Hövding sålde defekta cykelhjälmar – skyller på mjukvara

Permalänk
Melding Plague

Hövding sålde defekta cykelhjälmar – skyller på mjukvara

Svenska Hövding har under längre tid medvetet sålt cykelhjälmar med ett konstruktionsfel och skyllt problem på felaktig mjukvara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"och menar att det aldrig varit fara för användares liv."

Hahaha vadå Ingen fara?! Det är ju precis vad det är!

Permalänk
Avstängd

Hmm, inget bra tecken direkt.

Hövdings idé var ju smart men det faller ju lite på att det är så dyrt, och att det är något av en engångsprodukt. Visserligen ska man ju alltid kassera en hjälm som har "krockats", men en Hövding löser ju ut rätt mycket oftare än en vanlig hjälm åker i backen liksom.

Permalänk
Medlem

”Now, should we initiate a recall? Take the number of vehicles in the field, A, multiply by the probable rate of failure, B, multiply by the average out-of-court settlement, C. A times B times C equals X. If X is less than the cost of a recall, we don't do one.”

Permalänk
Medlem

Som vanligt går pengarna före hälsan. Andras hälsa. Skulle VD:ns barn använda en Hövding som inte fungerar som den ska och det leder till skada på barnet så kan jag garantera att saker och ting skulle röra på sig väldigt snabbt.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Oj oj oj, det blåser upp till storm men det svenska bolaget!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Om tio har vi "Kejsarens nya hjälm".

Kudos till den/dom som spelade in. Hoppas ledningen faller lika hårt som en cyklist med Hövding.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

"och menar att det aldrig varit fara för användares liv."

Hahaha vadå Ingen fara?! Det är ju precis vad det är!

Först tänkte jag att den bör väl hjälpa litegrann åtminstone. Men sen såg jag att det inte är en riktig hjälm utan en air bag som blåser upp.

Klart som korvspad att det är fara då

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag frigolit och dyl.

Jag byter när de får till lokala kraftfält a la TV 4 Nyhetsmorgon.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Hedersmedlem

Hm, undrar vad som faktiskt pågår; det känns inte direkt som om man får alla fakta från texten åtminstone.
Om det är något slags korrosion vid batteriet så kan ju knappast en mjukvaruuppdatering lösa alla problemen... så är det inte sant att reklamationerna minskat? Eller har de minskat utan att problemet är löst?
Eller ÄR problemet på riktigt löst? Isåfall kan det ju inte ha varit ett fysiskt problem från början.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Först tystar de om att deras hjälmar inte pallar/godkänd vid bilkrock (30km/h) och nu detta.... Jag är glad att man håller sig till vanlig cykelhjälm

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, undrar vad som faktiskt pågår; det känns inte direkt som om man får alla fakta från texten åtminstone.
Om det är något slags korrosion vid batteriet så kan ju knappast en mjukvaruuppdatering lösa alla problemen... så är det inte sant att reklamationerna minskat? Eller har de minskat utan att problemet är löst?
Eller ÄR problemet på riktigt löst? Isåfall kan det ju inte ha varit ett fysiskt problem från början.

Dom kan påstå att mjukvara löst problemet samtidigt som dom nu ändrat på ny producerade hjälmar så att dom inte har defekten. En annan variant är att det nu är mycket torrare ute således mycket mindre korrosion så det ser ut som att mjukvara löste biffen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Först tystar de om att deras hjälmar inte pallar/godkänd vid bilkrock (30km/h) och nu detta.... Jag är glad att man håller sig till vanlig cykelhjälm

Samma här. Dessutom inget batteri som man får byta efter några år.

Permalänk
Medlem

Bojkott är det enda rimliga. Vilket jävla skitbolag.

Permalänk
Medlem

Att VD ens kan med att medvetet skicka ut defekt hjälmar till kunder?? Aldrig att jag skulle stödja ett sådant bolag oavsett produkt. Läste precis om ett liknande scenario i Bamse där Krösus sork medvetet sålde defekta varor. Visar på vilken nivå den här tjommen är på.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Att VD ens kan med att medvetet skicka ut defekt hjälmar till kunder?? Aldrig att jag skulle stödja ett sådant bolag oavsett produkt. Läste precis om ett liknande scenario i Bamse där Krösus sork medvetet sålde defekta varor. Visar på vilken nivå den här tjommen är på.

RH-garanti?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

”Now, should we initiate a recall? Take the number of vehicles in the field, A, multiply by the probable rate of failure, B, multiply by the average out-of-court settlement, C. A times B times C equals X. If X is less than the cost of a recall, we don't do one.”

Magkänslan säger mig att resultatet inte kommer bli det förväntade.

Permalänk
Medlem

Har själv ingen hövding, men frun har. Visade henne detta, och sa att hon har upplevt precis dessa problem! Blir att reklamera och byta till annan produkt från annan tillverkare.

