Förbättra ventilation i sovrum, hus från 1948

Permalänk
Medlem

Förbättra ventilation i sovrum, hus från 1948

Hej Sweclockers!

Har ett hus från 1948, enplans med inredd källare och 63m² per plan. Sovrummet ligger på övervåningen i sydvästra hörnet av huset. När jag flyttade in så satt det en ventilationskanal från sovrummet upp till vinden (oisolerad vind) med en tallriksventil på väggen. När jag bytte panel och tilläggsisolerade så passade jag på att montera tre stycken ventiler på väggarna i sovrum, gästrum, och vardagsrum. Ventilen i sovrummet är i andra änden av rummet mot för vad ventilationskanalen upp till vinden är. Jag trodde att detta skulle ge en behaglig luft i sovrummet men icke då. Vi sover för det mesta med stängd dörr, speciellt mellan typ mars-oktober, pga ljuset som annars släpps in. Dessutom så jobbar jag nattskift ibland och har då sambon sovit med stängd dörr sen kvällen innan och sen kommer jag hem och ska sova till 13-14 tiden på dagen så är det ganska sunkig luft i rummet för mig då dörren varit stängd över 12 timmar.

Kanalen som går upp till vinden går via en liten skrubb på andra sidan väggen och sedan upp genom taket. Jag tänkte att den här skrubben skulle man kunna använda för att dra lite ventilationsrör genom. Min idé, utan att kunna ett smack om ventilation, är att ta bort ventilationen upp till vinden och sedan dra ett rör genom skrubben och genom golvet ner till källaren istället. Sedan sätter jag en fläkt nere i källaren som suger luften från sovrummet och blåser ut den nere i källaren. Jag antar att datorfläktar är för klena för att orka suga luft genom ~2.5-3m spirorör men en kanalfläkt typ https://www.bauhaus.se/kanalflakt-flexit-100-dfm-vit kanske skulle orka? Skulle helst vilja ha fläkten nere i källaren pga ljudnivå och det blir enklare att fixa ström till den då.

Vad tror ni om det? Antar att det finns några här på forumet som har kunskap och erfarenhet av ventilation.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Innan vi börjar med ett specifikt rum behöver du berätta mer om husets ventilationssytem överlag. Är det självdrag? Var finns frånluften? Har du några befintliga fläktar?
Normalt tas frisk luft in i sovrum, vardagsrum mm för att sedan ventileras ut som smutsig luft i badrum, kök och tvättstuga. Men berätta som sagt hur det befintliga systemet ser ut.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Det borde ju vara bra att byta ut luften med jämna mellanrum. Alltså få ett flöde. Ny luft in och gammal luft ut.

Att sätta upp ventiler är ett bra första steg, för då går det att få in frisk luft. Även om det är jobbigt så skulle jag föreslå att fixa el och på något sätt dra ut luften upp genom taket istället. Det är ju så ventilationslösningar brukar vara designade.

Permalänk

Riktigt intressant! Har du provat dem?

Permalänk
Medlem

Ja skulle gå på den som heter -100 istället om bara fysisk plats finns.

Källa: Jobbar som ventilationsentreprenör.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Normalt tas frisk luft in i sovrum, vardagsrum mm för att sedan ventileras ut som smutsig luft i badrum, kök och tvättstuga. Men berätta som sagt hur det befintliga systemet ser ut.

Här har TS fått svaret av Conqvistadoren. Hitta inte på något eget utan gör ventilationen som man "ska". Dvs ut genom badrum kök o tvättstuga, in via alla andra rum. Glipa längst ner på dörrar (ca 5-10mm) så att luften kan flöda mellan rummen (finns ibland i toppen av dörren på gamla hus).

Ett hål i väggen för inluften, sen en mekanisk fläkt som blåser ut luften. En fläkt i taket kopplat till utblås (ser ut som skorsten) och tre olika rör som går till badrum, kök o tvättstuga.

