AMD, kolla t.ex. på deras recension av 7800X3D eller någon annan AMD-produkt (CPUPro/GPUPro är ägaren av sidan).

Vill man jämföra hårdvara så är det tyvärr recensioner som testar prestandan i riktiga spel som man faktiskt måste kolla på, för spelprestanda är för komplicerat för att det enkelt ska gå att jämföra på sättet som jämförelsesidor oftast gör.

Fantastiskt bra att veta, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hispoiii:

Kommer nog byta till 7800X3D. Är 7900 XT mycket mer prisvärd än 7900 XTX? Fick en helt okej deal på 4080 så oklart om jag byter.

Nej, det är ingen större skillnad man får ungefär vad man betalar för. 6950XT är dock mer prisvärt, men så är det ju lite äldre också.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Har det skett något speciellt de senaste åren med processorer som jag inte känner till? Är mest insatt i Intel-processorer.

Men förklara gärna varför en processor som har både fler kärnor/trådar, högre frekvens, och bättre single- och multi-core speed ger lägre spelprestanda? Ekvationen går inte ihop i mitt huvud.

För att det är mer saker som spelar roll, så som ipc och Windows schemaläggare har mer och mer invärkan speciellt i spel.

Så har det vart i flera år nu men ofta tvärt om vad det är nu, dvs tidigare har Intel vart bäst för spel och amd bäst för produktivitet i valfri prisklass. Medans nu varierar det kraftigt i pris klasserna

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

För att det är mer saker som spelar roll, så som ipc och Windows schemaläggare har mer och mer invärkan speciellt i spel.

Så har det vart i flera år nu men ofta tvärt om vad det är nu, dvs tidigare har Intel vart bäst för spel och amd bäst för produktivitet i valfri prisklass. Medans nu varierar det kraftigt i pris klasserna

Haha va? Windows schemaläggare? Vad snackar du om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Haha va? Windows schemaläggare? Vad snackar du om?

yep, e bara att lyssna på han. det e så som han säger.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

yep, e bara att lyssna på han. det e så som han säger.

Blir jag trollad här eller vadå? Lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Blir jag trollad här eller vadå? Lol

https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Task_Scheduler

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Okej..? Jag vet vad schemaläggaren är, men vart är det relevant i sammanhanget här

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Okej..? Jag vet vad schemaläggaren är, men vart är det relevant i sammanhanget här

Det får du ta med norrby89!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Okej..? Jag vet vad schemaläggaren är, men vart är det relevant i sammanhanget här

står ju redan ovanför:

Skrivet av DST:

Han har en poäng. En cpu med två cc'd är oftast sämre i spel som är känsliga för latens till skillnad från cb.
även intel cpuer drabbas av detta om spel-lasten råkar hamna på e-kärnorna. Och eftersom de är långsammare än P-kärnorna så blir det samma prestanda fall som för amd cpuer med två ccd i spel.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Förstår inte riktigt var denna rädsla för CPU-flaskhals kommer ifrån, min burk är kraftigt flaskhalsad av CPUn och det är inget jag lider av. I värsta fall är det ju bara att cappa fpsen. Däremot så börjar 7600 vara i klenaste laget för dagens spel, flera nya spel som har kommit de senaste månaderna är ju galet CPU-tunga.

Jag hade gjort så här istället, snabbare CPU och minnen för drygt en tusing mer. Om direct storage blir en grej i framtiden är det bara att köpa till en gen 4 SSD då.
https://komponentkoll.se/bild/DBpuN.png
Kylare:
https://www.amazon.se/-/en/Thermalright-Peerless-Assassin-Alu...

Om du promt vill köra på AMD är det bara att byta ut 7600 mot 7800X3D. 7700 och 7900 befinner sig lite i ett oprisvärt ingenmansland. Här är ett bra AM5-kort om du vill spara lite pengar.
https://compu-mail.se/sv/p/asrock-b650m-hdv-m-2-matx-am5-1001...