Visa signatur

[ASUS ROG Strix B650E-E Gaming WIFI]AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB][Corsair 64GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL40 Vengeance AMD EXPO][ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC][LG 48'' UltraGear 48GQ900 4K OLED 138 Hz HDMI 2.1][Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB x 2]Seasonic Vertex GX 1200W][Corsair 7000D Airflow Svart]

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

En annan variant är att det nu är mycket torrare ute således mycket mindre korrosion så det ser ut som att mjukvara löste biffen.

Passningsrost (fretting / fretting corrosion) uppstår av microrörelser p g a vibrationer. Tänk: kontakt som glider fram och tillbaka med en amplitud på micrometernivå. Det kan säkert bli värre i fuktig miljö, men grundproblemet är rörelserna. Men torrare luft kanske skjuter upp tiden till problem något

Visa signatur

Vinnare av Swec's pepparkakshustävling julen 2004, julen 2005 samt julen 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaGgZ:

Passningsrost (fretting / fretting corrosion) uppstår av microrörelser p g a vibrationer. Tänk: kontakt som glider fram och tillbaka med en amplitud på micrometernivå. Det kan säkert bli värre i fuktig miljö, men grundproblemet är rörelserna. Men torrare luft kanske skjuter upp tiden till problem något

Aha, tack för informationen

Permalänk
Medlem

Haha vilka stjärnor skickar ut trasiga hjälpa då det inte finns någont alternativ. Jo det finns alternativ stoppa tills det är löst. Det där företaget lär sjunka som en Sten. Ovasett vad de säger , gör och fixa så är företroendet tappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

"och menar att det aldrig varit fara för användares liv."

Hahaha vadå Ingen fara?! Det är ju precis vad det är!

Jodå! Om ingen dött* så är det ju ingen fara.

*ännu

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

"och menar att det aldrig varit fara för användares liv."
Hahaha vadå Ingen fara?! Det är ju precis vad det är!

På vilket sätt innebär det en livsfara att behöva ladda batteriet oftare?

Problemet är i princip jämförbart med att om en elbil efter några år skulle börja dra allt högre effekt från batteriet så att batteriet efter en tid bara räcker till en tredjedel av körsträckan.
Det är en olägenhet (och kostnadsökning) för bilnyttjaren, men leder inte till någon direkt fara.

Permalänk
Medlem

Tror jag hade en av dessa hövdingar iaf enligt beskrivningen, den bara dog rakt upp och ner lite då och då. Forcerade dock en FW-update och efter det lirade den på som den skulle. Ett halvår senare gled jag på en isfläck och hövdingen poppade. Om min var en av de defekta eller inte vet jag inget om, dissekerade ej efter olycka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem

Visste inte ens att det fanns "smarta" cykelhjälmar. Naturligtvis finns det smarta cykelhjälmar.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Bara att lägga ner eller byta ut samtliga ansvariga. Finns inget som helst värde kvar i bolaget med den här inställningen till säkerhet, som är deras enda USP.

Jag kommer trampa på ömma tår men jag har väldigt svårt att förstå användaren till denna pryl. Är det så viktigt att frisyren ligger rätt, att man gladeligen tar risken att få hjärnan utlagd på asfalten vid en olycka? Upplys mig gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

På vilket sätt innebär det en livsfara att behöva ladda batteriet oftare?

Problemet är i princip jämförbart med att om en elbil efter några år skulle börja dra allt högre effekt från batteriet så att batteriet efter en tid bara räcker till en tredjedel av körsträckan.
Det är en olägenhet (och kostnadsökning) för bilnyttjaren, men leder inte till någon direkt fara.

Vet inte om du läste artikeln, men det står att dom kan stänga av sig utan att säga till. Vad händer om den gör det medan du är ute och cyklar?

Klagomålen varierar, men flera användare rapporterar bland annat att hjälmarna laddat ur ovanligt snabbt eller helt sonika stängts av utan någon förvarning. En cyklist beskriver det som att hjälmen "tvärdog" och inte gav någon signal alls. Eftersom hjälmen använder sig av sensorer för att detektera exempelvis fall eller krock resulterar det i att airbag-funktionen riskerar att inte utlösas.

Permalänk
Medlem

Va'fa', köp en vanlig jä... hjälm - "störtkruka" som man sa en gång i tiden;)

Permalänk

Jag skulle verkligen vilja ha en uppblåsbar mössa i ett downhilll-lopp med MTB, Jag tror jag skulle lita mer på 'samtliga' cykelns beståndsdelar, dåliga svetsar mot för hjälmen. Det kommer bara mer och mer skräp i världen.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Tacka vet jag frigolit och dyl.

Jag byter när de får till lokala kraftfält a la TV 4 Nyhetsmorgon.

Problemet med att skapa transcendentala kraftfält är att det inte fungerar