Simplaste ventilationssystemet (och prestanda därefter...)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

finns mini ftx som går att sätta i friskluftsventilen, med din beskrivning av rummet så har ni inget riktigt luftflöde mellan tillluft och frånluft med resten av huset när dörren är stängd.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Kontakta en ventilations firma o be om råd o be om en inspektion över fastigheten.

Gjorde detta för 3 år sedan och fått uppgraderat med FTX aggregat bland annat men finns en hel del parametrar så chansa inte bara utan kontakta ett proffs o få råd först innan du investerar i något.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att ljudet kommer att fortplanta sig i rören, så det spelar stor roll hur mycket fläkten låter. Jag tror att du kommer tycka att kanalfläkten låter för mycket.

Jag lät montera in en Pax Clima i mitt badrum för några år sedan. Den går normalt på låg hastighet, går man in i badrummet och tänder ljuset så ökar den fläkthastigheten till nivå två och om den känner av fukt till nivå tre. Man kan själv styra fläkthastigheten för de olika nivåerna med app samt man kan boosta fläkten under 15min via appen. Då kör den för fullt. På låg hastighet är den nästan helt tyst.

Fördelen med detta är att den normalt är tyst, men ändå gör nytta. Tycker man att luften är dålig så boostar man den och efter 15min så finns inga rester av dålig lukt kvar i badrummet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Om du gör en OVK eller anlitar en firma så kan dom justera flödet också. Kan vara så att ventilen i väggen inte är tillräckligt öppen.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Riktigt intressant! Har du provat dem?

Jag har dessa och har till och med lagt ut en mini recention på byggahus forumet på vl-100 varianten

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Tänk på att ljudet kommer att fortplanta sig i rören, så det spelar stor roll hur mycket fläkten låter. Jag tror att du kommer tycka att kanalfläkten låter för mycket.

Jag lät montera in en Pax Clima i mitt badrum för några år sedan. Den går normalt på låg hastighet, går man in i badrummet och tänder ljuset så ökar den fläkthastigheten till nivå två och om den känner av fukt till nivå tre. Man kan själv styra fläkthastigheten för de olika nivåerna med app samt man kan boosta fläkten under 15min via appen. Då kör den för fullt. På låg hastighet är den nästan helt tyst.

Fördelen med detta är att den normalt är tyst, men ändå gör nytta. Tycker man att luften är dålig så boostar man den och efter 15min så finns inga rester av dålig lukt kvar i badrummet.

Bygger man ett ordentligt system så kan man montera ljuddämpare både före och efter fläkten, men då är man förstås en eller flera nivåer ovanför snabb fullösning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ztenlund:

Bygger man ett ordentligt system så kan man montera ljuddämpare både före och efter fläkten, men då är man förstås en eller flera nivåer ovanför snabb fullösning.

Jag håller med om att ett riktigt system är bättre, men vi pratar också om helt andra summor än några tusenlappar. I mitt hus som är en 1½-plansvilla så hade det varit ett synnerligen omfattande arbete att installera ett system som täcker in hela huset.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

https://www.byggahus.se/forum/threads/mini-recension-pa-rums-...

Där är min recension. Har utökat med en vl-50 också. Den har ingen recension ännu

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Okej, jag glömde nog en del info i trådstarten.

Det är bara självdrag i huset, förutom badrumsfläkten som jag installerade för ett par år sedan när jag renoverade badrummet. Badrumsfläkten går på låg fart dygnet runt och så varvar den upp när den känner av fuktig luft t.ex efter en dusch.
Har vanliga väggventiler, ljuddämpade såklart eftersom jag bor alldeles bredvid en väg. Har tre sådan ventiler på övervåningen. En i vardagsrummet, en i sovrummet, en i gästrummet. Har dessutom ventil upp till vinden i sovrummet och gästrummet, båda dessa går genom skrubben som ligger mellan sovrummet och gästrummet. I källaren finns det två ventiler i grunden, en i gamla pannrummet som numera är ett gästrum, samt en i allrummet i källaren. Det är sedan öppet vid trappen mellan övervåning och källare, ingen dörr eller så.