Vad menar du för spel som är så galet CPU-tunga? Vilka menar du, menar du att de lyckas dra nytta av mer än 6C/12T och hur låg fps blir det isåfall med 7600?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

står ju redan ovanför:

Inget det du har skrivit kan kopplas till schemaläggaren i Windows ö.h.t.

Ni blandar nog ihop det med "thread scheduler" i Windows 11 som är något helt annat och kan knasa till det med CPUer som har 2 CCDs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Inget det du har skrivit kan kopplas till schemaläggaren i Windows ö.h.t.

Ni blandar nog ihop det med "thread scheduler" i Windows 11 som är något helt annat och kan knasa till det med CPUer som har 2 CCDs

e det task manager/aktivitets hanteraren han har länkat till? aja iaf e ju thread scheduler som är ju det som vi alla så klart pratar om.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Haha va? Windows schemaläggare? Vad snackar du om?

Windows schemaläggare, (windows task Scheduler) är det som anger vilken kärna/tråd som ska arbeta på varje process i systemet. dvs kör man intel 12/13 gen och windows 10 så i början iallafall så va inte schemaläggaren optimerat för att se skillnad och prioritera P och E cores för olika laster, dvs att när man vill ha ut hög prestanda så kanske det landar och körs på en E core istället.

Samma gäller för AMD med 7900x3d och 7950x3d då inte alla kärnor har 3d minnet men även på vanliga AMD cpuer då olika kärnor kommer bosta olika högt.

Så du har nog missat en hel del dom senaste åren eller inte varit direkt aktiv med nyheterna här på sweclockers då det varit flertalet artiklar angående detta dom senaste åren

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Windows schemaläggare, (windows task Scheduler) är det som anger vilken kärna/tråd som ska arbeta på varje process i systemet. dvs kör man intel 12/13 gen och windows 10 så i början iallafall så va inte schemaläggaren optimerat för att se skillnad och prioritera P och E cores för olika laster, dvs att när man vill ha ut hög prestanda så kanske det landar och körs på en E core istället.

Samma gäller för AMD med 7900x3d och 7950x3d då inte alla kärnor har 3d minnet men även på vanliga AMD cpuer då olika kärnor kommer bosta olika högt.

Så du har nog missat en hel del dom senaste åren eller inte varit direkt aktiv med nyheterna här på sweclockers då det varit flertalet artiklar angående detta dom senaste åren

Länkar in för just Intels P/E-cores https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Viking
Skrivet av AGI:

Har det skett något speciellt de senaste åren med processorer som jag inte känner till? Är mest insatt i Intel-processorer.

Men förklara gärna varför en processor som har både fler kärnor/trådar, högre frekvens, och bättre single- och multi-core speed ger lägre spelprestanda? Ekvationen går inte ihop i mitt huvud.

Svaret i det här fallet är framför allt cache-minnet.

Men tror du att en 8700k i 5 GHz presterar lika som en 13900k i 5 GHz med 18 kärnor avaktiverade (6 kärnor aktiva)? För då har ju båda 6 kärnor i 5 GHz.

Problemet är att det första du skrev var att man minst behöver en 7900X för ett 4080, vilket inte alls stämmer då skillnaden mellan 7600 och 7900X är liten i spel.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Svaret i det här fallet är framför allt cache-minnet.

Men tror du att en 8700k i 5 GHz presterar lika som en 13900k i 5 GHz med 18 kärnor avaktiverade (6 kärnor aktiva)? För då har ju båda 6 kärnor i 5 GHz.

Problemet är att det första du skrev var att man minst behöver en 7900X för ett 4080, vilket inte alls stämmer då skillnaden mellan 7600 och 7900X är liten i spel.

Gällande din analogi - nej det tror jag såklart inte. Min frågan var ju snarare tvärtom: hur kan en bättre processor (i benchmarks 7900X) som presterar bättre per kärna, och dessutom har fler kärnor (jämfört m. 7800X3D) bottlenecka ett rtx 4080 mer?

Svaret verkar ju då ligga i mer cacheminne och eventuella buggar i "thread scheduler/thread director"...?