Permalänk
Medlem

DNS-leak med Unbound

Jag har installerat unbound i Pi-hole. Jag kör VPN (Mullvad) via router. Efter att unbound är installerad och igång så går jag till DNSleaktest för att kolla, då ser jag min ISPs, Telias, DNS-server istället för Mullvads. stänger jag ner unbound så används Mullvads DNS som sig bör.
Vad beror detta på? Går det att göra något åt det?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Vad för enhet gör du testet med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har installerat unbound i Pi-hole. Jag kör VPN (Mullvad) via router. Efter att unbound är installerad och igång så går jag till DNSleaktest för att kolla, då ser jag min ISPs, Telias, DNS-server istället för Mullvads. stänger jag ner unbound så används Mullvads DNS som sig bör.
Vad beror detta på? Går det att göra något åt det?

Pja, det beror antagligen på att unbound använder din ISPs DNS som upstream-DNS, antingen över VPN:et eller vid sidan av det.

Frågor du kan ställa dig:

Hur och när tilldelas Pi-Hole-maskinens upstream-DNS? Hur routas trafik från Pi-Hole-maskinen i allmänhet? Hur konfar man unbounds upstream-DNS? Varför används inte krypterad DNS? Varför vill man (inte) använda VPN-leverantörens DNS i stället för något tredje alternativ? Hur fungerar ett DNS-läck-test?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Pja, det beror antagligen på att unbound använder din ISPs DNS som upstream-DNS, antingen över VPN:et eller vid sidan av det.

Frågor du kan ställa dig:

Hur och när tilldelas Pi-Hole-maskinens upstream-DNS? Hur routas trafik från Pi-Hole-maskinen i allmänhet? Hur konfar man unbounds upstream-DNS? Varför används inte krypterad DNS? Varför vill man (inte) använda VPN-leverantörens DNS i stället för något tredje alternativ? Hur fungerar ett DNS-läck-test?

Dum fråga, men är inte tanken att det inte ska användas någon (extern) DNS när du använder unbound?
Därmed att de varnar att sidor kan ta ett par sekunder att ladda in första gången du besöker dem

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Pja, det beror antagligen på att unbound använder din ISPs DNS som upstream-DNS, antingen över VPN:et eller vid sidan av det.

Frågor du kan ställa dig:

Hur och när tilldelas Pi-Hole-maskinens upstream-DNS? Hur routas trafik från Pi-Hole-maskinen i allmänhet? Hur konfar man unbounds upstream-DNS? Varför används inte krypterad DNS? Varför vill man (inte) använda VPN-leverantörens DNS i stället för något tredje alternativ? Hur fungerar ett DNS-läck-test?

Bra frågor att ställa sig. Jag är som synes inte så insatt i hur det fungerar. Jag trodde att unbound skulle använda root-servrarna för att hämta informationen eftersom det i guiderna ges ett kommando för att tala om var de är för unbound (trodde jag i alla fall). Om jag fattat det fel så tänker jag att då borde väl VPN-leverantörens DNS användas istället för ISPs. Så det handlar inte om att jag inte vill använda VPN-leverantörens DNS, jag tycks inte kunna det eftersom unbound automatiskt går till Telias DNS när den installeras, men när jag inte använder unbound så kan jag välja vilken DNS jag vill.

Det må vara så att det är "naturligt" att unbound använder ISPs DNS istället för root-servrarna eller den VPN-uppkopplings jag använder. Tycker bara att det är lite konstigt.
Det kanske har att göra med att jag använder Vilfo? Den har nu blivit nåt fel med den så jag har kopplat bort den och använder min gamla router som vanligt. Ska vid tillfälle köra pi-hole och unbound med den för att se vad som händer.

Skrivet av Donhoz:

Vad för enhet gör du testet med?

Konfigurationen ser ut så här:

Telias router med port 4 i bridge mode dit jag kopplat Vilfo dit jag kopplat min gamla router som accesspoint och i den är Zimaboard (en Raspberry-liknande enkortsdator) inkopplad och där jag har PI-hole i en proxmox-container.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har installerat unbound i Pi-hole. Jag kör VPN (Mullvad) via router. Efter att unbound är installerad och igång så går jag till DNSleaktest för att kolla, då ser jag min ISPs, Telias, DNS-server istället för Mullvads. stänger jag ner unbound så används Mullvads DNS som sig bör.
Vad beror detta på? Går det att göra något åt det?