Det är glipor under innerdörrarna så det blir aldrig helt tätt när man stänger en dörr. Jag har funderat på FTX system men jag har inte riktigt råd med det. Är 28 år gammal, köpte huset själv och står fortfarande som ensam ägare, och har plöjt ner närmare en halv miljon i renoveringar redan och har ytterligare ett par hundra tusen framför mig innan det är hyfsat klart. Installation av FTX-system finns det varken tid eller pengar till på åtminstone 4-5 år känner jag. Tycker att ventilationen i huset är okej annars, det är bara i sovrummet som jag skulle vilja få till det lite bättre, därav denna idé. Jag tänker att om jag suger luft från sovrummet så kommer det in ny luft antingen via väggventilen eller glipan vid dörren. Gamla luften från sovrummet skickar jag ner i källaren som är ett par grader svalare än övervåningen och på så sätt får jag lite till-luft där samtidigt som jag återanvänder den varmare luften från sovrummet. Sovrummet brukar på vår/sommar kunna blir ett par grader varmare än resten av övervåningen som i sin tur är ett par grader varmare än källaren.

Väggventilerna som jag installerade på övervåningen står fullt öppna. Ventilerna upp till vinden står även dom fullt öppna. Ventilerna i källaren står fullt öppna så länge det inte är minusgrader ute. Märkte i vintras att det blev frost på insidan om dom stod för öppna så jag drog igen dom en aning då.

Edit:
Just det, det sitter en fläkt uppe på taket också som suger från köksfläkten samt via gamla murstocken nerifrån badrummet i källaren (detta badrum används inte längre). Den sög även från badrummet på övervåningen förut innan jag renoverade men vid renoveringen så pluggade jag igen detta och satte in en Fresh Intellivent Sky istället som blåser luften direkt utomhus via isolerade rör uppe på vinden. Den här takfläkten lever verkligen rövare och hörs i hela huset när den går. Brukar bara köra den på sommaren om det börjar bli för varmt inne i huset. Man slår av/på den med en dimmer monterad högt uppe i ett överskåp i köket. Konstig lösning kan jag tycka och det går inte att justera hastigheten på den, bara av/på. Luftventilen i gamla badrummet i källaren är pluggad för om den är uppen, takfläkten inte går, och man lagar mat och kör köksfläkten, så trycker man ner luften från köksfläkten ner i källaren vilket inte är så trevligt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://www.byggahus.se/forum/threads/mini-recension-pa-rums-...

Där är min recension. Har utökat med en vl-50 också. Den har ingen recension ännu

Stort tack för tipset! En sån här ner i källaren kan vara något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Okej, jag glömde nog en del info i trådstarten.

Det är bara självdrag i huset, förutom badrumsfläkten som jag installerade för ett par år sedan när jag renoverade badrummet. Badrumsfläkten går på låg fart dygnet runt och så varvar den upp när den känner av fuktig luft t.ex efter en dusch.
Har vanliga väggventiler, ljuddämpade såklart eftersom jag bor alldeles bredvid en väg. Har tre sådan ventiler på övervåningen. En i vardagsrummet, en i sovrummet, en i gästrummet. Har dessutom ventil upp till vinden i sovrummet och gästrummet, båda dessa går genom skrubben som ligger mellan sovrummet och gästrummet. I källaren finns det två ventiler i grunden, en i gamla pannrummet som numera är ett gästrum, samt en i allrummet i källaren. Det är sedan öppet vid trappen mellan övervåning och källare, ingen dörr eller så.

Det är glipor under innerdörrarna så det blir aldrig helt tätt när man stänger en dörr. Jag har funderat på FTX system men jag har inte riktigt råd med det. Är 28 år gammal, köpte huset själv och står fortfarande som ensam ägare, och har plöjt ner närmare en halv miljon i renoveringar redan och har ytterligare ett par hundra tusen framför mig innan det är hyfsat klart. Installation av FTX-system finns det varken tid eller pengar till på åtminstone 4-5 år känner jag. Tycker att ventilationen i huset är okej annars, det är bara i sovrummet som jag skulle vilja få till det lite bättre, därav denna idé. Jag tänker att om jag suger luft från sovrummet så kommer det in ny luft antingen via väggventilen eller glipan vid dörren. Gamla luften från sovrummet skickar jag ner i källaren som är ett par grader svalare än övervåningen och på så sätt får jag lite till-luft där samtidigt som jag återanvänder den varmare luften från sovrummet. Sovrummet brukar på vår/sommar kunna blir ett par grader varmare än resten av övervåningen som i sin tur är ett par grader varmare än källaren.

Väggventilerna som jag installerade på övervåningen står fullt öppna. Ventilerna upp till vinden står även dom fullt öppna. Ventilerna i källaren står fullt öppna så länge det inte är minusgrader ute. Märkte i vintras att det blev frost på insidan om dom stod för öppna så jag drog igen dom en aning då.

Edit:
Just det, det sitter en fläkt uppe på taket också som suger från köksfläkten samt via gamla murstocken nerifrån badrummet i källaren (detta badrum används inte längre). Den sög även från badrummet på övervåningen förut innan jag renoverade men vid renoveringen så pluggade jag igen detta och satte in en Fresh Intellivent Sky istället som blåser luften direkt utomhus via isolerade rör uppe på vinden. Den här takfläkten lever verkligen rövare och hörs i hela huset när den går. Brukar bara köra den på sommaren om det börjar bli för varmt inne i huset. Man slår av/på den med en dimmer monterad högt uppe i ett överskåp i köket. Konstig lösning kan jag tycka och det går inte att justera hastigheten på den, bara av/på. Luftventilen i gamla badrummet i källaren är pluggad för om den är uppen, takfläkten inte går, och man lagar mat och kör köksfläkten, så trycker man ner luften från köksfläkten ner i källaren vilket inte är så trevligt.

Bra komplettering!
1. Har jag uppfattat det korrekt att du har en ventil (frånluft) från sovrummer upp till en kallvind? Denna lösning bör du ta bort. Om du ventlilerar ut varm inneluft till ett kallt utrymme riskerar du problem med fukt. Varm luft kan hålla mycket mer fukt än kall luft och när den varma luften kyls av kan du därmed få kondens på vinden.
2. Eftersom du bara har en frånluftfläkt på lågvarv har du mycket troligt för lite frånluft. Rekommendationen är att hela luftvolymen ska bytas ut varannan timme. (Eller mer korrekt 0,35 l per sekund per kvadratmeter boyta - minst 0,1l om ingen är hemma).
3. Är takfläkten en renodlad köksfläkt? Det låter som den kanske varit ngn typ av Alliance-lösning tidigare om den även ventilerat badrum. Där kan du fundera på en ny takfläkt som inte låter som ett tröskverk och ha den igång med ett permanent grundflöde. Om det bakmatar ner i badrummet låter det som fläkten inte suger ut tillräckligt? Har du prövat det klassiska tricket med att sätta ett papper på fläktkåpan och se om det sitter kvar?
4. Jag tycker inte du ska installera en frånluftsfläkt i sovrummet. Du riskerar då att dra in smutsig luft i sovrummet från badrum, kök mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Stort tack för tipset! En sån här ner i källaren kan vara något.

Satsa på VL-100 modellen då den är effektivare. Den lilla VL-50 är såklart sämre men låter även mindre. Så VL-50 i sovrum då den på lägsta läget är VÄLDIGT tyst och den större kan med fördel ta större ytor. Som i min recension så tar den i princip hela övervåningen och klimatet har blivit mycket bättre.
Har ett gammalt hus som dig och misstänker att du har självdrag med kanske en badrumsfläkt på sin höjd?