Japp, det går garanterat att göra något åt det. Det gäller bara att lura ut var och varför det blir "fel"
När din dator behöver resolva ett namn så frågar den "sin" DNS-server (kan vara flera, om den första inte svarar frågas den andra osv) . Hur din dator vet vart den ska skicka DNS-frågor är för att du sagt till den att där borta finns en DNS-server ELLER så får din dator den informationen via DHCP-protokollet(man kan skicka med mycket gött i DHCP-protokollet). Så, det låter som att unbound känner till telias DNS-server för att du konfigurerat det så eller den fått den informationen via DHCP från telias router (förmodligen) och därför så ställs frågan dit. Det går nog via VPN-tunneln men ändå... Det går att snoka mycket i DNS och hur traffiken går relativt enkelt med dig/nslookup och traceroute/tracert. Men först så bör du veta/hålla koll på Hur enheter i ditt/dina nätverk får sin DNS-information. Vilka enheter vet vart unbound-servern finns och hur? petar du in det manuellt på datorn, får du det via routern/DHCP?

Skrivet av Hakinger:

Bra frågor att ställa sig. Jag är som synes inte så insatt i hur det fungerar. Jag trodde att unbound skulle använda root-servrarna för att hämta informationen eftersom det i guiderna ges ett kommando för att tala om var de är för unbound (trodde jag i alla fall). Om jag fattat det fel så tänker jag att då borde väl VPN-leverantörens DNS användas istället för ISPs. Så det handlar inte om att jag inte vill använda VPN-leverantörens DNS, jag tycks inte kunna det eftersom unbound automatiskt går till Telias DNS när den installeras, men när jag inte använder unbound så kan jag välja vilken DNS jag vill.

Det må vara så att det är "naturligt" att unbound använder ISPs DNS istället för root-servrarna eller den VPN-uppkopplings jag använder. Tycker bara att det är lite konstigt.
Det kanske har att göra med att jag använder Vilfo? Den har nu blivit nåt fel med den så jag har kopplat bort den och använder min gamla router som vanligt. Ska vid tillfälle köra pi-hole och unbound med den för att se vad som händer.

Konfigurationen ser ut så här:

Telias router med port 4 i bridge mode dit jag kopplat Vilfo dit jag kopplat min gamla router som accesspoint och i den är Zimaboard (en Raspberry-liknande enkortsdator) inkopplad och där jag har PI-hole i en proxmox-container.

Det är säkert en bara en konfigurationsmiss någonstans i pihole/unbound och routern. Är det verkligen unbound som svarar eller är det pihole via telias DNS? gör unbound som du vill eller forwardar den bara requesten till telias DNS?
Om du sagt åt unbound/pihole att telias DNS är där borta, använd den, så kommer unbound/pihole ställa frågor dit. Om du sagt åt unbound/pihole att mullvads DNS bor där borta, använd den så kommer frågorna skickas dit. Det är ingen riktig magi med DNS, du behöver bara hålla koll på de olika bitarna. Ge inte upp, det är kul när man får grejer att funka som man tänkt sig

Permalänk
Medlem

SOLVED

Tackar för all input. Jag fick nåt slags problem med Vilfo-routern så jag plockade bort den och kör med min vanliga router ASUS AX88u. Körde med unbound i pi-hole igen och nu fungerar det. När jag kollar DNS via ipleak.net ser jag att det är Mullvads och inte Telias DNS-server som syns.
Vet inte vad problemet var då jag hade satt pi-hole som DNS även i Vilfo. Kan bara konstatera att utan vilfo-routern så beter sig unbound som förväntat. Ska när orken finns koppla in fabriksåterställd Vilfo och se om problemet återkommer.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Euhm, borde det inte vara så att du inte ska få svar från mullvads DNS om du använder unbound/pihole, alternativt att du får svar från unbound/pihole om det cachats ett uppslag där? Du borde väl få svaret från den dns som har hand om den domänen för vilken du vill resolva en url?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

Euhm, borde det inte vara så att du inte ska få svar från mullvads DNS om du använder unbound/pihole, alternativt att du får svar från unbound/pihole om det cachats ett uppslag där? Du borde väl få svaret från den dns som har hand om den domänen för vilken du vill resolva en url?

Var precis vad jag undrade ovan
Trodde hela tanken med unbound var att ens trafik inte skulle ruttas genom samma punkt hela tiden av integritetsskäl

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

Euhm, borde det inte vara så att du inte ska få svar från mullvads DNS om du använder unbound/pihole, alternativt att du får svar från unbound/pihole om det cachats ett uppslag där? Du borde väl få svaret från den dns som har hand om den domänen för vilken du vill resolva en url?

Skrivet av sweisdapro:

Var precis vad jag undrade ovan
Trodde hela tanken med unbound var att ens trafik inte skulle ruttas genom samma punkt hela tiden av integritetsskäl

Ja, på nåt sätt tänkte jag också att det borde bli så. Jag tänkte att det berodde på att när jag installerade Wireguards konfigurationsfil i ASUS-routerns VPN så hänvisas det till VPN-operatörens DNS. Men även om jag ändrar där till min Pi-hole adress som är typ 192.168.40.142 så hjälper det inte. Alltså vid "DNS Server (option)" på bilden som vid konfigurationen visar i detta fall OVPN's DNS. Det som händer när jag byter till Pi-holes IP är att det blir långa laddningstider men man ser fortfarande OVPN/Mullvads DNS när man kör ett test hos ipleak.net eller dnsleaktest.com

Jag har annars ändrat överallt till Pi-holes adress, i nätverkskonfigurationen för linux och LAN i routern, kan inte komma på fler ställen att göra det på. Vet inte vad jag kan ha gjort fel i unbound, om det är där problemet ligger, jag klippte och klistrade in kommandona som guiden hos Pi-hole säger.

Nåja, jag kan leva med att Mullvads eller OVPNs DNS används, majoriteten av allt hämtas från cache ändåså och det slöar inte ner nämnvärt när unbound hämtar från deras DNS första gången.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Det låter som att du petar i olika burkar här men jag vet inte vad det finns för funktioner i din router. Vad jag menar är att det är en sak när du från en dator i ditt lokala nätverk ansluter via en VPN-tjänst till internet och en annan när du ansluter från internet till ditt lokala nätverk via en VPN-tunnel. Det är möjligt att man kan låta sin router hantera anslutningen till internet via en VPN-tjänst (tror vilfo-routrar slår sig på bröstet här) men för gemene man som har en något fräshare router finns absolut möjlighet att ansluta till sitt nätverk från internet via en VPN-tjänst man sätter upp i routern.

OM det är så att du ansluter till mullvad från din dator så kan det mycket väl vara så att när du aktiverar det interfacet (ansluter till VPN-tjänsten) så "äter den upp alla rötter" och kan inte alls prata med NÅGRA resurser som finns i ditt lokala nätverk (äter alla rötter betyder att ALL trafik routras via VPN-interfacet. Så om det interfacet har fått en säg 103.x.x.x så kan du inte längre prata med enheter på ditt 192.168.x.x-nät (om du har 192.168.x.x vet jag inte men det är väldigt vanligt ) för det finns inget som routrar mellan de två nätverken.). Du bör kunna lägga till en route till ditt lokala nätverk, men det beror lite på vilken klient som används och själva vpn-tjänsten kan ha synpunkter på det. Jag vill minnas att det var lite hoolabaloo med vissa VPN-tjänster som INTE skickade just DNS-traffik över VPN-tunneln utan den fick gå som "vanligt" över det vanliga internetet. Uppskattades inte riktigt av användare som "drabbades" av det.

Det kan också vara så att din router hanterar anslutningen till VPN-tjänsten och om du då sagt till din dator att explicit använda unbound/pihole som dns, men ändå får svar av mullvads DNS, är något felkonfigurerat, förmodligen i unbound/pihole.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Ja, på nåt sätt tänkte jag också att det borde bli så. Jag tänkte att det berodde på att när jag installerade Wireguards konfigurationsfil i ASUS-routerns VPN så hänvisas det till VPN-operatörens DNS. Men även om jag ändrar där till min Pi-hole adress som är typ 192.168.40.142 så hjälper det inte. Alltså vid "DNS Server (option)" på bilden som vid konfigurationen visar i detta fall OVPN's DNS. Det som händer när jag byter till Pi-holes IP är att det blir långa laddningstider men man ser fortfarande OVPN/Mullvads DNS när man kör ett test hos ipleak.net eller dnsleaktest.com

Jag har annars ändrat överallt till Pi-holes adress, i nätverkskonfigurationen för linux och LAN i routern, kan inte komma på fler ställen att göra det på. Vet inte vad jag kan ha gjort fel i unbound, om det är där problemet ligger, jag klippte och klistrade in kommandona som guiden hos Pi-hole säger.

Nåja, jag kan leva med att Mullvads eller OVPNs DNS används, majoriteten av allt hämtas från cache ändåså och det slöar inte ner nämnvärt när unbound hämtar från deras DNS första gången.
<Uppladdad bildlänk>

Ser ut som att du specificerar en DNS längst ner i VPN-interfacet, är det den som dyker upp i DNSleaktest?

har du stängt av upstream DNS i pihole?
https://docs.pi-hole.net/guides/dns/unbound/

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Ser ut som att du specificerar en DNS längst ner i VPN-interfacet, är det den som dyker upp i DNSleaktest?

har du stängt av upstream DNS i pihole?
https://docs.pi-hole.net/guides/dns/unbound/

Den DNS man ser i bilden är den som följer med konfigurationsfilen för Wireguard. Det är inte de som syns i leaktest utan samma publika IP som jag får från VPN-operatören. Ändrar jag den till piholes adress så blir det som jag beskrivit ovan.