Tänk på att när du tilläggs isolerar så måste du ha bättre ventilation. Min vind fick mycket högre fuktighet så den stängde jag till och satte in en sorptionsavfuktare så nu kan jag isolera hur mycket jag vill utan att oroa mig för fukt. Kan dessutom använda det som lagerplats då fukten nu är under kontroll. Förutsatt att du har en kallvind.
Många ändrar enbart en sak och sedan klagar när huset blir dåligt för att man måste göra allt runtomkring också.
Lite som att byta ett däck på bilen och sedan klaga när man får punka på någon av de gamla

EDIT: Bor du i mitt hus? Har själv 65m2 med inredd källare och har även en badrumsfläkt som spinner upp när man duschar eller tänder lyset

EDIT2: Du var visst inte TS

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Bra komplettering!
1. Har jag uppfattat det korrekt att du har en ventil (frånluft) från sovrummer upp till en kallvind? Denna lösning bör du ta bort. Om du ventlilerar ut varm inneluft till ett kallt utrymme riskerar du problem med fukt. Varm luft kan hålla mycket mer fukt än kall luft och när den varma luften kyls av kan du därmed få kondens på vinden.
2. Eftersom du bara har en frånluftfläkt på lågvarv har du mycket troligt för lite frånluft. Rekommendationen är att hela luftvolymen ska bytas ut varannan timme. (Eller mer korrekt 0,35 l per sekund per kvadratmeter boyta - minst 0,1l om ingen är hemma).
3. Är takfläkten en renodlad köksfläkt? Det låter som den kanske varit ngn typ av Alliance-lösning tidigare om den även ventilerat badrum. Där kan du fundera på en ny takfläkt som inte låter som ett tröskverk och ha den igång med ett permanent grundflöde. Om det bakmatar ner i badrummet låter det som fläkten inte suger ut tillräckligt? Har du prövat det klassiska tricket med att sätta ett papper på fläktkåpan och se om det sitter kvar?
4. Jag tycker inte du ska installera en frånluftsfläkt i sovrummet. Du riskerar då att dra in smutsig luft i sovrummet från badrum, kök mm.

Jag vet inte om den är tänk som tilluft eller frånluft men ja, den går upp till vinden. Har aldrig sett några fuktproblem där uppe när jag kikat men det kan hända att det kanske kan bli i framtiden. När jag bytte panel så passade jag på att sätta in ett 200mm ventilgaller i varje ände av huset och dessutom så är det inte helt tätt vid takfoten heller, så vinden är välventilerad.

Kan vara så att frånluften inte räcker till. Angående takfläkt och köksfläkt så vet jag inte riktigt, men köksfläkten låter betydligt mycket mer än den suger. Tveksamt om den skulle klara av att suga fast ett papper även om filtren är helt rena. Har planer på att byta ut köksfläkten så småningom men det är inte hög prioritet på det. Har jag takfläkten igång samtidigt som köksfläkten så får jag inga problem med matos i källaren. Kom på att jag tog några bilder på takfläkten sist jag var upp på taket i höstas. Tycker det ser ut som en väldigt konstig lösning, men jag kan som sagt inget om detta.

Jag tänkte hursomhelst inte skicka ut någon luft från sovrummet utomhus utan ska jag skicka den någonstans så är det till källaren.

Den där mitsubishi produkten verkade intressant, men ganska dyr. I så fall så skulle man kanske ha haft en liten i sovrummet och sedan en större i vardagsrummet och montera dom där befintliga väggventiler sitter nu. Men som sagt, det blir en dyr lösning.

Edit: Har kikat lite mer på mitsubishi-ventilatorerna och jag kommer inte kunna sätta dom där befintliga ventiler sitter. Ventilerna sitter för nära tak/hörn så får inte plats med dom där.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

ta ut en firma med offert så har du en grund att gå vidare på. skulle det skita sig så blir det en ännu dyrare historia. Samt att det kanske kan bli svårt med försäkringsbolaget om det visar sig att det varit ett hemmabygge.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

ta ut en firma med offert så har du en grund att gå vidare på. skulle det skita sig så blir det en ännu dyrare historia. Samt att det kanske kan bli svårt med försäkringsbolaget om det visar sig att det varit ett hemmabygge.

Vad skulle kunna skita sig om jag flyttar lite luft från sovrummet på övervåningen till allrummet nere i källaren?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Livsnjutare 😎
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Har en TL 80DE dBs i sovrummet. Även en i vardagsrummet och gästrummet också.
När jag kom hem från nattskiftet i morse så testade jag att starta fläkten uppe på taket. Drog sedan igen sovrumsdörren och kände vid ventilen i sovrummet. Där drog det friskluft utifrån. Inte så att det blåste men man kände tydligt att det drog in luft. Kände även vid ventilen i sovrummet som går upp till vinden. Även där drog det luft in mot sovrummet men inte lika mycket som vid väggventilen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jag vet inte om den är tänk som tilluft eller frånluft men ja, den går upp till vinden. Har aldrig sett några fuktproblem där uppe när jag kikat men det kan hända att det kanske kan bli i framtiden. När jag bytte panel så passade jag på att sätta in ett 200mm ventilgaller i varje ände av huset och dessutom så är det inte helt tätt vid takfoten heller, så vinden är välventilerad.

Kan vara så att frånluften inte räcker till. Angående takfläkt och köksfläkt så vet jag inte riktigt, men köksfläkten låter betydligt mycket mer än den suger. Tveksamt om den skulle klara av att suga fast ett papper även om filtren är helt rena. Har planer på att byta ut köksfläkten så småningom men det är inte hög prioritet på det. Har jag takfläkten igång samtidigt som köksfläkten så får jag inga problem med matos i källaren. Kom på att jag tog några bilder på takfläkten sist jag var upp på taket i höstas. Tycker det ser ut som en väldigt konstig lösning, men jag kan som sagt inget om detta.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Jag tänkte hursomhelst inte skicka ut någon luft från sovrummet utomhus utan ska jag skicka den någonstans så är det till källaren.

Den där mitsubishi produkten verkade intressant, men ganska dyr. I så fall så skulle man kanske ha haft en liten i sovrummet och sedan en större i vardagsrummet och montera dom där befintliga väggventiler sitter nu. Men som sagt, det blir en dyr lösning.

Edit: Har kikat lite mer på mitsubishi-ventilatorerna och jag kommer inte kunna sätta dom där befintliga ventiler sitter. Ventilerna sitter för nära tak/hörn så får inte plats med dom där.

Skrivet av Kalium:

Har en TL 80DE dBs i sovrummet. Även en i vardagsrummet och gästrummet också.
När jag kom hem från nattskiftet i morse så testade jag att starta fläkten uppe på taket. Drog sedan igen sovrumsdörren och kände vid ventilen i sovrummet. Där drog det friskluft utifrån. Inte så att det blåste men man kände tydligt att det drog in luft. Kände även vid ventilen i sovrummet som går upp till vinden. Även där drog det luft in mot sovrummet men inte lika mycket som vid väggventilen.

Jag rekommenderar att du går vidare med takfläkten i första hand. Det är sannolikt så att den är tänkt att gå permanent för att ge ett grundflöde av frånluft och när den är igång så får du bättre luftflöde i sovrummet som du skriver. Försök får klarhet i varför den låter annars satsa på ett byte. Se till exempel Östbergs takfläktar https://fsp.ostberg.com/category/show/42/tks-ac/?region=se&la...
https://www.pricerunner.se/sp/%C3%B6stberg-takfl%C3%A4kt.html
Finns från några tusenlappar beroende på modell. Jag bytte vår takfläkt till en sådan nyligen. Det är inget jättejobb att göra själv, men annars borde det inte vara jättedyrt att anlita en firma. En sådan fläkt kan du ställa in till på ett permanent grundflöde eller alternativt kan du reglera den med genom att sätta en styrning i köket där du idag har en brytare. En takfläkt med grundflöde i kombination med en köksfläkt med motor kallas Alliance-system. Det finns speciella Alliance-fläktkåpor där man både kan reglera takfläktens grundflöde såväl som att den arbetar i synk med köksfläkten. Tex Franke säljer sådana kåpor. Vi hade tidigare ett sådant system innan vi bytte till FTX.
Som sagt tycker jag du ska stänga ventilen till kallvinden. Det är ingen "normal" ventilationslösning och riskrerar bara att ge problem.