Jag har inga upstream DNS aktiverade i Pi-hole, bara 127.0.0.1#5335 är ibockad.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Nu när jag sitter och tänker efter så kanske jag letar efter problem som inte existerar eftersom jag är så okunnig?
Vad är det man ska se vid ett leaktest när unbound fungerar som den ska? Är det pi-holes IP-adress eller ingenting?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Den DNS man ser i bilden är den som följer med konfigurationsfilen för Wireguard. Det är inte de som syns i leaktest utan samma publika IP som jag får från VPN-operatören. Ändrar jag den till piholes adress så blir det som jag beskrivit ovan.

Jag har inga upstream DNS aktiverade i Pi-hole, bara 127.0.0.1#5335 är ibockad.

Skrivet av Hakinger:

Nu när jag sitter och tänker efter så kanske jag letar efter problem som inte existerar eftersom jag är så okunnig?
Vad är det man ska se vid ett leaktest när unbound fungerar som den ska? Är det pi-holes IP-adress eller ingenting?

Ja, jag är intresserad också, då detta är något jag har varit intresserad av att ställa in själv
Som jag förstår det så ska det inte anropas någon statisk extern DNS när unbound fungerar korrekt, den ska istället hitta ip-adresser själv rekursivt genom att prata med root-servrar och liknande.
Hur ser det ut om du stänger av VPN-delen i din router, blir det "rätt" då?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Ja, jag är intresserad också, då detta är något jag har varit intresserad av att ställa in själv
Som jag förstår det så ska det inte anropas någon statisk extern DNS när unbound fungerar korrekt, den ska istället hitta ip-adresser själv rekursivt genom att prata med root-servrar och liknande.
Hur ser det ut om du stänger av VPN-delen i din router, blir det "rätt" då?

Stänger jag av VPN i routern så blir det Telias DNS som syns istället. Jag inbillade mig i min okunskap att med unbound så skulle det inte synas någon DNS alls eftersom sajten inte borde kunna nå mina interna IP-nummer.
Kanske är det så att en sån här testsajt anger VPN's DNS för att det är därifrån jag surfarn in på sajten, att den ser bara mitt publika IP-nummer eftersom den inte kan se mitt interna IP-nummer?
Och då är väl allt gott och väl? Jag kan inte i Pi-holes logg se några anrop till Mullvads DNS, det står inte i nåt klartext i alla fall, om det nu inte gömmer sig bakom statusen "Answered by localhost#5335)"

När jag tittar på live-loggen i pi-hole så får jag fram detta efter att ha skrivit yahoo.com i adressfältet. (Qwant är min sökmotor, men jag sökte inte utan angav som sagt den adressen jag ville till)
Ip-adressen 192.168.50.xxx är den som proxmox har och vari jag har Pi-hole installerad i en container.
Vet inte om detta kan bringa nån klarhet i vad som händer?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Stänger jag av VPN i routern så blir det Telias DNS som syns istället. Jag inbillade mig i min okunskap att med unbound så skulle det inte synas någon DNS alls eftersom sajten inte borde kunna nå mina interna IP-nummer.
Kanske är det så att en sån här testsajt anger VPN's DNS för att det är därifrån jag surfarn in på sajten, att den ser bara mitt publika IP-nummer eftersom den inte kan se mitt interna IP-nummer?
Och då är väl allt gott och väl? Jag kan inte i Pi-holes logg se några anrop till Mullvads DNS, det står inte i nåt klartext i alla fall, om det nu inte gömmer sig bakom statusen "Answered by localhost#5335)"

När jag tittar på live-loggen i pi-hole så får jag fram detta efter att ha skrivit yahoo.com i adressfältet. (Qwant är min sökmotor, men jag sökte inte utan angav som sagt den adressen jag ville till)
Ip-adressen 192.168.50.xxx är den som proxmox har och vari jag har Pi-hole installerad i en container.
Vet inte om detta kan bringa nån klarhet i vad som händer?<Uppladdad bildlänk>

Så långt tycker jag det ser rätt ut; pi-hole använder antingen cachade adresser, eller frågar unbound som sedan svarar med vilken ip-adress(er) som tillhör vilken adress.
Har du någon logg från unbound, tänker om man kan se vilka steg den tagit för varje adress?
Ser allt rätt ut där så tror jag att det kan vara så att DNSleaktest kollar vem den publika IPn tillhör och slänger in deras standard-dns som svar, men bara en gissning

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P