Permalänk
Medlem

Jag kontaktade en ventilationsfirma för ett tag sedan och begärde en offert för installation av FTX-system. Fick offerten idag. Materialkostnaden landar på strax under 100k inkl moms. Skulle jag vilja ha montering också så landar allt totalt på ca 145k inkl moms efter rot. Då ingår dock inte borttagning av gamla ventilationskanaler (asbest) samt dragning av el till vinden. Dom grejerna löser jag dock enkelt själv ändå.

Ventilationskillen trodde att jag skulle fixa montering själv eftersom det inte blir särskilt svår dragning av rör i huset. Det enda som kan bli lite klurigt är håltagning i väggarna i källaren (betong) men jag har en kompis som är föredetta betonghåltagare så det löser sig nog om han kommer förbi.

Jag tycker dock att materialkostnaden känns något hög. Aggregatet (Swegon R5-H) som dom räknat på kostar ju ca 35k inkl moms. Är det då rimligt med ~65k för resten? För frånluften så är det inte många meter rör som behövs så det mesta redan finns draget. För tilluften blir det lite mer såklart men huset är ändå rätt så litet, 7.5m x 10m utvändigt. Kommer dra från vinden ner till källaren nästan exakt mitt i huset också.

Ska kolla upp några andra firmor här i området också och begära in i alla fall en till offert så att jag har något att jämföra med.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jag kontaktade en ventilationsfirma för ett tag sedan och begärde en offert för installation av FTX-system. Fick offerten idag. Materialkostnaden landar på strax under 100k inkl moms. Skulle jag vilja ha montering också så landar allt totalt på ca 145k inkl moms efter rot. Då ingår dock inte borttagning av gamla ventilationskanaler (asbest) samt dragning av el till vinden. Dom grejerna löser jag dock enkelt själv ändå.

Ventilationskillen trodde att jag skulle fixa montering själv eftersom det inte blir särskilt svår dragning av rör i huset. Det enda som kan bli lite klurigt är håltagning i väggarna i källaren (betong) men jag har en kompis som är föredetta betonghåltagare så det löser sig nog om han kommer förbi.

Jag tycker dock att materialkostnaden känns något hög. Aggregatet (Swegon R5-H) som dom räknat på kostar ju ca 35k inkl moms. Är det då rimligt med ~65k för resten? För frånluften så är det inte många meter rör som behövs så det mesta redan finns draget. För tilluften blir det lite mer såklart men huset är ändå rätt så litet, 7.5m x 10m utvändigt. Kommer dra från vinden ner till källaren nästan exakt mitt i huset också.

Ska kolla upp några andra firmor här i området också och begära in i alla fall en till offert så att jag har något att jämföra med.

65k för rör, dämpare, don, isolering, huv och infästningsmaterial låter som mycket, ja, men utan ritning är det svårt att bedömma rimligheten.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

65k för rör, dämpare, don, isolering, huv och infästningsmaterial låter som mycket, ja, men utan ritning är det svårt att bedömma rimligheten.

Jag sa till killen att det är viktigt att det blir en tyst anläggning. Han skulle räkna på ljuddämpare till varje don sa han. Jag visade honom dom befintliga rören och att det finns ljuddämpare där som bör gå att återanvända. Vill minnas att det sitter tre ljuddämpare uppe på vinden på befintliga systemet och sen sitter det två stycken på badrumsventilationen som jag gjorde för ett par år sedan. Vi skulle återanvända mycket av den befintliga rördragningen uppe på vinden redan så det behövs inga nya rör och ingen ny isolering dit.

Hittade någon sida på internet för ett tag sedan där man kunde köpa en "plan" för installation av ftx. Typ att man skickar ritning/planlösning till dom så fixar dom en ritning åt en.

Å andra sidan så tänker jag att det borde inte gå att göra på hur många sätt som helst, och att det inte borde vara svårt att fixa allt själv (förutom flödesjustering), speciellt i ett så litet hus. Killen som kom på hembesöket sa att det var hyfsat fritt var jag placerar donen, och rördragning och isolering var inga konstigheter heller direkt tyckte han.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare